Sajnos egy ilyen helyzet nem hasonlítható a Hudson ügyhöz. Ott ugyanis le kellett szállni. Előfordulhat extrém gusztustalan meteorológia, ami megintcsak muszájhelyzet elé állíthatja a pilótát. Minden más esetben ha nem sikerül jól a bejövetel, át lehet startolni.
Természetesen monitor mögül mindenki okos lehet, de a problémák kivesézése - különösen pl. rendszeres hibatapasztalatok, vagy akár a tréninganyagok fényében - előrevivő dolog. Nem lesz persze itt mindenki pilóta, de a tanulságok - ha lesznek tényszerűen kezelhető publikus végkövetkeztetések - általában tágabb szakmai és emberi vonatkozásokban is hasznosíthatók.
Más kérdés persze, hogy először mellébeszélés, majd később azonnal hírzárlat lett - mintha ez bármit megoldana. A Malévnek pedig nem kell szégyenkeznie a baleseti statisztikáival. De amiből le lehet vonni tanulságot, annak már történelem előtti időkig visszamenőleg rég kint kéne lennie a neten. Ehhez képest Magyarország azon országok közé tartozik, ahol nincs tisztességes netarchívum a légibalesetekről. A mégis megtalálható vizsgálati anyagok meg olykor.... hát olyanok, amilyenek.
Pedig a hibákat, azok ellenszerét is oktatják jobb helyeken. És meggyőződésem, hogy az érdeklődők, fotelpilóták, szimulátorfanok, de csak a "mezei" repülésrajongók is profitálhatnak a repesemények általánaos, vagy konkrét okainak kivesézéséből. Ha mást nem, észjárást, logikát, szakmai igényességet, de még fegyelmet is.
Személyesen hülyézni itt nem szokta senki a pilcsiket, ahogy mondjuk egy szakmai vizsgálatban sem. Ez akkor szokott előjönni, amikor - mint b737 olvtárs szellemesen megjegyezte - médiaturnéra indul a vajas fülű kolléga, hogy megmagyarázza, ki mindenki más volt hülye....