Ollóztam egy cikket a REZÓ-ról, egy Simsonos oldalról.
„Az elv szerint a rezonátordob öt fő részből áll. Az első szakasz a könyökcső. A
második szakasz az ún. diffúzor, amely a kiáramló gázokra nyitott csővégként hat.
A hirtelen térfogat növekedés a henger felé szívóhullámként hat, vagyis a gáz
elkezdi kiszívni maga után a még hengerben lévő maradékot, gyorsul a gázcsere
folyamata. Ennek során sajnos a friss keverék egy része is kiszívódik a hengerből
a kipufogóba. Innen a gáz a rezó "hasába" kerül. Itt nem csinál semmi extrát, csak
tovább hűl. Innen a kúpos csővégbe, az ún. konfúzorba jut a gáz. A konfúzor
feladata, hogy a kipufogógázt a lehető legkisebb energiaveszteséggel a henger
kipufogónyílása felé vezesse vissza. Gyakorlatilag a gáz visszapattan róla a
henger felé. Ezt a visszafelé ható gázhullámot úgy kell időzíteni, hogy a
hengerben a kipufogónyílás még nyitva legyen, de a felömlők már zárva, vagyis itt
jön képbe a HANGOLÁS!
Ha ez a hangolás jó, vagyis a gázok pontosan akkor verődnek
vissza, amikor a kipufogónyílás még épp nyitva van, akkor a diffúzor által
kiszívott keveréket ez a nyomáshullám visszakényszeríti a hengerbe. Több friss
keverék több munkát képes végezni! Ez a többlet akár 30-40%-os javulást is
jelenthet, de csak egy adott fordulatszámon, és közvetlen környékén! A dobot a
végcső és a hangtompító zárja le, amelyeknek fontos feladata fenntartani a
légkörinél nagyobb nyomást a dobban. Ez segíti a visszaáramlást, és megakadályozza
az örvénylést a dobban. (Ezért nem jó, ha bazinagy átmérőjű lukat kókányolunk a
hangtompítóra, vagy egyenesen a végcsövet nagyobbítjuk!) A rezót a tervezéskor a
henger, a kipufogónyílás, és a dugattyú pontos adatainak felhasználásával egy
tetszőlegesen meghatározott fordulatszámra hangolják. Pl. lehet olyan méretezésű
dobot készíteni, amelyben 6000-es fordulatszámon keletkezik a megfelelő visszalökő
hullám, és ilyen fordulaton tolja vissza a legtöbb keveréket a hengerbe. Ezt a
szelvények, a dob darabjainak pontos méretezésével és összeillesztésével érik el,
ezért ez hangsúlyozottan NAGYON FONTOS!”