A NICEAI ZSINAT ZAVARAI
A tízig számolni nem tudó olvasóval, hallgatósággal
szemben pompás eszköz a ködösítésre a niceai zsinat
[hagy. i. sz. 325.]. Kezdjük azzal, mit is tudunk
annak számunkra fontos határozatáról, mely szerint:
„Az ünnepet a tavaszi napéjegyenlőséget követő holdtölte utáni
vasárnapon kell megtartani. Ha ez március 21-re esik, úgy a
következő telihold a húsvéti hold. Ha pedig ez vasárnapra esik,
úgy a következő vasárnap a húsvét napja.”
Ezt a mondatot ugyanúgy tudom értelmezni, mint a szakirodalom
döntő többsége:
„…a zsinat a napéjegyenlőséget március 21-re rögzítette, függetlenül
annak valódi bekövetkeztétől…”
A hagyományos kronológia figyelembevételével a Juliánnaptár
kezdete és a zsinat között 325 + 45 = 370 év telik el,
és amennyiben Caesar és Augustus császár idejében még
március 25-én következett volna be a tavaszi napéjegyenlőség,
ez 3 nappal már előbbre esne, március 22-re! De vajon
miért éppen 21-re rögzítették, ha Caesar 25-ét hagyományozott
volna, és fizikailag, csillagászatilag pedig nem volt igaz
az évre a 21-e? Természetesen egy pillanatig se gondolja az
olvasó, hogy a zsinati akták fennmaradtak akár későbbi másolatban
is, hiszen minden tudásunk I. Leó pápának (440-
461) tulajdonított levélből származik: „A niceai zsinat határozatainak
A probléma tényleg az volt, hogy 370 évvel később az fizikailag/
csillagászatilag március 18-ra [21 óra 51 perc] esett a
tavaszi napéjegyenlőség. De nem töröltek el a naptárból
egyetlen napot sem, mert ha ezt teszik, akkor a mai csillagászati
programoknak ezt figyelembe kellene venni a juliáni
napszámításnál, a 10 ténylegesen kiiktatott naphoz hasonlóan.
(1582. évi reform)
(223-225 old.)