https://444.hu/2020/07/06/szemtanu-szerint-a-fan-akadt-sikloernyos-mentesre-erkezo-honvedsegi-helikopter-okozott-tragikus-balesetet
Nehéz másként értelmezni a történetet. Megjegyzem egy háborúban ez egy nagyon jó helikopter lehet, de magasból mentésre totálisan alkalmatlan, elég megnézni a videókat, a fák szinte beleremegnek a rotor által okozott szélviharba. Ha ennek nem lesz felelőse, akkor semminek. Én spec azt sem értem, hogy, ha már jó ideje a fa alatt voltak a rendőrségtől is akkor egy felfújható matracot miért nem raktak ki.
Várhatóan március végén hirdet ítéletet első fokon a bíróság annak a 2020-as balesetnek az ügyében, amelyben egy katonai helikopter turbulenciája lesodort egy fán rekedt siklóernyőst, az áldozat pedig belehalt súlyos sérüléseibe. A keddi perbeszédek szerint P. A. János vádlottnak a körülményeket látva azt kellett volna mondania, hogy nem tudja biztonságosan végrehajtani a mentést.
Tóth M. Gábor kitért arra is, hogy a megfelelő jogorvoslati lehetőséget igénybe fogják venni, de a nyilvánossághoz fordult, hogy láthatóvá váljon: szerinte a törvény elemi szabályai nincsenek betartva egy bíró által.
Úgy véli, hogy ebben az ügyben, ahol az állam egyik szervének a felelősségét vizsgálják (hibázott-e a katonaság pilótája), „egyszerűbb úgy megtartani egy ilyen eljárást, hogy azok a személyek, akiknek leginkább érdekük, hogy a pontos tényállásra fény derüljön, ne legyenek ott.”
"A Cikola-kanyon nagyon kanyargós, és egyáltalán nem alkalmas alacsony repülésre, még kaszkadőröknek sem. Egyetlen egyenes szakasza sincs, így igazán szokatlan, hogy katonai helikopter repült itt” – mondták a helyiek.
-Na ez is megvolt mára, gyerünk vissza a bázisra.
-Tudok 1 jó útvonalat, mint a filmeken, jó kanyargós, nagy buli lesz!
-Térkép van róla? Tudod, mindenféle vezetékek meg ilyesmi...
-Á, nincs ott semmi, voltam már erre....mi ez a sz*r, húzd fel baz+...BAZ+!
Pontosabban , pár évig futkosó, aztán majd valami okból felmentik, és vagy kap vagy nem, sérelemdíjat
"
103. § (1) A hivatásos állomány tagja szolgálatteljesítése során köteles végrehajtani a szolgálati elöljáró parancsát, a felettes rendelkezését, kivéve, ha azzal bűncselekményt követne el.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt kivétellel a hivatásos állomány tagja a jogszabálysértő parancs, rendelkezés végrehajtását nem tagadhatja meg. Ha azonban annak jogellenessége felismerhető számára, arra haladéktalanul köteles a szolgálati elöljáró figyelmét felhívni. Ha a szolgálati elöljáró a parancsát, a felettes a rendelkezését ennek ellenére fenntartja, azt kérelemre írásba kell foglalnia. A jogszabálysértő parancs, rendelkezés végrehajtásáért kizárólag az azt kiadó felel."
"a pilóta az OKF helyszínen tartózkodó parancsnokának – szaknyelven: kárhelyparancsnok – utasításait követve repült be a lombkorona fölé két alkalommal."
Nem is értem, hogy mit keresett a vádlottak padján bárki más, mint ez a személy?
Mint lapunk kiderítette: ugyan a gép a Magyar Légierő flottájához tartozott, ám a légimentést az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) kérte, illetve a balul sikerült mentés során a pilóta az OKF helyszínen tartózkodó parancsnokának – szaknyelven: kárhelyparancsnok – utasításait követve repült be a lombkorona fölé két alkalommal. Holott szemtanúk szerint már az első kísérletnél látható volt, hogy az MI-8-as rotorszele olyan erős, hogy az alatta elhelyezkedő fák 4-5 métert is kilengtek a szélben, ráadásul ehhez adódott hozzá a bajba jutott siklóernyős ernyőjének és a mentőernyőnek a felülete, amibe a rotorszél mint egy vitorlába bele tudott kapaszkodni.
Az eljárás furcsasága volt, hogy az Index információi szerint már korábban bebizonyosodott, hogy a harctéren, sík területen amúgy sokoldalúan bevethető, nagy teljesítményű MI-8-as bizonyos mentési helyzetekben gyakorlatilag használhatatlan, az általa keltett rotorszél már máskor is súlyos helyzetbe sodorta az érintetteket.
"És lehetett véleménye, aggálya a paranccsal kapcsolatban, el is mondhatta, de, ha a parancsnok
ennek ellenére az eredeti forgatókönyv végrehajtására utasította, akkor azt végre kellett hajtania!
A Sereg ilyen!"
A sereg sem ilyen. Ilyennek mondják azok, akik automatát akarnak csinálni gondolkodó emberekből.
Egy parancsot nyugodtan meg lehet tagadni, oszt' legfeljebb hadbíróság lesz a dologból. És esetleg pár év múlva megállapítják, hogy kinek volt igaza, aztán vagy sitt, vagy nem.
DE nem hal bele senki!
Ebben az esetben a pilóta helyében az egyenes parancsot is megtagadtam volna, hát még a magyar seregben szokásos köntörfalazó típust.
Na, itt álljunk meg egy szóra! Kellett, hogy legyen a pilótának parancsnoka. Nincs olyan, hogy felküldenek egy MI 8-ast, a pilótát pedig úgy igazítják el, hogy "csinálj, amit jónak látsz"!
A Pilóta jelentett a parancsnokának rádión, és megkapta az utasítást, hogy ni a következő lépés.
És lehetett véleménye, aggálya a paranccsal kapcsolatban, el is mondhatta, de, ha a parancsnok
ennek ellenére az eredeti forgatókönyv végrehajtására utasította, akkor azt végre kellett hajtania!
...a helikopterrel elkezdte megközelíteni a siklóernyőst, hogy a fedélzeten tartózkodó ejtőernyősök egy 60 méter hosszú alpinkötélhez rögzítve egy másik, összetekert alpinkötelet engedjenek le a siklóernyősnek, amivel leereszkedhet.
Ezt ki, és mikor találta ki?...
Mert a szemtanúk -úgy tudom- egy jóval rövidebb leengedett kötelet láttak,
aminek a végén nem volt semmi, azaz üresen himbálózott!
Ezt kellet volna -az elképzelés szerint- az elhunyt Zsoltnak elkapnia, ami eleve lehetetlen volt.:-(
A Budapesti Regionális Nyomozó Ügyészség légi közlekedés halált okozó gondatlan veszélyeztetésének vétsége miatt emelt vádat az állami légi jármű parancsnoka és egyben pilótája ellen a Fővárosi Törvényszék Katonai Tanácsánál. Az ügyészség 2021. novemberében gyanúsította meg a helikopter parancsnokát, több mint egy évig húzódó nyomozás után.
Kitalálta,hogy ő pedig elmegy menteni, ha törik, ha szakad..
"Az atv.hu információja szerint a katonai helikopter pilótája észlelte és többször is jelezte a rádión, hogy a rotor szele túl erős, veszélyezteti a fán kapaszkodó férfit. Mindannyiszor azt az utasítást kapta, hogy végezze el a mentést. A helyzet azért faramuci, mert a pilóta nem tudott jó döntést hozni. Ugyanis, ha megtagadja a parancsot, azért, ha pedig végrehajtja, akkor meg azért találja magát a katonai bíróságon."
Több mint egy éve húzódó nyomozás után megtörtént az ügyészségi gyanúsítás a halálos kimenetelű vértesszőlősi helikopteres siklóernyősmentés ügyében – derül ki a Központi Nyomozó Főügyészség közleményéből.
A gyanúsított a kutató-mentő szolgálatot teljesítő gyanúsított a Magyar Honvédség MI8 Rescue 34 típusú helikopter parancsnoka, akit azután küldtek a helyszínre, hogy egy siklóernyős a fák közé zuhant. Miután a katasztrófavédelem a mentést a földről nem tudta végrehajtani, a parancsnok megkezdte a paplanernyőjével együtt a fa lombkoronáján rekedt, sértetlen siklóernyős mentését.
Ennek során – miután a csörlőzést veszélyesnek ítélte meg – többszöri rárepülést követően a gyanúsított a helikopterrel elkezdte megközelíteni a siklóernyőst. A terv az volt, hogy a fedélzeten tartózkodó ejtőernyősök egy 60 méter hosszú alpinkötelet engednek le neki, amelynek segítségével saját erejéből a felszínre ereszkedhet.
A megalapozott gyanú szerint a gyanúsított a művelet végrehajtása folyamán anélkül, hogy a mentési körülményekről az elvárható módon, kellő körültekintéssel tájékozódott volna, egyre közelebb repült a siklóernyőshöz.