Apellator Creative Commons License 2010.10.28 0 0 145

Először is tisztázni kellene, hogy miről van szó. Annyiban kívánja a kormánypárt korlátozni az Alkotmánybíróság jogkörét, hogy azokra a tárgykörökre, amelyekben nem lehet népszavazást kiírni, az Alkotmánybíróságnak ne terjedjen ki a hatásköre. Ennek a létjogosultságán és az ezt alátámasztó érveken lehet vitatkozni, de a demokrácia végét látni ebben beteges dolog. Ettől még fennmarad a demokratikus intézményrendszer, a társadalom többsége számára érzékelhető változást (főleg negatív változást) ez nem fog hozni, ha törvény születik belőle.

 

Azt is figyelembe kell venni, hogy a jelenlegi válsághelyzetben - ami az utóbbi 20-30 évnek köszönhetően nemcsak gazdasági és társadalmi, hanem közhatalmi irányítási válsághelyzet is - szükség van a szigorra. Az Alkotmánybíróság - bár nem egyedül (ehhez a rossz, de valószínűleg zsarolt első kormány is kellett) - komoly gátja volt a rendszerváltás beteljesedésének. Ezt jelenleg el kellene kerülni. Az Alkotmánybíróság egyébként nem "a bírói hatalom", ahogy TGM írja. A bírói hatalom külön hatalmi ág, az Alkotmánybíróság pedig a hatalmi ágaktól független intézmény. Mellesleg a bíróságoknál is van mit rendbetenni, ha egyszer tényleges rendszerváltást akar valaki látni itt.

 

Az ügyészség dettó - az az ügyészség, amelyik az utóbi 20 évben lesöpörte az országot banánköztársasággá tevő szokásjogi rendszerek (védelmi pénz, uzsora, ÁFA-csalás, korrupció, lakásmaffia stb.) ellen irányuló feljelentéseket, vagy szándékosan félrenézett, amikor hivatalból kellett volna intézkednie. Miközben az uzsorát külön tényállássá tevő módosítás előtt is megállt a zsarolás tényállása a tipikus uzsorabűncselekményekre, a védelmi pénzszedésre is megáll, tehát rég el lehetett volna járni az elkövetők ellen. De ezek nem tették - tehát asszisztáltak a maffia-szokásjogok megszilárdulásához, miközben piti bűncselekményekkel húzták az időt, vagy sok esetben igencsak gyenge (vagy semmilyen) bizonyítottság esetén emeltek vádat kisemberek ellen, persze az eljárást jól elhúzva. Itt is szükség van szigorúbb vezetésre. Az ügyészség nem hatalmi ág, de a hatalmi ágatktól független intézmény Magyarországon. Ez a konstrukció nem rossz (nekem jobban tetszik, mint a kormány alá rendelt ügyészség modellje), viszont vissza lehet vele élni, ami meg is történt az utóbbi 20 évben. Az nagyot téved (vagy csúsztat), aki szerint "fideszes kézi vezérlésű" az ügyészség. Ha ez így lenne, sokkal több komcsi ülne börtönben, és nemcsak bűnszervezeti hierarchiák alsó-középső szintjein történtek volna vádemelések (pl. Zuschlag, Weißenberger), hanem elmentek volna azok csúcsáig (pl. Gyurcsány, Demszky), illetve nemcsak pár ember ellen emelnének vádat mutatóban a csúcsokról (Hagyó, Mesterházy, Hunvald). Persze a bűnszervezeti hierarchiák teljes felgöngyölítése megtörtént volna minden kézi vezérlés nélkül is, egy normálisan, függetlenül működő ügyészség esetén is. Itt azonban inkább más oldalú kézi vezérlés dominál inkább, ami persze lehet konkrét "odaszólások" nélküli, automatizmussá, szokásjoggá vált, lehetőleg ennek megfelelően szelektált fiataloknak átadott, folyamatosan újratermelt posztbolsevik küldetéstudat is.

 

Abban igaza van TGM-nek, hogy a Fidesz nem konzervatív. A Fidesz és a KDNP néppártok, kb. a legkevésbé konzervatív pártok Magyarországon. Itt konzervatív (elitista) az SZDSZ, az MSZP, az MDF és hellyel-közzel a Jobbik.

Előzmény: andzsin (-)