Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2024.02.04 0 0 1314

(A boltban éppen lefagyott a pékárunál a vonalkódos matrica nyomtató.)

 

Azt mondja nekem egy fékipari osztályvezető:

Ráteszi a féket arra a buszrendszerre, amelyiken az utastájékoztatás van.

Ez hülye?

Köszönöm szépen, egyelőre nem szeretnék tömeggyilkos lenni.

 

Mert akkor az utastájékoztatást is ugyanolyan minőségben kell készíteni, szigorúan ellenőrizni, mint a jármű vezérlését.

 

És hát például most éppen a boltban lefagyott egy ilyen cimkenyomtató terminál.

Nem nagy ügy. Senki nem hal meg miatta.

De ha egy alsóbbrendű eszköz megakadályozza a létfontosságú vezérlések működését, az baj.

Előzmény: vitéz Ebőváry Nyüglönc (1291)
Törölt nick Creative Commons License 2024.02.04 0 0 1313

mostanában egyszerűen nem érzem szükségesnek. Elérte azt a szintet, ami az én tipikus tevékenységemhez elég jó, nem tenne hozzá semmit az újabb.

 

Mert nem futtatsz numerikus szimulációkat.

 

Vagy pedig...

A programozási nyelvek nem támogatják a processzor fejlett képességeit.

Meg kellene tanulnom az MMX kezelését például, vagy a grafikus segédprocesszort.

Előzmény: mmormota (1295)
Törölt nick Creative Commons License 2024.02.04 0 0 1312

Nagy a kísértés...

Előzmény: vitéz Ebőváry Nyüglönc (1289)
Törölt nick Creative Commons License 2024.02.04 0 0 1311

beszélgetni tud a többi géppel

 

Hát például nálunk még nem.

Még azt sem oldották meg, hogy a gép tudjon kommunikálni a primitív szenzorokkal.

 

Meg aztán...

Feltelepítettek egy csomó hülyeséget a "közös préda" laptopra, amit vidéki fellépésnél használnak, éppen aki haknizni megy. Összeakadnak a nyüves programok.

 

Szóval nekem könyékig beleér a kezem az edénybe. Messze nem ott tartunk.

Előzmény: mmormota (1294)
Törölt nick Creative Commons License 2024.02.04 0 0 1310

Nem alszik, nem részeg, nem dühödik fel.

 

A főmmérnök úr párszor elszundikált mérés közben.

Dühöngeni is szokott, ha a világ nem az elképzelései szerint működik.

És ilyenkor tőlem várja, hogy a természeti törvényeket megváltoztassam a kedve szerint.

Előzmény: mmormota (1294)
Törölt nick Creative Commons License 2024.02.04 0 0 1309

4-es metró.

 

Azért zöld, mert környezetbarát embertakarékos? ;)

Előzmény: Maketheworldabetterplace (1307)
vitéz Ebőváry Nyüglönc Creative Commons License 2024.02.04 0 0 1308

Így van.

Előzmény: Törölt nick (1297)
Maketheworldabetterplace Creative Commons License 2024.02.04 0 0 1307

Önvezető vasúti szállítás.

Előzmény: Tralfamador Zog (1277)
Törölt nick Creative Commons License 2024.02.04 0 0 1306

Voltak ilyen víziók, hogy a közlekedés rohamos fejlődésével hány méter magas lócitrom lesz az úton. ;)

 

Van itt azonban másik tendencia is. Egyre több helyen robotokat használnak emberek helyett.

Az embereknek meg ott lesz a home office, nem kell bemenni.

És akkor az emberek (elsősorban) olyan munkát végeznek majd, amit a buta gép nem képes megcsinálni.

 

Ezzel viszont ellentétes a mesterséges intelligencia fejlődése. Habár mostanában még eléggé gyagya.

Versenyben vannak. És az önvezérlőnél is ezen múlik, hogy robotok vagy biorobotok vezessék a járműveket.

Előzmény: mmormota (1305)
mmormota Creative Commons License 2024.02.04 0 0 1305

Jósolni kockázatos. :-)

Én azt tippelem, hogy 10 év múlva rengeteg helyen szaladgálnak már önvezető járműek, 20 év múlva pedig sokkal nehezebb lesz jogsit szerezni, mert a kevésbé ügyeseknek inkább az önvezető autó lesz a nyerő.

Előzmény: Törölt nick (1304)
Törölt nick Creative Commons License 2024.02.04 0 0 1304

Óvakodnék az ilyen hurráoptimizmustól.

A sakk és a go egy zárt világ, előre meghatározott szabályokkal.

 

Megtiltjuk a törvényhozónak, hogy a saját logikája alapján új szabályokat definiáljon?

Másrészt - elvileg - a törvény követi a társadalmi változásokat. És az is kiszámíthatatlan.

 

Nem lesz ez olyan nagy diadalmenet.

Előzmény: mmormota (1294)
Törölt nick Creative Commons License 2024.02.04 0 0 1303

Az egyszerűen mennyiségi fejlődés, amit a miniatürizálás tett lehetővé. De már a határán járnak.

Egy atomnál kisebb logikai kapu nem létezik, sajnos.

És még akkor ott van a megbízhatósága. A kisebb méretű memória cellákat kisütheti a sugárzás.

Akkor pedig redundancia kell, hogy ne tévesszen gyakran/mindig.

Például az egysejtűek sem képesek fejlett gondolkodásra.

Előzmény: Mungo (1292)
Törölt nick Creative Commons License 2024.02.04 0 0 1302

Nyílt rendszer esetén a lehetséges problémák száma tart a végtelenhez, és nem felülről. ;)

 

Vegyünk egy példát: Mennyi legyen egy híd teherbírása?

Akármennyit nem bír el. És akkor kiteszik a táblát:

Előzmény: vitéz Ebőváry Nyüglönc (1293)
Törölt nick Creative Commons License 2024.02.04 0 0 1301

Igény sok mindenre van. Teleportálni nem lenne egyszerűbb?

Előzmény: mmormota (1299)
Törölt nick Creative Commons License 2024.02.04 0 0 1300

A levegőnél nehezebb dolgok repüléséhez több száz év kellett. És még manapság is zuhannak le repcsik. Még tervezési hiba miatt is...

Előzmény: Mungo (1290)
mmormota Creative Commons License 2024.02.04 0 0 1299

Ez legyen a legnagyobb gond...

Ha már ott tartanak, hogy az önvezető sokkal biztoságosabb mint az ember, az komoly igényt teremt arra, hogy használni is lehessen, és kidolgozzák a jogi hátteret.

Előzmény: Törölt nick (1297)
Törölt nick Creative Commons License 2024.02.04 0 0 1298

Lehet, hogy túlságosan optimista vagy. Például a repülőgépeknek is több száz év kellett.

Pedig az jóval egyszerűbb probléma.

Előzmény: Mungo (1288)
Törölt nick Creative Commons License 2024.02.04 0 0 1297

A kérdés az, hogy kié a felelősség, ha egy önvezérlő balesetet okoz.

Előzmény: vitéz Ebőváry Nyüglönc (1286)
mmormota Creative Commons License 2024.02.04 0 0 1296

Ez is egy nem a fő vonalhoz tartozó fejlesztés:

Ride The Wayve: Uninterrupted Autonomous Driving in North London (youtube.com)

Jól csinálja, bonyolult városi helyzetekben is.

mmormota Creative Commons License 2024.02.03 0 0 1295

midössze 5 éves

Régen 2 évente cseréltem a gépet, mostanában egyszerűen nem érzem szükségesnek. Elérte azt a szintet, ami az én tipikus tevékenységemhez elég jó, nem tenne hozzá semmit az újabb. (nem játszom erős grafikát igénylő játékokat).

Ugyanez a helyzet a telefonnal, ott a kamera javulása vonzott, de az is elérte az átlag kocafotós igényemet.

 

Önvezetéshez: létezik már "csináld magad" önvezető kit is. :-) Tisztán kamerás, radar nélkül, egy csomó autóhoz, elsősorban Toyotákhoz van interfész. Nézegettem videókat, egész jó. A Tesla-hoz képest olyankor lényegesen gyengébb, mikor a radar kapna döntő szerepet, pl. ha éjjel egy fényszóró elvakítja a kamaráját, más meg nincs...

 

Előzmény: Mungo (1292)
mmormota Creative Commons License 2024.02.03 0 1 1294

Az ember kapacitása és véges. A gépnek jobbak a lehetőségei, amit egyik megtanul, a másik is tudhatja. Gyorsabb, több és jobb szenzora van, beszélgetni tud a többi géppel, és így tovább. Nem alszik, nem részeg, nem dühödik fel. Egyszerűen lelépi az embert. 

Pont ugyanaz játszódik majd le, ami a sakkban, GO-ban, bármilyen táblás játékban.

Előzmény: vitéz Ebőváry Nyüglönc (1293)
vitéz Ebőváry Nyüglönc Creative Commons License 2024.02.03 0 1 1293

A számítási kapacitás mindig véges lesz. A lehetséges esetek száma meg bőven meghaladja ezt.

Előzmény: Mungo (1292)
Mungo Creative Commons License 2024.02.03 0 2 1292

Drága. Egymillió autónál egymillió nagy kapacitású számítógép és szenzorok tömege kell, melyek zabálják az energiát.

A 80-as évek elején több klimatizált terem és sok millió forint kellett volna egy olyan "öregecske" számítógép üzemeltetéséhez, mint ami most az asztalomon elketyeg 3 GHz-es órajellel és 65W fogyasztással. (midössze 5 éves szegény.)
Áramkör tervzéstől a NYÁK tervezésen túl még komplett nyelvi fordító programokkal is békében elvan. Mikrokontroller programozás sem okoz különösebb prolémát. Ezen felül a világháló is természetes tartozék. És mind ez röpke negyven év.
A kutya ugat, a karaván halad. És ez csak fokozódik... :o)

Előzmény: vitéz Ebőváry Nyüglönc (1289)
vitéz Ebőváry Nyüglönc Creative Commons License 2024.02.03 0 0 1291

Van repülőgépem, több is.

Előzmény: Mungo (1290)
Mungo Creative Commons License 2024.02.03 0 0 1290

Esetek milliói vannak, ahol nem fog működni a rendszer.

Ne légy kishitű. Tudod, "a levegőnél nehezebb dolgok nem repülhetnek..."

Előzmény: vitéz Ebőváry Nyüglönc (1289)
vitéz Ebőváry Nyüglönc Creative Commons License 2024.02.03 0 1 1289

Drága. Egymillió autónál egymillió nagy kapacitású számítógép és szenzorok tömege kell, melyek zabálják az energiát. Egy kábel alapú közlekedésnél ennek töredéke, mert a központban történik az adatfeldolgozás, a kocsikban primitív távolságtartó szerkezetek vannak, ráfutás vagy vész esetére, mondjuk lepottyan egy rakomány valamelyik autóról.

Esetek milliói vannak, ahol nem fog működni a rendszer.

A másik, hogy ha megy az automatikus vezérlés mindenki be fog aludni és majd néz ki a fejéből, ha át kell venni a kormányt. Már most is a monotónia a legfőbb baleseti ok az autópályán, pláne hajnalban vagy éjjel.

Előzmény: Mungo (1288)
Mungo Creative Commons License 2024.02.03 0 0 1288

Egyszerűen túl sok változós a dolog és túl sok értéket/kapacitást kell rakni minden egyes autóba, ami drágítja.

Ez eleinte biztosan így van, de a működő prototipus után, ha megszületik végre, rohamosan csökkenni fog az ára.
Kezdetben minden nagyon drága, de megéri a fejlesztésbe fektetett tőkét. Akinek sikerül az nagyot fog kaszálni. Csak idő kérdése. Azt nehéz lenne most megjósolni, hogy ehhez 10, 50, vagy 100 év kell. Az világosan látszik, hogy ez a jövő. Véleményem szerint a közösségi közlekedésben nyer alkalmazást széles körben, de a személyautókat preferálók is előbb utóbb utasok lesnek a saját autójukban. És ez így lenne rendjén, mert a jogsival rendelkezők kb harmada alkalmatlan a gépjármű vezetésre. Ezért kell az általános 50 km/h és a 30-as zónák bevezetése.

Előzmény: vitéz Ebőváry Nyüglönc (1286)
mmormota Creative Commons License 2024.02.03 0 1 1287

Autópályán valószínűleg már most jobb az önvetető, mint az emberek. Volt ugyan egy-két botrányos Tesla hiba, de az a gyanúm, hogy így is biztonságosabb, mint az emberi sofőrök. Hiszen az emberek is rengeteg botrányos hibát vétenek.

Előzmény: vitéz Ebőváry Nyüglönc (1286)
vitéz Ebőváry Nyüglönc Creative Commons License 2024.02.03 0 1 1286

Csak annyi probléma marad, hogy a jogászok és biztosítók ne engedjék.

És nincs is teteje a dolognak. Csak korcsosít érdemi haszon nélkül.

 

Egyszerűen túl sok változós a dolog és túl sok értéket/kapacitást kell rakni minden egyes autóba, ami drágítja.

Az autópályán a változók 95%-a nem merül fel.

 

Előzmény: mmormota (1284)
Törölt nick Creative Commons License 2024.02.03 0 0 1285

Vagy csak túl drága a német munkaerő, és olcsóbb keletiekkel akarják végeztetni...

Előzmény: mmormota (1284)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!