Június 1-től 82 perc plusz tartózkodással (Füzesabonytól) jut el a Tisza-tó Balmazba, azért ez durva. Füzesabony 37 perc , Poroszló 7 perc , Tiszafüred 13 perc, Hortobágy 25 perc.
Lehetne ez a vonalat úgy fejleszteni hogy végig 100 km /h sebsebégre alkalmas pálya legyen. Ha már Balmazujvárosig villamosítva lesz akkor jöhetnének ide akkus Flirt motorvonatok a vonalra lehetne ilyenel akár Eger-Debrecen közvetlen járat.
Tehát Regionális közlekedés aktuális kérdései címen egy prezentáció, amiben nincs szó sem a 109-es, sem a 106-os vonal már többször felmerült fejlesztéséről, de még csak a 108-as Balmazújvároson túli szakaszáról, még távlati szinten sem. Konkrét járműbeszerzés sem kerül szóba ide, csak máshonnan történő beforgatás, ami életszerűen kb. azt jelenti hogy horror összegekből villamosított vonalszakaszokra beugrik egy-egy Flirt a 100-asról.
Cserébe van szó arról, hogy milyen sűrűn mennek az IC-k a környéken.
Azt sem igazán értem, hogy Kismacs miért kapott vadonatúj megállót, ha nem lesz normális kiszolgálása? Nem kellene minden vonatnak megállni? Vagy álljanak meg csak a balmazújvárosi kirohanósok, de akkor alakítsunk ki egy zónázós ütemes menetrendet. Hétvégén gyakorlatilag nem fog semmi megállni Kismacson, de az Ipari parkban igen....
Azon gondolkozok, hogy talán áthidaló megoldásként a 90-es évekhez hasonlóan lehetne napi 1-2 pár Debrecen-Eger(-Szilvásvárad) járat, egy reggel és egy délután. A nagy kérdés a mikor és mivel. Nyilván ez esetben a kirándulókat kell megcélozni.
Amúgy lenne annyi utas, hogy legalább Tiszafüred-Eger között a hivatásfirgalmat 1-2 járattal ki lehessen szolgálni?
Azért szomorít el a visszafejlesztés, mert Debrecen-Eger busz bőven van.
Olyan dízel szerintem nincs (az erre esetleg felhasználhatók között), amelyik 120-al tudna közlekedni. A hatvani gépcserénél is az a helyzet, hogy onnan Füzesabonyig 4-5 perccel több menetidő kell, mert csak 100/100-as sebességcsoportban tud közlekedni. Ha a Keletitől Füzesabonyig dízellel menne, az 10-12 perc menetidőtöbbletet jelentene, majdnem annyit, mint ami a gépcseréhez kell.
Úgyhogy vagy megoldják a Keletiből 8:15-kor indulva és Füzesabonyban gépcserével, vagy a Tisza-Tó vonatnak ez lesz az utolsó szezonja.
Megkeresésemre a MÁV-Start számomra szokatlanul őszinte hangvételű választ küldött. Némi megjegyzéssel közlöm:
A 2024. március 23-án, Társaságunk részére elektronikus úton küldött észrevételét köszönettel vettük. Menetrendi-szervezetünk információi alapján az alábbiakról szeretnénk tájékoztatni:
A Debrecen – Tócóvölgy – Macs Ipari Park állomások között május 31-ig tartó vágányzár miatt a szokásos évi első menetrendmódosítás a 108 sz. vonalon csak június 1-től lép életbe.
A Debrecen – Füzesabony vasútvonalon a felgyorsult pályaromlás miatt az elmúlt mintegy félévben több új sebességkorlátozást kellett bevezetni, ami késéseket okozott. A március 18-tól kezdődött vágányzárhoz a vágányzári menetrend már ezen sebességkorlátozások figyelembe vételével készült, és a vágányzár után - június 1-től - az alap menetrend is ennek megfelelően kerül módosításra. Sajnálatosan a menetidő növekedés miatt olyan menetrend készülhetett, amiben Eger – Füzesabony között a debreceni vonatok az Agria InterRégió vonatok előtt 6 perccel közlekednének, Füzesabony – Eger között pedig az Agria InterRégió vonatok után 6 perccel, ami nyilvánvalóan gazdaságtalan, azonban Füzesabonyban lehetőség van kényelmes átszállásra.
Nyilván ezt tudni lehetett már akkor, amikor bevezették fél évvel ezelőtt. Sőt, már akkor is, amikor elindították a Recsk-Macs tehervonatokat is, hogy az MD-ket és Bz-ket bírta még a pálya úgy-ahogy, de a tehervonatokat nem. A járműhiányt meg sem említik. Nyilván változást a balmazi drót hozni nem fog, mert itt azonnal be kellene avatkozni Hortobágy-Ohat között.
A Tisza-tó sebes vonat mozdonycseréje június 1-től technológiai okokból átkerül Füzesabonyba, a technológiai műveletek elvégzéséhez 15 perc szükséges. Mivel a 108 sz. vasútvonalon vonali biztosító berendezés nem áll rendelkezésre, ezért a vonat csak akkor indulhat el Füzesabonyból, ha az előtte haladó személyvonat beérkezett Poroszlóra. Vizsgáljuk, hogy a járat 8:15 perces Budapest-Keleti indulással el tud-e jutni Füzesabonyig, hogy ott még a gépcserére maradjon idő.
Hát igen, nem egyszer lett elmondva, hogy Mezőtárkány és Egerfarmos leépítése súlyos hiba volt és a 21 km-es Poroszló-Füzesabony állomásköz kezelhetetlenül hosszú. Nem is lehet jó menetrendet tervezni a vonalra ilyen feltételekkel.
Csak kérdezem, hogy e 21 km-re térközt kiépíteni nem kerülne töredékébe, mint legalább az egyik állomást felújítani?
Füzesabony vágányhálózata szintén megér egy misét, indokolt is a 15 perc mozdonycsere.
Legalább őszintén elmondták, hogy tudják, hogy nem jó a most született megoldás. Szóval talán most lenne értelme ötletelni egy jobb megoldáson és megírni nekik. Nem igazán értem, hogy a vágányzár idejére miért kellett a Tisza-tó sebest Tiszafüredig visszavágni. Ha Balmazújváros túl foglalt ahhoz, hogy befogadja a vonatot, Hortobágyig akkor is mehetett volna. Attól félek, hogy a vágányzár után nem tér vissza Balmazra sem a vonat, nemhogy végig járná a vonalat. Mondjuk, ilyen menetidővel Balmazújvárosról egyszerűbb lesz Debrecenen át Budapestre menni, mint Füzesabonyon keresztül.
A vasútvonal valóban látványos fejlődésen megy keresztül a Debrecen – Balmazújváros szakaszon (27 km). Szeretnénk jelezni, hogy a MÁV egész hálózatán az infrastrukturális fejlesztéseket 2007. február óta a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., 2023. január 1-jével jogutódként az Építési és Közlekedési Minisztérium végzi, így a Balmazújváros – Füzesabony vonalszakasz felújítása nem a vasúti személyszállítási közszolgáltatást végző MÁV-START Zrt. kompetenciája.
Tehát a MÁV saját forrásból nem tud/nem fog a pályára költeni. Ugye a 108-asra szánt belső forrást költik a 106-os vonalon életmentésre, ezt ezek szerint nem tudja a MÁV pótolni, a minisztérium pedig nem ad rá pénzt.
A Tisza-tó sebesvonat egy kiemelten fontos termékünk, a nehézségek ellenére mindent elkövetünk, hogy elfogadható minőségben tudjuk közlekedtetni.
„Vállalkozási szerződés keretében Debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet kialakításával összefüggő vasúti infrastruktúra-fejlesztések 2. ütemének részbeni megvalósítása”
A vasúti pálya és kapcsolódó létesítményeinek felújítása, korszerűsítése Macs állomástól Balmazújváros állomásig, 100 km/h fejlesztési sebesség figyelembevételével, Balmazújváros állomás átépítésével és a teljes szakasz biztosítóberendezési fejlesztésével együtt.
A projekt Debrecen belterületén tervekkel és engedélyekkel rendelkező Derék utca és Nyugati Ipari Park vasúti megállóhelyek kiépítését is tartalmazza, a kapcsolódó zajvédelmi feladatokkal együtt. A tervezett tengelyterhelés az átépülő szakaszokon 225 kN."
Jövő héttől újabb hosszú pótlóbuszozás veszi kezdetét a vonalon. Tegnap jártam Tócóvölgyön. Néhány felsővezeték oszlop már kint, a helyük karókkal jelölve a sínek mellett.
Most kerül kiépítésre a Nyugati Ipari Park és a Derék utcai megálló is?
Várjuk ki a végét! Ígértek már ide a meglévő felüljáró meghosszabbítását, szuper csili-vili hidat, síposseggű lovat, de a választások után mindent elfelejtettek igazmondó politikusaink... Szerintem ebből se lesz semmi.
Dehogynem sok. Az időszak vasútvonal átépítési nagyprojektjeinek nagy részéhez képest is drága az amúgy minimális átépült/átépülő vonalhossz és a nem túl nagy műszaki tartalom ismeretében.
A vágánykialakítás hogy lesz? Régen olyan tervet láttam hogy a 108-as vonali második vágányt nem viszik el Debrecenig a 100-as mellett hanem a fatéri kisállomásba kötik be.
Ha az egész fatér igazából csak arra kell hogy a nagyállomás zavartatása nélkül irányt tudjanak váltani a tehervonatok nem lett volna jobb egy delta?
Ma jöttem be Debrecenbe. A tervezett Fatéri kisállomás kialakítása elkezdődött, a felsővezeték átalakításával kezdték, de kisebb terepmunkák is történtek. Gondolom, a tél végeztélvel folytatják a munkát. Elvileg március után indul a Macs-Balmaz szakasz felújítása, ezzel párhuzamosan a Derék utcai és a Nyugati Ipari Parki megállók kialakítása és a villamosítás.