Keresés

Részletes keresés

Völgyvidéki Creative Commons License 2022.05.20 0 0 433

Komoly korszerűsítés árán lehetett volna létjogosultsága, hogy továbbra is elővárosi személypályaudvarként funkcionáljon.

2005-ben a Gyurcsány-kormány rendelte el a bezárását.

Annó a MÁV Székházban (akkor még az Andrássy úton) erről elég érdekes pletykák voltak, a magukat jólértesültnek tartók telekspekulációt, sőt ingatlanmaffiát emlegettek...

Előzmény: vörösvári (432)
vörösvári Creative Commons License 2022.05.19 0 1 432

A Józsefvárosi pályaudvar, hát elég lepusztult hely volt már 1951-ben.

 

https://pestbuda.hu/cikk/20220519_losoncot_kotottek_ossze_budapesttel_a_155_eves_jozsefvarosi_palyaudvarrol_indulo_vonatok?fbclid=IwAR23rDaEJYZnD7SElfd_e_JIqaOwXOepi2BFl3tBznXf07zJ_z-QkRgGt60

 

Az 1860-as években Pesten az osztrák tulajdonú Középponti Vasútnak volt vasútállomása a mai Nyugati pályaudvar helyén, míg a Déli Vasútnak Budán, a mai Déli pályaudvar területén. Ezekhez harmadikként csatlakozva 1867. május 19-én, azaz 155 évvel ezelőtt nyílt meg a Magyar Északi Vasút pályaudvara a Józsefvárosban. Mind a három vasúti pályaudvar magán-vasúttársaságok tulajdonában volt.

Az eleinte Losoncinak, későbbi Józsefvárosinak nevezett pályaudvarról kiinduló vasútvonal nagyon fontos irányba, Északkelet-Magyarország felé vezetett, pontosabban Hatvan–Salgótarján–Losonc irányába, pesti pályaudvara pedig a Kőbányai út, Fiumei út keresztezésénél kapott helyet. Az állomás a másik két fővárosi pályaudvarhoz hasonlóan fejpályaudvarként épült meg, azaz olyan állomás volt, ahonnan nem mentek tovább a vonatok.

A Magyar Északi Vasúttársaságot, amelyet eredetileg a hangzatos Cs. kir. szab. Pest-Losonc-Besztercebányai Vasút és Szt. István Kőszénbánya Társulat néven hozták létre, nem kísérte szerencse, hiszen már az egész építkezést botrányok, pénzügyi gondok jellemezték. Akkoriban a magánvasutakat általában úgy építették, hogy az állam garantálta a nyereséget, a szokásos garantált jövedelem évente a befektetett tőke 5 százaléka volt. Az állam ezzel kívánta elősegíteni a nagyon tőkeigényes vasútépítéseket.

Az állam az engedélyeket általában eleve úgy adta ki, hogy a vonal egy bizonyos szabadalmi idő után az államra száll, ezt is kompenzálták ezzel a kamattámogatással.

A Magyar Északi Vasútnak, amely 90 éves koncessziót kapott a vasútvonal üzemeltetésére, azonban annyi pénze sem volt, hogy a kamatbiztosításhoz szükséges óvadékot elhelyezze, ugyanis a részvényeit és kötvényeit kezelő bank 1865-ban csődbe ment, amely majdnem magával rántotta az egész vasútépítő vállalkozást, de ekkor még az osztrák állam kimentette a céget, így a vonal 1867-ben megnyílhatott.

A Losonci, azaz a későbbi Józsefvárosi pályaudvar pedig 1867. május 19-én megnyílt. A vasútvonal azonban veszteséges volt, a részvényesek részére kötelezően kifizetendő részletet sem tudta kifizetni, ezért a cég az államhoz fordult. Ekkor már a kiegyezés eredményeként megalakult felelős magyar kormány volt az illetékes, amely végül úgy döntött, hogy a vasútvonalat nem megmenti, hanem állami tulajdonba veszi, azaz ezzel megalakult a magyar állami vasúttársaság, amely 1869. október 31-én felvette a Magyar Királyi Államvasutak nevet.

Azzal, hogy az Északi Vasút, és ezzel együtt egy pesti állomás is a magyar állam tulajdonába került, alapvetően megváltozott a magyar közlekedéspolitika, aminek Budapestre is volt jelentős hatása. Az a tény, hogy az állami vasúti pályaudvar a város délkeleti részén volt, elősegítette annak eldöntését, hogy hol legyen a vasúti híd Budapesten. Ugyanis, ha az az eredeti tervek szerint északon épült volna meg, akkor a (mai) Nyugati és a Déli pályaudvarokat, azaz két magántársaság állomásait kötötte volna össze, és a Duna fölötti kapcsolat tulajdonképpen külföldi magáncégek irányítása alá került volna.

Azonban ha délen, a magyar, állami tulajdonú MÁV-vasútvonalat is érintve létesül az összeköttetés az ország két fele között, ráadásul állami beruházásban, akkor a stratégiai értékű vasútvonal és a híd a magyar állam kezében marad. Végül ez az elképzelés vált valósággá, és délen épült meg 1877-re az összekötő vasút és az Összekötő vasúti híd.

A Losonci, később Józsefvárosi pályaudvar pedig a MÁV fővárosi pályaudvara maradt, innen indultak a MÁV vonatai, ennek megfelelően 1882-től a neve Budapesti pályaudvar lett.

Az állomás valójában csak kényszerből volt személypályaudvar, eleve tulajdonképp inkább teherpályaudvarnak szánták, a MÁV ezért szinte megalakulásától gondolkodott azon, hogy ehelyett az állomás helyett egy reprezentatív központi pályaudvart emeltessen magának.

Ez meg is történt, 1884-ben megnyílt a MÁV új pályaudvara, a mai Keleti pályaudvar, amely átvette a Józsefvárosi pályaudvar szerepét, így azt ezután kizárólag teherpályaudvarnak használtak, majd 1936-tól egészen 2005-ig kisegítő személypályaudvarként (is) üzemelt. Az utolsó személyvonat 2005. december 10-én este indult el innen, majd a pályaudvart bezárták.

 

PETYUS Creative Commons License 2022.03.11 0 0 431

Én Ózdon láttam életemben először fogaskerekű vasutat. De azon nem utaztam. Meg mások se nagyon.

Előzmény: Völgyvidéki (429)
vörösvári Creative Commons License 2022.03.11 0 0 430

Volt mindkettő.

Előzmény: Völgyvidéki (429)
Völgyvidéki Creative Commons License 2022.03.11 0 0 429

A budai fogaskerekű volt már?

És a budavári sikló?

Ez utóbbi rémlik, hogy már igen, de talán a Budapest topikban.

Előzmény: vörösvári (428)
vörösvári Creative Commons License 2022.03.09 0 0 428

A hortobágyi gyapottermesztés is kiváló ötlet volt :) 

Előzmény: PETYUS (427)
PETYUS Creative Commons License 2022.03.09 0 0 427

De ahhoz szintén a szakemberekre kellett volna hallgatni, az meg olyan ciki.

Előzmény: vörösvári (426)
vörösvári Creative Commons License 2022.03.09 0 0 426

Eleve nem is kellett volna mocsarakat lecsapolni a rossz minőségű földekért, bőven voltak elsőosztályú földek amiknél lehetett volna növelni a hozamot. 

Előzmény: PETYUS (425)
PETYUS Creative Commons License 2022.03.09 0 0 425

Nem tartották be a szakemberek ajánlásait. Pl. amikor a Hanságban csapolták le a mocsarakat, azt mondták a hozzáértők, hogy először erdőt kell telepíteni, majd annak egy nemzedéke után lehet belőle termőföld, máskülönben szikesedni fog. Aztán amikor a nagyokosok döntése alapján létrejött termőföldek elszikesedtek, akkor elkezdtek erdőt telepíteni.

Előzmény: vörösvári (421)
Völgyvidéki Creative Commons License 2022.03.09 0 0 424

A trianoni békediktátum ezt a vonalat több különálló vonalra darabolta föl, egy részük az országhatáron kívülre került.

 

Magyarországon maradt szakaszok:

 

Békéscsaba -  Kötegyán

 

Békéscsaba - Szeged

 

Szeged - Röszke (a szerb oldalon folytatódik Szabadka felé)

 

Villány - Mohács. 

 

A Szeged - Szabadka vonalszakasz, amely nagyobbrészt Szerbia területén halad, most van felújítás alatt, hogy tisztességes sebességgel és nehéz tehervonatokkal is lehessen rajta közlekedni.

Előzmény: Völgyvidéki (423)
Völgyvidéki Creative Commons License 2022.03.09 0 0 423

Egy fontos kelet-nyugat irányú alföldi vasútvonal volt az Alföld - Fiumei Vasút, amely a Nagyvárad - Békéscsaba - Szeged - Szabadka - Zombor - Eszék útirányon át haladt.

Egyik fő célját, Fiume kikötőjének elérését nem sikerült elérnie, az Eszék (Osijek) - Károlyváros (Karlovac) szakasz építésére kiadott engedélyt a kormány végül visszavonta és egy másik vasúttársaságnak adták oda.

 

Az Alföld - Fiume társaság vonala több szakaszban került átadásra 1869 - 1871 között.

 

A magán vasúttársaság 1883-ra nehéz gazdasági helyzetbe került, ezért a hálózatát 1884-ben a Magyar Királyi Államvasutak felvásárolta.

 

Az Alföld - Fiume Vasút építéséről egy jó kis összefoglaló cikk a Békés Online portálról:

 

https://www.bekesmegye.com/bekes-megye-hirek/az-alfold-fiumei-vasut-epitese

 

 

schlumberger Creative Commons License 2022.03.08 0 1 422

Tavaly a szentpálit jártuk be, idén majd a  csisztai jön, némi áztatással :-)

Előzmény: Völgyvidéki (419)
vörösvári Creative Commons License 2022.03.08 0 1 421

Egész érdekes, ezek szerint a kommunista természetkárosítás eredménye, amikor rossz minőségű termőföldeket nyertek vizes élőhelyek elpusztításával, a Fertő tó mellett is hasonló értelmes dolgokat műveltek, meg a Hortobágyon. 

Előzmény: Völgyvidéki (420)
Völgyvidéki Creative Commons License 2022.03.08 0 0 420

Ez az egyetlen kisvasút, amit a MÁV-START üzemeltet.

Itt olvashatsz a történetéről:

https://www.mavcsoport.hu/mav-start/belfoldi-utazas/kisvasut-tortenete

 

Előzmény: Völgyvidéki (419)
Völgyvidéki Creative Commons License 2022.03.08 0 0 419

A balatonfenyvesi is nagyon jó. 2021. július 1-től ismét üzemel a Csisztafürdőbe vezető szárnyvonal is. Érdemes beutazni.

Előzmény: vörösvári (418)
vörösvári Creative Commons License 2022.03.08 0 1 418

Nekem a Börzsöny kisvasútjai tetszenek  a legjobban. 

Előzmény: Völgyvidéki (416)
vörösvári Creative Commons License 2022.03.08 0 1 417

Szia 

 

köszönöm

Előzmény: Völgyvidéki (415)
Völgyvidéki Creative Commons License 2022.03.08 0 0 416

Ez a magyarországi kisvasutak összefoglaló internetes oldala:

 

https://kisvasut.hu/index.php

 

A főoldalon rákattintva a téged érdeklő kisvasútra, további érdekes részleteket tudhatsz meg, többek között a történetük is elég részletesen van ismertetve.

 

Az én kedvencem a szilvásváradi (Szalajka-völgyi). :-)

Előzmény: vörösvári (414)
Völgyvidéki Creative Commons License 2022.03.08 0 0 415

Szia!

 

Itt van a Gemenc környéki kisvasutak összefoglaló története:

 

Erdei Vasutak a Dunaártéren 1901- től napjainkig:

 

https://kisvasut.hu/view_cikk.php?id=150&rfa=47

 

 

A jelenlegi hálózat kiépítése:

 

https://kisvasut.hu/view_cikk.php?id=452&rfa=47

Előzmény: vörösvári (414)
vörösvári Creative Commons License 2022.03.08 0 1 414
vörösvári Creative Commons License 2022.02.16 0 1 413

Egész fogékony volt a műszaki újdonságokra Bernhard, kár hogy csődbe ment, még korai volt a fellépése. 

Előzmény: Völgyvidéki (411)
Völgyvidéki Creative Commons License 2022.02.16 0 0 412

OFF:

 

A balatoni gőzhajózás kezdeteiről néhány hsz-t írtam a Somogy és Zala topikban:

 

https://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9238446&la=160712521

Előzmény: Völgyvidéki (411)
Völgyvidéki Creative Commons License 2022.02.16 0 0 411

Itt ugyan OFF, de legyen egy kis dunai gőzhajózás is.

 

1820. július 16-án indult első menetrendszerű útjára az első dunai gőzhajó, a Carolina.

 

https://mult-kor.hu/cikk.php?id=10282

vörösvári Creative Commons License 2022.02.09 0 1 410
Előzmény: Völgyvidéki (396)
PETYUS Creative Commons License 2022.02.09 0 1 409

Baxterház

Előzmény: vörösvári (408)
vörösvári Creative Commons License 2022.02.09 0 1 408
Előzmény: Völgyvidéki (405)
Völgyvidéki Creative Commons License 2022.02.09 0 0 407

Bizánc főpályaudvara az isztanbuli Sirkeci pályaudvar helyett, az mekkora lenne. :-)

Na jó, ne gondoljuk túl...

Előzmény: PETYUS (404)
Völgyvidéki Creative Commons License 2022.02.09 0 0 406

Tényleg, eddig fel sem tűnt a sok B betűs főváros a vonalon. :-)

Előzmény: PETYUS (404)
Völgyvidéki Creative Commons License 2022.02.09 0 0 405

Emellett persze van több más vasúttörténeti könyvem is.

 

Magyarországon pl. a MÁV Nosztalgia Kft. boltjában lehet egy sor, egészen speciális témájú, magyar nyelvű vasúttörténeti könyvet venni.

Ezek egy része egészen vájtfülűeknek való, akik valamely speciális téma iránt érdeklődnek, pl. egy-egy konkrét mozdonysorozat története iránt.

Előzmény: Völgyvidéki (403)
PETYUS Creative Commons License 2022.02.09 0 1 404

Isztambul helyett írhatnánk Bizáncot, hogy teljes legyen az alliteráció.

Előzmény: Völgyvidéki (399)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!