sosiforda Creative Commons License 2011.09.27 0 0 55642

A Nagyváradi Helyi Közlekedési Vállalat közzétette az első napok utasszám adatait a 2011. szeptember 5-én beindított Nagyvárad (Oradea) - Biharkeresztes,vá. elővárosi járatról:

 

http://www.otlra.ro/hirek/149

 

A járat beindításáról szóló közleményt már akkoriban belinkeltem ide, ez a honlapjukon magyarul itt található:

http://www.otlra.ro/stiri/143

 

A járatok részletes menetrendje pedig itt:

http://www.otlra.ro/cms/upload/www.otlra.ro/pagini/ro/biharkeresztes.bmp

 

A járatot elég jól PR-olták, met nemcsak a honlapjukon olvasható, de a helyi újságban, a Duna TV-ben is szerepelt és ez a menetrendi hirdetmény nemcsak a vonal minden megállóhelyére került ki, de a Nagyváradi Helyi Közlekedési Válalat összes buszára, villamosára és jegypénztárára is.

 

Én 2011. szeptember 10-én szombati napon próbáltam ki a járatot, nagyon kellemes tapasztalatokat szerezve.

 

Egész héten néztem a MÁV-Start honlapon a késéseket és úgy tűnt, hogy a 7.30-as biharkeresztesi indulást a papíron 7.23-kor, a gyakorlatban általában azon a héten mindig 10 perc körüli késéssel érkező püspökladányi (amúgy Nagyváradra továbbmenő) személlyel elég necces lesz elérni, de ezen a napon szerencsére csak 5 percet késett, így volt idő gyorsan átszállni.

Sőt a magyarul is beszélő fiatal női (!) buszvezető mondta is, hogy amúgy is néhány perc rátartással szeret indulni.

 

 

 

 

A légkondis, a nagyváradi helyi kocsik fehér szinezésétől eltérően piros Volvo így 7.34-kor indult el a biharkeresztesi állomástól. A vonalra kiadott, csak a vezetőnél váltható jegyet a buszon a dátumbélyegzős érvényesítőgéppel kezelni kell.

Amúgy ennek a jegyérvényesítő gépnek a használati utasítása volt szinte az egyetlen felirat a Nagyváradi Helyi Közlekedési Vállalatnál,ami nem volt két nyelvű, egyébként nemcsak ezen a buszon, de minden járművön és minden bérletpénztárnál a járművek téli fűtési menetrendjétől (vagyis, hogy milyen hőmérséklet esetén hánytól hányig fűtenek) az "álló utasok kapaszkojanak"-on keresztül a díjszabásig ki van írva magyarul is!

 

A menetrendtől eltérően Biharkeresztes központjában, a postánál (aut.vt.) is ki van téve az indulási jegyzék és bár ajtónyitás nélkül, de a többi biharkeresztesi buszmegállóban is megálltunk útközben.

Biharkeresztest 2 utassal hagyta el a járat, Ártánd központjában 4 felszálló volt,  a gyors határellenőrzést követően Bors, Polgármesteri Hivatalnál újabb 2.

 

Nagyváradra beérve a Dacia Zig-Zag megállóban rögtön fel is szállt 2 ellenőr, akik a jegyellenőrzés mellett az utasszámlálást is végezték.

 

A Biharkeresztesről érkező utastársam leszállt a vasútállomásnál (Stefan Cel Mare), a többiek végigmentek a Nufárul végállomásig, ami egy intermodális csomópont fedett piaccal, régi és új helyközis magánbuszokkal (köztük ex-Körös Volános Ikarusokkal), helyi buszokkal és villamos végállomással.

 

 

  

Itt a villamosmegálló peronján van a helyijáratok pénztára (a végállomási tartózkodónál lévő a félixfürdői magánbuszoké), ahol napijegy is vásárolható.

A napijegy az összes helyi buszra és a villamosokra érvényes, de erre a Nagyvárad-Biharkeresztes elővárosi járatra nem.

 

A helyijáratok pontos indulási időpontja minden megállóban ki van írva, de sajnos a honlapon csak a követési idő szerepel.

A helyijárataik egyébként nagyon pontosak, és bár sokszor még így van, de a korábbi évektől eltérően már nem ragaszkodnak mindig ahhoz a szabályszerűséghez, hogy 20 perces követésnél mindig 00,20,40-kor, 30 percesnél 00,30-kor induljanak a végállomástól. (Néhány éve a 20 percenként járó, de 3 perc menetidejű villamospótlót emiatt 2 kocsival csinálták, mert ugye mindkét végéről 00,20,40-kor mentek.)

 

Visszaútnál a magyar viszonyokhoz szokott utasnak résen kell lenni, mert bár a járat elvileg a 12-es helyi végállomásáról indulna,

 

 

 

 

 

gyakorlatilag a forduló másik végén állt meg, noha a megálló érkezésekor üres volt, azonban onnan 14.40-kor ment egy 12-es.

Itt látható a buszunk a megállótáblától fotózva, előtte sárgállik a Püspökfürdőre (Baile 1. Mai) menő helyközi kocsi, és ott is végezte el a beszállítást, utána, hogy a 12-es elment sem állt be a beszállóhelyre.

 

 

 

 

A 14.45-ös járatra itt Nufárul végállomáson 4 felszálló utas volt és innen jöttek visszaútban az ellenőrök is.

 

 

 

A járat érinti a Raboieni utcában - rendkívül hülye helyen - lévő távolsági autóbuszállomást, de nem a buszállomás területén áll meg, hanem előtte a helyi járati megállóban. A buszállomás épülete elé van kiírva, de megfordultunk 1 megállóval odébb a Gara de Estnél, a 10-es helyi fordulójában és a buszállomással szembeni helyi megállóban vártuk ki a bőre szabott továbbindulási időt.

 

Itt nem volt felszálló, de a vasútállomás melletti Stefan Cel Mare megállóhelyen már 5 újabb felszálló volt, a továbbindulás idejét itt is kivártuk.

A korábbi - azért pl. a Nufárul végállomáson most is fellelhető - kaotikus romániai viszonyokhoz képest furcsa volt az a pedantéria, hogy a megállót kettéosztották külön helyi (mi innen mentünk) és helyközi részre és a helyi részen felirat is állt arról, hogy azt csak a helyi közl. váll. használhatja. Pad, vagy utasváró azért nem jutott...

 

A Dacia Zig-Zag (cikk-cakkos magasházak a Dacia úton) megállóban 3 újabb felszálló volt és elbúcsúztunk a most is utasszámláló ellenőröktől.

A járat így 12 utassal és kellemesen légkondizva hagyta el Nagyváradot.

Utasai most mind Magyarországra, részben Ártándra, részben Biharkeresztesre mentek.

Biharkeresztesen a központban is voltak leszállók, a vasútállomásra pontosan értünk, rajtam kívül volt még 4 átszálló a 15.03-kor induló püspökladányi vonatra.

 

 

 

Visszafelé ahogy láttam 10 felett alakult a biharkeresztesi vasútállomási induló utasszám, volt szaladó átszálló is a vonattól.