Keresés

Részletes keresés

Watchdog Creative Commons License 2020.11.01 0 0 1279

A felvételt készítő drón szoftvere kicsit jobb (faágak, villanyvezetékek):

https://hvg.hu/cegauto/20201101_tesla_model_3_onvezeto_full_selfdriving_beta_video

zöldkomcsi: Creative Commons License 2020.06.02 0 0 1278

végül is lehetne sinen futó kamion is? vagyis nem mozdony és szerelvény hanem minden vagonnak saját motor, a gumikerekes meg max. 50km körzetekben. Abba tényleg nem kell sofőr, az üzemanyaga is olcsóbb nagyfesz áram.

Előzmény: Tralfamador Zog (1277)
Tralfamador Zog Creative Commons License 2020.06.02 0 0 1277

https://g7.hu/vallalat/20200602/az-onvezeto-kamion-hatranyba-hozza-a-csaladi-vallalkozasokat-es-a-kornyezetbarat-vasutat/?utm_source=Facebook&utm_medium=referral&utm_campaign=G7o&fbclid=IwAR3R2qjkMg0Ujc6sMKGK_UyCwk88Yl-xirR9_saY57aytE31xNznlER2rFA

 

(...)

Az önvezetés (a nagy kezdeti befektetések megtérülése után) olcsóbbá teszi a kamionos fuvarozást, ezzel viszont elég nagy versenyelőnybe kerül a vasúttal szemben. Az önvezetés így a vasút jelentős visszaszorulását vetíti előre, ami azt jelenti, hogy az iparág a környezetszennyezőbb irányba mozdul el. Hiába fogyaszt kevesebb gázolajat egy önvezető kamion, mint egy ember által vezetett, ha piacot rabol a vasúttól, akkor összességében a károsanyag-kibocsátás nőni fog.

(...)

Előzmény: zöldkomcsi: (1276)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2020.06.01 0 0 1276

Pedig most már komoly gazdasági jelentősége lenne a sofőr ember nélküli kamionoknak.

Törölt nick Creative Commons License 2020.01.14 0 0 1275

Az evolúció majd megoldja. Ha nem lesz rá szükség, elcsökevényesedik. A kígyók már így jártak.

Előzmény: mmormota (1274)
mmormota Creative Commons License 2020.01.13 0 0 1274

Ebben a koncepcióban nincs az embereknek lába? Mert ha van, nem nagyon tudják hová tenni...

Előzmény: jogértelmező (1273)
jogértelmező Creative Commons License 2020.01.13 0 0 1273
Törölt nick Creative Commons License 2020.01.12 0 0 1272

Képzeletben beleolvastam az évek múlva megjelenő újságokba.

 

Vannak olyanok, akiknek nem baj, ha a jármű balesetet okoz. Csak le kell ragasztani bizonyos szenzorokat, és lehet vele tiporni a gyalogosokat a karácsonyi vásárban. Gépjárművezetőre sincs szükség a kamikáze akciókhoz. Megpakolják és elküldik a megfelelő címre.

Törölt nick Creative Commons License 2020.01.11 0 0 1271

Mit csinál a rendőr, ha megállít egy önvezérlő járművet,

és az anyósülésen ül egy kutya? Vagy egy bőrönd?

(Senki nem ül az autóban.)

 

Szitu: Mondjuk el akarom küldeni a kutyát, vagy a bőröndöt rokonokhoz.

Ott várják, én csak "feladom" a küldeményt.

A járgány magától is odatalál, felesleges elkísérnem.

 

Bizonyára lesz, aki majd így gondolkodik.

 

Vagy amiről már esett szó: a gyereket viszi a kocsi iskolába.

Szülői kíséret nélkül.

 

:o)

Törölt nick Creative Commons License 2020.01.11 0 0 1270

A 4-es metró egészen jól működik önvezérlő üzemmódban.

 

Habár ott egy csomó lehetőséggel nem kellett szembenézniük a tervezőknek.

Például (és a teljesség igénye nélkül):

Nem fog átszaladni váratlanul a jármű előtt egy kutya, vagy egy gyerek, vagy egy vaddisznó.

Nem fogják random felbontani az utat.

Nem akarja egy másik jármű szabálytalanul megelőzni. Nem kell arra számítani, hogy nem adják meg neki az elsőbbséget.

Nem akarja igazoltatni egy rendőr. Nem kell elsőbbséget adni a kéklámpás járműnek. (Milyen kék? EgérKék.)

Nem fog az útra dőlni egy fa vagy egy oszlop. Mondjuk az alagút beszakadhat, vagy betörhet a Duna, de azzal amúgy sem lehet kezdeni semmit.

 

Az önvezérlő jármű tervezőinek egy elég hosszú listát kell írniuk a közúton várható eseményekről.

Aztán megoldaniuk ezek felismerését és a szituáció kezelését.

És nem megfeledkezni arról, hogy ezek tetszőleges kombinációja is felléphet egyidőben.

(Egyik volt főnököm csúnyán lealázta saját magát azzal, hogy nem számolt a helyzetek egyidejűségének lehetőségével, és ehhez az állásponthoz makacs módon ragaszkodott.)

Előzmény: mmormota (1269)
mmormota Creative Commons License 2020.01.10 0 1 1269

Erősen hiányoltam, hogy az önvezető járművek használatával kapcsolatban nem tett utalásta kérdőív arra, hogy milyen megbízhatósági szint esetére vonatkozik a válaszom.

Pl. egy jelenlegi Tesla önvezető autót szívesen kipróbálnék, de kizárt dolog hogy el mernék aludni benne, vagy ezzel küldenék el valahová egy gyereket. Ha viszont olyan megbízhatósági szint után kerül forgalomba, ami bizonyította hogy jobb a statisztikája, mint mondjuk egy taxinak, akkor gond nélkül.

Egyelőre nem lehet tudni, mely szint esetén kerülhet forgalomba.

Előzmény: esztergarkid (1267)
Mungo Creative Commons License 2020.01.10 0 0 1268

Sajnálom, hogy a kérdőív viszonylag kevés lehetőséget taglal. Magyarországon az ember hétvégén is autózna, nem feltétlenül a vezetés öröméért. Szívesen járnám ilyenkor az országot, de ha egy borvidékre tévedek, akkor ebéd után ihatom a kólát.

Az sem utolsó szempont, hogy a feleségem, akinek nincs jogosítványa önállóan mehetne vásárolni, vagy a barátnőjéhez, nem kellene nekem játszani a sofőrt mindig. És lehetne még hosszan sorolni, hogy miért lenne jó egy valóban autonóm jármű, ha megfizethető áron beszerezhető.

Előzmény: esztergarkid (1267)
esztergarkid Creative Commons License 2020.01.10 0 0 1267

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen részt veszünk egy autonóm járművek társadalmi hatásaival foglalkozó projetkben, mely 38 országot foglal magába, köztük Magyarországot is.
Ennek keretében elkészült egy kérdőív, mely autonóm járművek használatával, illetve közlekedési szokásokkal kapcsolatos kérdéseket tartalmaz.

https://wiseact.limequery.com/252958

A kérdőív kitöltése 15-20 percet vesz igénybe.

Nagyra értékelnénk, ha válaszaival segítenéd munkánkat!

jogértelmező Creative Commons License 2019.12.11 0 0 1266
toromon36 Creative Commons License 2019.12.08 0 0 1265

Dr. Lukovics Miklós - Az önvezető autók már a spájzban vannak? - TEDxSzeged 2019   

https://www.youtube.com/watch?v=XwpfwYy8F-0

zöldkomcsi: Creative Commons License 2019.11.22 0 0 1264

Ritkán járok olyan helyen amikor mondjuk 5 percig nem kell sebességet változtatni, akkor biztosan használnám. Általában zavar ha arra kell figyeljek mikor kell beavatkozzak, azt se szeretem mikor az ablakemelő teljesen leszalad. Az olyan önvezető sehogy se lenne ínyemre ha 100km enként kell is csak pillanatra beavatkozni de nem tudom mikor.

Előzmény: mmormota (1263)
mmormota Creative Commons License 2019.11.22 0 0 1263

Én pl. azért nem szoktam bekapcsolni, mert akkor nem tudom hová tenni a jobb lábamat. :-)

A pedál felett tartani fárasztó, lelépni a padlóra meg veszélyes, ha gyorsan kellene fékezni. 

Előzmény: zöldkomcsi: (1261)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2019.11.21 0 0 1262

Mi ennek az értelme? Nincs mire költeni a pénzt? Én addig ki se próbálnék ilyet amíg az önvezetők nem urai a versenypályáknak. Majd amikor már emberek ott esélytelenek a gyarló reflexeikkel szemeikkel, akkor kezdeném próbálgatni a forgalomban. addig minek?

 

https://index.hu/video/2019/11/21/becs_onvezeto_busz_teszt/

zöldkomcsi: Creative Commons License 2019.11.03 0 0 1261

Valami okból én a tempomatot se szeretem bekapcsolni. Igaz, nem is nagyon járok olyan helyeken ahol ne kellene úgy is hamar hozzányúlni. szerintem jobban oda amerikába való az.

Előzmény: Törölt nick (1260)
Törölt nick Creative Commons License 2019.11.03 0 0 1260

a követés se ha a lámpára csak kell figyeljek nehogy utána menjen valaminek a pirosba.

 

Németországban a zöld jelzésnél 10-12 autó egyszerre el tud indulni.

Nálunk meg mindenki csak akkor teszi sebességbe, ha a közvetlenül előtte lévő már gurul.

Meg az is idegesít, hogy a kanyarodó sávban az érzékelő hurokra nem áll rá a legelső, és persze néhány cilkuson keresztül nem is kap zöldet. Csak amikor már mögötte vagy öten dudálnak és villognak, hogy guruljon már előre két métert.

Előzmény: zöldkomcsi: (1259)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2019.11.02 0 0 1259

legrosszabb lesz az amikor már olyan jó, hogy csak 100-200km enként kell pár pillanatra átvenni a vezetést.

Amíg a versenypályákon el nem ért addig, hogy embereknek már semmi esélye nincs a robot vezetőkkel szemben és semmit nem engednék ki az útra.

A parkolás igen, ha tényleg jó, ( pl. a volvo nem, az kínosan lassú, de azt mondják van jobb is, csak az már drága mert preciziósabb kormánymű is kell legyen) de pl a sávtartás nekem semmi kényelmet nem jelent, a követés se ha a lámpára csak kell figyeljek nehogy utána menjen valaminek a pirosba.

Törölt nick Creative Commons License 2019.10.22 0 0 1258

Az ókori egyiptomiak úgy gondolták, hogy a szemünkből kiinduló sugarakkal letapogatjuk a tárgyakat.

Bistos felsikítanának örömükben, ennyi aktív érzékelő láttán.

 

De ha túl sok radar, szonár, lézer és egyéb eszköz lesz az utakon, nem fogják ezek egymást zararni?

Előzmény: mmormota (1257)
mmormota Creative Commons License 2019.10.22 0 0 1257

Az ilyen részmegoldásokban kiforrhat, hogy a többféle szenzor adatait hogyan lehet célszerűen kombinálni. Kamera kép, mikrohullámú radar, ultrahang, lézer. Hogy lehet ezekből valami egységes elképzelést kialakítani, hogyan kell súlyozni, hogyan függ ez az adott részfeladattól.

Előzmény: mmormota (1256)
mmormota Creative Commons License 2019.10.22 0 0 1256

Visszatérve az önvezetésre, a részmegoldások - ha nem is olyan látványosak - szintén fejlődnek.

Ezeket a részmegoldásokat az óvatosabb autógyárak is beépítik, kereskedelmi forgalomban széles körben kaphatóak. Nem nevezi önvezetésnek, sokkal óvatosabbak annál.

 

Pl. a sávtartás, követési távolság tartás már kiegészül azzal, hogy jól kezelje, ha a követett autó kilép a sávból. Meddig kell tartani a távolságot, mikor lehet úgy dönteni, hogy most már szabad a sáv, lehet felzárkózni egy másikhoz. Vagy épp ellenkezőleg, mit kell csinálni, ha bejön elé egy autó.

 

Apróságok, de minél több ilyen részlet működik megbízhatóan, sokszorosan ellenőrizve, annál jobban lehet rá építeni a nagyobb rendszer részeként is. 

 

Ez arra is jó, hogy a fejlesztéssel pénzt lehet már most keresni, nem kell milliárdokat befektetni, kockáztatva hogy esetleg csak 20 év múlva hoz hasznot. vagy akkor se, mert valamelyik másik cég megoldása győz.

toromon36 Creative Commons License 2019.10.22 0 1 1255

Lehet beszélgetni az önvezetésről, de mi baj van azzal, ha 1 hétig nem szól hozzá senki és ezek után picit elterelődik a szó? Ezzel is életben lett tartva a topik.

Attól te még nyugodtan leírhatod, hogy miért áll meg a Tesla a medve előtt, miért nem áll meg az őz és a kerékpáros előtt és melyik hamis és melyik igazi videó és mikor fogja észevenni az önvezető autó a szalagkorlátot és egyebek.  

Előzmény: Mungo (1247)
Törölt nick Creative Commons License 2019.10.22 0 0 1254

Láttam olyan versenyt, ahol a jármű lengéscsillapítóját rezonanciába hozva próbálják felborítani az autót.

 

Könnyen el tudom képzelni, hogy aktív lengéscsillapítóval táncoló autót is fognak csinálni ügyes emberek. És lesznek olyanok, akiket ez szórakoztat.

Előzmény: mmormota (1253)
mmormota Creative Commons License 2019.10.22 0 0 1253

amikor a mobiltelefonnal már lehetett rendesen telefonálni, akkor elkezdtek rakni bele játékokat és egyéb csillogó dolgokat

 

Van egy kis forrasztópákám, aminek a nyelébe be van építve egy kis oled kijelző, azon lehet beállítani a hőfokot. Na, erre a kijelzőre írt valaki egy TETRISt. :-)

Előzmény: Törölt nick (1252)
Törölt nick Creative Commons License 2019.10.22 0 0 1252

"Szerintem nem szükséges az embert a maga teljességében helyettesítő intelligencia, elegendő lenne a közlekedési helyzetek felismerése és azok kezelése. Kb úgy, mint a sakkozó számítógépek. Nem kell énekelniük tudni, elég ha felismerik a piros lámpát, és értelmezni tudják az oszlopokon levő táblák utasításait."

 

Nem is gondoltam arra, hogy énekelni és táncolni tudjon az autó. Aztán ki tudja.

 

A saját tapasztalatom viszont az, hogy amikor a mobiltelefonnal már lehetett rendesen telefonálni, akkor elkezdtek rakni bele játékokat és egyéb csillogó dolgokat. Tetrisz, kígyó, képernyő háttérkép.

Vagy például ott volt az Office súgó avatar. A kutya vakarózott, a macska dorombolt.

A telefon pedig rezegve tudott utánozni különféle effektetet: szúnyog, helikopter, géppuska.

 

 

A sakkozó számítógépnek elég jól definiált a környezete. Adva van a sakktábla és a figurák.

Ehhez képest egy közlekedési szituáció felmérhetetlenül bonyolultabb.

Ráadásul a technikai és társadalmi változások folyamatosan új kihívások elé állítják, ami előre megjósolhatatlan.

Előzmény: Mungo (1251)
Mungo Creative Commons License 2019.10.22 0 0 1251

Egy az ember épességeivel vetekedő önvezérlő elektronika jelenleg mekkora térfogatban férne el? Elférne az autóban? És a fogyasztása mennyi lenne? Mert könnyen lehet, hogy egy ilyen vezérlőrendszer manapság még többet fogyasztana a jármű motorjánal.

Szerintem nem szükséges az embert a maga teljességében helyettesítő intelligencia, elegendő lenne a közlekedési helyzetek felismerése és azok kezelése. Kb úgy, mint a sakkozó számítógépek. Nem kell énekelniük tudni, elég ha felismerik a piros lámpát, és értelmezni tudják az oszlopokon levő táblák utasításait. Momentán ez még nem megy elég jól. Azt sem sikerült tökéletesen algoritmizálni, hogy a kivilágítatlan kerékpárost, vagy a keresztbe fordult kamiont üzembiztosan felismerje és erre reagáljon. Nem beszélve arról, hogy egy földút még megoldhatatlan kihívást jelent. De a "hőskor" már csak ilyen. Autópályán, már egész biztatónak tűnnek az eredményei, a városi forgalmat még "gyakorolni kell", mondaná Magilla.

Előzmény: Törölt nick (1250)
Törölt nick Creative Commons License 2019.10.22 0 0 1250

Nagyon szívesen.

 

"A kérdés az, hogy a mesterséges intelligencia mikor éri el azt a szintet, ami a teljes önvezetés megvalósulásához szükséges. Mikor lesz képes a közlekedési helyzetekben úgy improvizálni, vagy jobban mint az ember. Hogyan tudja elkerülni a baleseteket, vagy megoldani a szokatlan, nehezen áttekinthető helyzeteket.
Szerintem ehhez semmi köze az akkumulátorok milyenségének."

 

Van.

 

Az első számítógépek még több teremnyi méretűek voltak, és a fogyasztásuk összemérhető volt egy kisebb település energiafelhasználásával. Azóta persze sokat fejlődött az elektronika, és az alapműveleteket már egy elemről működő zsebszámológép is képes elvégezni. Talán még gyorsabban is a legelső mondtumoknál. Hogy a meghibásodási gyakoriságról ne is beszéljek. Mert a dinoszaurusz számítógépek működési idejének túlnyomó részét a gép meghibásodásának keresésére fordították. Tényleg sokat fejlődött, de még nem eleget.

 

Egy az ember épességeivel vetekedő önvezérlő elektronika jelenleg mekkora térfogatban férne el? Elférne az autóban? És a fogyasztása mennyi lenne? Mert könnyen lehet, hogy egy ilyen vezérlőrendszer manapság még többet fogyasztana a jármű motorjánal.

Előzmény: Mungo (1249)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!