.
.
"Már csak az a kérdés, hogy tényleg emberi kéz
művét csodálhatjuk-e ezekben a furcsa
kőhalmokban…erről ugyanis még mindig heves
viták folynak. Az elmélet ellenzőinek legerő
sebb érve az, hogy a kőzetfajta, amelyből az
„épületek” és „lépcsők” állnak, az erózió folya
mán szépen, szabályosan törik, így valójában
nem egy ősrégi kultúra építészeinek tehetsé
géről, csupán a természet tréfájáról van szó. A
másik tábor véleménye szerint azonban a
kőtömbök tökéletes egymáshoz illesztése, csi
szolása, derékszögű formái és egyáltalán a
városhoz illő elrendezés olyan precízióra valla
nak, amelyet már képtelenség pusztán a termé
szetnek és a véletlennek tulajdonítani. Ezenkí
vül a köveken talált vésetekre és az ezek készí
téséhez használt, előkerült eszközökre is utal
nak. (Egy-két élesebb hang is megszólalt, misze
rint a nyugati tudósok csak azért kötnek bele az
épületek mesterséges voltának valószínűsé
gébe, mert bántaná az önérzetüket, ha kide
rülne, hogy egy újonnan felfedezett, méghozzá
kelet-ázsiai kultúra minden eddig ismert, nyu
gati kultúránál korábbi eredetre tekinthet
vissza.) A két véglet között félúton elhelyez
kedő elmélet is született: eszerint úgynevezett
terraformálásról van szó, vagyis a terület lakói
nem maguk állították ugyan egymás hegyére-
hátára a gigászi kőtömböket, de alapul hasz
nálva őket, igenis a saját igényeik szerint alakí
tottak rajtuk és díszítették őket."
.