vincelléri Creative Commons License 2011.10.18 0 0 729

Elkészült az intermodális logisztikai központ megvalósíthatósági tanulmánya

 

A CBS Property Zrt. Budapest és Érd közigazgatási határán, az M6-os autópálya és a 6-os számú főközlekedési út csomópontja mellett ( http://www.cbsproperty.hu/hu/ingatlan/adatok/6/)  intermodális logisztikai fejlesztést tervez. A fejlesztési terület közvetlenül kapcsolódik a Főváros budai oldalának délnyugati részén, a XXII. kerület nagytétényi városrészében kialakult, jelentős kiterjedésű gazdasági térséghez. A Duna parti terület összesen mintegy 72 ha kiterjedésű, amelyből logisztikai fejlesztésre alkalmas 44 ha. Ebből 24 ha a XXII. kerületben, 20 ha Érd közigazgatási területén található.  Magyarország közúti, vasúti, vízi és légi közlekedési létesítményei Európa közlekedési érrendszerének központi és kritikus jelentőséggel bíró részét képezik. A földrajzi elhelyezkedés előnyei csak akkor érvényesíthetők, ha a tranzitforgalom egy része a szállítási hálózat csomópontjaiban telepített intermodális és multifunkcionális logisztikai központokban, illetve ezekhez kapcsolódó ipari parkokban elérhető szolgáltatások és továbbfeldolgozás révén, hozzáadott értéket termel a nemzetgazdaság számára.  A kikötők a legösszetettebb közlekedési létesítmények, amelyek összekapcsolják a három nagy szállítási ágazat (közúti, vasúti, vízi) pályáit. A megfelelő színvonalon kiépített, folyamatos üzemre képes kikötők telepítési sűrűsége Magyarországon mintegy egyharmada az EU átlagnak. Magyarország a II. világháború óta eltelt időszakban nem fordított megfelelő figyelmet a kikötők fejlesztésére. Technológiai modernizálásuk elmaradt, ezért nem váltak a közlekedési hálózatok integrált részévé, igazgatási, működési rendszerük nem tette versenyképessé őket. A nyugat-európai kikötőknél tapasztalható, regionális gazdaságfejlesztő hatásukat emiatt nem képesek egyelőre kifejteni.  A vízi közlekedés energiafelhasználása, levegőszennyezése töredéke más fuvarozási módoknak. A hajózás externális költségei egységnyi fuvarozási teljesítményre vetítve egyharmadát teszik ki a vasúti, és egytizedét a közúti közlekedés által a társadalomra rótt terheknek.