exSzgDbny Creative Commons License 2011.11.01 0 0 20258

Mi itt vitázgatunk, vitázgatunk...  ...és nálunk nem történik semmi! Bezzeg a világ előbbre haladott tájain!?!? Hát most kivételesen olvassunk és gondolkozzunk: hol és miben lehetnek azok a rendszerbeli hibák, amelyek ─ nálunk és másutt ─ emberéletek tucatjait emésztik el?


"2011.07.23.   A Xinhua hírügynökség jelentése szerint a D3115 számú, Hangzhouból Fuzhouba tartó szerelvényt villámcsapás érte, és vezérlését elveszítve lefékezett, majd nyílt pályán megállt. Helyi idő szerint este fél 9-kor a D301 számú vonat utolérte a veszteglő szerelvényt. Az ütközés következtében a nagyjából 20-30 méter magas hídról az utolért szerelvény utolsó két kocsija a mélybe zuhant, harminchárom halálos és közel kétszáz súlyos sérülést okozva. Szintén siklott a D3115 első négy kocsija. A vasúti kocsikon és a pályán kívül a híd is súlyosan megrongálódott.
A hivatalos bejelentés szerint azért ütközött össze a két kínai vonat, mert egy jelző vörös helyett szabadot mutatott. (A biztosítóberendezés tervezője vállalja a büntetést.)
A Railway Gazette információi szerint a 2009. szeptember 28-án megnyitott vasútvonalon CTCS-2-es vonali biztosítóberendezés működik, ami funkcionalitásában nagyon hasonlít az európai ETCS első szintjére. A jelzési képet a pálya mellett rögzített fix jelfeladó egységek, a balízok továbbítják a vonat személyzete számára.
Nem megerősített szakértői fejtegetések szerint a vonal érintett szakaszán a komplett biztosítóberendezés felmondta a szolgálatot a viharban. A vonatokat rádióösszeköttetés útján irányították. A balesetben résztvevő két szerelvény közül az első már 23 perccel az ütközés előtt megállt a nyílt vonalon, ennek azonban nem meghibásodás volt az oka, hanem az egyik utas meghúzta a vészféket. A vencsoui állomás irányítóinak kellett volna tájékoztatni a Peking felől érkező második vonat vezetőjét a pályán veszteglő szerelvény pozíciójáról, ezt azonban elmulasztották megtenni. (Az európai gyakorlatban nem találunk példát arra, hogy nagysebességű vonatokat egyetlen rádióösszeköttetés útján irányítsanak.)"


─ Nocsak, nocsak: nagysebességű közlekedés (>200 km/h!); bedöglött biztosítóberendezés helyett használt rádiós irányítás; végül mégiscsak emberi ─ ráadásul forgalomirányítói! ─ feledékenység szükségeltetik egy valamirevaló katasztrófához?

Hogyan szóljon hát nálunk a jövő vasúti [macska:-)]zenéje?