hollandig Creative Commons License 2010.07.21 0 0 6153
Valójában mivel öreg autókról van szó, mindenre kell figyelni…J Természetesen szembetűnő a kaszni. Érdemes megnézni, hogy volt-e alváz- és üregvédve, mert nagyságrendekkel később kezd el rohadni, vagy 1általán nem. Az alvázvédelem 1értelmű, az üregvédelem meg onnan árulkodik, hogy több helyen műanyag dugókkal lettek lezárva a furatok, ahol befújták az üregvédőt (pl ajtó zárszerkezet alat). Érdemes megnézni a doblemezt és az A oszlop alatti részt, valamint a küszöböket, ott hajlamosak a rohadásra. Kérdés, hogy mennyi pénzed van?! És csak kell valami, vagy megbízható autót akarsz-e?! Mert 1 relative jó állapotú skodrit bőven megkapsz 80-100 körül, azonban érdemes még kicsit rákölteni. A skodák rákfenéje a hűtés. Rendszerint elől, a hűtőradiátorban lévő gomba szokott elfáradni. Ezt érdemes cserélni (kb 500 ft), valamint 1ben megreléztetni, hogy ne a hűtőgomba kapcsolja a ventillátort és ezáltal a ventilátor árama a gombán keresztül folyjék át, hanem a gomba 1 relét kapcsoljon, és a relé kapcsolja a ventit. Más megoldás erre a direkt kapcsoló, de (számomra) az barbáros… Továbbá meg kell nézni, hogy milyen állapotban vannak a hűtőrendszer gumicsövei, bilincsei. Mind elől, mind az utastér alatt, mind hátul, a motortérben. Ha nagyon el vannak öregedve, netán vízkövesek ami szivárgásra utal, akkor ott kapásból minden csere. Figyelni kell továbbá, hogy a termosztát is jó legyen, valamint ami rendkívül fontos és sokan megfeledkeznek róla: a vízpumpa mindig kellően zsírozott legyen. Természetesen hsznált autónál rögtön ajánlottak az alábbi folyadék cserék: motorolaj (én át is mosnám), olajszűrő, fékfolyadék (mivel nem mai darabról beszélünk), váltóolaj, levegőszűrő. Lecserélném a hűtővizet is, mert kit tudja mismit pancsoltak bele az évek során. Ha a motor csörögve jár, akkor rögtön érdemes vezérmű láncot is cserélni, de lehetőleg eredeti csehszlovákot bele, ne utángyártottat, mert az nem sokáig tart. Rögtön érdemes cserélni gyertyakábeleket is, mielőtt még megtréfál, gyertyákat is, ha már nagy a hézag. Én NGK-ra esküszöm (a pontos típus nem jut eszembe), gyújtókábelből meg lehet kapni megint csak eredeti csehszlovákot TESLA, ami a legjobb sztem. Ezek a dolgok eddig kb 20e ftból bőven kijönnek, főleg, ha te csinálod. A gyújtással nem szokott amúgy gond lenni, legtöbbször xar gyertya és kábel tréfálja meg az embert. Ami típushiba szokott lenni, az az AC pumpa tömítése (a pumpa a főtengelyről kap kihajtást a blokk oldalán, és gyakran szivárog mellette az olaj), illetve benne a membrán elöregedése. Ezeket olajcserénél érdemes rendbe tenni. Érdemes lecserélni a karbin a 2. torok nyitását szabályozó membránt, az is el szokott öregedni, valamint hozzáértő személlyel a karbit kitisztítani. Ami necces és nem tudhatja az ember, hogy a tank, korrodált-e belülről… Aztán, 1 jól beállított skoda motor mindenféle gázpedál pumpálás nélkül pöccre indul (természetesen, ha nem állt napokig és van a karbi úszóházban benya, ilyenkor a blokk oldalán jobb oldalt alul lévő kézi pumpával kell felpumpálni a benyát…). Indításkor, és amíg hideg a motor, addig hajlamos 1 kicsit füstölni, de visszatolt szívatóval és bemelegedve már nem szabad füstölnie. Érdemes rákukkantani a kipufogóra is, sokszor el van rohadva a dob, ezt tömítéssel 1ütt cserélni kell (lehetőleg megint csak cseh gyártmányra). Eddig minden cserével 1etemben, még mindig megállunk 30e Ft alatt, cserébe viszont van 1 rendbetett, üzembiztos autónk. Ha netán a motor már nagyon fáradt lenne, legrosszabb esetben 1 teljes motorgenerál megáll úgy 110e ft körül és ekkor viszont „0” kmes autód van. 1 a lényeg a skodánál, nem érdemes fölöslegesen forgatni, mert nem fog jobban menni. Ha 86 utánit veszel, és kellően erős a motor, akkor 30ezerért érdemes beletenni 1 5 sebességes váltót, vagy pedig alapból GLS-t veszel (csak ritka). Alkatrész ügyben ajánlom neked a www.skodaklub.com –ot, azon belül pedig a bazárt. Minden van, és gombokért. Nekem 2db 120som van. Az 1ikben 130e a másikban 56e km. Mind2ő gyári. Sosem voltak se fényezve, se megbontva. Mindig megkapták ami kell, cserébe pedig SOHA nem hagytak ott sehol…

Jahm, kihagytam, hogy a függőcsapszeget is érdemes jól bezsírozni. Valamint mivel ki tudja hogy voltak használva, én elvinném futómű állításra is. Persze ha szép 1enesen fut, és nem eszi aránytalanul a gumikat, akkor semmi gond.

 

Érdemes még hallgatózni, h nem sír-e a generátor csapágy, szíjjat cserélni, megnézni a gumi fékcsöveket nincsenek-e elernyedve (valszeg el lesznek, ezek cseréje halaszthatatlan). Lehet, hogy nem megy a belső szellőző ventillátor, itt legtöbbször csak szénkefe probléma van, valamint a fűtés-hűtés kallantyú szokott beragadni. Ezekhez sajnos eléggé szét kell bontani, de 1 ügyes szerelőnek nem gond.

 

Hirtelen ennyi jut eszembe.

 

Ha nem csupán autót szeretnél, hanem hobbit is, akkor érdemes szépet venni és vigyázni rá nagyon. Figyelem, 1re kevesebb van már és közel a veterán kor…J

Én semmi pénzért nem adnám el 1iket sem…

 

Jó Skodázást!

Címzetes Skodrik:)
Előzmény: Hajzi_ (6152)