végül is lehetne sinen futó kamion is? vagyis nem mozdony és szerelvény hanem minden vagonnak saját motor, a gumikerekes meg max. 50km körzetekben. Abba tényleg nem kell sofőr, az üzemanyaga is olcsóbb nagyfesz áram.
Az önvezetés (a nagy kezdeti befektetések megtérülése után) olcsóbbá teszi a kamionos fuvarozást, ezzel viszont elég nagy versenyelőnybe kerül a vasúttal szemben. Az önvezetés így a vasút jelentős visszaszorulását vetíti előre, ami azt jelenti, hogy az iparág a környezetszennyezőbb irányba mozdul el. Hiába fogyaszt kevesebb gázolajat egy önvezető kamion, mint egy ember által vezetett, ha piacot rabol a vasúttól, akkor összességében a károsanyag-kibocsátás nőni fog.
Képzeletben beleolvastam az évek múlva megjelenő újságokba.
Vannak olyanok, akiknek nem baj, ha a jármű balesetet okoz. Csak le kell ragasztani bizonyos szenzorokat, és lehet vele tiporni a gyalogosokat a karácsonyi vásárban. Gépjárművezetőre sincs szükség a kamikáze akciókhoz. Megpakolják és elküldik a megfelelő címre.
A 4-es metró egészen jól működik önvezérlő üzemmódban.
Habár ott egy csomó lehetőséggel nem kellett szembenézniük a tervezőknek.
Például (és a teljesség igénye nélkül):
Nem fog átszaladni váratlanul a jármű előtt egy kutya, vagy egy gyerek, vagy egy vaddisznó.
Nem fogják random felbontani az utat.
Nem akarja egy másik jármű szabálytalanul megelőzni. Nem kell arra számítani, hogy nem adják meg neki az elsőbbséget.
Nem akarja igazoltatni egy rendőr. Nem kell elsőbbséget adni a kéklámpás járműnek. (Milyen kék? EgérKék.)
Nem fog az útra dőlni egy fa vagy egy oszlop. Mondjuk az alagút beszakadhat, vagy betörhet a Duna, de azzal amúgy sem lehet kezdeni semmit.
Az önvezérlő jármű tervezőinek egy elég hosszú listát kell írniuk a közúton várható eseményekről.
Aztán megoldaniuk ezek felismerését és a szituáció kezelését.
És nem megfeledkezni arról, hogy ezek tetszőleges kombinációja is felléphet egyidőben.
(Egyik volt főnököm csúnyán lealázta saját magát azzal, hogy nem számolt a helyzetek egyidejűségének lehetőségével, és ehhez az állásponthoz makacs módon ragaszkodott.)
Erősen hiányoltam, hogy az önvezető járművek használatával kapcsolatban nem tett utalásta kérdőív arra, hogy milyen megbízhatósági szint esetére vonatkozik a válaszom.
Pl. egy jelenlegi Tesla önvezető autót szívesen kipróbálnék, de kizárt dolog hogy el mernék aludni benne, vagy ezzel küldenék el valahová egy gyereket. Ha viszont olyan megbízhatósági szint után kerül forgalomba, ami bizonyította hogy jobb a statisztikája, mint mondjuk egy taxinak, akkor gond nélkül.
Egyelőre nem lehet tudni, mely szint esetén kerülhet forgalomba.
Sajnálom, hogy a kérdőív viszonylag kevés lehetőséget taglal. Magyarországon az ember hétvégén is autózna, nem feltétlenül a vezetés öröméért. Szívesen járnám ilyenkor az országot, de ha egy borvidékre tévedek, akkor ebéd után ihatom a kólát.
Az sem utolsó szempont, hogy a feleségem, akinek nincs jogosítványa önállóan mehetne vásárolni, vagy a barátnőjéhez, nem kellene nekem játszani a sofőrt mindig. És lehetne még hosszan sorolni, hogy miért lenne jó egy valóban autonóm jármű, ha megfizethető áron beszerezhető.
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen részt veszünk egy autonóm járművek társadalmi hatásaival foglalkozó projetkben, mely 38 országot foglal magába, köztük Magyarországot is. Ennek keretében elkészült egy kérdőív, mely autonóm járművek használatával, illetve közlekedési szokásokkal kapcsolatos kérdéseket tartalmaz.
Ritkán járok olyan helyen amikor mondjuk 5 percig nem kell sebességet változtatni, akkor biztosan használnám. Általában zavar ha arra kell figyeljek mikor kell beavatkozzak, azt se szeretem mikor az ablakemelő teljesen leszalad. Az olyan önvezető sehogy se lenne ínyemre ha 100km enként kell is csak pillanatra beavatkozni de nem tudom mikor.
Mi ennek az értelme? Nincs mire költeni a pénzt? Én addig ki se próbálnék ilyet amíg az önvezetők nem urai a versenypályáknak. Majd amikor már emberek ott esélytelenek a gyarló reflexeikkel szemeikkel, akkor kezdeném próbálgatni a forgalomban. addig minek?
Valami okból én a tempomatot se szeretem bekapcsolni. Igaz, nem is nagyon járok olyan helyeken ahol ne kellene úgy is hamar hozzányúlni. szerintem jobban oda amerikába való az.
a követés se ha a lámpára csak kell figyeljek nehogy utána menjen valaminek a pirosba.
Németországban a zöld jelzésnél 10-12 autó egyszerre el tud indulni.
Nálunk meg mindenki csak akkor teszi sebességbe, ha a közvetlenül előtte lévő már gurul.
Meg az is idegesít, hogy a kanyarodó sávban az érzékelő hurokra nem áll rá a legelső, és persze néhány cilkuson keresztül nem is kap zöldet. Csak amikor már mögötte vagy öten dudálnak és villognak, hogy guruljon már előre két métert.
legrosszabb lesz az amikor már olyan jó, hogy csak 100-200km enként kell pár pillanatra átvenni a vezetést.
Amíg a versenypályákon el nem ért addig, hogy embereknek már semmi esélye nincs a robot vezetőkkel szemben és semmit nem engednék ki az útra.
A parkolás igen, ha tényleg jó, ( pl. a volvo nem, az kínosan lassú, de azt mondják van jobb is, csak az már drága mert preciziósabb kormánymű is kell legyen) de pl a sávtartás nekem semmi kényelmet nem jelent, a követés se ha a lámpára csak kell figyeljek nehogy utána menjen valaminek a pirosba.
Az ilyen részmegoldásokban kiforrhat, hogy a többféle szenzor adatait hogyan lehet célszerűen kombinálni. Kamera kép, mikrohullámú radar, ultrahang, lézer. Hogy lehet ezekből valami egységes elképzelést kialakítani, hogyan kell súlyozni, hogyan függ ez az adott részfeladattól.
Visszatérve az önvezetésre, a részmegoldások - ha nem is olyan látványosak - szintén fejlődnek.
Ezeket a részmegoldásokat az óvatosabb autógyárak is beépítik, kereskedelmi forgalomban széles körben kaphatóak. Nem nevezi önvezetésnek, sokkal óvatosabbak annál.
Pl. a sávtartás, követési távolság tartás már kiegészül azzal, hogy jól kezelje, ha a követett autó kilép a sávból. Meddig kell tartani a távolságot, mikor lehet úgy dönteni, hogy most már szabad a sáv, lehet felzárkózni egy másikhoz. Vagy épp ellenkezőleg, mit kell csinálni, ha bejön elé egy autó.
Apróságok, de minél több ilyen részlet működik megbízhatóan, sokszorosan ellenőrizve, annál jobban lehet rá építeni a nagyobb rendszer részeként is.
Ez arra is jó, hogy a fejlesztéssel pénzt lehet már most keresni, nem kell milliárdokat befektetni, kockáztatva hogy esetleg csak 20 év múlva hoz hasznot. vagy akkor se, mert valamelyik másik cég megoldása győz.
Lehet beszélgetni az önvezetésről, de mi baj van azzal, ha 1 hétig nem szól hozzá senki és ezek után picit elterelődik a szó? Ezzel is életben lett tartva a topik.
Attól te még nyugodtan leírhatod, hogy miért áll meg a Tesla a medve előtt, miért nem áll meg az őz és a kerékpáros előtt és melyik hamis és melyik igazi videó és mikor fogja észevenni az önvezető autó a szalagkorlátot és egyebek.
amikor a mobiltelefonnal már lehetett rendesen telefonálni, akkor elkezdtek rakni bele játékokat és egyéb csillogó dolgokat
Van egy kis forrasztópákám, aminek a nyelébe be van építve egy kis oled kijelző, azon lehet beállítani a hőfokot. Na, erre a kijelzőre írt valaki egy TETRISt. :-)
"Szerintem nem szükséges az embert a maga teljességében helyettesítő intelligencia, elegendő lenne a közlekedési helyzetek felismerése és azok kezelése. Kb úgy, mint a sakkozó számítógépek. Nem kell énekelniük tudni, elég ha felismerik a piros lámpát, és értelmezni tudják az oszlopokon levő táblák utasításait."
Nem is gondoltam arra, hogy énekelni és táncolni tudjon az autó. Aztán ki tudja.
A saját tapasztalatom viszont az, hogy amikor a mobiltelefonnal már lehetett rendesen telefonálni, akkor elkezdtek rakni bele játékokat és egyéb csillogó dolgokat. Tetrisz, kígyó, képernyő háttérkép.
Vagy például ott volt az Office súgó avatar. A kutya vakarózott, a macska dorombolt.
A telefon pedig rezegve tudott utánozni különféle effektetet: szúnyog, helikopter, géppuska.
A sakkozó számítógépnek elég jól definiált a környezete. Adva van a sakktábla és a figurák.
Ehhez képest egy közlekedési szituáció felmérhetetlenül bonyolultabb.
Ráadásul a technikai és társadalmi változások folyamatosan új kihívások elé állítják, ami előre megjósolhatatlan.
Egy az ember épességeivel vetekedő önvezérlő elektronika jelenleg mekkora térfogatban férne el? Elférne az autóban? És a fogyasztása mennyi lenne? Mert könnyen lehet, hogy egy ilyen vezérlőrendszer manapság még többet fogyasztana a jármű motorjánal.
Szerintem nem szükséges az embert a maga teljességében helyettesítő intelligencia, elegendő lenne a közlekedési helyzetek felismerése és azok kezelése. Kb úgy, mint a sakkozó számítógépek. Nem kell énekelniük tudni, elég ha felismerik a piros lámpát, és értelmezni tudják az oszlopokon levő táblák utasításait. Momentán ez még nem megy elég jól. Azt sem sikerült tökéletesen algoritmizálni, hogy a kivilágítatlan kerékpárost, vagy a keresztbe fordult kamiont üzembiztosan felismerje és erre reagáljon. Nem beszélve arról, hogy egy földút még megoldhatatlan kihívást jelent. De a "hőskor" már csak ilyen. Autópályán, már egész biztatónak tűnnek az eredményei, a városi forgalmat még "gyakorolni kell", mondaná Magilla.
"A kérdés az, hogy a mesterséges intelligencia mikor éri el azt a szintet, ami a teljes önvezetés megvalósulásához szükséges. Mikor lesz képes a közlekedési helyzetekben úgy improvizálni, vagy jobban mint az ember. Hogyan tudja elkerülni a baleseteket, vagy megoldani a szokatlan, nehezen áttekinthető helyzeteket. Szerintem ehhez semmi köze az akkumulátorok milyenségének."
Van.
Az első számítógépek még több teremnyi méretűek voltak, és a fogyasztásuk összemérhető volt egy kisebb település energiafelhasználásával. Azóta persze sokat fejlődött az elektronika, és az alapműveleteket már egy elemről működő zsebszámológép is képes elvégezni. Talán még gyorsabban is a legelső mondtumoknál. Hogy a meghibásodási gyakoriságról ne is beszéljek. Mert a dinoszaurusz számítógépek működési idejének túlnyomó részét a gép meghibásodásának keresésére fordították. Tényleg sokat fejlődött, de még nem eleget.
Egy az ember épességeivel vetekedő önvezérlő elektronika jelenleg mekkora térfogatban férne el? Elférne az autóban? És a fogyasztása mennyi lenne? Mert könnyen lehet, hogy egy ilyen vezérlőrendszer manapság még többet fogyasztana a jármű motorjánal.