Keresés

Részletes keresés

egy mutáns Creative Commons License 2019.10.16 0 0 92

Van Magnus hatással működő vitorla is: Flettner rotor. 

1.

Előzmény: egy mutáns (91)
egy mutáns Creative Commons License 2019.10.16 0 0 91

A Magnus-t meg a szárnyat is meg lehet úgy érteni, ha arra gondolunk, hogy ha egy áramlási térben görbék az áramvonalak, akkor a görbületi középpont fel csökken a nyomás, ugyanis az ebből fakadó nyomáskülönbség biztosítja az áramvonalon haladó folyadékrészre a kanyarodáshoz kellő centripetális erőt. 

A testtől távol ugyanaz a nyomás, a megkerült test felé pedig csökken.

Ez a szárny esetében nyilvánvaló a hatás, a forgó hengernél még azt kell figyelembe venni, hogy az egyik oldalon hosszabban (nagyobb felületen) kerül a levegő, a másikon rövidebben, így az erő (= nyomás * felület) a hosszabban kerülő oldalon kisebb. 

Egyébként a forgó henger esetében az ú.n. "tapadás törvénye" miatt tér el a sebesség a két oldalon, ugyanis viszkózus közegek sebessége a falon = a fal sebessége. 

De a faltól távol a görbület befolyásolja a nyomásváltozást.

1m

Előzmény: mmormota (75)
Törölt nick Creative Commons License 2019.10.16 0 0 90

Hosszabb út: nagyobb sebesség.

 

Kispolszki próbál megelőzni trabantot. Hosszabb út, amíg egymás mellett haladnak.

Bezzeg a merci rövidebb távon leelőzi. ;)

Előzmény: mmormota (73)
Törölt nick Creative Commons License 2019.10.16 0 0 89

Az áramlástan előadásokat sajnos nem rakták fel a videotóriumba.

Előzmény: heted7 (80)
heted7 Creative Commons License 2019.10.16 -3 0 88

Utolsó részemről, mielőtt kiraknak: azokkal a kis szalagokkal a vitorla belépőéléhez közel sokkal finomabban tudod állítani a behúzást, mint ha csak a beggelést figyelnéd.

Előzmény: Törölt nick (87)
Törölt nick Creative Commons License 2019.10.15 0 0 87

Igen, azok nem magnószalagok. Azokat a vantnira szokták ragasztani. A vitorla belépő éle közelében színes szalagok vannak, de mondjuk én ilyeneket csak a Balatonon láttam...

 

Viszont én a gross kilépő élén még nem láttam szalagokat. Soha. Ott ugyanis a trimmzsinór szokott futni.

 

Ha a belépő él beggel, akkor húzni kell a schotton. Ha a kilépő él remeg, akkor trimmelni kell. Mivel a vitorla felső része kifelé öblösödik, profibbak hajlítanak az árbócon, meg albáznak is.

Előzmény: heted7 (86)
heted7 Creative Commons License 2019.10.15 -3 0 86

Azért azok nem magnószalagok, de ja. Mondjuk nem tudom, hogy az igazán profik hogy csinálják, mifelénk ez az elterjedt. (Arról beszélek tehát, ami a vitorla elejére van ragasztva.) De ez asszem offtopik itt.

Előzmény: Törölt nick (83)
heted7 Creative Commons License 2019.10.15 -3 0 85

Jaja, értem. Kicsit. De akkor is fekete mágia :)

 

Pl. a nagyvitorla kilépő élén is van szalag, és azt mondják akkor jó, ha az idő nagy részében nem kap vissza, de nem kell folyamatosan így legyen.

Előzmény: construct (82)
heted7 Creative Commons License 2019.10.15 -3 0 84

Köszi, megnéztem. Kicsit leegyszerűsíti a dolgokat, ahogy a kommentek is írják. Viszont bonyolultabban nem is akarom tudni, őszintén szólva :)

Előzmény: mmormota (81)
Törölt nick Creative Commons License 2019.10.15 0 0 83

A lamináris áramlást jelző szalagokat a vitorla belépő éle mögött szokták elhelyezni. Ott teljesen meg is lehet szüntetni a turbulenciát.

 

És különben is csak negyedszélben mérnek bármi értelmeset azok magnószalagok. Ott is csak kezdőknek vannak.

Előzmény: construct (82)
construct Creative Commons License 2019.10.15 0 0 82

A vitorláknak nincs ugyan profilvastagsága, de nem is a vitorla felületeinek közvetlen közelében áramló levegőfilm sebességeit kell összevetni egymással, hanem egy-egy több deciméter vastag légréteg átlagos sebességeit. A domború oldalon mindig nagyobb lesz ennek a rétegnek átlagos sebessége, mint a homorú oldalon.

 

Egyébként az se teljesen igaz, hogy a domború oldalon ugyanannyi idő alatt kellene végighaladnia a levegőnek, mint a homorú oldalon. A domború oldalon mindig kicsit késni fog, emiatt a vitorla homorú oldaláról (tehát onnan, ahol nagyobb  a nyomás) el is indul némi levegő visszaáramlás megkerülve a kilépő élet. Ebből leváló örvények keletkeznek a kilépő él környékén a domború oldalon, amelyek rontják a hatásfokot. Amit mutat is a kilépő él remegése. A túlzott remegés azt jelzi, hogy túl nagy a nyomáskülönbség a vitorla hasa és háta között. Mert vagy túl domború a vitorla, vagy túl nagy a beállítási szöge.

 

A lamináris áramlást jelző szalagokat a vitorla belépő éle mögött szokták elhelyezni. Ott teljesen meg is lehet szüntetni a turbulenciát.

Előzmény: heted7 (80)
mmormota Creative Commons License 2019.10.15 0 0 81

A vitorla körül piszkosul nem úgy áramlik a levegő, ahogy az ember elsőre elképzelné. Az áramlási vonalak már jóval a vitorla előtt kitérnek a domború oldal felé. Több áramlási vonal megy el a domború oldalon, sűrűbben vannak, ami nagyobb sebességet jelent.

Ebben a videóban rendesen elmagyarázzák, áramlási képeket is mutat.

https://www.youtube.com/watch?v=d7xhPYlY8gU

Előzmény: heted7 (80)
heted7 Creative Commons License 2019.10.15 -3 0 80

"Az a levegő, amely felül kerüli meg a szárnyat, hosszabb utat tesz meg, mint az, amelyik alul. A hosszabb út azonos idő alatt nagyobb sebességet jelent. Erre a nagyobb sebességre kisebb nyomás gyorsította fel, mint alul. Ez a nyomáskülönbség adja a felhajtó erőt."

 

Igen, ezt én is hallottam sokszor, is hihetőnek is tűnik ez a "gyorsabban kell menni, hogy időben odaérjen" dolog. Ugyanakkor a vitorláshajóknál mást tapasztaltam. Ott is "szárnyprofil" van, csak függőlegesen, nem vízszintesen, ami viszi előre a hajót. Viszont nincs vastagsággal rendelkező szárny, csak egy nagyon vékony vitorla. A vitorlákat pedig úgy állítjuk, hogy nézzük (kis szalagokkal) az áramlást a vitorla mindkét oldalán, és akkor jó, ha mindkettő oldalán szépen laminárisan áramlik a levegő. Szóval mindkét oldalán ugyanakkora utat tesz meg ... és mégis működik. Fekete mágia az az áramlástan, bárki bármit mond :))

Előzmény: mmormota (75)
emp Creative Commons License 2019.10.15 0 0 79

sztornó, ez marhaság

Előzmény: emp (77)
Törölt nick Creative Commons License 2019.10.15 0 0 78

Ja persze. Henger.

Előzmény: pk1 (76)
emp Creative Commons License 2019.10.15 0 0 77

gondolom, ez akkor is működne, ha a hengert két ponton felfüggesztenénk egy, a hossztengelyével megegyező pálcára a két végénél.

 

akkor zuhannia sem kellene, csak megpörgetni, és kilendülne valamelyik irányba.

 

abba az irányba indulna el, ahol fölfele mozog a henger fala?

Előzmény: mmormota (75)
pk1 Creative Commons License 2019.10.15 0 0 76

henger

Előzmény: Törölt nick (69)
mmormota Creative Commons License 2019.10.15 0 0 75

Gyanítom, hogy félreérted a Bernoulli törvényt. Talán azt gondolod, hogy az számít, milyen gyorsan mozog a levegő a cső anyagához képest - pedig nem az számít. 

 

Érdemes átgondolni, miből is jön ki a nyomás egy szilárd felületen. A gázrészecskék ütköznek, impulzust adnak át. A felületre merőleges impulzus átadása adja a felületre merőleges erőt.

Ebből jól látszik, hogy a szilárd felület esetleges síkjában történő mozgása ebbe közvetlenül nem szól bele. A felületre merőleges impulzus nem változik attól, hogy oldalirányban mennyi a sebesség.

 

Ami számít, az az, hogy a nyomást gyakorló levegő mit csinál a többi levegőhöz képest. Hogyan áramlik. Ugyanis az áramlást nyomáskülönbség hozza létre. Ha ismerjük az áramlások sebességeloszlását, abból következtetni tudunk az azt létrehozó nyomás eloszlásra. Ezt fejezi ki a Bernoulli törvény.

 

Pl. a repülőgép szárnyprofilja olyan, hogy felül domborúbb, mint alul. Az a levegő, amely felül kerüli meg a szárnyat, hosszabb utat tesz meg, mint az, amelyik alul. A hosszabb út azonos idő alatt nagyobb sebességet jelent. Erre a nagyobb sebességre kisebb nyomás gyorsította fel, mint alul. Ez a nyomáskülönbség adja a felhajtó erőt.

 

Most jöhet a ravaszabb forgó henger.

Már az elején tisztáztam, hogy nem közvetlenül az számít, hogy a henger falához képest milyen a levegő sebessége. Ha létezne teljesen súrlódás mentes henger felület, akkor tök mindegy forogna-e vagy sem, nem változna semmi.

A nyomás viszonyok azért változnak meg, mert a henger vala súrlódik, magával sodorja a levegőt, ezzel megváltoztatja a levegő áramlását.

A gif-en látszik, hogyan. Ami egyik oldalon kerül, az jóval hosszabb utat tesz meg, mint ami a másikon. Ez azt jelenti, hogy nagyobb sebességgel kell mozognia. Kisebb kell legyen a nyomása.

 

Előzmény: Törölt nick (74)
Törölt nick Creative Commons License 2019.10.15 0 0 74

Bocs, ezt egyáltalán nem fogtam. :(

Előzmény: mmormota (73)
mmormota Creative Commons License 2019.10.15 0 0 73

Az a lényeg, hogy nagyobbat kerül, hosszabb úton megy a levegő azon az oldalon, amelyiken a forgás hátrafelé sodorja. Hosszabb út: nagyobb sebesség.

Nézd meg a gif-et a linken, többet mond, mint bármilyen magyarázat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Magnus_effect

 

Előzmény: Törölt nick (72)
Törölt nick Creative Commons License 2019.10.14 0 0 72

Azért itt van valami, amit nem értek.

A forgó henger pont ellenkező irányba mozdult el, mint gondoltam volna.

A henger lefelé esik v sebességgel.

Tehát az álló levegő 'felfelé' jön számára.

De akkor miért v1 a nagyobb?

Nem érvényes a vektori összegzés?

 

(Mert ahogy Tennen mondta az idősebb önmagának: Mi a trükk fater?)

Előzmény: emp (70)
Hónix Creative Commons License 2019.10.14 0 0 71

Ilyesmiről a vasutas biztos nem hallott és minél jobban siet az utas, a vonat annál jobban maga felé szívja.

Ha szembe jön, akkor még inkább.

Előzmény: emp (70)
emp Creative Commons License 2019.10.14 0 0 70

ahogy elkezdtétek ezt a témát, beugrott az a fiatal lány, aki berántott a vonat maga alá nemrég, egy túl keskeny peronról. azt mondták, hogy ott a sebességük korlátozva volt, de már akkor is arra gondoltam, hogy mi van, ha sajnálatos módon besegít a szél az effektusba :(

 

ebben a videóban meg szembejött az eset.

Törölt nick Creative Commons License 2019.10.14 0 0 69

https://youtu.be/Fodof4gSIA0?t=2665

 

Papírlap helyett itt egy forgó korong van, amit leejtenek.

Előzmény: pk1 (43)
Törölt nick Creative Commons License 2019.10.14 0 0 68

Egészen közelről láttam olyat a katonai reptéren. ;)

 

Állítólag az egyik szerelőt megsütötték mikrohullámmal. Mert az orrkúpban lévő radart nem lett volna szabad bekapcsolni a hangárban.

Előzmény: mmormota (67)
mmormota Creative Commons License 2019.10.14 0 0 67

Szerintem a Pitot cső miatt gondolja így, belekeverve a torló nyomást. 

Előzmény: Törölt nick (65)
Törölt nick Creative Commons License 2019.10.14 0 0 66

a padló rezgésbe jön, melyek hullámként terjednek tova benne és a levegőnek is átadódnak

 

Most nem a padló lenne a vizsgálat tárgya, hanem a biliárdgolyó.

 

Tegyünk rá kampót és akasszuk fel, mint egy harangot.

Ezzel már el is árultam - kicsit többet a kelleténél.

A harang alakja valahogy hosszabb ideig megőrzi a belső rezgéseket.

(Valószínűleg azért, mert a belső üreg és a vékony fal kedvez a rezgéseknek.)

 

Szóval ha a biliárdgolyót egy erőhatás éri, akkor nem kezd el azonnal gyorsulni merevtestként teljes tömegében.

Hanem a lökéshullám elindul a test belsejében. És a túloldalról reflektálódik. Oda-vissza. Egészen addig, amíg a betáplált energia hővé nem alakul vagy hangként ki nem sugárzódik. Minél rövidebb ideig hat az erő, annál inkább az akusztikus jelenség dominál a test mozgásállapotának megváltozásához képest.

Előzmény: pk1 (39)
Törölt nick Creative Commons License 2019.10.14 0 0 65

A nyomásmérés eredménye eleve függ a mérőeszköz sebességétől.

 

Skalár mennyiségek nem transzformálódnak.

Ezek szerint a nyomás nem igazi skalár?

 

Szabiku biztos fog örülni, hogy találtunk egy pszeudo skalár mennyiséget. ;)

Előzmény: pk1 (50)
eref Creative Commons License 2019.10.14 0 0 64

OK

Előzmény: mmormota (62)
eref Creative Commons License 2019.10.14 0 0 63

Aha, világos. Tisztul a kép.

Előzmény: egy mutáns (60)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!