Adott egy digitális equalizer behringer deq24/96, illetve külön vègfok ès előfok(dac). A kèrdèsem, hogy az eq-t hova kössem be, az előfok ès a forráskèszülèkek közè vagy az előfok ès a vègfok közè? Mindegyik kèszülèk rendelkezik analóg, digitális ki-bemenetekkel. Köszi!
létezik-e olyan szoftver vagy hardver, amivel olyat lehetne csinálni hogy "animálni" az EQ potmétereket. tehát hogy egy KICSIT fel-le változtatni zenehallgatás közben, külön-külön a potikat.
érdekes lenne így zenét hallgatni, szerintem kevésbé lenne a fülnek fárasztó. természetesen csak kis változásokra gondolok.
De hát egy jó hangosító sem csinál mást, mint "megsaccolja", hogy az előtte lévő kismillió potigombnak hogyan kell állni ahhoz, hogy a helyszínen promt kikevert hangkép minél pontosabban megfeleljen a sokéves tapasztalalta során kikristályosodott ízlésének, azaz a fejében élő, zenéről alkotott mintának...
Életem egyik legjobb célra elköltött 100 ezer forintja volt az Alesis zseniális félprofi szerkezetének megvásárlása, amikor még általam tök ismeretlen zenekarok különböző helyszíneken való mobil hangosításával foglalkoztam.
A DEQ830 digitális EQ minimális helyet, 1 U magasságot foglalva a rackben 8 független csatorna hangszínelését tudta elvégezni és eltárolni, egyszerre mutatta a csatornák szintjét is, illetve bármelyik csatornán menet közben lehetett az előre programozott karakterisztikákat váltani, és ugyanakkor a be-, vagy kimenetek jelét, a beállított és ledekkel kirajzolt karakterisztikákat átváltva spektrumanalizátorként ellenőrizni.
Soha ilyen kurva gyorsan nem lehetett bemikrofonozni, kikeverni és megszólaltani bármilyen ismeretlen zenekart, mint ennek a cuccnak a használatával, pedig csak a ritmusszekció mikrofonjaiból 5 db volt rádugva (tam1-3, lábgép, lábcin) egy 8 csatornás mikrofonelőerősítőn + 4 csatornás multigate-en keresztül. A láb és a tamok a leggerjedékenyebb cuccok az egész zenekarban, és ezek hangzásra is a legproblémásabbak a különböző árfekvésű dobszerkókban.
A 2 ezres évek elején még szinte mindenki analóg cuccokat használt a mobil hangosításnál, de nekem előre be voltak programozva, azaz egymáshoz képest hangzásra is eltolva és így EQ-zva a mikrofonparkomhoz igazítva - mintegy az ideális zenekari hangképbe beágyazva - a számomra ismeretlen hangú ütőhangszerek. Már a beállás első percében 80-90 %-ban beletrafáltam valamelyik előre programozott EQ állással a tam-láb-csinn szekcióba, bármilyen ócska löttyedt dobcucc volt a színpadon... Azonnal szárnyakat adtam a többi zenésznek is, mikor meghallották a saját dobosukat megszólalni a beállásnál;)))
Az Alesis 7-8 csatornáján át volt tolva a PA-ra menő sound is, ahol még finoman lehetett ellenőrizni és korrigálni bármelyik csatorna analizált hangképét is teljes frekitartományban akár a bejövő, akár a kimenő ágban. Ennek a kütyünek a gyártását és forgalmazását a digitechnika elterjedése, illetve a 24/96 felbontás korlátai miatt hagyta abba az Alesis 2010 tájékán. Baromi könnyű volt szinte az eredeti árán eladni, annyira rácuppantak a k5sög hifisták is, bár volt egy olcsóbb, 2 csatornás változata is. Még mindig nedves lesz a bugyim, mikor meglátom a cuccot működés közben;ĐĐĐ
Az meg már csak hab a tortán, hogy a stúdiókban használatos profi equalizerek és a kommersz hifis EQ-k között is van ám eltérés tudásban is (nem kicsi). Mondjuk én ismertem olyan fazont is, akinek volt a rendszerében EQ, de konkrétan nem equalizált a gép, csak a spektrum analizátor villogott rajta. Nem értem, hogy zenehallgatás közben miért kell a hangképet látni. Bazári villogó.
Egy stúdióban, koncerthelyszínen (hangcucc beállításához) van értelme a spektrumanalizátornak...elvégre ott, akkor készül valami, ami vagy hanghordozón jelenik meg, vagy élő adásba kerül...vagy közönség számára kell, hogy korrekt hangélményt nyújtson.
Otthon Te már 'konzervanyagot' hallgatsz...legyen az kép / hanghordozóról, rádióból...a jelforrásodból a hangláncod végéig eljutó jelfolyamot ily módon vizualizálni lehet 'látványos', de haszna semmi. Ha meg a szobád akusztikai adottságaihoz szeretnéd belőni a hangláncod, akkor ahhoz meg nem ilyen 'saccoló' kell (mint ahogy stúdiókban, koncerthelyszínen sem ilyeneket használnak). Továbbá kellene mérőmikrofon is, hisz Te ilyenkor nem a vezetéken kolbászoló hangfrekis jelet akarod nézegetni, hanem arra vagy kíváncsi, hogy egy mérőjel és a mért jel között a szobád milyen eltérést produkál, amit aztán megpróbálsz kiegyengetni.
Neked mániád lett a moderációs szabályok folyamatos megszegése, majd magy pofával kiabálás hogy milyen kegyetlen az élet hogy a modik valóban tisztességesen teszik a dolgukat a szabályzat szerint! Ugye????
Elmondjam, hogy mik ezek? Lóf@sz karikára vágva.... az pedig már szalámi.
Az ilyen real-time spektrum analizátoroknak maximum a stúdiókban (és egyéb hanglaborokban) van némi létjogosultságuk, de igazából már egy átlagos full alap oszcilloszkóppal is lehet valós időben spektrum analizálni.
Otthoni zenehallgatáshoz abszolút nem kellenek ilyen dolgok, equalizer sem, nem hogy még külön(!) spektrum analizátor.
Ez most tényleg komoly ? 3 vatykos arról akar meggyőzni másokat, hogy egy teljesítményerősítőbe szerelt EQ-milyen jó is lenne, mindezt úgy, hogy életükben nem látták, nem is mértés és nem is használták.
De ez a Lyng teljesen más, mint az analóg korrekciók. Ennek a Lyngdorfnak volt valami köze ahhoz a valamelyik békebeli hifisón kiállított színtiszta digitális erősítőhöz, amit még én is hallottam valamelyik szállodai szobában, (ráadásul tetszett is!;) Itt már nincsenek analóg jelek, aszem ebben a kis Lyngdorf TDAI 1120 ládikóban is pl a phono bemenet jelét azonnal digitalizálják (micsoda szentségtörés!!!;)), aztán a kütyü végig digitálisa műxik, és csak a kimeneten alakítják vissza analóggá... Ettől halálpontos minden korrekciója a a gépnek. Megtaláltam közben a digivégfokot, persze azt nemtom, hogy ez vagy ennek az őse volt a bpesti són kirakva...
Ilyen az analóg világban is volt. A spektrum tetején lévő equalizerekhez volt mérőmikrofon, amivel a szobának megfelelő korrekciót rendesen be lehetett állítani, és nem csak fülre, de külön is voltak eszközök, pl a Technics SH-8000. Persze ez csak a frekvenciamenetre igaz, a fázisviszonyok bolsevista trükk...
Amúgy már pár évvel ezelőtt is több gyártó mutatott hasonló DSP funkcionalitást hifisón...