GINOP-8.4.1/A-17 és VEKOP-5.2.1-17 Lakóépületek energiahatékonyságának és megújuló energia felhasználásának növelését célzó hitel.
A fent nevezett két pályázattal kapcsolatos topik. Hátha tudnánk egymásnak segíteni a pályázattal kapcsolatos kérdésekben. Tapasztalatok megosztása egymással.
A benyújtás után elvileg 20 napja van a választott MFB pontnak formailag átnézni és befogadni vagy a hiányokat, kifogásokat megírni. 27 nap után mivel addig semmi nem történt érdeklődtem a választott MFB pontban, (OTP) szerintük először a központba megy onnan osztják le a fiókokra, a fiókban még nincs és nem is tudják, hogy hol van. Fasza. Most kergetem az iktatószámmal visszaigazolt pályázatomat.
Sziasztok, tavaly ok 15 én beadott pályázatom, jan 4 én elutasították, Indoklás nélkül. Pályázatíró szerint mindenben megfeleltem, tettünk írásbeli kifogást ennek már 30 napja, de semmi válasz, reménykedhetek még vagy felejtsem el? Ebben a rohadt országban nem lehet boldogulni ha nem vagyok seggnyaló?
Valaki meg tudja mondani, hogy szabályozva van-e, és ha igen, hol, az hogy a bankoknak mennyi idejük áll rendelkezésre, hogy elbírálják a pályázatot? 2019.12.07.-én fogadták és azóta semmi. Majdnem 3 hónap, dühítő!
Nekem most egy olyan problémám van, hogy a Kivitelezői nyilatkozatot ki tölti ki ha egy cégtől veszem az anyagot és egy másik végzi el a munkát? Mert ugye a nyilatkozatban az összes nettó költséget kell beírni. Akkor csak a munkavégző tölt ki ilyen nyilatkozatot, aki az anyagot adja az nem? Nem is kell az anyagossal szerződést kötnöm?
Én még egyelőre csak az eljárási rendes és a gyakori kérdéseket olvasgatom a pályázattal kapcsolatban amiből az jött le, hogy a munkadíjról csak a kivitelező adhat számlát, viszont az anyag esetében megfelelő lehet egy bolti számla ami a pályázó nevére szól. ( a kivitelező aláírásával)
"Az Eljárási Rend 4. pontja alapján az energiahatékonyság javítására és a megújuló energiafelhasználás javítására vonatkozó munkadíjak vonatkozásában kizárólag a kivitelező által kibocsátott számla számolható el. Az anyag- és eszközbeszerzések az ügyfél saját beszerzésében is elfogadhatók az alábbi feltételekkel:
a költségeiről az érintett anyagok, eszközök kereskedelmi forgalmával üzletszerűen foglalkozó, hivatalos forgalmazójától, vagy gyártónak minősülő szállítójától kibocsátott számla fogadható el
a Végső Kedvezményezett (Adós) nevére szóló számla esetén a Kivitelező aláírása is szükséges a számlán, mellyel igazolja, hogy a megvásárolt anyagokat, eszközöket a beruházás során beépít(tet)i, felhasználja.
Kizárólag az elszámolható költségelemeket tartalmazhatják aa számlák, melyek értéke számlánként el kell, hogy érje a bruttó 100 ezer Ft-ot."
Egyébként énis hasonló cipőben járok. Fűtést szeretném felújítani a pályázat segítségével. Nyílván az anyag kerülne 1-2 millióba, a munkadíj meg mondjuk fél millió. Emiatt a gázszerelőm (katás) nyílván csak a munkadíjról szeretne számlát kiállítani.
Kérdésem az lenne, hogy mondjuk a vízszerelő KATÁ-s, megveszi az anyagot áfásan az ő nevére. Majd nekem továbbszámlázza azt a bruttó árat? Hogyan is kell ezt megcsinálni? Így akkor az neki növeli az árbevételét? (aminek nem biztos h örül)
Másik kérdésem az, hogy gondolom egy munkát nem csinálhat két kivitelező az anyag és a munkadíj szétosztásával?
Én 2 évig szenvedtem az MKB-val de nem sikerült megugrani egy hitel módosítást a házon, így átvittem az OTP-hez kb 1 hónapja. Szerintetek még van esély megnyerni? Azt mondják majdnem elfogyott a pénz.
1x az MKB-nál megkaptam (2 éve) de mivel a hitelemet kicseréltem egy jobbra, azóta nem tudták kitalálni mi legyen...
Köszönöm a választ! A bank hiányolta az áfá-t ezért nem is értettük de úgy gondolom meg van a hiba az excel-ben rosszul lett beírva az anyag 27% áfával van feltüntetve. Ha jól gondolom ezt kell módosítani 0%-ra és így megfelelő lesz.
HA egyszer nem ÁFA-s akkor NYILVÁN NEM TUD !!! ÁFA összeget feltünteni sem >> mert NINCS. Tehát BRUTTÓ árakat és 0% ÁFA-t ír, mivel az excel nem kezeli az AAM esetet.
Ez esetben legfeljebb 450 eFt/kWp fajlagos árat tud alkalmazni, mvel a nettó és bruttó ár is AZONOS lesz (az ÁFA híján).
KATA-s vállalkozó árajánlatán hogyan kell feltüntetni az ÁFÁ-t? A bank hiánypótlásként kéri az áfa feltüntetését. A szigetelést végzi a vállalkozó. Ő ugye azt mondja nem ÁFÁ-s így nem igazán tudjuk mit is tegyünk pontosan.
Teljesen fölösleges fizetni egy pályázatírót-beadót! az MFB nullás kölcsönhöz.
----------------
Az MFB nullás hitel pakk úgy 1 hét alatt rakható össze és adható be a kölcsönkérelem. Feltéve, hogy az ügyfél igyekszik az adatszolgáltatással.
Utána a bankon múlik az elbírálási idő, ami elvileg 20 nap, ha elsőre minden oké. (ha hiánypótlás is kell, akkor az körönként újabb 20-30 nap)
A jóváhagyott kölcsönre a kölcsön szerződés megkötése a bankkal és a közjegyzőzés 2-4 hét.
---
Az MFB kölcsön kérelem csomag összerakása akkor célszerű, ha már megvan az igényt alátámasztó "Energetikai Tanúsítvány" is.
Aztán beadás+várakozás .... és ha az MFB nullás hitel OKÉ lett, akkor a telepítés.
Az MFB hitel ügymenet cirka 6-8 hét átfutási idejű, ha elsőre jó a beadott anyag!
Ha nem elsőre akkor pótlási körönként további +1 hónap a bünti kb.
****************
...és magáról az MFB nullásról.
Az az adott nevű iratok a lentebb megadott linkről tölthetők le.
Költségek:
energetika 25-60 eFt tulajdoni lap 1X 3600 Ft (esetleg 2X ha lejár közben) közjegyző 60-150 eFt (kölcsön összeg és eljárási mód függően)
-------
Az MFB csomagba
Ki kell tölteni egy kölcsönkérelem nyomtatványt (word doc), ami viszonylag logikusan kitölthető. Kolcsonkerelmi_nyomtatvany_....OP_termeszetes_szemelyek_(Hatalyos_2018._10._04_tol)
Kell mellé néhány igazolás (adó, jövedelem, közüzemi, munkáltatói) ami a kérelembe írtakat alátámasztja. Ezek néhány nap max 1 hét alatt beszerezhetők.
---
Ki kell tölteni egy költségvetés és nyílatkozat nyomtatványt is (excel xls), ami az energetika és az árajánlat + feltételes szerződés birtokában kitölthető. Koltsegvetes_es_Nyilatkozatok_...OP_(Hatalyos_2018.10.04-tol)
Kell mellé az energetika+nyilatkozat és a vállalkozói szerződés+nyilatkozat, ami az xls-be írtakat alátámasztja.
(a zárónyilatkozat része egyelőre nem érdekes, csak az első 5 fül)
---
Kell egy "mindenféléről" nyilatkozó nyilatkozó nyomtatvány is (word doc). Nyilatkozatok_es_adatkezelesi_tajekoztato_...OP_(Hatalyos_2018._05._25-tol)
-----
Ez egész pakk 1-2 óra alatt kitölthető, ha az alátámasztó iratok már megvannak.
1. Energetikai tanúsítvány >> készen adja az energetikus 25-60 eFt körüli áron. (egy hitelest a meglévő és egy nem hitelest a majdani állapotról) Ennek is 1-2 hét szokott lenni az átfutása.
2. Jövedelem igazolás a munkáltatótól, ha van bérjövedelem. Formanyomtatvány 1-2 nap alatt adják a munkáltatók. CSAK ezt fogadják el ami az MFB csomagban van. MFB_munkaltatoi_igazolas_(Hatalyos_2018._10._04._tol)
3. Jövedelem igazolás a NAV-tól ügyfélkapuval on-line 1-2 nap, papír alapon is lehet, de akkor be kell menni és sorba állni.
4. Adótartozás mentesség igazolás a NAV-tól ügyfélkapuval on-line 1-2 nap, papír alapon is lehet, de akkor be kell menni és sorba állni.
5. Közüzemi számlák (víz/gáz/villany) utolsó számla+befizetésigazolása megvan otthon, vagy a szolgáltatóktól kérhető.
6. Tulajdoni lap, ügyfélkapuval online azonnal (3600 Ft) vagy papír alapon 6250 Ft (ezt jobban szeretik a bankok)
>> Eddig el lehet jutni önállóan is.... de innen már kell a telepítő is.
7. Telepítési szerződés+árajánlat >> készen adja a telepítő.
---------------
Ez egész pakk kitöltve-kinyomtatva és szépen összerakva, aláírva+2tanúzva beviendő a kiválasztott MFB Pont bankba.
Kis odafigyeléssel hibátlanul beadható elsőre.
Aztán ül rajta hetekig a bank és mond rá valamit, remélhetőleg OKÉ-t.
*********************************
Az energetika díja (40-60 eFt) és a földhivatali illeték (3-7 eFt) a SAJÁT kockázat első körben.
Ezeket zsebből előre kell kifizetni és aztán kiderül , hogy
- kidobott pénz lett, mert nem jön össze az MFB kölcsön (igen kicsi az esélye)
vagy
- belekerül az önerőbe, ha megvan a kölcsön
A közjegyzőt is előre kell fizetni, de ez nem kockázatos már, mivel csak akkor kell fizetni, ha megvan a kölcsön. A közjegyző (július 1-től drágult, mert díjemelés volt) díja 60-150 eFt között alakulgat. Célszerű "elektonikus közjegyzői eljárás"-t kérni az olcsóbb.
A 10% önerőből fennmaradó részt is előre kell fizetni a telepítőnek Ez sem kockázatos már, mert ezt is CSAK a hitel megkapása után kell kifizetni.
Vagyis úgy 50-70 eFt az amit rossz esetben ellehet bukni egy esetleg sikertelen MFB kölcsön kérelemmel. (az MFB szerint 96% a sikeres kérelmek aránya és csak azok bukják el, akik valami okból "kizárt"-ak lennének, de mégis próbálkoznak)
A házamat újítom fel, és nyílászárókat szeretnék cserélni. Az lenne a kérdésem, hogy ez a pályázat hogyan működik? Mennyire bonyolult? Már kivitelezőm lenne, akinek nem gond, hogy a bank adja a pénzt, nem én, nem kell előleg. Van egy pályázatokkal foglalkozó cég, aki a pályázatot végigvinné, de nekik ezért bőven 100-150 ezer felett kellene fizetnem. Van aki már végig csinálta? Némi tapasztalat, hova kell fordulni, mit és hogyan kell benyújtani, hogyan működik az egész? Elég a 2 rétegű üvegezés, vagy kell a 3?
Egy olyan kérdésem lenne, hogy tudunk-e szerződni egy olyan víz-fűtésszerelővel, akinek a kazán bekötéséhez nincs engedélye, de ő erre külön hív egy szakembert és mi egyben fizetünk a fűtésszerelőnek? Kicsit elvesztem abban illetve nem találok rá konkrét leírást (az energetikussal kapcsolatos elvárásokon kívül) hogy milyen engedélyekkel kell rendelkezzen egy-egy szakember.
Illetve a kivitelezői nyilatkozat esetében honnan kellene tudnom, hogy melyik tevékenység engedélyhez kötött és melyik nem?
Már olvasgattam viszont ami nem tiszta hogy ha én több kivitelezővel dolgoztatok és ebből csak az egyiknek kell előleg, az ő árajánlatának lehet több mint 50%-a? Pl.: 1600000ft az ő ajánlata ebből mehet 1000000ft első ütemben? A teljes beruházás kb 5000000ft lesz.
-Három különböző vállalkozó csinálná a felújítást ebből az egyik nem tudja finanszírozni az anyagköltséget. Hogyan lehet ütemezni a számlák kifizetését pontosan?
1: az, hogy a feltöltéseket 1 fájlba kellett egyesíteni az nem mindenki számára egyértelmű, vagy könnyen kivitelezhető
2: ha feltöltesz mindent, - szerinted - az ügyintéző "befogad", onnantól a hiánypótlás elég macerás dolog.
3: ha nem jelzed neki, hogy héé, fenn van, idő mire észreveszi, gyorsabbnak éreztem, a személyes ügyintézést
4: egy plusz lépcsőfok csak, mert ettől függetlenül, be kell menned és leadni mindent (evidens nyilván)
+10 évib nyomtam hitelezést, igaz még a válság idején befejeztem, vannak még élő banki kapcsolataim, nem is kicsik, de valahogy ez a konstrukció kiakasztott, főleg az állandó változtatások
de már a kivitelezői zárónyilatkozatoknál tartok és vége.
Valószínű szerencse kérdése. Mondjuk úgy velem pénzügyes kent megfelelően előkészítve tudtam beadni. 1x volt hiánypótlás és 5 napon belül potoltam. Olvastam én is a velemenyeket. Sokáig gondolkodtam OTP vs. Tak szöv. Végül utóbbi lett. Utólag nem bántam meg.
Látod, én meg pont a takszövvel voltam úgy, hogy szívattak jobbra-balra. Megbeszéltem, hogy mikor menjek be, odamentem és előbb néztek ki a fejükből, hogy miért vagyok ott, aztán letagadták, hogy ők nem mondtak olyat telefonba. Az információk nagyon pontatlanok voltak.
Nyilván lehetne bőven pro és kontra emlegetni bankokat, de ami fontos, hogy ez egy közvetített termék, nulla költséggel, csak nyűg a ker.bankok ügyintézőinek és a banknak is, de kötelező.
Az online módszerrel vannak problémák, legalábbis amikor én csináltam, bőven voltak.