krob11 Creative Commons License 2010.10.26 0 0 1554
Az Opel TwinPort névre hallgató motorcsaládnak (Z14XEP, Z16XEP, Z16XER) van egy jellegzetes tulajdonsága, ami sok esetben gondot is tud okozni:
- a szívó traktusban van egy szelep, ami kettéválasztja a szívó traktust, így a motor alacsony terhelésénél játszik szerepet (változik a szívótraktus geometriája, és ezáltal a keverékképzés is). Ez a tervezők elgondolása alapján segít az alacsony- és a részterheléses üzemmódban a fogyasztáscsökkentés elérésében, és hellyel-közel valóban el is végzi a tervezők által rá bízott funkciót.

Sajnos azonban itt is vannak hátrányok: mivel köztudott, hogy a szívótraktusba visszavezetett kartergáz sok mindent tartalmaz (így a nem eléget, ill. elszenesedett üzemanyag maradványokat - kormot - is), ami rárakódik a szelepre és a szelepfészekre, és esetenként tömítetlenséget eredményez. Ennek következtében a keverékképzés nem úgy fog végbemenni, mint ahogyan azt a mérnökön "megálmodták" és a motorvezérlő ECU-ba bekódolták, ami esetünkben pl. rángatásban, ill. többlet fogyasztásban fog megjelenni.

A Z14XEP motor sajnos jobban ki van téve ennek a veszélynek, hisz ennél a motortípusnál a tervezők elhagyták a szelep nyitott-zárt állapotát visszajelző áramkört, így pl. amikor az ECU azt "gondolja", hogy a szelep már zárva van (alacsony- és részterhelésnél van zárva), és ennek megfelelő üzemanyag impulzust küld ki a porlasztókra, a motor berángat, mert a szelep mellett a motor fals levegőt szív be, így nem lesz jó a keverékképzés.

A probléma orvoslása több módon lehetséges: vagy szétszedjük és pl. cseréljük a szelepet (jó néhány Ft), vagy kivesszük a szelepet és kitakarítjuk (macerás és vigyázni kell, mert könnyen sérül és elállítódik), vagy viszonylag egyszerű javítást alkalmazunk: régebben (talán még most is) lehetett kapni karburátor tisztító sprayet, amit üzemmeleg motornál, magas motorfordulatnál be spray-zünk a szívó torokba, ezzel kitakarítva a szívó traktust és a szelepet is.
Előzmény: Hudiny (1553)