Nolanus Creative Commons License 2011.03.06 0 0 7721

"Nem tudom mi lenne az, amit Aeneasz meggyújt, de inkább azért tettem be, mert a kép megtetszett nekem..."
Itt megtaláltam, mi ez: http://www.mlahanas.de/Greeks/Communication.htm

 

A fekete köpenyes alak valóban lehet Orpheus, de akkor elgondolkodtató az egyéb, a festményen megjelenő Orpheusz alakok különbözősége (ennek persze lehet oka, hogy hátulról látjuk, tetőtől-talpig köpenyben, és hangszerét lehet az alá rejtette :-). Persze lehet még maga Iaszón is, akit Rhodius egy Hypsipyle-től kapott fekete ruhába öltöztet a Hekaté-szertartás előtt. Persze ő sem hasonlít önmagára ebben az esetben.
Viszont: Az első táblán, a Pelion-hegyi jelenet mellett jobbra látható a fekete Argo(?), amin valami furcsa jelenet játszódik le. A hajó előtt látható egy csónak, amiben mintha ugyanaz a varázsló kinézetű alak volna látható. A gyanút megerősíti, hogy a második táblán a köpenyes alak szintén nem az Argoból, hanem a mellette levő csónakból száll partra. Tudunk valamit erről, hogy Orpheusz vagy más nem az Argon, hanem külön követte volna a missziót? (A szamthtakéi kitérővel kapcsolatban merült fel ilyesmi, de itt mintha egészen elkülönülne ez az alak)

 

A fehér Istennő szinte biztosra veszem, hogy Artemisz-Diana. Az íj, a nyil és a kutyák mellett erre utal a 'szarva' is, ami a szokásos félhold lehet. Az viszont érdekes, hogy Biagio az Istennőnek miért Diana-alakját tolta előtérbe. Hekaté-Diana ugyanannak a(Hold) Istennőnek komplementer megjelenési formái:
"Medea who now is consectrated to Diana of the Underworld [Hekate] and leads the holy dance." - Valerius Flaccus, Argonautica 5.238
"[Aphrodite plans to make Medea fall in love with Jason, and threatens Hekate not to interfere:] 'To the shrine of light-bringing Diana [Hekate], where the Colchian [Medea] is wont to shed the light of sacred torches and with her company of maidens dance around its Queen." - Valerius Flaccus, Argonautica 7.179
stb., amely azonosítás az egész mitológiaszerte elterjedt.
Diana halovány-fehérségére persze magyarázat
  Hold istennő mivolta, de ezzel, vagy mással kapcsolatban felbukkan egy érdekes jelző az utóbbi idézetben: 'fényhozó Diana',

Előzmény: Schenouda (7720)