Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2019.02.12 0 0 208

Szia,

 

 

Ezeket az eredeti betyárpisztolyokat ismerem. 

 

Kicsit off, mert valamennyi alföldi 

 

foto Cracowius

 

két betyárfegyver a kiskunhalasi gyűjteményből

Rózsa Sándor pisztolya (bele is kardolta, hogy Rózsa Sándor tulajdona, egy kis része látszik a pisztoly markolatán). Ez a kiskunfélegyházi gyűjteményből

 

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: Törölt nick (207)
Törölt nick Creative Commons License 2019.02.11 0 0 207

A somogyi betyárvilágban, az 1860-as években már nemcsak egylövetű pisztolyok voltak, hanem már megjelentek a Colt-rendszerű forgódobtáras pisztolyok, az ún. revolverek is, ugye?

 

OFF:

 

Samuel Colt amerikai fegyverműves és feltaláló 1837-ben szabadalmaztatta a revolvert, de az az USA-ban is inkább csak az 1850-es években kezdett tömegesen elterjedni, Európa középső és keleti vidékeire valószínűleg némi fáziskéséssel érkezett meg.

Előzmény: Törölt nick (205)
Törölt nick Creative Commons License 2019.02.11 0 0 206

Na igen, és kettejük alakjának az összeolvadásából lett a legnagyobb somogyi betyár, a valóságban soha nem létezett Patkó Bandi...:-)

Előzmény: Törölt nick (205)
Törölt nick Creative Commons License 2019.02.11 0 1 205

Patkós dolgok

     

Tóth Patkó János  Vásárosbéc 1826 március 31 – Fenékpuszta-Keszthely 1862 október

Tóth Patkó István: Endróc 1838-1840? – Nagymegyer ma Bábonymegyer 1862 september 22

    

 

Patkó István

1862 év szeptember 21-én délutáni órákban a Bábonyban állomásozó Pandúrok által üldözés közben agyonlövetett Balassa József T úri származású állítólag szökött katona rabló, ugyan az nap Bábonyba be is szállíttatott és hogy valóságosan Balassa József rabló volt, igazoltatott az őket esmérő Pandúrok és néhány megjelent lakosok által.«

»1862 szept. 22-én Balassa Józsi rabló társa összvelövöldözve, regveli órákban névszerint Patkó, a Pandúrok által elevenen elíogattaLván szinte Bábonyba beszállíttatott s egy p ár óra múlva m eghalt.«

 

  

Patkó János

Galamboknál vagy Pacsánál tűzharcban megsebesült 1862 októberében Fenékpusztán lőtte le  társa Bergán János, sebei elüszkösödésekor.

   

Ami a képeken látható:

   

Patkó János leírások alapján megrajzolt portréja

Patkó János szülőháza Vásárosbécen mai állapotában, lecserélt tetővel (foto Cracowius)

Patkó János szülőháza Vásárosbécen eredeti tetővel foto Gönczi 1944 körül

Patkó István sírja Bábonymegyerben (foto Cracowius)

 

     

 

 

 

Törölt nick Creative Commons License 2019.02.05 0 1 204

Ádánd temploma

 

 

Ádánd Külső-Somogyban, nem messze Siófoktól.

 

Középkori romtemplomáról híres.

 

De most valami mást mutatok.

 

 

A falu jelenlegi templomát a Tallián család éápítette, Osztopán és Ádánd birtokosai (Osztopánról, Juhász Andrásról, az osztopáni kastélyról még külön szó lesz).

 

 

1747-ben szentelték fel,  a Szentháromság tiszteletére. A család néhány tagjának a sírköve a templomban található.

 

A templom remekmívű szinezett és aranyozott oltárainak, szószékének alkotója sajnos nem ismert. 

 

foto Cracowius

 

 

 

Törölt nick Creative Commons License 2018.12.31 0 1 203

Somogyi történetek

 

A szép színésznő kastélya

 

Szűlűskislak közel a Balatonhoz a Boglári borvidék szőlőtermő kis faluja.

 

Itt építette fel kastélyát  a helyi földbirtokos (és talán építész is?) Ágoston József a műlt század elején.

 

Kézen közön (Madách család és Bogát család) a 30-as években az ünnepelt színésznő Gaál Franciska vette meg és töltötte itt nyarait és a szüreteket.

 

 

Kifosztása után a kastély a Boglári Állami Gazdasághoz került, ma ismét magántulajdonban van, 

 

Gaál Franciskáról itt

 

 

 

foto 3 saját 3 pedig lopott.

 

 

 

Törölt nick Creative Commons License 2018.11.27 0 1 202

A Balaton története az ókorban.

 

 

Aki akarja olvassa el, nem hosszu, csak kevés történeti eseményt tartalmaz. Inkább általános dolgokat, hogy éltek itt a rómaiak. Aki ezt nem ismeri.

 

Egy történeti eseményt viszont tartalmaz, nevezetesen ezt:

 

"Diocletianus császár felesége – amikor lányát, a száműzött Valériát – meglátogatta Tihanyban, a füredi szénsavas gyógyforrás vízének tulajdonította csodás javulását, melynek emlékére Valéria Diana oltárt emeltetett a tihanyi félszigeten. "

Itt jegyezzük meg, hogy a nevezett császárné késöbb  Diocletiánus utódának, Maximian Galeriusnak áldozata lett, keresztény mártir, 303-ban. A szenetk közé mint Szent Alexandra császárné vonult be.

 

A másik történelmi adalék amit innen megtanulhatunk, közismert: 

 

 

 

"A források már ekkor a gyógyhatásról szólnak, s állítólagosan a bizánci császárné, Theodora, a Kr u. 5. században nagy kedvvel fogyasztotta a kékkúti vizet."

Ennek a forrásnak a vizét ma Theodora-ként forgalmazzák.

 https://likebalaton.hu/telepules/balaton/hireink/lacus-pelso-a-balaton-tortenete-az-okorban-30916/

 

Törölt nick Creative Commons License 2018.11.25 0 0 201

Régen ugy gonodlták, hogy testvérek és a Patkó csak felvett név álnáv.

 

Kb 2 éve tisztázódott levéltári és anyakönyvi kutatásokból, hogy:

 

1. nem testvérek voltak hanem unokatestvérek, egyikők, a János Vásárosbécen a fiatalabb István pedig Endrőcön született.

  

  2. Az is kiderült, hogy a Patkó nem álnév, hanem megkülönböztető név, amit a hivatalos iratokban is belefoglaltak így "Patkó Tóth" vagy "Tóth Patkó". A megkülönböztető nevet falun használták, azoknál, akiknek gyakori volt a nevük (Tóth, Kiss, Nagy, Kovács stb.), hogy megkülönböztessék őket. 

 

  

Igy a falu egyik végén lakó Tóth család volt az Alsó-Tóth, a másik végén lakó a Felső-Tóth, ilyen megkülönböztető név a Patkó Tóth (anyai ágról több rokonuknak volt a családi neve Patkó). 

 

Vásárosbéc és Endrőc somogyi falvak, amelyeket 1950-ben Baranyához csatoltak.  Szigetvári járás. 

 

Róluk még lesz szó, csak mert több emlék, épület is fennmaradt. 

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: Törölt nick (200)
Törölt nick Creative Commons License 2018.11.25 0 0 200

Tóth János és Tóth István testvérek voltak vagy csak névrokonok?

Előzmény: Törölt nick (199)
Törölt nick Creative Commons License 2018.11.24 0 0 199

Somogyi betyártörténet

 

  

A Patkó sír

 

  

Somogy leghíresebb betyárjaként Patkó Bandit emlegetik, ez a Patkó Bandi igazából két betyár volt, nevezetesen Tóth Patkó János és Tóth Patkó István. A nép belőlük egyetlen betyárt gyúrt.

    

Az idősebb János Vásárosbércen született 1826-ban, János a fiatalabbik Istávn meg 10-12 évvel később az endróci gulyás-számadó fiaként.

   

Mindkettőt csatában érte a lövés amibe röviddel azután belehaltak. János Fenékpusztán (Keszthelyen)érte a halál, István a Nagybábonyban (ma Bábonymegyer).

   

A kopjafa felirata:

 

tt nyugszik

Pandúrgolyóktól találva

Két kujtorgó legény

-PATKÓ PISTA-

Tóth Isván

Meghalt 1862. sept. 22-én és

-BALASSA JÓZSI-

Meghalt 1862. sept. 21-én

SOMOGYI BETYÁROK

Egyházi szertartás nélkül - elásattak

1862. sept. 24-én

- E helyen –

  

A képeken Patkó István és társa Balassa József sírja. Balassa Józsefet halálos lövés érte, Patkó István sebesülten találták meg a csata másnapján. A képen látjátok azt a bábonyi házat is, amelynek disznóólába a halott Balassát lefektették. A sebesült Patkó Istvánt elfogása után ide mellé fektették, aki másnapra meghalt.

 

 

Egyházi szertartás nélkül temették el őket a bábonyi temtő árkába. Sirjukat egy kopjafa jelzi.

 

 

Foto Cracowius

 

Törölt nick Creative Commons License 2018.11.18 0 0 198

Ez szuper.

 

A somogyi Szent Kristóf kápolna mellett van gy Zalában is. Jó lenne erről többet tudni.

  

Én is mutatok mindenkinek egy érdekességet.

  

Kevesen tudják, hogy az idősödő Dorffmeisetre ránk hagyta önarcképét, méghozzá az akkori világ végén egy kis zselici falucskában az akkoriban egyáltalán nem biztonságos erdők közepén.

  

Ez a falu Gálosfa. Ma is nehezen megközelíthető, de akkoriban a híres 67-es út még sehol sem volt, a főutvonal a „régi postakocsiúton”  (betyárok útja)  vezetett.

 

A templom az 1800-as évek elején épült, a Dorfmeister önarckép ennél régebbi, valószínű a falucska kegyura, Festetich Kristóf vagy Festetich Lajos helyeztette oda.

 

Foto Cracowius

 

 

Előzmény: scamy (196)
Törölt nick Creative Commons License 2018.11.18 0 0 197

Szántódpuszta, Szent Kristóf kápolna. Külső-Somogy. Nem Kemend. 

Előzmény: scamy (195)
scamy Creative Commons License 2018.11.18 0 0 196

Bocs újra kezdeném Kemendollári hegyen van egy kápolna és benne egy Szent Kristóf szobor.

Előzmény: scamy (195)
scamy Creative Commons License 2018.11.18 0 0 195

Talán a Kemendi kápolna?

Előzmény: Törölt nick (192)
Törölt nick Creative Commons License 2018.11.14 0 0 194

Mutatom Neked a képeket a teljes kis faluról.

A falu neve Szántódpuszta. Külső Somogy, Balatonhoz közel.

   

Amit érdemes róla tudni, hogy teljes éppségében fennmaradt, minden 20. századi épület nélkül.

Valamennyi épülete 1730 és 1870 között épült.

 

A Tihanyi Apátság birtoka volt. A komm. alatt muzeumfaluként működött. Ma a turizmus mellett szerencsére visszatért a hagyományos életmód és a hagyományos gazdálkpodás is, élővé vált a kis falucska.

  

Foto Cracovius

  

Előzmény: Törölt nick (193)
Törölt nick Creative Commons License 2018.11.14 0 0 193

Nagyon szép oltárkép, de most akkor tkp. melyik faluban is van ez?

Előzmény: Törölt nick (192)
Törölt nick Creative Commons License 2018.11.12 0 1 192

A valódi Szent Kristóf kápolna, ami a filmet ihlette.

 

Épült 1730-ban, de az eredeti festője nem Dormeister, hanem Miklósi Gábor.

  

 

Előzmény: Törölt nick (184)
Törölt nick Creative Commons License 2018.11.08 0 1 191

Maradjunk még a környéken, ne is menjünk messze, csak ide Türje szomszédságába Szentgrótra.

Szentgrótról már szó volt, az inkább hírhedt  mint híres régi keszthelyi gazdász-dal (akadémiai dal) kapcsán.

 

Hiába, no, a diákoktól sem állt távol a pálinkás jókedv sem a 18. sem a 19. században lásd itt a 28-as hozzászólást (persze ma sem).

  

 

Egy különös történet: A szentgróti szárazhíd.

  

Valaha természetesen a Zala folyt el alatta, de idővel elterelték és a remek mívű történelmi híd túlélte.

  

1845-ben épült, és ki más építhette volna, mint Szentgrót ura gróf Batthány Károly volt nemzetőr, később Deák Ferenc barátja és küzdőtársa (1799-1852).

  

Aztán a folyót elterelték és a hidat a 2 VH alatt a németek fel akarták robbantani. Hatamov szovjet törzsőrmesternek köszönhetjük megmentését és egy ideig róla nevezték el a Szárazhidat.

 

A Zala elterelése óta  ma már nem folyik át alatta semmi.... „Szárazhíd”  a mult emléke és a kastélypark szép dísze.

   

foto Cracowius

 

dzsaffar3 Creative Commons License 2018.11.08 0 0 190

Erdélyben voltam azon a területen és a most Ukrajnai részeken is.

Ákoson nem és nem is tudtam róla.

Apáink katonaként bejárt területeiket jártuk be.

Csak jövőre megyek ismét Erdélybe, de délre.

 

Még nagyon sok van a bakancslistámon. Többek között még Vietnam, Korea, Perzsia is. 

 

Egyébként az Ákos nemzetségről sok van a TURUL 1995- ös kiadásában.

 

Safi

Előzmény: Törölt nick (187)
Törölt nick Creative Commons License 2018.11.08 0 0 189

kazettás festett mennyezet helyett csak kazetták (a filmből is látható nem a mennyezeten vannak és az is hogy 1770-ben készültek).

 

 

Előzmény: Törölt nick (188)
Törölt nick Creative Commons License 2018.11.08 0 0 188

bizony engedéllyel és vezetéssel mehetsz be az ákosi templomba, itt a cikk a felujitásrol, alul, és 2020-nál elöbb aligha nyitják meg.

 

Képek is vannak a cikkkben és ebböl látom, hogy míg Türje különös értékei Dorfmeister és a Szent László freskó,  addig Ákos értéke a kazettás festett mennyezet, szószék.

 

 

Ugyhogy nagyon várjuk a képeidet a kutatásrol

 

 

 https://anziksz.com/2017/07/28/felujitjak-az-akosi-templomot/

 

 

Előzmény: dzsaffar3 (186)
Törölt nick Creative Commons License 2018.11.08 0 0 187

"Lesz mit kutatnom."

Ntyilván Türjét ismered.

 

Árkosi parókiát fel kell hivnod, mert tudtommal még tart a felujitás és csak külön engedéllyel kutathatsz ott, mert zárva van. Papok nyilván be tudnak engedni, illetve odaadják az alapitásrol és az egyháztörténetröl mindent ami van, de szerintem jobb ha a püspökséget is meglátogatod, csak mert az árkosi templom az ma már refoprmátius, de a katolikus időkben épült és virágzott. 

 

Vigyél magaddal telot és csinálj a belsö terekröl és műkincsekről képeket nekünk.

 

Mikor méngy kutatni?

 

 

Előzmény: dzsaffar3 (186)
dzsaffar3 Creative Commons License 2018.11.07 0 0 186

Úgy találom, hogy van kapcsolat Ákos és Türje között.

 

A csornai prépostság volt a türjei prépostság alapítója, főnöke, (a könyv szerint)az Ákos nemzetségnek Csornával van kapcsolata.

 

Lesz mit kutatnom.

 

 

Most kilépek

 

Safi 

Előzmény: dzsaffar3 (181)
Törölt nick Creative Commons License 2018.11.07 0 0 185

Nem kell megijedni, a Szent Kristóf kápolnája nem scifi és nem kerül át a restaurátor csajszi Dormeister korába.

 

Csupán lelkleg kerül át és vezet a megértés és átélés felé végül pedig egy erőzebb személyiséghez.

 

Ezt a film ugy mutatja, hogy az idősíkokat váltogatja, egyszer a jelen, maga a somogyik falu, az esperes, a helyi társadalom a 80-as években

 

Aztán a csaj közelmultja, szerelmei, konfliktusai.

 

És mindeközben a 250 évvel ezelőtti falu, a fiatal Dorfmeister élete egy somogyi faluban.

 

Közben mindez összeáll egy egységes történetté amit a sorsok azonossága füz egybe 250 év ide vagy oda, csak mert a művészet áthat téren és időn. 

 

 

Előzmény: vörösvári (183)
Törölt nick Creative Commons License 2018.11.07 0 0 184

Meg kell nézned.

 

Részben a megértés kedvéért és részben mert jobbá válik az meber egy kicsit töle.

 

Maga a kerettörténet, egy kis somogyi faluba érkezik egy fiatal restaurátornő Pestről, a kápolna képének felújítására. A falu lakói szeretettel fogadják a megoldatlan magánélete elől menekülő festőnőt. Különösen mély kapcsolat szövődik közte és a bölcs, öreg falusi esperes (Páger Antal) között. Kettejük sorsának alakulása, változása kapcsán feltárul a festőnő magánélete, ez adja a keretet, hogy és fény derülhessen a kápolna rejtett titkaira.

Két spirituális utazáson megy át a csajszi, az egyiknek a vezetője az esperes a valós időben, a másik utazásé maga a fiatal Dorfmeister 250 év távlatából. 

A középponti történet lényege, hogy a fiatal Dorfmaister megérkezik Bécsből a világ végére. A felvilágosodott világvárosi élethez szokott fiú szembe találja magát a középkorral, parasztokkal, pásztorokkal, a falusi bíróval, a földesúrral, a kisnemesekkel, a plébánossal, a kántorral, a vénasszonyokkal, a házasságba kényszerített lányokkal, a bujdosó szegénylegényekkel, a hatósággal.

Neki mindehhez alkalmazkodnia kell és egyben jelenléte felkavarja a középkorban megcsontosodott falusi életet. Mindenki a maga vágyait kivetiti a fiatal festőre. Van aki a szerelmet keresi, van aki a halhatalanságot, van aki a megdicsőülést és van aki általa véli megtalálni az Istenhez vezető utat és van aki a lázadót látja és van aki a menekülési utat. Az összes ráézudított érzelem, megkísértés, vonzalom és taszítás, kicsinyesség, korrupció, befolyásolás megjelenik a képén. Ott van az elveszett idill, a romlatalnnak látszó falusi élet és alatt a kortárs Bach, Handel kísérőzenéje..... 

Ő maga válik a fiatal pesti csaj próbatételévé és csak amikor ő is végigmegy Drofmeiter utján és átéli spirituálisan mindazt válik éretté hogy hozzányuljon a freskóhoz és ezek az élmények adnak lökést, hogy saját életét is rendezhezze, most már a saját korában. 

 

    

Előzmény: vörösvári (183)
vörösvári Creative Commons License 2018.11.07 0 1 183

Nem láttam, de ettől még tetszenek a képei.

Előzmény: Törölt nick (182)
Törölt nick Creative Commons License 2018.11.07 0 0 182

Vörösvári,

 

Hogy megértsd Dorfmeistert (valoban megértsd de ugy hogy át is éled), egy kérdés, remek magyar film, 80-as években készült (ma már történelem, csoda hogy ez abban az időben elkészülhetett) és Zala vagySomogy egy eldugott falucskájában játszódik a címe "Szent Kristóf kápolnája" láttad??

Előzmény: vörösvári (176)
dzsaffar3 Creative Commons License 2018.11.07 0 0 181

Igen én is ugy látom, némi apro különbséggel, a homlokzat tornyok között  egyiknél lapos, másiknál csucsos, egyiknél van egy kis rózsaablak, a másiknál nincs és ennyiböl ki is merültek a FÖBB KÜLÖNBSÉGEK.

------------

Türjével kapcsolatban érdekességként.

 

A rendi történetírók két alapítási évszámot adnak meg 1184 a másik pedig 1241-42-

 

Ákos évszáma pedig 12. század második fele.

 

Utána nézek minden családtörténeti munkával rendelkezem,foglalkozo is vele mellékesen, esetleg találok valamilyen kapcsolatot.

 

Családon belül is van kapcsolat.

 

Én Türjén születtem a felségem szatmári és az ő faluját is érinti a Kraszna és nem mellékesen 53. házassági évfordulónk volt néhány nappal ezelőtt.

 

 

Már másodszor tellt le az életfogytiglanom.

:-))

 

 

 

Türelmet kérek, most fáradt vagyok, de utána nézek az esetleges kapcsolatnak, nehezen képzelem el, hogy csupán minden véletlen lenne.

 

 

Ma még más munkám is el kell végeznem

 

Safi

Előzmény: Törölt nick (180)
Törölt nick Creative Commons License 2018.11.07 0 0 180

Igen én is ugy látom, némi apro különbséggel, a homlokzat tornyok között  egyiknél lapos, másiknál csucsos, egyiknél van egy kis rózsaablak, a másiknál nincs és ennyiböl ki is merültek a FÖBB KÜLÖNBSÉGEK.

 

 

Közben még találtam pár képet Ákos templomáról

 

fel is teszem ide

 

zárva van restauráció miatt (szerintem még mindig).

 

 

ha valami érdekeset találsz ne kimélj

 

 

foto panthera

 

Előzmény: dzsaffar3 (179)
dzsaffar3 Creative Commons License 2018.11.07 0 0 179

Szia.

 

Most értem haza.

 

Igazad van.

 

A Szatmár megyei Ákos temploma ugyanaz.

 

Utána nézek

 

Safi

Előzmény: Törölt nick (178)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!