borzimorzi Creative Commons License 2011.07.13 0 0 481

 

Éljen Szekszárd (is)!

 

http://penzcentrum.hu/kkv/regota_vartuk_ezt_a_boltot_magyarorszagon_ez_a_jovo.1028974.html

 

"Izgalmas kezdeményezés bontogatja szárnyait Szekszárdon: egy nonprofit kft. olyan boltot indít, amelyben kizárólag a környező településeken előállított termékeket forgalmaznak majd. A tervek szerint az üzlet jövő tavasszal indul, és egyfajta közösségi térként is működik majd.

 

Szekszárdon a Nefelejcs közben a régi ingatlanrészek bontásával kezdődött meg 2011 június végén annak a boltnak az építése, amely uniós támogatással jöhet létre mintegy 30 millió forintból. A beruházás gazdája, az Eco-Sensus Nonprofit Kft. látványos és újszerű, ugyanakkor a helyi tradíciókra építő, azokat újraélesztő kiviteli tervet kért és kapott.

A helyitermék-előállítók és vendéglátó szakemberek szakmai tapasztalataira építő, azok bevonásával létrejövő üzlet egyedi ajándékokat kínáló turisztikai látványosságnak sem lesz utolsó. Az összesen 60 nm elárusító térrel, saját parkolóval rendelkező bolt a tervek szerint 2012 tavaszától szolgálhatja ki a vásárlókat. Ettől függetlenK

A projekt a környékbeli tudatos fogyasztók mellett a helyi, kézműves termékeket előállítók, mezőgazdasági kistermelők, a megyében működő biogazdaságok körében is népszerűvé válhat. Az elmúlt évek európai és hazai jogszabály-változásainak eredményeként egyre több helyen növekszik a helyi termékek aránya a lakossági fogyasztásban. A jogszabályi könnyítések mellett közösségi forrásokból indított infrastruktúrafejlesztés segíti a termelők és fogyasztók közvetlen kapcsolatának építését, a környezetbarát, helyi termékek piacának fejlesztését. A fejlesztés eredményeként 2012-től Szekszárd lakossága lényegesen könnyebben juthat a fenntarthatósági követelményeknek is megfelelő helyi termékekhez.

A beruházást végrehajtó Eco-Sensus Kft. szerint az élelmiszer behozatal helyett a szén-dioxid kibocsátást és környezeti terhelést csökkentő, a gazdálkodóknak jobb megélhetést biztosító helyitermék-rendszereket szükséges fejleszteni, mert ez a termelőknek biztos bevételi forrást és méltányos árakat, a fogyasztóknak jó minőségű, friss, szezonális és egészséges helyi élelmiszert jelent.

A térségi márkaépítést is magában foglaló "Fenntartható helyiélelmiszer-rendszer fejlesztése Szekszárdon és térségében" című projekt keretében a Szekszárd környéki helyi termék előállítók saját emblémát is kapnak, hogy köztes felvásárló nélkül, közvetlenül értékesített árujuk könnyebben azonosítható legyen a boltok polcain. A rendszer részei lesznek a térségben régi hagyományokkal rendelkező többgenerációs családi vállalkozások, üzemek, a borvidék hagyományaihoz kapcsolódó helyi termék előállítók is.

 

Csillag Péter projektvezető a Pénzcentrum.hu-nak elmondta: a bolt egy nagyobb program része, melynek során a térség termelőit, élelmiszer-előállítóit fogják össze, például termékvédjeggyel, online adatbázissal. Az adatbázisban mintegy 200 helyi termelő szerepel, ennek alapján kiadnak kézikönyvet is, amelyben félszáz termelő kap megjelenést.

A tavasszal induló üzletben kizárólag kistérségi, megyei élelmiszereket forgalmaznak majd, a későbbiekben elképzelhető, hogy nem-élelmiszer termékek (például kézműves iparcikkek) is megvásárolhatóak lesznek. A boltot ugyanakkor egyfajta közösségi térként képzelik el, kóstolókkal, kiállításokkal, de külön figyelnek például a kisgyermekes vásárlókra is. Mivel az üzlet a város frekventált helyén épül, a szekszárdiak mellett a tolnai értékek iránt érdeklődő turistákra is számítanak.

Az árképzésben fontos szerepet játszik majd, hogy a termék szállítására keveset kell költeni, igaz, a nagy láncok áraival nem tud és nem is akar versenyezni a bolt. Csillag Péter szerint minimális technikai árréssel dolgoznak majd, leginkább a környezeti terhelés csökkentésére helyezik a hangsúlyt.

 

Az ECO-SENSUS Közhasznú Nonprofit Kft. egy éve Tolna megyében reprezentatív felmérést végzett, hogy megismerje a megyében élő emberek jelenlegi élelmiszervásárlási és fogyasztási szokásait.

Mint a felmérésből kiderült, a Tolna megyében élők harmada nagyrészt helyi élelmiszert fogyaszt, s kétharmadunk számára fontos, hogy Tolna megyei termék kerüljön az asztalára. Vásárláskor erről alaposan tájékozódik, döntését nem bízza a véletlenre.

A tolnaiak jellemzően megbíznak a helyi élelmiszerben, és jobb minőségűnek is tartják. A nem városi háztartások inkább a helyi boltot látogatják, míg a gyermekes háztartások bevásárlói többet járnak piacra. A megyében élőkre igen magas arányban (10 százelék fölött) termelik meg maguknak az alapvető élelmiszereket. A Tolna megyei, nem városban élő családokra jellemző leginkább az önellátás.

 

Bajban a magyar üzletlánc? Sorra zárnak be a boltok

Minden jel szerint egyre kevésbé működik a szociális boltok modellje Magyarországon. A két évvel ezelőtt nyílt boltoknak mára alig több, mint a fele maradt életben.

A koncepciót életre hívó Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetsége (Magosz) adatai szerint országban körülbelül 130 szociális bolt nyílt 2009 óta, közülük mintegy 70 maradt talpon. Örvendi László, a szervezet alelnöke márciusban azt nyilatkozta: elképzelhető, hogy átalakítják a rendszert. Egy elképzelés szerint a gazdaáruházakban a termelők saját áruikat kínálhatnák, ám az egy ilyen rendszer kialakulásához több évre van szükség.

A Magosz által létrehozott szociális boltok eredeti célja, hogy a magyar termelőket közvetlenül juttassa piachoz, és így a magyar árukat olcsóbban vehessék meg az emberek. Egybehangzó vélemények szerint a koncepcióval a legnagyobb baj az, hogy nincs elég termelő a bolt környezetében, és sokszor a minőséggel is gond van. Közrejátszik az is, hogy a multinacionális láncok üzleteivel rendkívül nehéz versenyezni."

 

Azt már csak én teszem hozzá, hogy "a magyar termelők közvetlen piachoz juttatása" papíron ugyan lehetett a  Magosz által létrehozott szociális boltok eredeti célja, de ehhez képest a valóság legtöbb esetben sajnos az lett, hogy a magosznyikok rokonyait és csókosait betették a boltokba mindenféle beosztásokba. Azok meg kereskedni nem tudtak, viszont loptak ezerrel. Na, így nem is lehet mást, csak csődbe menni. 

 

Ahol rendes, kereskedelemhez és marketinghez értő embereket vettek fel, nem sógorkoma alapon, ott megy is a bolt.

 

Üdv:

b