Még azt sem oldották meg, hogy a gép tudjon kommunikálni a primitív szenzorokkal.
Meg aztán...
Feltelepítettek egy csomó hülyeséget a "közös préda" laptopra, amit vidéki fellépésnél használnak, éppen aki haknizni megy. Összeakadnak a nyüves programok.
Szóval nekem könyékig beleér a kezem az edénybe. Messze nem ott tartunk.
Én azt tippelem, hogy 10 év múlva rengeteg helyen szaladgálnak már önvezető járműek, 20 év múlva pedig sokkal nehezebb lesz jogsit szerezni, mert a kevésbé ügyeseknek inkább az önvezető autó lesz a nyerő.
Ha már ott tartanak, hogy az önvezető sokkal biztoságosabb mint az ember, az komoly igényt teremt arra, hogy használni is lehessen, és kidolgozzák a jogi hátteret.
Régen 2 évente cseréltem a gépet, mostanában egyszerűen nem érzem szükségesnek. Elérte azt a szintet, ami az én tipikus tevékenységemhez elég jó, nem tenne hozzá semmit az újabb. (nem játszom erős grafikát igénylő játékokat).
Ugyanez a helyzet a telefonnal, ott a kamera javulása vonzott, de az is elérte az átlag kocafotós igényemet.
Önvezetéshez: létezik már "csináld magad" önvezető kit is. :-) Tisztán kamerás, radar nélkül, egy csomó autóhoz, elsősorban Toyotákhoz van interfész. Nézegettem videókat, egész jó. A Tesla-hoz képest olyankor lényegesen gyengébb, mikor a radar kapna döntő szerepet, pl. ha éjjel egy fényszóró elvakítja a kamaráját, más meg nincs...
Az ember kapacitása és véges. A gépnek jobbak a lehetőségei, amit egyik megtanul, a másik is tudhatja. Gyorsabb, több és jobb szenzora van, beszélgetni tud a többi géppel, és így tovább. Nem alszik, nem részeg, nem dühödik fel. Egyszerűen lelépi az embert.
Pont ugyanaz játszódik majd le, ami a sakkban, GO-ban, bármilyen táblás játékban.
Drága. Egymillió autónál egymillió nagy kapacitású számítógép és szenzorok tömege kell, melyek zabálják az energiát.
A 80-as évek elején több klimatizált terem és sok millió forint kellett volna egy olyan "öregecske" számítógép üzemeltetéséhez, mint ami most az asztalomon elketyeg 3 GHz-es órajellel és 65W fogyasztással. (midössze 5 éves szegény.) Áramkör tervzéstől a NYÁK tervezésen túl még komplett nyelvi fordító programokkal is békében elvan. Mikrokontroller programozás sem okoz különösebb prolémát. Ezen felül a világháló is természetes tartozék. És mind ez röpke negyven év. A kutya ugat, a karaván halad. És ez csak fokozódik... :o)
Drága. Egymillió autónál egymillió nagy kapacitású számítógép és szenzorok tömege kell, melyek zabálják az energiát. Egy kábel alapú közlekedésnél ennek töredéke, mert a központban történik az adatfeldolgozás, a kocsikban primitív távolságtartó szerkezetek vannak, ráfutás vagy vész esetére, mondjuk lepottyan egy rakomány valamelyik autóról.
Esetek milliói vannak, ahol nem fog működni a rendszer.
A másik, hogy ha megy az automatikus vezérlés mindenki be fog aludni és majd néz ki a fejéből, ha át kell venni a kormányt. Már most is a monotónia a legfőbb baleseti ok az autópályán, pláne hajnalban vagy éjjel.
Egyszerűen túl sok változós a dolog és túl sok értéket/kapacitást kell rakni minden egyes autóba, ami drágítja.
Ez eleinte biztosan így van, de a működő prototipus után, ha megszületik végre, rohamosan csökkenni fog az ára. Kezdetben minden nagyon drága, de megéri a fejlesztésbe fektetett tőkét. Akinek sikerül az nagyot fog kaszálni. Csak idő kérdése. Azt nehéz lenne most megjósolni, hogy ehhez 10, 50, vagy 100 év kell. Az világosan látszik, hogy ez a jövő. Véleményem szerint a közösségi közlekedésben nyer alkalmazást széles körben, de a személyautókat preferálók is előbb utóbb utasok lesnek a saját autójukban. És ez így lenne rendjén, mert a jogsival rendelkezők kb harmada alkalmatlan a gépjármű vezetésre. Ezért kell az általános 50 km/h és a 30-as zónák bevezetése.
Autópályán valószínűleg már most jobb az önvetető, mint az emberek. Volt ugyan egy-két botrányos Tesla hiba, de az a gyanúm, hogy így is biztonságosabb, mint az emberi sofőrök. Hiszen az emberek is rengeteg botrányos hibát vétenek.