Ugy tartja a néphagyomány, hogy Patkó Bandi ehhez a fához kötözte a lovát. Amiből semmi nem igaz. Mert nem volt love.
De
Más néphagyomány ugy tartja,. hogy Patkó János erre a fára lődözött célba, ami ellenben igaz, sőt nemcsak ez igaz, hanem ez a fa Somogy többi betyárvezéréhez is kötpdött mint Patkó János, Patkó István, Soromfay József, Bergán János, Gelencsér József és talán Kutyás (Leopold) Györgyhöz is.
Hogy miért? Legközelebb azt is mutatom.
A tölgy mintegy 400 éves fa és Patkó János idejéán sem volt már fiatal.
Zala megye elvesztette a teljes Balaton-felvidéket, anno Tihany is Zala megye része volt. Elvesztette a Sümegi járást és elvesztette délen a Lendva-i járást is. Ezt is vissza kellene csatolni.
Somogy megye is jelentős területi veszteséget szenvedett el. Elcsatolták a teljes Szigetvári Járást. Helyette megkapta a joval kisebb Siófoki Járást, ami eredetileg Veszprém Vármegye része volt. Kálmán Imre igy lett utólagosan somogyi.
Dorfmeister István az önarcképét egy eldugott, anno betyárok járta kis Zselici erdei faluban hagyta ránk, Gálosfán és ezt az önarcképet iit a 198-as hozzászolásban mutatom is.
Aztán Franz Xavier Bücher. A freskoit a 60-as hozzászolásban látod. Dorfmeister téves. A wikiben ugyan Dorfmeister van, de ő csak a baldachimot festette meg. a freskok Bucher művei.
Aztán a harmadik jelentős, az Dorfmeister István és neki szintán Somogyban vannak remekmivű freskói.
Cimball is még fontos magyarországi festő volt a 18. században.
részben ezért jó, részben meg azért mert helytörténeti jelentőségű freskok, ott van Festetich Kristof és az öreg Festetich grófné arcképe is a freskok között.
"Baranya, Tolna és Somogy megyékben az elmúlt másfél évtizedben rendelkezésre álltak a feltételek a magas szintű szakmai munkához: az M7 autópálya és az M6-60-as gyorsforgalmi út megelőző feltárása során a megyei múzeumok több újkőkori települést és temetkezést tártak fel korszerű módszerekkel, ennek során több száz régészeti jelenség és több tízezer lelet került elő. A hatalmas mennyiségű leletanyag tudományos feldolgozása sok időt vett igénybe. Az elmúlt tíz évben a Magyar Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóközpont Régészeti Intézet újkőkoros munkacsoportjának eredményeit a hazai és nemzetközi tudományos életben is megvitatták és elfogadták. Ezáltal sikerült elérni a célt: a nagyközönség számára történő bemutatás lehetőségét."
A Gönczi könyvet letöltötted? Az nagyon jo pdf, mert nem kell elolvasnod, hanem kereshetö pdf, azaz adott személyre, adott helyre rákereshecc benn, csak ami érdekel.
Szval Somogy bünügyi története tele van rejtélyes dolgokkal.
Eccer. Amit te is emlitettél: hogy lehet, hogy a csendört lelövö pap csak két heti elméledést kapott a Ferencesek andocsi kolostorában
Kéccer. Vagy , hogy lehet hogy Somogy megye legnagyobb sorozatgyilkosát két főispán is pénzügyileg megkerestette
Harmadcor.Pali esetében nem a Kaposvár a rejtélyes, Somogyban követték el a rablásaikat, csak Szentgálon fogták el őket, A rejtélyes, inkább az, hogy Pali miért nem kapott mindezért semmit, csak annyit, hogy a fennlevő (előzőleg kiszabott) éveket kelljen leülnie.
Akkor hogy mégnagyobb kedved legyen, Somogy egyik legszebb temploma, Balatonkereszturon.
A templomot 1753 és 58 között gróf Festetich Kristof emeltette.
Festetich Kristof és az idős Festetich grófné képét látod a fotok közt, az ál-ablakban festették meg magukat.
A templom egy középkori elpusztult templom alapjaira épült. Az épitész Hofstadter Kristof volt.
A freskok Maulbretsch műhelyéből kerültek ki, ami nem csoda, hiszen Festetich Kristof barátja volt Padányi Biro Márton, Veszprém püspöke.
A festetichek Somogy és Zala meghatározo családja és késöbb roluk még sok szó esik. Nemcsak Kristofrol, hanem a többiről is, Györgyről. Juliannáról, Taszilóról, Lászlóról etc.
Amit a képeken látsz:
Szentháromság
Angyali üdvözlet
Gr. Festetich Kristof valszeg a gyontatoatyjával
az öreg Festetich grofné két pappal
Szent Bretalan tartja saját lenyuzott bőrét
Szent András apostol az András kereszttel
Konstantin császár anyja, Szent Heléna megtalálja Krisztus keresztjét
A HIT a REMÉNY és a SZERETET női allegoriái
Herakleios bizánci császár a perzsáktol visszaveszi a szent keresztet
Az ominózus 1887. október 1-jei lövöldözés, amelyben Rankó és Szántó meghalt, Oroszlánt pedig elfogták, a szentgáli erdőben volt, Veszprém és Zala vármegyék határán.
Innen kezdve nem igazán értem, hogy Oroszlán ezzel kapcsolatos tárgyalása miért pont Kaposvárott zajlott, de nem akadékoskodom tovább. :-)
Ez volt akkor az előzménye a kaposvári tárgyalásnak amiről betettem a linket és ahol Oroszlán Pál lenyűgözte a kiváncsi hallgatoságot.
Amit mutatok, az a somogyi betyárvilág vége.
Az épület a kaposvári uj börtön, ami 1822-ben épült. A második emelete épült rá a 19. század utolsó negyedében, itt volt az Oroszlán Pál tárgyalás, ahogy Gönczi Ferenc egykori muzeum igazgato leirta.
Ahonnan meg én fotoztam, körülbelül az volt a betyárok akasztásának szintere. Valamikor a park börtönudvar volt és a börtönt kiegászitette még két szárny, Amit a 20. század elején lebontottak.
Itt akasztották Gelencsért, lásd a nyito folmet, és még ha jol tudom Kutyás Leopoldot meg az előbb emlitett betyárokat, lásd a korabeli hirdetményen pár hozzászolással alább és még sokakat.
Bár inkább a magyar betyárvilág topikba való, de a magát "betyárkirálynak" tituláló Renkó Kálmánról (1827 - 1887. október 1.) találtam egy nagyon jó kis cikket:
Igen, majd a börtönböl megszökve Somogy megyébe tette át s "székhelyét" 1887-ben. Itt "dolgoztak" egy ideig társável Renko Kálmánnal (aki anno még a Rózsa Sándor bandában is tag volt).
Oroszlán Pál következő pere Kaposváron zajlott 1889-ben, ez volt a megye utolsó betyárpöre.