Nolanus Creative Commons License 2011.03.10 0 0 7732

"Gyanítom, hogy éppen Valerius Flaccus Argonauticájának 1474-es kinyomtatása hozta a figyelmet rá, Flaccus amúgy nagyjából és főként Apollónousz Rhodioszt követte (de elég szabadon, s nyilván ismert más forrásokat is, de a fő vezérfonal Apolloniosz lehetett). Egyébként Apollóniosz Argonautikáját csak 1496-ban adták ki Firenzében, de csak görögül."
A furcsa az, amit te is kiemeltél, hogy Biagio-nál Orpheusznak kiemelt szerepe van, ami elvileg, ha jól vettem és bogarásztam ki, se Flaccusból, se Apolloniuszból nem levezethető - (pl. hogy egyértelműen Orpheusz az nála, aki elkábítja a sárkányt) tehát ismert kellett legyen egy orphikus forrás is (az Argonautica Orphika mikortól kerülhetett képbe?). Ettől függetlenül is igen valószínűnek tartom, hogy valamilyen módon felbukkant egy orphikus jellegű 'beavatási' vonal ekkor, és a továbbiakban is végigvonult az egész reneszánsz folyamán az Ars Memorativa leple alatt, aminek talán utolsó megfigyelhető felbukkanása Bruno-nál volt.
Ez talán már csírájában a reneszánsz kezdetei előtt is létezett, valamilyen formában a domonkosokhoz köthetően akkor is, és később is.
A másik beáramlási vonal persze a bizánci tudósok megjelenése a reneszánszban, mondhatni minden ezzel kezdődött, az egész ficinoi-medici firenzei vonal. Felteszem, hogy bár az Apollóniuszt csak később adták ki, kéziratos vagy szájhagyomány formájában azonban ismert lehetett már évtizedekkel azelőtt is a firenzei neoplatonista-hermetikus körökben. És persze ennél több is, amit Biagio bizonyít.
Ideje lenne már nagyon a körmére nézni John Argyropoulos-nak és Plethon-nak.

 

"Pld. a háttérben ott fekszik egy sziklánál a Szfinx. A kép az Argó elindulását mutatná Iolkoszból."
Erre nem esküdnék meg, hogy a Szfinx, de valóban hasonlít hozzá. Belelóg egy fejdísztoll is.

 

"Amennyire ki lehet venni csupán egy alak ül benne.Mintha csak a hajó elindulását várná..."
Igen ez nagyon hasonló, mint Biagio-nál is, de ő egy kissé 'bátrabb' volt, nála az indulásnál és az érkezésnél is jobban látható, bár még így is tulajdonképpen bújtatja ezt az alakot.
Viszont di Giovanni mintha már inkább a 'standard' argonautikákat követné.

 

Kissé felvilágosítottam Biagio 2. táblájáról a sziklahegy alatti jelenetet:

Én itt egyértelműen azt látom, hogy a kis csoport egy üstöt! áll körbe, és az üstben (vagy mögötte) lenne egy alak.
Ez lehet Médea Peleas vagy Aeson 'lepárlása' közben, de a helyszín és a rémalakok rejtély, és miért ábrázolná ezt épp itt? A jelenettől balra lejjebb van egy kis felvonulás, Iászón, Médea és Orpheus halad el egy kifolyóval ellátott vízmedence mellett... gyanúsan előkerültek megint a medencék és üstök... de melyik jelenet lehet ez az Argonautikából? Mert ha valamilyen hazaérkezés utáni, akkor a bográcsozás lehet Peleas-t érinti, de én nem így érzem. Meg aztán Medea és Iászón házasságát úgy is megfestette külön - ahol egyébként a kép középpontjában álló oszlopon, Médea és Iászón között megint csak a Zenész szobra áll.
A másik tippem, hogy itt a Prométheusz-féle kenőcs készül, ez esetben érthető lenne a helyszín és chtonikus hangulat. Ekkor viszont nem tudom miért lennének ennyien jelen.

Előzmény: Schenouda (7730)