Hogy a fenébe lehet elveszíteni egy F35-öst? Nincs nyomkövető rajta? És mi most arra kérjük a lakosságot, hogy találja meg a gépet és adja le? értetlenkedett közösségi oldalán Nancy Mace helyi képviselőnő a hír hallatán.
Magyarországnak épp a haderő szempontjából fontos a svédekkel ápolt jó kapcsolat. A magyar légierő vadászgépeit, a Gripeneket egy korábbi, 2012-ben már meghosszabbított egyezmény értelmében a svédektől lízingeli Magyarország, egészen 2026-ig. Tavaly a védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos Maróth Gáspár arról beszélt, hogy a három év múlva lejáró megállapodást újabb tíz évvel meghosszabbíthatják, azonban ezt hamarosan újra kell majd tárgyalni. Kérdés, hogy ennek a folyamatnak milyen hatása lesz az alkura: kért-e már most kedvezményeket a magyar kormány a támogatásért cserébe, illetve a svéd hozzáállást mennyire befolyásolja majd a NATO-csatlakozásuk körüli magyar huzavona.
A kínaiak 3 teljesen külön szálon futó lopakodó projektet futtatnak, abból az egyik a J-20.
Abban az oroszok és amerikaiak is egyetértenek, hogy a J-20 biztosan nem lopakodó, csak azt állítják róla a kínaiak. Inkább egy gyenge 4 vagy 4+ vadászgép.
Például a semleges Svájc is a Gripent választotta, mielőtt a populisták által felhergelt nép az egész légierős korszerűsítési programot leszavazta.
Nem azért szavazták le, mert felhergelték a népet.
Olyan kérdések merültek fel, amire a beszerzést levezetők nem tudtak válaszolni.
Például arra, milyen már meglévő svájci fegyverzettel kompatibilis a Gripen (semmivel).
Olyan szakmai kérdésekre sem kaptak választ, hogy mi igaz abból, hogy a Gripen csak hangsebesség alatt tud rakétát indítani (ami igaz). Akkor meg ez nem légiharcra alakmas gép.
Pár hónapja amúgy indiai légierős, orosz export Szu-30 nehézvadász gépek futottak meg a fele akkora méretű pakisztáni F-16-osok elől, mivel azok AMRAAM rakétája 100km-ről indult, az indiai gépeken lévő, orosz export R-77 meg csak 80km-ről - így lelőtték volna őket, ha nem húzzák el a csíkot.
Nagyon nem ez történt.
Az indiai gépek földi célok támadására voltak felfegyverezve, és csak 1 R-77-es rakéta volt a gépeken. Az indiai R-77-esek 90 km-es hatótávval rendelkeztek.
Az ellenük emelt F-16-osok ellenben kifejezetten légiharcra voltak felfegyverezve, 2 AMRAAM és 2 Sidewinder rakétával.
Az indiai parancsnok helyesen döntött, amikor kitért a légiharc elől, mivel a pakisztáni gépek mind számbeli mint fegyverzeti fölényben voltak.
A segítségül hívott Mig-29 és Mig-25-ös gépek elől viszont már a pakisztániak is kitértek, mert ekkor már nem ők voltak előnyösebb helyzetben.
> de MIG 23-at sokszor "láttam" és elég közelről. (túl közelről) Nagyjából azonos időszak ( '70 évek fejlesztése?) és a 23-on semmi ilyesmi nem volt az elektronikájában.
Pont a magyar néphadsereges MiG-23 vadászgép flottáról írták az Aranysas-ban megjelent visszaemlékezésben, hogy nem volt a 12+2 db között kettő egyformán viselkedő repülőgép. Ugyanis az elektronikájuk diszkrét tranzisztorokból volt összeépítve, kézzel készített vezetékezéssel és forrasztással. Emiatt a gyártási minőség annyira egyenetlen volt, hogy a névleges 70km-re ellátó radar berendezés egyik gépben 80km, másikban csak 25km-re látott - amilyen napja volt éppen a szovjet gyárban dolgozóknak, úgy sikerült a berendezés összeépítése. A megbízhatóság is gyenge volt a sok rossz forrasztás miatt, amik repülés közben kontakt-hibásra rázódtak.
(Kapitalista katonai gépekben ekkoriban már integrált áramkörök voltak, mikrochipek, nem csak a katonaiakban, de már a polgári gépekben is, lásd Airbus-320. A ruszki le volt és van maradva elektronikában, mint a borravaló, ők még annak örültek, hogy végre nem elektroncsöveset gyártanak.)
Azért szoktak okos országok kisebb, de modern gépet vásárolni, hogy ne legyen kísértésük támadó háborúba menni, se a szomszédaik, se távoli világrészek ellen. (Általában a gigantománia a politikusokat hódító hagymázos álmokra ösztönzi, óriás csatahajó, óriás tank, nagy repülő, óriás zeppelin, elfoglaljuk a világot, stb.)
Védekezni kisebb gép is elég, sőt jobb, mertjobban rejthető. Például a semleges Svájc is a Gripent választotta, mielőtt a populisták által felhergelt nép az egész légierős korszerűsítési programot leszavazta. Most meg kezdik újra a vadász beszerzést, mert kiderült, hogy az ősrégi F-5 gépeik kétszer olyan ramaty állapotban vannak, mint gondolták. Cseheknek is elegendő és jól üzemel a Gripen flottájuk, pedig az Magyarországgal összemérhető NATO tagország.
Azt is érdemes tudni, hogy az F-35 típus példányonkénti ára drágább, mint a repülésre kész gép saját súlya színarany tömbökben! Az amcsi adófizetőknek és az őket képviselő törvényhozásnak úgy adták be "olcsónak" a típust, hogy a vadászgépnek csak a hajtómű NÉLKÜLI árát tette közzé a Pentagon (pedig az F-35 sugárhajtóműve a legerősebb a világon, nagyon drága, nagyon új és még nem kellően kipróbált konstrukció, a költsége a repülésre kész gép teljes árának több mint az egyharmada). Szóval ordas csalás történt, mintha eladnának "olcsó" Porschét, de kiderül, hogy hiányzik belőle a motorblokk.
Okosabb országok, ha amcsi gépet akarnak is venni, inkább a régebb óta bevált, megbízhatóbb F-18 és/vagy F-15 vadászok korszerűsített változatait keresik és nem költik el krőzus összes pénzét lopakodás ígéretekre.
Mármint, hogy egy korszerűsítetlen Szu-24 volt az az orosz gép, amit Szíriában lelőttek a törökök és olyan besugárzás-jelző-riasztó berendezés volt benne, aminek a kézzel forrasztott, vetőgumó nagyságű tranzisztorait egy 70-es években Orion tévén is szégyellte volna.
A török támadó F16-os gép meg olyan korszerűsített változat volt, aminek a radarja már részleges LPI képességgel rendelkezett, így a széles spektrumban szétkent kisugárzását még fejlett elektronikával is nehéz észlelni. (*)
Az oroszok is szeretnének persze korszerűsíteni, csak nem rendelkeznek fejlett elektronikai SORAZAT-GYÁRTÓ kapacitással, így marad a rendkívül drága és alacsony termelékenységű kézi szerelés, a vele járó egyenetlen minőségben.
Pár hónapja amúgy indiai légierős, orosz export Szu-30 nehézvadász gépek futottak meg a fele akkora méretű pakisztáni F-16-osok elől, mivel azok AMRAAM rakétája 100km-ről indult, az indiai gépeken lévő, orosz export R-77 meg csak 80km-ről - így lelőtték volna őket, ha nem húzzák el a csíkot. Emiatt a paki gépek akadálytalanul hozzáfértek az indiai határőr posztokhoz és sok hindu katonát lebombáztak. Majdnem atomháború lett az incidens vége a két ország között.
(*) Egyébként az oroszok ügyesen jöttek ki a törökös Szu-24 incidensből, mert nem nyírták ki bosszúból az erdognánt, hanem még segítették is neki túlélni a nem sokkal később bekövetkezett, CIA-s vezetésű török puccs-kísérletet és azóta putyin hűséges szolgájának számít, az amcsikat meg ott gáncsolja, ahol tudja.
A törökök (NATO!!!) meg veszik az SZ-400-at mint a cukrot.
Amúgy meg itt szólok, hogy ha eddig nem tűnt volna fel az SZ-400 az nem egy repülőgéptípus, hanem egy még soha senki ellen nem használt és képességeit sehol be nem mutató légvédelmi komplexum.
És nem kapja meg az F-35-öt ha a ruszki tetvedékekkel üzletel:
nekunk boven eleg lenne. az amerikaiaknak szazaval allnak a sivatagban a raktarozott f16-osok, olcson adjak oket, szinte csak a fegyverzetet kell megvenni hozza, kikepzest, egyebet.