Nolanus Creative Commons License 2010.09.26 0 0 7242
"Akárcsak a későbbi misztikumban: Szűz Mária...! Miért érzem azt, hogy a vallások, kultuszok, mítoszok, misztikák megalkotásakor illetve újra alkotásakor a háttérben mindig állt egy szakrális bölcs, aki titkon és körmönfontan úgy orientálta a kurrens hatalmat, hogy akaratlanul átmentsen egy mélyebb kozmikus tudást egy misztikus, univerzális ős igazságot..?"
Talán azért, mert valóban erre utalnak a közvetett, és a közvetlen jelek. Aztán az egészet azzal fűszerezték, hogy több ilyen csoport is kialakult, akik néha egymással, néha egymás ellenében dolgoztak, de mindig felhasználták, átértelmezték és újabb jelentésrétegekkel bővítették a meglevő hagyományt és szimbólumrendszert.

A zsidókeresztény kultúrában szocializálódott nyugati ember hajlamos szemellenzőt viselni, és csak a saját kultúráját látni, ha azonban levesszük ezt a pszichés szűrőt, akkor rögtön észrevesszük, hogy a bibliai történetek és szimbólumok nem 2000, nem 4000, de még régebbre nyúlnak vissza. Pl. a szűzen szülés szimbóluma tulajdonképpen tértől és időtől egészen független (tértől és időtől csupán az esetlegességek függenek) jelen vannak, akár Egyiptomot, akár Görögországot, akár Indiát vagy a Keltákat nézzük, és bizony egynéhány helyen sokkal inkább beleláthatunk ennek ezoterikus értelmébe, mint a keresztény kultúrkörben. Nem is ragozom ezt tovább, hiszen a történettudomány, az összehasonlító vallástörténet és a szövegkritika már rámutatott, hogy az egész zsidó-keresztény kultúra 'hozott anyagból' dolgozott, amit meg nem hozott, nos, az metafizikailag egészen kétséges állagú. Ezzel persze nem akarom a kereszténység érdemeit elvitatni (némely téren), csak jobb tisztán látni ez ügyben. (egyébként a Szűz Mária tisztelet egészen késő invenció a kereszténységben is, és ugye épp a templomos regulát megalkotó Szent Bernáthoz köthető, hm, mindig ezek a zavarba ejtő összefüggések. A Szeplőtelen fogantatás dogmája pedig egyenesen modern intézmény, bár ugye egy régebbi hagyományt erősített meg.)

Most egy kicsit elszakadok ettől, és Schenouda figyelmébe (is) ajánlok némely összefüggést az ősi kultúrák között, ami paradox módon arra mutat rá, hogy a nagy ókori civilizációk hajnalán, vagy inkább még azelőtt, egy létezett egy 'globális civilizáció', legalábbis a szimbólumok tekintetében (és valószínűleg a 'vallás' tekintetében is, de hát amikor i.e. 4000-ről beszélünk, leginkább csak az archeológiára hagyatkozhatunk).
Akárhogy is álljon a dolog, az egybeesések túl messzemenőek ahhoz, hogy véletlennek vagy a 'kollektív tudatalatti', vagy egyéb 'pszichikus' terület megjelenéséhez rendeljük őket, és occam beretvája szerint még mindig az a legegyszerűbb magyarázat, ha globálisan megjelenő civilizátorok művének tudjuk be a dolgot (vagy feltételezzük, hogy ezek a 'barbárok', akik még a kereket is csak szórványosan ismerték, ez idő tájt masszív népvándorlást folytattak Egyiptomtól Európán át Kínáig és tovább Óceániáig és Amerikáig, vagy képesek voltak ilyen körülmények között a távolsági kereskedelem által 'egymásra kényszeríteni' a szakrális szimbólumaikat)

Elöljáróban annyit, hogy a bemutatott leleteket mind az i.e. 3100-5000 körüli periódusra datálják.


Első két képünk predinasztikus Egyiptomból való, Nagada-kultúra (innen sajnos csak szorványos töredékek maradtak):






A következő edények Görögország területéről valók, sorrendben:


1. Sesklo kultúra
2. Cycladic periódus
3. szintén neolit kori (talán cycladic)
4. Dimini
Sesklo és Dimini már ismerős lehet, Schenouda is 'ásatott' már ott A Copaisz tó kapcsán.





Ez sokak számára meglepő lehet, akik nem ismerősek annyira az archeológia világában, ugyanis ezek a neolitkori Kárpát és Duna medence tájékáról valóak:
1. Cucuteni kultúra, vázlatrajz
2. Cucuteni kultúra szintén (innen egészen sok anyag került elő)
3. Cucuteni, rekonstrukció
4. Oltszem-Erősd kultúra (Cucuteni közvetlen rokona, vagy azonos). Ez egyébként a Székely Nemzeti Múzeum(http://www.sznm.ro/sznm.php?o=regeszet)-ban található, ahol van egy kis kiállítás tucatnyi neolit edénnyel.






Nyugat-Kína (Tarim-medencétől keletre), Majiayao és Yangshao kultúra, innen gazdag leletanyag került elő.
1-3. Majiayao kultúra
4-5. Yangshao kultúra





Mindez persze a nagyon-nagyon csupán a jéghegy csúcsa. Azért citáltam be ide ezeket, mert így kissé érthetőbbé válik érdeklődésem bizonyos szimbólumok iránt. Rekonstruálható egy szimbólum és összefüggés készlet, aminek szerves része a spirál, háromszög, a különböző többszörös koncentrikus, lineáris, cikk-cakk vonalas alakzatok, a háló, és ehhez kapcsolódóan kimondottan a sakktábla mintázat; a metsző koncentrikus körök és az ezekből kialakuló mandorla alakzat, stb.

Ikonografikus figuratív elemkészletéhez (ezeket most nem akartam még becitálni) tartozik a szív, kígyó, madár és a hal alakzat (amit érdekes módon a kereszténység talál fel 'állítólag' 2000 év múlva...), és persze sok egyéb más is.
Érdemes észben tartani, hogy az archaikus ember nem csak úgy hasra ütés szerűen 'rajzolgatott', hanem legszentebb vallási és metafizikai szimbólumait véste fába, kőbe, agyagba; ami már akkor is fennmaradt a néphagyományban, amikor ezek eredeti értelme egészen elveszett, és képes volt így kitartani egészen napjainkig is.

Hely hiányában ide nem citáltam be az óceániai és amerikai párhuzamokat, de ilyeneket találhat a kedves érdeklődő pl. a Hamlet Malmában is egyet-kettőt.
Előzmény: Törölt nick (7235)