Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2021.01.25 0 0 6616

A freskok nagy részét Policleto da Cola-nak tulajdonitják, 1418-ból.

 

Előzmény: Törölt nick (6615)
Törölt nick Creative Commons License 2021.01.25 0 0 6615

Passignano sul Trasimeno kis Szent Kristóf temploma a temetőnél nagyon ősi, tómai kori, talán szentély helyére épült. Képek letöltöttek

 

Előzmény: Törölt nick (6614)
Törölt nick Creative Commons License 2021.01.24 0 0 6614

A következő Perugia megyei középkori gyöngyszem az 5 700 lakosu Passignano sul Trasimeno.

 

Igy néz ki a városka. 

 

Előzmény: Törölt nick (6613)
Törölt nick Creative Commons License 2021.01.24 0 0 6613

és ami még vissza van Perugia megye középkorából

 

 

1      Perugia

 

2      Foligno

 

3      Città di Castello

 

4      Spoleto

 

5      Gubbio

 

6      Assisi

 

7      Bastia Umbra

 

8      Marsciano

 

9      Corciano

 

10    Todi

 

11    Umbertide

 

12    Castiglione del Lago

 

13    Magione

 

14    San Giustino

 

15    Deruta

 

16    Spello

 

17    Trevi

 

18    Città della Pieve

 

19    Gualdo Cattaneo

 

20    Torgiano

 

21    Montefalco

 

22    Bevagna

 

23    Nocera Umbra

 

24    Panicale

 

25    Passignano sul Trasimeno

Előzmény: Törölt nick (6612)
Törölt nick Creative Commons License 2021.01.24 0 0 6612

Norcia városháza, a Palazzo Comunale viszont 13. századi középkori, csakhogy az állandó földrengések következtében nem sok középkori részlet maradt fenn belőle.  képek letöltöttek. 

 

Előzmény: vörösvári (6603)
Törölt nick Creative Commons License 2021.01.24 0 0 6611

Mivel renaissance, itt nem is foglalkozunk vele részletesebben. Annyit érdemes megemliteni, hogy ma ez Norcia város és a Norciai egyház muzeuma. Egy igen jelentős és hires műkinccsel bir, Antonio da Fraenza hatalmas méretű oltárképével. 1519-es datálásó, Madonna szentekkel. Képek letöltöttek. 

 

Előzmény: Törölt nick (6610)
Törölt nick Creative Commons License 2021.01.24 0 0 6610

Itt jegyzem meg, hogy Norcia vára középkori kinézete ellenére renaissance alkotás. A Neve La Castellina ami magyarul váracskát jelent. 

 

Előzmény: vörösvári (6603)
Törölt nick Creative Commons License 2021.01.24 0 0 6609

Oltárok a Santa Maria Argenteaából. A renaissance madonna Francesco Sparapane alkotása. 

 

Előzmény: Törölt nick (6608)
Törölt nick Creative Commons License 2021.01.24 0 0 6608

A belső tér részletei és az egyik homlokzati szobor. 

 

Előzmény: Törölt nick (6607)
Törölt nick Creative Commons License 2021.01.24 0 0 6607

A katedrál tele van barokk és renaissance meserművekkel. A barokk belsőről látható, hogy a katedrált is, ahogy Norcia egészét a földrengések rendre meggyepálták. A feszület Giovanni Teutonico alkotása 1494-ből. 

 

Előzmény: Törölt nick (6606)
Törölt nick Creative Commons License 2021.01.24 0 0 6606

A katedrál furcsa nevének a magyarázata.  A székesegyház római elődje Norciában, akkor még Nursia, Fortuna temploma volt, amit a rómaiak Fortuna Argentea-nak neveztek, innen jött át a mai katedrál nevébe is az Argentea.  képek letölötttek

 

Előzmény: Törölt nick (6605)
Törölt nick Creative Commons License 2021.01.24 0 0 6605

De visszatérve Norciához. Emlitve volt, hogy a Szent Benedek Bazilika nem Norcia katedrálja.

 

A katedrális neve Santa Maria Argentea.  

 

Előzmény: vörösvári (6603)
Törölt nick Creative Commons License 2021.01.24 0 0 6604

A restaurátorok csodát tettek Leonardoval. Amit sajnálok a Dürrer féle Salvator Mundi állapota. 

Előzmény: vörösvári (6603)
vörösvári Creative Commons License 2021.01.23 0 0 6603
Előzmény: Törölt nick (6587)
Törölt nick Creative Commons License 2021.01.23 0 0 6602

Szent Benedek bazilika Basilica di San Benedetto di Norzia

 

Előzmény: Törölt nick (6601)
Törölt nick Creative Commons License 2021.01.23 0 0 6601

freskók és belső tér a Szent Benedek bazilikából

 

Előzmény: Törölt nick (6600)
Törölt nick Creative Commons License 2021.01.23 0 0 6600

Azt, hogy a Bazilika a földrengés során hogy sérült meg, lásd ebben a cikkben. Erre irtam Neked azt, hogy ehhez képest a zsámbéki templom sérülése semmi és teljesen helyreállitható és nem kell széthordania a köveit.   A történelmi emlékeinkre vigyázni kell török vagy földrengések ide vagy oda. 

 

De a legpusztitóbb dolog a magyar állam lásd amiröl olvastam például olyan közel 200 éves épületek mint most a Wichmann kocsma és a Márványmenyasszony épületei. 

 

 

https://www.famigliacristiana.it/articolo/il-terremoto-diffuso-che-non-da-tregua-a-norcia-si-sbriciola-la-basilica-di-san-benedetto.aspx

 

Előzmény: vörösvári (6592)
Törölt nick Creative Commons License 2021.01.23 0 0 6599

A bazilika renaissance freskoi az egyik földrengés utáni helyreállitást követően kerültek elő 1958-ban. Festőjük ismeretlen. 

 

 

Előzmény: Törölt nick (6598)
Törölt nick Creative Commons License 2021.01.23 0 0 6598

A bazilikáról, de a katedrálisrol annyit kell tudni, hogy szeizmikusan igen aktiv területen áll. Nem nehéz kitalálni, hogy egy földrengésnek "köszönhető" a barokk ujjáépités, de a 2016 oktober 30-i hatalmas földrengáés nyomán a bazilikát és a katedrált csaknem teljesen ujjá kellett épiteni.

 

Előzmény: Törölt nick (6597)
Törölt nick Creative Commons License 2021.01.23 0 0 6597

egyébként nem furcsa egy kicsit??? Szaud Arábia a legdiktatorikusabb vallási monarchia, talán még ma is halál vár a téritésért. Két szaudi nagyvárosba nem muszlim be sem tehtei a lábát (ez Mekka és Medina) érre a királyi család egy tagja katolikus képért ad ki dollár számilliókat????? 

Előzmény: vörösvári (6590)
Törölt nick Creative Commons License 2021.01.23 0 0 6596

jav Szent Scholastica. 

Előzmény: Törölt nick (6595)
Törölt nick Creative Commons License 2021.01.23 0 0 6595

Amit a Bazilikáról tudni kell, hogy azon a helyen áll, ahol 480-ban megszüleett Szent Benedek és testvére Szent Schlostica. felső templom és az altemplom (amit gyakorta de tévesen kriptának is neveznek) képek letöltöttek

 

 

 

Előzmény: Törölt nick (6594)
Törölt nick Creative Commons License 2021.01.23 0 0 6594

Akkor folytatva Norzia-t. Ha Szent Benedek, akkor ott kell lennie a Szent Benedek bazilikának (ami nem azonos Norzia katedrálisával, mert az is van, csak arrol később).

 

képek letölötttek

 

Előzmény: vörösvári (6591)
Törölt nick Creative Commons License 2021.01.23 0 0 6593

igen és inkább a belső tér képeit nézd meg, a déli középkor és renaissance művészetének gyöngyszeme.

Előzmény: vörösvári (6591)
vörösvári Creative Commons License 2021.01.23 0 0 6592

Igen, ő volt a nyugati szerzetesrendek atyja, neki köszönhető hogy a könyvmásoló szerzetesek megőrizték Róma tudásának egy részét. 

Előzmény: Törölt nick (6589)
vörösvári Creative Commons License 2021.01.23 0 0 6591

nem néztem utána, csak most

Giordano Bruno miatt ? 

Előzmény: Törölt nick (6588)
vörösvári Creative Commons License 2021.01.23 0 0 6590

csak mert nem tudtam az árverezésről :)

Előzmény: Törölt nick (6587)
Törölt nick Creative Commons License 2021.01.22 0 0 6589

A következő Perugia megyei várost sok szenvedés sulytotta, szakrális hely. Világhirű szülötte a Bencés rend megalapitója.

 

A város neve Morcia, régi latin nevén Nursia.

 

 

 

SZENT BENEDEK

 

 

*Nursia, 480 körül +Monte Cassino, 547. március 21.

 

 

. A Benedictus nevet már Nagy Szent Gergely pápa (+604) eredeti jelentésében említi: Istennek ez az embere áldott, akár a nevét, akár az osztályrészéül jutott kegyelmet nézzük. Benedek jóval több mint amire ,,az utolsó római'' vagy ,,a Nyugat atyja'' elnevezés utal. Ezek a címek olyan béklyók, amelyeket minden évszázadban újra széttört. Benedek ,,Istentől áldott'', számtalan szerzetesnek pátriárkája a föld minden részén; miként Ábrahám, ő is sok népnek lett atyja.

 

 

Benedek életrajzi adatai Nagy Szent Gergely pápától származnak. Természetesen a pápa -- kora irodalmi igényeit szem előtt tartva -- nem mai értelemben vett életrajzot írt Benedekről. Építő jellegű írásaiban inkább Benedek szellemiségét vázolta, s a szerzetesség prófétai adományokkal megáldott atyja életszentségének rendkívüli vonásait emelte ki. De azért életének főbb eseményeit és szentté válásának útját is nyomon követhetjük a nagy pápa által írt ,,életrajz'' alapján.

 

 

Benedek 480 táján született a szabin hegyvidék kis püspöki székhelyén, Nursiában (ma Norcia). A szülők viszonylag jómódúak és elég széles látókörűek voltak ahhoz, hogy fiukat egész fiatalon Rómába küldjék tanulni. Így Benedek abba a városba került, amely még az antik kultúra fényét mutatta, de már apostolok és vértanúk sírja is ékesítette. Már másfél százada állt a lateráni, a Szent Péter-, a Szent Pál- és a nagy Mária-bazilika.

De a kereszténység győzelmének ezek a jelei nem terelték el a fiatalember figyelmét arról, hogy Róma hanyatlásnak indult. Azzal, hogy a császárság székhelye átkerült Konstantinápolyba, Róma szinte vidéki várossá fejlődött vissza. Ezenkívül az 5. századtól állandóan rettegni kellett a barbár germánoktól, de a keleti-gót Theodorich és széles látókörű minisztere, Cassiodorus 526-ig békét biztosított. Ugyanakkor az egyházi helyzet csalódást okozhatott, kivált a kléruson belüli bajok és a498. évi pápaválasztással kapcsolatos viszályok miatt. Baj volt politikai, egyházi, gazdasági, művelődési és erkölcsi szempontból is.

 

 

Az ,,örök'' város, az általános élvhajhászás és tanulótársainak lődörgése nem vonzotta Benedeket, ellenkezőleg. Otthagyta hát a várost a tanulmányaival egyetemben -- ez a diákélet nem az Isten szerinti életnek volt az iskolája. Az istenkereső fiatalember Nolai Szent Paulinus (+ 431) tanácsát követte: ,,Ha az ember nem akar Isten országáról lemondani, akkor menekülnie kell Rómából.'' Hogy egyedül Isten keresésének élhessen, mindentől szabaddá vált.

Benedek fokozatosan szakított környezetével, és megismerkedett a monasztikus élet különféle formáival, de Monte Cassino szentjéig még hosszú volt az út. Az első idők csodálatos eseményei tanúsítják -- Nagy Szent Gergely szerint --, hogy a fiatal Benedek hivatása kegyelmével már az első lépéseket is milyen tökéletesen tette meg. Rövid ideig Enfide (Affile) templomának aszkéta életet élő közösségébe tartozott, de csakhamar megvált tőlük. Lehetséges, hogy a keleti szerzetesek szigorú életmódja hatott rá. Mindenesetre Subiaco mellett teljes magányba vonult, és a tökéletes lemondást kereste. Így átélhette a szerzetesség és a lelki fejlődés minden fokozatát. Három esztendeig tarthatott ez az előkészületi idő. Ekkor belső fejlődése fordulóponthoz érkezett: Isten kivezette barlangja sötétjéből a remetét, és ,,odaállította az emberek elé példának, hogy mint a mécses a lámpatartón világítson mindenkinek, aki az Isten házában van''. Nagy Szent Gergely leírta, miként vált meg Benedek a remeteélettől és lett atyja azoknak a nőtlen férfiaknak, akik közösségben kívánták keresni Istent. Nagy Szent Vazul (+ 379) regulájából Benedek megtanulta, hogy a kolostori közösség kicsiben maga az Egyház, mert a tagok egy testként élnek és a fő: Krisztus. A különféle kísértéseket legyőzve megérett arra, hogy a lelki élet tanítómestere legyen.

 

 

De e téren is tapasztalatokra volt szüksége. Vicovaro mellett egy szerzetesi közösség élén megkísérelte kolostori fegyelemre nevelni a maguk útján járókat. Ekkor megtanulta, mekkora veszélyei vannak a szerzetesi életnek, ha nincsenek a szabályai rögzítve. Visszatért hát Subiacóba. De a szerzetesek -- meglehetősen sokan voltak! -- ismét arra kérték, legyen szellemi atyjuk. Erre szétosztotta őket tizenkét kolostorba, egy-egy ,,atya'' keze alá rendelte őket, maga pedig a legfőbb irányítást vette át. ,,Az Úr szolgálatának ebben az iskolájában'' a jeruzsálemi ősegyház szelleme élt; főleg a monasztikus erényeket (engedelmesség, imádság, munka) gyakorolva élték az apostoli életet. A szerzetesi közösség felépítésén fáradozva Benedek megtapasztalta, mennyi törődést kíván a regulához igazodó élet lehetőségeinek megteremtése.

 

 

Subiacóból Istennek benne lakó Lelke Monte Cassinóra vezette, arra a hegyre, amely szimbólum lett a történelemben, ,,Isten hegyre épített városa''. Tanítványaival nekilátott az új feladatnak. Míg Subiaco a világtól való elfordulás helye volt Benedek számára, addig Monte Cassinón az ,,építő ember'' (W. Nigg) teljesedett ki benne. Megszerezte az önmaga fölötti uralmat, és tanítómestere lett az istenkereső embereknek. Egy régi erődnek és egy hajdani szentélynek a romjaiból kolostort épített, és benne egységes alkotmányhoz igazodó közösséget hozott létre. Ezt is, azt is világos terv szerint monasztikus alapelvekhez igazodva vitte végbe, s közben mindig nyitott maradt kora, az emberek és a feladatok számára. Mindnyájan a közös ,,szent szabály'' szerint éltek, amely épp Monte Cassinón kapta meg végleges formáját. Pontosan meg volt határozva az imádság, az olvasás és a munka, az étkezés és az alvás ideje. Benedek aszketikus elképzelései, amelyeket évek hosszú során át próbált ki, ebben a formában öltöttek testet. Mindnyájan a szeretet közösségében éltek az apát vezetése alatt, és imádkozva, dolgozva törekedtek minden nap újra ,,tökéletes szerzetessé'' válni. Az európai ember természetének megfelelően összekapcsolták a szemlélődő és a tevékeny életet.

 

 

Nagy Szent Gergely szerint Benedek mindezeken túl az igét is hirdette, hogy elvezesse a népet a hitre és az Isten házába. Benedek, aki a neve szerint is, a kapott kegyelem alapján is ,,áldott'' volt, kiváló ,,építő ember''-nek, jó vezetőnek bizonyult. Megvolt benne az emberi szív ismeretének adománya. Ennek birtokában nevelte a szerzeteseit, akiknek, az ,,istenszolgálat iskolájában'' egy olyan testvéri közösséggé kellett formálódniuk, amely készen áll Jézus Krisztusnak, az igaz Királynak szolgálatában a harcra, s háborúra. A Regulából látható, milyennek képzelte el Benedek a szentet. A szerzetes a szeretetből erőt merítve, a mindenütt jelenlévő szent Istentől ösztönözve, az alázat és az engedelmesség szellemében az imádságnak és a munkának él a közösségben. Az apát az Atyát és a Jó Pásztort testesíti meg. S mindent áthat a mértékletesség erénye és a megkülönböztetés készsége.

Benedek regulája annyi életbölcsességről, Istennel való töltekezésről és Krisztusnak olyan nagy szeretetéről tanúskodik, hogy 1400 esztendő folyamán -- a szerzeteseken kívül is -- megszámlálhatatlanul sok keresztényt magával ragadott. Ugyanakkor tudjuk: Benedek nagysága és regulájának jelentősége nem az ,,eredetiség''-ben rejlik. Benedek maga is megfogalmazta, hogy reguláját ,,a szerzetességben végbemenő változás'' kezdetének tekinti (73. fejezet), még nem jelenti a kiteljesedést, nem akar mindent felölelni. Az utolsó fejezetben túl is mutat saját magán és a regulán. A regula e nyitottsága révén vonult be oly könnyen a történelembe. A történtekből kiolvashatjuk: milyen lehetőségeket foglal magában a szabályzat.

 

 

.

547. március 21-én véget ért a szerzetesség Monte Cassino-i pátriárkájának földi élete. Nagy Szent Gergely szerint ,,a templomba vitette magát, és gyengeségében a tanítványaira támaszkodva állt ott - - kezét az ég felé emelte, így lehelte ki imádsággal a lelkét.''

 

A 9. századtól március 21-én, a temetése napján ünnepelték Szent Benedek apátot. A galliai liturgikus könyvekben azonban már a 8. század végén megjelenik július 11., mint ,,Szent Benedek születésnapja'', de az ünnep eredetéről idáig semmi nem derült ki. Mivel azonban a nagyböjt állandóan akadályozta az ünneplést, 1969-ben mégis áttették július 11-re.

Előzmény: vörösvári (6586)
Törölt nick Creative Commons License 2021.01.22 0 0 6588

"a nápolyi San Domenico Maggiore templom Doma Múzeumának gyűjteményébe tartozott. A múzeum a koronavírus-járvány miatt hónapok óta zárva tart, és senki sem jelentette, hogy a kép eltűnt volna."

 

A San Domenico Maggiore-nak utána néztél? Csak mert ez nem akármilyen templom. :))

Előzmény: vörösvári (6586)
Törölt nick Creative Commons License 2021.01.22 0 0 6587

" Az eredeti festményt egy szaúdi herceg vette meg a Christie's 2017-es New York-i aukcióján 450,3 millió dollárért (mintegy 129 milliárd forintért). A szakértők szerint a másolatot Leonardo egyik tanítványa, Girolamo Alibrandi készíthette"

 

Hagytad hogy megvegyék előtted?????

 

Előzmény: vörösvári (6586)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!