Már az elején javítok:m9 gyorsforgalmi út.Még az ezer éves tervekben déli autópályának lett nevesítve,de jelenleg gyorsforgalmi útként olvashatunk róla.Mert még nem járhatunk rajta.Ha ehgyáltalán unokáink megérik ezt a csodás pillanatot.
Miért nem épült meg eddig?Egy rossz becsípődés vezérli az infrastrukturális fejlesztéseket Magyarországon.Ez Röviden a Budapest mindent visz cím alatt fogalmazható meg.Az úthálózat nem európai (most nem a minőségre gondolok),hanem inkább az oroszokéhoz hasonlít.Csak rá kell nézni a térképre.Mivel ezzel a tranzit forgalmat rákényszerítik az M0-ra,egyértelmű a jelenlegi állapot.És mi a válasz? szélesítés aranyáron,ahelyett,hogy készülne még egy Ny-K irányú autópálya,mai tehermentesítené a körgyűrűt.És természetes velejárója lenne az általa érintett országrészek fejlődése is.Egy kicsit beindulna az országon belüli kommunikáció,sokkal több munkahely létesülne,új adóbevételek lennének,bla,bla,...Talán éppen ezt nem akarják?És itt értem a szindróma kérdéséhez.
Az M9 szindromának azt nevezem,hogy ahogyan az autópálya hálózat központosodik,úgy alakult ki az élet is.Általában az országnak van fővárosa,nálunk Budapestnek van országa.Az ország költségvetése keveredik a fővároséval.És úgy tűnik,hogy senkinek sem érdeke ennek megváltoztatása.
Sikerült legalább két európai folyósót is rávinni az m0-ra.
Az m8-nak is lenne létjogosultsága,nem vitás,de az 9-esnek azért talán több,mert az M7-es tengelytől lefele érezni a fejletlenebb országrész létét.Olyan nagy városok,mint nagykanizsa,Pécs,Szeged,Debrecen nem kommunikálnak egymással,csupán a fővárossal.Ez nem európai trend.
Ha egyszer megépülne Soprontól lefele ,akkor megtörténne a ami abszolút érthetetlen,még az adóéhes kormányok szemszögéből is: az ország legnagyobb turisztikai központjához,a Balatonhoz nem vezet a nyugati határtól semmilen rendes út,értsd pálya.Ennek már évtizedek óta meg kellene lennie.Ehelyett olimpiáról vizionáltak.Nyílván Pesten.
A fővárosi népesség (ezen belül a déli körzeté) indokolta a tranzittal együtt a 3. sávot. A Budapest mindent visz helyett inkább az van, hogy a politikusok mondják meg, mi merre, nem a mérnökök (esetleg az adott úton belül tudnak kiigazitást tenni).
M9 helyett inkább az M8-at kéne először kiépíteni, vagy a Győr-Fehérvár-Dunaújváros-Kecskemét-Szolnok útvonalon, ahogy beszéltük, vagy amit a KTI-nál láttam, hogy Szentgotthárd-Veszprém-Dunaújváros-Kecskemét-Szolnok útvonalon.
Győr-Fehérvár szakaszra indoklás (a másik topicban írtam pár napja):
Egy Győr-Fehérvár pályának úgy lenne értelme, ha végigvisszük a Hírös városig, az M5-re csatlakozóan, a vasvárosi hidat bekötve a hálózatba. Nem is feltétlen az lenne az előnye, hogy olyan hatalmas forgalma lenne (legalábbis a megnyitás idején). Tehermentesítené az M1-est, az M0-st és az M5 felső szakaszát.
Az M5-ösön van napi ingázóforgalom mind a főváros, mind Kecskemét felé, nekik jól jönne a kiszámíthatóbb forgalom. Mikor használom azt az autópályát, normál hétvégéken is elég random a forgalom mennyisége. Van, hogy végig 130-al tudok menni a külső sávban, mert a kutya sincs a pályán, máskor meg 110 fölé nem tudok menni, mert egybefüggő a kocsisor. A sok marha vendégmunkás mutatványait inkább nem említem. A jobb forgalmi helyzet persze él a másik két szakaszra is.
Csökkenne a sugárirányú hálózatból adódó többletfutás is, ezzel együtt a légszennyezés (Brüsszel úgyis csökkenteni akarja ezt), bár ez elhanyagolható mértékű lenne. Ha az elmaradó dugókat nézzük, akkor csökkenne a szennyezés.
Az útvonal melletti településeknek fejlődési lehetőség lenne az útvonal, hasonlóan az M0-s melletti településeknek. A jobb infrastruktúra miatt könnyebben lehetne odacsábítani a különböző cégeket. Fehérvár és Kecskemét pozícióját is erősítené a fővárosi vízfejjel szemben.
Már az elején javítok:m9 gyorsforgalmi út.Még az ezer éves tervekben déli autópályának lett nevesítve,de jelenleg gyorsforgalmi útként olvashatunk róla.Mert még nem járhatunk rajta.Ha ehgyáltalán unokáink megérik ezt a csodás pillanatot. Miért nem épült meg eddig?Egy rossz becsípődés vezérli az infrastrukturális fejlesztéseket Magyarországon.Ez Röviden a Budapest mindent visz cím alatt fogalmazható meg.Az úthálózat nem európai (most nem a minőségre gondolok),hanem inkább az oroszokéhoz hasonlít.Csak rá kell nézni a térképre.Mivel ezzel a tranzit forgalmat rákényszerítik az M0-ra,egyértelmű a jelenlegi állapot.És mi a válasz? szélesítés aranyáron,ahelyett,hogy készülne még egy Ny-K irányú autópálya,mai tehermentesítené a körgyűrűt.És természetes velejárója lenne az általa érintett országrészek fejlődése is.Egy kicsit beindulna az országon belüli kommunikáció,sokkal több munkahely létesülne,új adóbevételek lennének,bla,bla,...Talán éppen ezt nem akarják?És itt értem a szindróma kérdéséhez.