Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2020.06.26 0 0 224

Csak megemlítés szintjén két mellékvonalról:

Aszód - Balassagyarmat, 1896. Eredetileg Hatvantól indult volna, de módosultak a tervek. Így pl. felépült Héhalom vasútállomása, de a vasút meg messze elkerüli a falut - ez az épület ma a községháza.

Siófok - Kaposvár, 1906. De nézzük meg ezt a térképet, ahol a vasút még csak tervezetként szerepel:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5c/Somogy_county_administrative_map.jpg

Látható, hogy Som után keletre fordul és Enyingnél a ma már nem is létező Dombóvár-Lepsény vonalba csatlakozik.

Még később voltak olyan vasútvonalak, amiket terveztek, el is kezdtek építeni, de sosem valósultak meg:

Bátaszék - Mohács, Dunapataj - Kalocsa - Baja ("gumivasút").

vörösvári Creative Commons License 2020.06.26 0 0 223

Előzmény: vörösvári (222)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.26 0 0 222

Előzmény: vörösvári (221)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.26 0 0 221

Van még egy különleges budapesti vasút, ez a Budavári Sikló. A Lánchíd budai hídfőjétől jár a Budavári Palotáig.

A megépítése Széchenyi Ödön ötlete volt ( Széchenyi István fia ), 1868 és 1870 közt épült meg.

Széchenyi Lyonban látott ilyet, ezért javasolta a gőzmeghajtású kötélvontatású vasút építését. Ez volt a második Európában 1945-ig gond nélkül üzemelt. Népszerű volt a turisták közt, 1873-ban már évi 1,5 millió utast szállított.

A második világháborúban bombatalálatot kapott a felső rész és elpusztult, de újra lehetett volna építeni, azonban a BKV elődje inkább elbontott mindent, mert busszal akarta szállítani  az embereket a Várba. A 60-as évektől többször döntést hoztak az újraépítéséről, de nem történt semmi 1985-ig. 1985-1986-ban végül újraépítették, de most elektromos a meghajtása.

Évi 1 millió utas használja. Két kocsija van, ezek ellentétes mozgást végeznek, az egyik lefele megy, a másik felfele,

vörösvári Creative Commons License 2020.06.26 0 0 220

Előzmény: vörösvári (219)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.26 0 0 219

Előzmény: vörösvári (218)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.26 0 0 218

A Libegő, egy drótkötélpályás felvonó-függővasút, 1970-ben épült, Zugliget és a János hegy közt közlekedik, 1040 méter a hossza.

1933-ban egy Hantos István nevű mérnők tervezett függővasutat ide, engedélyt is kapott rá, de nem lett belőle semmi. 

Végül 1967-ben a XII. kerületi tanács döntötte el az építését, Frankó Endre tervezte meg.

1969-1970-ben épült meg. A két végén épült állomásépület.

Vannak tervek az átépítésére, kétszemélyes helyett négyszemélyes függőszékek lesznek, lecserélik az oszlopokat és új állomásépületek épülnek.

 

http://pestbuda.hu/cikk/20200503_elbontjak_es_ujra_felepitik_a_budapesti_libegot

Előzmény: vörösvári (211)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.26 0 0 217

A Szob-Nagybörzsöny vonal

 

Előzmény: vörösvári (175)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.26 0 0 216

1960-as évek Ganz szerelvénye

 

Előzmény: vörösvári (215)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.26 0 0 215

1890 körül

 

Előzmény: vörösvári (212)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.26 0 0 214

Előzmény: vörösvári (212)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.26 0 0 213

ez a útvonala

 

Előzmény: vörösvári (212)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.26 0 0 212

A Fogaskerekű vasút az ország egyetlen fogaskerekű vasútja, a Városmajor és a Széchenyi hegy közt közlekedik.

A Svábhegy jelentős kirándulóhely volt, az utasok szállítása érdekében már 1868 óta járt lóvasút a Lánchíd és Zugliget közt.

Európa első fogaskerekű vasútja Svájcban 1871-ben épült meg, ennek tervezője és építője Nikolaus Riggenbach 1873-ban engedélyt kért fogaskerekű vasút építésére a Svábhegyre, még abban az évben elkezdték építeni és 1874-re kész is lett a Svábhegyig.

A vasút normál nyomtávú és fogaskerekű üzem, erre a hegyvidéki terep miatt volt szükség.

A Városmajorból indult, itt volt üzemi telep, a mozdony és kocsiszín, az állomásépület a tátrai házakhoz volt hasonló, megsemmisült a második világháborúban. Itt át lehetett szállni a zugligeti lóvasútra, a menetrendet is összehangolták. Nem járt túl sűrűn, 30 perc volt minimum két szerelvény indulása közt.

Az igények miatt 1890-ben meghosszabbították a vonalat Széchenyi hegyig, így lett 3733 méter hosszú.

1926-ban lejárt a magántársaság és Budapest közti szerződés, Budapest tulajdonába került a vasút, akik felújították, korszerűsítették és gőzmeghajtásról átálltak villamos meghajtásra, új járműveket szereztek be. Ezután 15 percenként járt a vasút amikor 1929-ben elkészültek.

A 1960-as évekre teljesen leromlott a pálya állapota és a járműpark, ezért 1973-ban felújították és korszerűsítették, új járműveket szereztek be. A következő felújítások a 2000-es évek elején és 2014-ben voltak.

A jövőre nézve vannak tervek a meghosszabbítására a Szél Kálmán térig és a Normafáig, alacsony padlós, klimatizált korszerű járműveket vennének ehhez.

Előzmény: vörösvári (211)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.26 0 0 211

A legforgalmasabb keskeny nyomtávú kisvasút a Gyermekvasút, 760 mm a nyomtávja. A Széchenyi hegy és Hűvösvölgy közt közlekedik, ( a Széchenyi hegyen van a Fogaskerekű vasút végállomása, a Jánoshegy megállójánál a Libegő végállomása ).

A pálya 11.2 km hosszú, nincs villamosítva, gyerekek látják el a szolgálatot felnőtt felügyelet alatt, eredetileg Úttörővasút volt a neve.

Az jöhet ide dolgozni, aki már 4 osztályos kort elérte és 4-nél jobb az átlaga, a tanfolyam elvégzése után sokféle feladatot kipróbálnak ami a vasútnál létezik, a nyolcadik osztály elvégzéséig lehetnek vasutasok. 

1948-ban épült meg a vasút első 3 km-es szakasza a Virágvölgyig , az építést fiatal önkéntesek végezték, 1949-re érték el a Szépjuhászné állomást, 1950-re a végállomást.

1990 óta Gyermekvasút a neve. 1989-1991-ben felújították, a Budapest-Esztergom vasút felújításakor elbontott sínek kerültek ide.

 

Előzmény: Törölt nick (204)
FOMA Creative Commons License 2020.06.19 0 0 210

Balatonfenyves már nem MÁV, hanem MÁV-START. Érdekesség, hogy még a forgalmi szolgálat is startos lett.

Előzmény: Törölt nick (207)
Törölt nick Creative Commons License 2020.06.19 0 0 209

Úgy tudom teherszállítás csak a Zalaerdő csömödéri kisvasútján van. A teljes hálózata 102 km, ebből 32 km-t használnak személyszállításra, Lenti-Csömödér-Kistolmács útvonalon.

Előzmény: Törölt nick (205)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 208

igen :)

Előzmény: Törölt nick (204)
Törölt nick Creative Commons License 2020.06.19 0 0 207

A kisvasutak nagy része nem a MÁV kezelésében van, hanem vagy valamelyik erdészetében, vagy esetleg más szervezetében.

 

Korábban MÁV kezelésben voltak, ill. részben még vannak is:

 

Gyermekvasút - jelenleg is MÁV, üzemel.

 

Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút - MÁV-kezelés, üzemel.

 

Kecskeméti Kisvasút - MÁV-kezelés, Kecskemét - Kiskunmajsa, ill. Kecskemét - Kiskőrös, 2009-től a forgalom szünetel.

 

Nyírvidéki Kisvasút - MÁV-kezelés, Nyíregyháza - Dombrád, ill. az ebből kiágazó Herminatanya - Balsai Tisza-part, 2009-től a forgalom szünetel.

Előzmény: Törölt nick (206)
Törölt nick Creative Commons License 2020.06.19 0 0 206

A kemencein is érdemes végigvonatozni, a végállomásától meg egy jót túrázni a Börzsöny legszebb vonulatain.:-)

 

Előzmény: vörösvári (186)
Törölt nick Creative Commons License 2020.06.19 0 0 205

Nagyon hangulatosak ezek a kisvasutak, sokszor festői szépségű tájakon halad a nyomvonaluk.

 

Többnyire ma már csak turisztikai jelentőségük van, teherszállítás mutatóba ha maradt egyáltalán.

 

Érdemes ezeket mind beutazni, nekem a szilvásváradi és a királyréti a kedvencem, de a lillafüredi is a top 3-ban van.

 

Persze a Budai-hegységben kanyargó Gyermekvasút sem kutya.

Előzmény: vörösvári (194)
Törölt nick Creative Commons License 2020.06.19 0 0 204

"Ez a ország második legforgalmasabb kisvasútja, a szilvásváradi a harmadik legforgalmasabb, a királyréti a negyedik."

 

Melyik a legforgalmasabb? Gondolom, hogy a Gyermekvasút. :-)

Előzmény: vörösvári (194)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 203

Lillafüred Palota szálló

 

Előzmény: vörösvári (202)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 202

Fazola kohó 

 

Előzmény: vörösvári (201)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 201

Szent István barlang

 

Előzmény: vörösvári (200)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 200

Lillafüred vízesés

 

Előzmény: vörösvári (194)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 199

Előzmény: vörösvári (198)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 198

Ganz motorkocsi

 

Előzmény: vörösvári (197)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 197

teherszállító gőzmozdony

 

Előzmény: vörösvári (196)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 196

személyvonat 1926

 

Előzmény: vörösvári (195)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.19 0 0 195

a hibrid mozdony

 

Előzmény: vörösvári (194)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!