A következő topikot azért hoztam el, hogy mindenki megoszthassa álláspontját a kialakult helyzetet illetően, hogy kell e jogosítvány az elektromos kerékpárokra. Természetesen robbanómotoros kerékpárosok is írhatnak.
Kaptam, megvan az is. De nincs számlám a motorról. Azt követelik mert tudják, hogy ezeket a motorokat itt legtöbben számla nélkül veszik mert csak így tudják megfizetni. Ha üzletből veszed számlával akkor háromszoros árat is elkérhetnek érte az adók miatt. Ezt az itteni emberek nem tudják az alacsony keresetük miatt kifizetni.
Elmesélem, a villany robogómmal járt történetemet. Kb. egy éve vásároltam egy Lofty Future robogót azzal a szándékkal, hogy bejegyeztetem mint segédmotor kerékpárt és rendszámot is rakatok rá mert itt Szarbijában ez kötelező. El is vittem oda ahol ezt csinálják, de csak kinevettek mert ők még soha nem raktak táblát villany robogóra. Szóljak nekik ha netalán leállít a rendőr. A magam megnyugtatására elmentem a rendőrségre, és ott azt mondták ha nem benzin meghajtású akkor ők nem fogn ak megbüntetni, nyugodtan közlekedhetek vele. Nyugott lélekkel használtam egy évig a robogóm, de most nemrég leállítottak a robogómmal egy másik városból jött rendőrök. Belekötöttek, hogy azért nem villany robogó kategória mert nincs rajta pedál! Csúnyán megbüntettek, és most várhatom a bírósági idézést. Megjegyzem ez nem Magyarországon történt, hanem szarbiában ahol a törvényekről még a rendőröknek se nincs fogalmuk. Itt senkit nem érdekel, hogy 750 eurós robogóm kivonták a forgalomból és még ki tudja mennyivel fognak megbüntetni a bíróságon. Ez a társadalom még nem érett a környezet barát közlekedésre, akinek elektromos autója vagy robogója van az csúnyán megszívhatja kedves hazánkban.
Sziasztok! Tudja valaki, hogy elektromos robogóra (800 Wattos Z-tech ZT27) hol lehet felelősségbiztosítást kötni? Az egyik biztosítónál azt mondták nem kell, nem us lehet, dd a rendőrség meg azt nyilatkozza kell. A több kereskedő által ajánlott Helló pedig nem is vonatkozik ezekre. Szóval elég tanácstalan vagyok mit kellene tenni.
Ott a pont, tök egyszerű volt megszerezni az smk jogsit mégsincsen boldog boldogtalannak, manapság meg a kresz vizsga mellé elsősegély és rendes rutin és forgalmi vizsga is kell, plusz kb 100 ezer forint a költségekre. A kocsiból motorra ülés nem annyira vészes manapság, ha robogóra ül az ember, egyszerű kezelni, max a kanyarodást kell kicsit szokni, pláne csúszós úton.
Üdv mindenkinek! A Lofty Future robogómba szivárog az olaj az első villába. Megoldható a javítása? Sajnos nincs a közelben lofty szervíz. Lehetséges hozzá alkatrészt találni kerékpár vagy robogó szervízben? Például ha szemering kell bele.
Fontos tudni, hogy kerékpárként olyan, legalább kétkerekű jármű használható, amelyet emberi erővel hajtanak, és ezt legfeljebb 300W teljesítményű motor segíti. Ennek megfelelően azon elektromos vagy robbanómotoros kerékpár, amely motorjának a teljesítménye nagyobb, mint 300W, illetőleg amely eszközt emberi erővel történő hajtás nélkül, kizárólag csak motor hajtja, az a jármű már segédmotoros kerékpárnak minősül. Annak vezetéséhez már vezetői engedély, bukósisak és felelősségbiztosítás szükséges, illetve a vezető utast sem szállíthat!
"AM" kategória (korhatár 14. életév): Segédmotoros kerékpárok (robogók), azaz kétkerekű segédmotoros kerékpárok (L1e kategória) vagy háromkerekű segédmotoros kerékpárok (L2e kategória), amelyek legnagyobb tervezési sebessége 45 km/h (kivéve azokat, amelyek legnagyobb tervezési sebessége 25 km/h-nál kisebb vagy azzal megegyezik), és az alábbi jellemzőkkel rendelkeznek:
Itt az szerepel, hogy van olyan segédmotoros kerékpár L1e kategória aminek a tervezési sebessége 25 km/h, és azok kivételek az AM kategória alól. A Z-Tech bike kezdte ezeket a járműveket úgy forgalmazni, hogy segédmotoros kerékpár, de jogsi nem kell rá csak bukó és biztosítás. De ugye ezek nem kerékpárok, vagyis biztosítást csak akkor köthetsz rá ha van COC tanúsítványod.
Sokan, sokféle jogszabályt, rendeletet és vadbarmot idéztek itt korábban (PS akármekkora bajuszt növeszthet, nem überelheti a KRESZ nevű törvény erejű rendeletet).
Szóval próbálom egyszerűsíteni az egymásra mutogató előírásokat.
Természetesen, ha valakinek ettől eltér a véleménye és ezt alá tudja támasztani valami HATÁLYOS előírással, tegye.
Kerékpár: kétkerekű, emberi erővel hajtott jármű ... ami rendelkezhet 300W maximális teljesítményű RÁSEGÍTŐ motorral. A rásegítésnek a hajtás abbahagyásakor vagy a 25 km/óra sebesség elérésekor le kell állnia.
Vagyis:
- az ennél nagyobb teljesítményű (rásegítő) motorral rendelkező
- emberi hajtás nélkül is motorral hajtott (igen a villanyroller!) dolgok
NEM KERÉKPÁR, hanem minimum a segédmotoros kerékpár kategóriába esik.
(amennyiben több, mint 10 km/óra sebességre képesek, mert, ha nem akkor elmehet rokkantkocsi kategóriába)
És mint ilyen, jogosítvány köteles és akad pár szokatlan szabály is. Hogy csak egyet említsek:
- semmi keresnivalójuk a járdán (amúgy a kerékpárnak se!)
Források:
KRESZ, 1. számú függelék az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelethez II. A közúti járművekkel kapcsolatos fogalmak
AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 168/2013/EU RENDELETE(2013. január 15.)a két- vagy háromkerekű járművek, valamint a négykerekű motorkerékpárok jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről
Kérem, aki TUD más érvényes jogszabályt, előírást, az IDÉZZE IDE, mert az "idióta vagy, ne ugass bele" szerintem a hozzászólót minősíti
ELEKTROMOS KERÉKPÁRRA KELL-E JOGOSÍTVÁNY ÉS SISAK?
AZ UTÓBBI IDŐBEN ELÉG SOK ROSSZUL ÉRTELMEZETT HÍRESZTELÉS KAPOTT LÁBRA AZ ELEKTROMOS KERÉKPÁROK É S A SEGÉDMOTOROK VONATKOZÁSÁBAN ÚGY FELHASZNÁLÓK, MINT FORGALMAZÓK JÓVOLTÁBÓL! EZZEL KAPCSOLATBAN SZERETNÉK A Z-TECH TERMÉKEK FORGALMAZHATÓSÁGÁVAL KAPCSOLATBAN INFORMÁCIÓVAL SZOLGÁLNI!
Az elektromos kerékpár meghatározása:
Az Európai Parlament és a Tanács 168/2013/EU rendelete ( 2013. január 15. ) 26/2016. (VII. 22.) NFM rendelet a két- vagy háromkerekű járművek, valamint a négykerekű motorkerékpárok jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről EGT-vonatkozású szöveg értelmében:
“Kerékpár az a jármű, amely külső, folyamatos 0,25 kW névleges teljesítményű elektromos motorral rendelkezik, amelynek teljesítmény-leadása fokozatosan csökken és megszűnik, amint a jármű eléri a 25 km/ó sebességet, vagy előbb, ha a kerékpáros abbahagyja a pedál hajtását” Maximum 48V-os rendszerrel szerelt..
Tehát gázkar, tolattyú, kapcsoló, tempomat bármi olyan eszköz mellyel a motort rásegítés lehetőségét biztosítja a pedál forgatása nélkül azt tilos használni!
A Z-tech Bike álltál forgalmazott kerékpárok e jogszabálynak megfelelően kerülnek értékesítésre! Termékeink ennek megfelelően rendelkeznek CE tanúsítvánnyal mely a MSZ EN15194:2009+A1:2012/ MSZ EN15194:2018 EU engedélyszámmal rendelkezik, termék megfelelőségi nyilatkozattal igazolni is tudjuk.
A másik témakör azok a segédmotorok melynek legnagyobb gyári sebessége Max 25km/h na itt is van nagy félremagyarázása a jogszabálynak. Itt azokról az Európai hivatalos típusvizsgálaton átesett segédmotorokról van szó melyek rendelkeznek (Certificate of conformity) COC igazolással melyben 25km/h maximális sebesség van rögzítve.
De csak is kimondottan azok, amelyek ezzel a típusbizonyítvánnyal rendelkeznek!!!!
A közlekedési hatóság ezt az ő adatbázisukban le is tudja ellenőrizni. Nyilván ez egyszerűbb lesz akkor, ha már Magyarországon is kötelező lesz a segédmotorra is a rendszám, ami információm szerint a közeljövőben ez bevezetésre is kerül!
Ezekhez a típusokhoz nem kell vezetői engedély (sisak és biztosítás igen) itt vannak félreértések a közvéleményben mert ezt a szabályozást próbálják alkalmazni azokra a gázkarral felszerelt kerékpárokra is de ezekre ez nem alkalmazható!
ZT-20 robogó az egyetlen olyan elektromos robogó, amely rendelkezik típustanusítvánnyal, így sisakkal, biztosítással, de jogosítvány nélkül vezethető
Révész Máriusz kerékpározás és az aktív kikapcsolódás fejlesztéséért és népszerűsítéséért felelős kormánybiztos a hirado.hu-nak elmondta, hogy elkészült a civil szervezetek és szakértők bevonásával egy javaslatcsomag a KRESZ módosítására, amelyet továbbítottak a Belügyminisztériumnak és az Információs és Technológiai Minisztériumnak, ahol szintén foglalkoznak a témával, és folyamatban van javaslatok kidolgozása. Reményét fejezte ki, hogy a módosítások 2020-ban a kormány asztalára kerülnek.
„A baleseti statisztikákban az európai átlag elérésével évente 150–160 ember életét lehetne megmenteni” – fogalmazott.
A KRESZ-módosítás javaslatainak kidolgozásakor kézenfekvő volt, hogy az az elektromos mobilitási eszközökre is kiterjedjen. Révész Máriusz szerint nagy szükség van ezeknek az eszközöknek a közlekedésbe történő integrálásába és a hosszú távon működő szabályozók kialakítására. Szerinte nem jó, hogy ha 30 km/h-val száguldoznak, de a sebesség szabályozásának lehetőségei adottak.
Jogosítvány kell az elektromos és robbanómotoros kerékpárok, rollerek használatához
Ezt erősítette meg a hét eleji közmeghallgatással egybekötött nemzetiségi beszámolók alkalmával Kothencz Zoltán r.alezredes, a Balesetmegelőzési Bizottság ügyvezető elnöke is, aki a jelenlévő kiskőrösi lakosok figyelmét igyekezett felhívni arra, hogy azok a járművek, melyek bármilyen motorral rendelkeznek segédmotoros kerékpárnak minősülnek. Ez esetben pedig vezetői engedéllyel és kötelező felelősségbiztosítással kell rendelkezniük az illető személyeknek, valamint bukósisakot is kell használniuk.