Ezt szerintem erdemes meghagyni az utokornak. Az utolso legyartott 747-es "muve" Washington allam egboltjan. :) Csodalatos gesztus egy csodalatos repulogepnek es korszaknak.
Valami ötlet, ki, vagy mi lehet Ő? A US Army kötelékébe tartozik a lajstromjele (N35GA) alapján.. Talán valami kísérleti cucc? Guardrail, vagy BuckEye esetleg? Csak mert nem hinném, hogy sima "fényképész".
Ő viszi a magasban a Tour rádióinak átjátszó állomását, hogy a hasonló versenyek alatt semmilyen körülmények között ne legyen rádiócsend, pl a dimbek/dombok, hegyek/völgyek között. Óriási segítség, hogy a biztosítási feladatokat maradéktalanul és esemény nélkül ellássuk.
Egy légtér van, nincs külön "polgári" meg "katonai". Zajcsökkentő hatása van, hogy amennyiben a feladat nem kívánja meg a "lopakodást", a katonai gépek is bejelentkezzenek a polgári légiirányításhoz.
Tele van a net olyan sztorikkal, amikor az SR-71 Blackbird bejelentkezik a polgári irányításhoz, nagyon vicces párbeszédek szoktak néha kialakulni. Pl.:
[SR-71] - Kérek engedélyt (bazimagas)ra!
[irányítás] nem ismeri fel, hogy kivel beszél, gondolja magában rendben, úgysincs ott senki, hülyegyerek, ha fel tudsz oda mászni, tőlem mehetsz - Engedély (bazimagas)ra.
[SR-71] - Köszönöm, akkor ereszkedek(bazimagas)ra. :-)))))
Ezt konkrétan fél órája olvastam: a Concorde is általában ká magasan repült az óceán felett, a normál forgalom felett. Az irányítás meg aggódott, hogy konfliktolni fog egy SR-71-gyel, de semmi módon nem tudta kiszedni belőle, hogy az milyen magasan van (naná). Végül azt kérdezte: jó, a Concorde x magasságon repül, y láb függőleges elkülönítés van előírva, az megvan? Mire a Blackbird: biztos lehetsz benne. :-))))
Megpróbálom kitalálni – mert (valamiért) engem se informáltak
A polgári jelzést küldő, egyébiránt a polgárok számára is azonosíthatóan katonai repülőgépek talán azért azonosítják ekként magukat e vészterhes időszakban és helyszíneken, mert nem akarják eszkalálni a feszültséget – mindazonáltal, már csak a jelenlétükkel is demonstrálják az egyet vagy egyet nem értésüket a közelgő invázióval.
Másrészt: érdemes dokumentálni az első lépéseket; mármint annak tényét, hogy melyik fél, mikor és miként indítja el a (nem belátható következményekkel járó) háborús cselekménysorozatot.
Egyébként tényleg erről van szó, pontosabban a hosszú távú mellékhatásáról.
Ugyanis egy ilyen világmizéria (amely sokszor volt az elmúlt korokban), az emberekben - a kiváltott félelemérzet miatt - pszichés zavarokat okoz (súlyos állapotban PTSD, illetve tartósan: C-PTSD). Ennek a zavarnak az egyik jellemzője a paranoid gondolatok megjelenése. Ilyen esetben a bennünk feltámadó félelemérzetre mindenképpen valamilyen magyarázatot próbálunk keresni, és többnyire találunk is valamiben, amellyel éppen foglalkozunk.
Vannak olyan oldalak, mint a fr24.com, adsbexchange stb., ahol a transzponder adatok alapján lehet követni a repülőgépek egy részét, utóbbin van kifejezetten katonai célú gép is, előbbiről úgy tudom, csak polgári gépeket mutat.
Mostanában tűnt fel, hogy kifejezetten katonai célú gépek is megjelennek az elsőn és ugyanezek, ha egyáltalán látszanak, polgáriként tűnnek fel az adsbexchange-en.
Pl KC135 felderítő/zavaró gép, Global Hawk drón, de igaz, adsb-n már katonaiként látható sok F15, Eurofighter stb is.
A felderítők egyértelműen az ukrán-orosz határt kóstolgatják. De miért hirdetik magukat?? Ez valami erődemonstráció-féleség? Ha ráküldenek egy Gripen párt balami légtérsértő Cessnára, akkor csak a Cessna látszik ezeken az oldalakon. Akkor ezekkel a gépekkel most mi van?