Keresés

Részletes keresés

sur5al Creative Commons License 2018.02.10 0 0 58

Kiértékelés.

 

A legizgalmasabb rész.:D

 

 

Ahogy az sejthető volt előre, az égési idő hosszabbodott, a leadott energia mennyisége csökkent. Egyiknél sem annyit, amit vártam. Kevesebbet vártam az égési idő hosszabbodására, a 25% elég jó érték. Azt gondoltam viszont, hogy az össz. leadott energia jóval kevesebb lesz. a -8% nem olyan nagyon rossz. Főleg, hogy a két dolgot együtt kell nézni.

 

Megjegyzés. Ez a teszt egy bizonyos rendszerre (égéstér, hőcserélő, kémény, huzat, fa és egyebek) érvényes maximálisan, bár azért visszafogottan, de lehet általánosítani úgy gondolom. Már az elején tisztáztuk, de ez itt nem a klasszikus fojtogatós üzemmód mérése és a normális tüzeléstechnikával való összevetése volt. Fojtogatóst én nem csináltam még soha, bár lehet a mérés kedvéért kellene. Sajna nincs kedvem takarítani a szutykot utána.

 

A mostani két mérés után ilyen volt a tűztér belseje:

 

1. mérés:

2. mérés:

 

Úgy gondolom a fojtogató művészek és még jópár tüzelni tudó kolléga is szeretne magának ilyen patyolat tűzteret/üveget.:D

Előzmény: sur5al (57)
sur5al Creative Commons License 2018.02.10 0 0 57

2. mérés - KORLÁTOZOTT HUZAT

 
Felmelegítés: 1 vödör nyárfa, este 7 körül meggyújtva, füst 200-ig max levegő, majd primer zárva. 204-205-ig szaladt meg, majd visszahűlt.

Mérés indulás: 55/102/48 fokon (primer előre/füst a kályha után/primer vissza), masszív parázsra 7,58kg nyárfa adag, nagyobb darabok. kWh: 11534,5 Időpont: 21:30

Vezérlés: 200-ig full levegő, majd primer zárva. Szekunder, tercier, füstpillangó ZÁRVA. (Ez egy kb. 200mm átmérőjű 2-es lemezből készült korong, ami egy 220mm átmérőjű vascsőben tud forogni. Itt vízszintesen áll, tehát kb. 1cm széles rés van körben a füstnek.)

Csúcs: 72 - 155 - 55 fokig ment fel (nem egyszerre mért értékek), max. pill. teljesítmény: 9kW (víz oldalon)

Vége: 55/83/48 - nél kWh: 11551,0 Időpont: 00:13

Vízre leadott teljesítmény: 16,5kWh 2,716h alatt, azaz átlag 6kW teljesítmény, 2,18kWh/kg.

Becsült össz teljesítmény (+50% légfűtésre): 24,75kWh, átlag 9kW, 3,27kWh/kg.

Előzmény: sur5al (56)
sur5al Creative Commons License 2018.02.10 0 0 56

1. mérés - "KORLÁTLAN" HUZAT

 

Felmelegítés: 1 vödör nyárfa, este 7 körül meggyújtva, füst 200-ig max levegő, majd primer zárva. 204-205-ig szaladt meg, majd visszahűlt.

Mérés indulás: 55/100/47 fokon (primer előre/füst a kályha után/primer vissza), masszív parázsra 7,58kg nyárfa adag, nagyobb darabok. kWh: 11488,8 Időpont: 21:38

Vezérlés: 200-ig full levegő, majd primer zárva. Szekunder, tercier, füstpillangó full nyitva.

Csúcs: 88 - 212 - 55 fokig ment fel (nem egyszerre mért értékek), max. pill. teljesítmény: 15kW (víz oldalon)

Vége: 55/81/45 - nél kWh: 11506,7 Időpont: 23:48

Vízre leadott teljesítmény: 17,9kWh 2,166h alatt, azaz átlag 8,26kW teljesítmény, 2,36kWh/kg.

Becsült össz teljesítmény (+50% légfűtésre): 26,85kWh, átlag 12,39kW, 3,54kWh/kg.

A hőcserélő felület 8 napja volt takarítva, nem teljesen tiszta, átlagos. Az eredmény lehetne ennél jobb is, de itt most az összehasonlíthatóság a lényeg.

 

Előzmény: sur5al (55)
sur5al Creative Commons License 2018.02.10 0 0 55

Van egy spéci, házi fejlesztésű vízteres kandallókályhám. Írtam is már róla ebben a topikban az elején még, de ha valakit érdekel részletesen a fejlesztés folyamata, itt megtalálja: Központi fűtéses, épített kandallókályha

 

Szóval ezzel a háttérrel rendelkezem és pár napja csináltam egy nagy hiánypótló tesztet.

 

Régebben felmerült tüzeléstechnika téma okán, melyik a jobb módszer:

1. megrakni és max. levegőkkel leégetni

2. megrakni és a levegőkkel játszani, picit visszafogni, az égést elnyújtani

Nyilván az első egyik korlátja, hogy egy bizonyos mennyiség felett a kályha nem tudja felvenni a hirtelen felszabaduló hőenergiát vagy a vízkör nem tudja elszállítani, ezért sok kimegy a kéménybe és/vagy megforr a rendszer. Ebből adódik, hogy végig nyitott primer mellett 2-3kg fánál többel nem tudok mérést végezni.:DDDMásik korlát lehet, ha annyira sok a levegő, hogy túlhűti az égést, feleslegesen rohan át pár száz köbméter hideg levegő, így az égéstermék nem lesz elég meleg, kidobjuk az egészet a kéményen. Nálam ilyen csak akkor fordulhatna elő, ha nyitott ajtóval tüzelnék. Régen úgy is volt, ez egy nyitott kandallónak épült. Csak aztán jöttem én és átalakítottam picit.:D

 

Szóval itt az ésszerű max. hangerő lesz az egyik verzió.

A második esetben sem a megrakom, rázárom megoldásra kell gondolni, ami egy füstölgő kátránygyárat eredményez száraz fa esetén is (de legalább jó sokáig "ég", igaz?:D), hanem úgy szabályozni, hogy ne keletkezzen egyszerre sok energia (gázképződés visszafogása), viszont ami keletkezik az el is égjen (szekunder, tercier adagolása zárt primer mellett). Várhatóan itt alacsonyabb hőfokok és elnyújtottabb tüzelés fog történni.

A huzat jó, a fa száraz, a rendszer általános állapota kielégítő, már hetedik éve ketyeg. Sok apró módosítás, fejlesztés után véglegesnek tekinthető. (Na jó, soha ne mond, hogy soha.:D A legutóbbi szezon indulásakor egy Y szűrőt tettem a primer vízkörbe, mert untam, hogy a visszacsapót valami folyton bekoszolja és nem zár.) Van a vízkörön hőmennyiség mérő is, ezzel fogunk mérni.:D Primer szivattyú 30W (RS25/2 2-es fokozat), szekunder 28W (RS25/4 1-es fokozat). Szigeteletlen kőház, kb. 120m2 fűtött terület radiátorokkal és ógy 40-50 légfűtéssel is. Van még egy vízmelegítő indirekt is a rendszerben.

Kisfiatal Creative Commons License 2017.02.04 0 0 54

Hát most még a fűtési szezonban nem akarom b.zerálni, ezt az 1 hónapot már kibírja. Majd tavasszal-nyáron megnézetem.

Előzmény: Törölt nick (53)
Törölt nick Creative Commons License 2017.02.03 0 0 53

Na, jutottál valamire?

Előzmény: Kisfiatal (45)
Sk.szerelő Creative Commons License 2017.02.01 0 0 52

A kályha oldalán-hátulján alól kell hogy legyen 1-2 db., kb. 15-20 centi átmérőjű cserép "dugó".

Azok a füstjáratok tisztító nyílásai. Ha eltömődnek a belső kémények, akkor szokott ez jelentkezni.

De szerintem van cserépkályhás topic is, ott biztosan segítenek.

Előzmény: Kisfiatal (34)
kerecse9 Creative Commons License 2017.02.01 0 0 51

A narancs, mandarinhéjat meg szoktam szárítani a kandalló párkányán. Ugyan félbevágott begyújtóskockával gyújtok be, de ha adagolok egy kis narancshéjat a farakáshoz, akkor gyorsabban begyullad a cucc, mint nélküle.

 

Mellesleg ezeket és a hamut sem teszem bele a komposztálóba. Egy ideig a hamut beletettem, de egy ismerős nem javasolta, úgyhogy leálltam. Majd az elmúlt évben mikor szétszedtem a komposztot még mindig egyben voltak a hamu csomók, nyálkás cumót alkotva, szóval nem alakult át laza szerkezetűvé, mint a komposzt többi része.

sur5al Creative Commons License 2017.02.01 0 0 50

Mekkérdem majd, én is kíváncsi vagyok. Ha nem mondja magától (szerintem esélytelen, nem érti az összefüggéseket), megemlítem majd neki.:DDD

 

Ja, hogy locsolja is?:D Az a tuti, javaslom majd neki.:D

Előzmény: csiba00 (48)
QuantumSingularitas Creative Commons License 2017.02.01 0 0 49

csiba00 Creative Commons License 2017.02.01 0 0 48

Kíváncsi lennék, hogy ő ezt mivel magyarázza, de nem fogadnék rá nagyobb összegben, hogy beismerné a hibáját. Azért én gratulálnék neki :) Esetleg még tanácsolnám, hogy próbáljon vízpárát juttatni a kazántérbe, lehet még hatásosabb lesz és lassabban fog égni, nem lobban el.

Előzmény: sur5al (46)
sur5al Creative Commons License 2017.02.01 0 0 47

Akkor tényleg huzat probléma lehet. Nézd meg a járatokat, kéménybekötést, kéményt, ahogy javasolták az olvtársak +próbáld tömíteni az ajtót!

Előzmény: Kisfiatal (45)
sur5al Creative Commons License 2017.02.01 0 0 46

Elrettentésül. A szomszéd kéménye:

 

 

Tegnapelőtt este kigyulladt. Olyan volt az éjszakában, mint egy pici tűzhányó. Köpködte ki a szikrákat, szállt az izzó pernye. 3 házzal arrébbról jöttek fel a szomszédok, hogy szóljanak a néninek. Égett az egész kémény. Látszik a felső részén. Az ott fekete volt már a kátránytól/koromtól, de egyébként réz színű, mint a többi része. A tövénél ott a sok potyadék. Izgalmas volt. 10 perc múlva egy másik szomszéd jött át hozzá, hozták a talicskát, egy lapátot és kirámoltak a kandallóból. Kivitték az egész tüzet az udvarra. Borzalmas füst ömlött a lakásból, mintha kigyulladt volna az egész lakás, még órákig szellőztettek.

 

Miért történt ez? Sokszor írtam már a néniről más topikokon. Ő az, aki mindig okoskodik, amikor hasítom a fát. "Nem kell azt olyan vékonyra vágni aranyoskám!", "Gyorsan ellobban!", "A száraz fa nem jó, mert gyorsan elég!", "A nedves fa a jó, mert sokáig ég!" stb... Általában tavasszal megveszi a leveles rönköket (komolyan, rajta figyelnek a levelek) és hasítás nélkül egy ajtó nélküli garázsban tárolja. Ha elfogy neki idő előtt, akkor a tél végén még vesz hasonlóan nyerset, ami alig akar meggyulladni, azzal fűt tüzel. A levegőt nem tudom hogyan szabályozza, de a vizes fát tüzelni nem okos dolog az biztos. Ez egy viszonylag új ház (8 éve épült), a kémény bélelt acél csővel, a tető cserép, így nem történt nagyobb baj szerencsére.

 

Kizárólag tölgyet rendel, más fa szerinte alkalmatlan a kandallóhoz. Én puhafát is sokat használok, évekig fenyőt, most nyár is van, meg valamennyi tölgy, de kétszer akkora lakáshoz jóval nagyjából fele térfogat fát használok el. Persze kizárólag szárazat. Szerinte a fenyő nem jó, mert kátrányos lesz a kémény.:D Az ő kéménye folyamatosan okádja a szürkés füstöt, az enyém begyújtás után már egyáltalán nem füstöl. Ezek után merjen magyarázni.:D

 

A topik címére válaszolva: hát, biztosan nem így.:DDD

Kisfiatal Creative Commons License 2017.02.01 0 0 45

Az ajtón, mivel az ajtó keret is kormos ott felül, gondolom ott jön ki(amikor tüzelünk és nyitva van). Füstszag nem jellemző, de előfordul. 

Előzmény: sur5al (44)
sur5al Creative Commons License 2017.02.01 0 0 44

A kályha belseje szép. Az ajtón jön ki a füst vagy a csempék közötti fugán keresztül? Érzel füstszagot?

Előzmény: Kisfiatal (38)
sur5al Creative Commons License 2017.02.01 0 0 43

Utána mi lesz a komposzttal? Nem a kertbe kerül? Vagy rohadás közben szerinted semlegesíti a sok egyéb cucc?

 

Biztos, hogy lúgosít. Régen hamuval/abból készült lúgos oldattal mosták a ruhákat i s. Én pl. csak vizes szalvétás hamuval pucolom a kályha ablakát. Mindent leold. Mondjuk eleve ritkán van rá szükség és akkor sem túl piszkos, de minden mesterséges és maró tisztítószernél jobb. Régebben komolyabban kellett tisztítanom a kólaszerű rákozmált anyagot (kátrány?), akkor kis edénybe vizet tettem majd hamus szivaccsal szutykoltam, a macskák nagyon szerettek a hamus vízből lefetyelni. Gondolom égett a gyomruk.:D

 

Hogy korlátlanul való-e a kertbe, talán egy kertész tudná megmondani. Én nem vagyok az, de akit hallottam erről nyilatkozni pont ezt mondta: attól függ milyen talajba és milyen növénynek...

Előzmény: forgione1 (33)
sur5al Creative Commons License 2017.02.01 0 0 42

Nagyon jó írás! Nem olvastam még, de a szöveget részben vagy egészében más oldalakról ollózta össze a szerző, amit már ismertem.:D Egy-két lényegtelen elírás van benne, alapvetően nagyon sok hasznos tanácsot foglal össze. Én is ajánlom mindenkinek!

 

Nem reagáltam hamarabb, mert előbb el akartam olvasni.:D

Előzmény: Vizes-hordó (28)
Törölt nick Creative Commons License 2017.02.01 0 0 41

Igen, főleg ha évek óta nem volt takarítva.

Előzmény: Kisfiatal (40)
Kisfiatal Creative Commons License 2017.02.01 0 0 40

Ez az ami a kályhát összeköti a kéménnyel? Gondolod h le van szűkülve?

Előzmény: Törölt nick (39)
Törölt nick Creative Commons License 2017.02.01 0 0 39

A füstcsövet valahogyan mindenképpen nézd meg.

Előzmény: Kisfiatal (38)
Kisfiatal Creative Commons License 2017.02.01 0 0 38

Passz. De egyébként erről van szó:

 

 

Kályhabelső:

 

  

 

A CO érzékelő nem szokott CO-t mutatni, ill ritkán, de akkor sem sokat.

Előzmény: Törölt nick (37)
Törölt nick Creative Commons License 2017.02.01 0 0 37

Füstcső rendben?

Előzmény: Kisfiatal (36)
Kisfiatal Creative Commons License 2017.02.01 0 0 36

Tehát nem normális? :) Ez úgy néz ki h letörlöm, utána nemsoká megint kormos. Normális fával tüzelünk. Nem a legszárazabb, de mindig könnyen begyullad, bükk. A kályha tűztere tiszta.

Előzmény: Törölt nick (35)
Törölt nick Creative Commons License 2017.01.31 0 0 35

Teljesen normális.

 

Amennyiben nem érdekel, hogy legalább 2 évente karban kellene tartani azt a kályhát.

 

Vagy mire gondoltál? Hogy lehet pakolni ilyen-olyan fával és akkor az majd jó lesz?! Tisztítani nem kell, foglalkozni vele nem kell, de cserében legyen minden jó.

 

Végülis csak az ajtón jön ki a korom, mi lehet a gond???

 

 

 

 

 

 

Előzmény: Kisfiatal (34)
Kisfiatal Creative Commons License 2017.01.31 0 0 34

Kérdeznék egyet: az mennyire normális, hogy a cserépkályhánk ajtaja fölött koromréteg magasodik a csempe részen? Jól láthatóan az ajtón jön ki ez a korom. Tehát azt nem értem, ha elvileg befelé szív a kéményhuzat, akkor kifelé hogy jöhet a korom? 

forgione1 Creative Commons License 2017.01.31 0 0 33

hamu lúgosítja a talajt

 

Vagy nem:-)

De ha aggódsz, akkor a komposztba kell szórni.

 

Családi háznál azért nem képződik korlátlan mennyiségű fahamu, hogy érdemben és hosszan befolyásolná a talaj PH értékét. 

Előzmény: sur5al (25)
kjanik Creative Commons License 2017.01.31 0 0 29

Én téglakályhával fűtök, nagyon jó az összefoglaló.

Előzmény: Vizes-hordó (27)
Vizes-hordó Creative Commons License 2017.01.31 0 0 28

Én ennek  szellemében használom a cserépkályhámat. remélem a topik nyitót nem zavarja, ha igen sajnálom.

Előzmény: Vizes-hordó (27)
Vizes-hordó Creative Commons License 2017.01.31 0 0 27
sur5al Creative Commons License 2017.01.31 0 0 26

Ha már kazán. Kjanik olvtárs felsorolásából akkor egyből foglalkozhatunk is a következővel: gazdaságos tüzelő berendezés. Milyen a jó tüzelő berendezés?

 

Néhány szempont:

1. a lakás/ház hőigényének megfelelő

2. jól szabályozható

3. lehetőleg moduláris felépítésű

4. ?

 

1. Ha a kályha/kazán egyéb kicsi a házhoz, folyton csúcson megy, idő előtt szétég. Ha túl nagy, kicsi tüzet rakunk benne, vagy próbáljuk folyamatosan visszafogni a teljesítményét nem megengedett eszközökkel (levegő elvétel pl.). Egyik sem jó.

 

2. A szabályozhatóság nekem azt jelenti, hogy egy ideális berendezés rendelkezik primer/szekunder/tercier levegő állítási lehetőséggel is, így jól szabályozható az égés intenzitása, a gázok után égetése és (ahol ez fontos) az ablak is tiszta marad.:D

 

3. A modularitás szerintem azért fontos, mert a tapasztalatok szerint nem szerencsés a tűztől közvetlen elvonni a hőt. Jobb hagyni, sőt elősegíteni, hogy a tűz magas hőfokon tomboljon, a fa jól gázosodjon és a gáz jól kiégjen, csak a következő modul feladata a forró égéstermék kizsigerelése. Vannak ilyen készülékek, de magunk is építkezhetünk ezen elvek mentén.

 

Saját káromon tanultam meg. Én beraktam a vízteret a tűztérbe.

 

Ilyen volt:

 

 

 

1,5 év után ilyen lett:

 

 

Tettem egy próbát az alsó hőcserélő "elfalazásával":

 

 

Az eredmény biztató volt, a tűztér hőmérséklete emelkedett, de a fal nem bírta.:D

 

Ez lett a végleges:

 

 

Ami az eltelt évek (3-4) alatt is jól bírta, általában így néz ki (amikor nem ég a tűz benne:D):

 

Mivel így az alsó rész hőfelvevő képessége csökkent, kapott egy füstcsöves tartály felülre, így lett "moduláris".:D

 

Aki nem akar építeni, készen venne jót, Dolmar olvtárs kedvenc készüléke pl. ez: http://www.benkel.hu/kandallobetet/vizteres-kandallobetetek Nagyon jó cucc!:D

Előzmény: sur5al (25)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!