Tapolcán nemzetközi NOHAB-találkozó volt, az akkor készült filmemnek azt a részét tettem fel, amelyiken megérkezünk az Északiba. Albertfalvára egy vágányon, Kelenföldön GySEV-es, talán különvonat Szergejjel, Gigantos IC Fradiban, aztán az Északi.
Akkor tán jól emlékeztem, a körfűtőházas volt a "B" fordító.
A kiemelés akkoriban volt, amikor az Árpádot felemeltétek a forgóvázakról? Aztán a motoros forgóvázat a daru átemelte a kiemelt fordítón és betette a körfűtőház előtti vágányra :-)
Imrével egyezkedem, persze nem tárgyalunk, kézjelekkel csináljuk.
Onnan emlékszem ,hogy 88 ban voltunk brigádkiránduláson Pécsen az Árpáddal,és Ők szervezték meg az utat...P úr után tényleg felgyorsult a főnökök cseréje.....Volt megbízott - kinevezett.....
Akkor valószínűleg úgy volt, ahogy írod. Én azért is tettem hozzá, hogy "emlékeim szerint", mert nem voltam benne egész biztos.
Őszintén szólva a rendszerváltás után össze is folyik nekem, hogy kik ültek a nagyfőnöki székben. "Nagyobbik" P. úr után jött, ugye, K.T. úr, aztán volt a piroszsigulis úr Balassagyarmatról -Isten nyugosztalja- , aztán mintha rövid időre visszatért volna N. úr is... Szóval itt már elvesztettem a fonalat, lehet, hogy még mások is ültek abban a székben, és a sorrend sem úgy volt, ahogy most írtam. De ez már a '90-es évek...
Igazából nem is jól írtam az időpontot, mert '86-'87 -es esztendőket kellett volna írjak, ezek valamelyikében volt szerencsém látni még az M28-ast pótló 377-est.
...
Az OFF Bátaszékről úgy tudom, használtak még 424-est tehervonatozásra '85-ig, szerelvény előfűtésre (Nem fűtőgépként!) talán még tovább is...
"...P. elvtárs többek között munkásőr is volt, mindamellett nagyon rendes ember..."
Lehet, hogy néhányan félreértették a hozzászólásomat, a "szmájlikkal", valamint a dőlt betűs szavakkal nem embereket akartam kikarikírozni, hanem csak a korszellemet.
"...A nála kicsit kisebb P. elvtárs..."
Sokáig törtem a fejem, vajon kire gondolhatsz? Aztán beugrott, hogy a '90-es években dolgozott az -akkor már- Északiban dízeles vezetőmérnöki beosztásban egy bizonyos P. úr. Talán rá gondoltál? Úgy tudom, ő korábban egy keletmagyarországi fűtőházban volt reszortos, tehát általam elébb említett időszakban még nem volt a Hámánban. Amikor oda került, akkor már -emlékeim szerint- az elébb említett elvtársak, akarom mondani urak, nem voltak az Északinál.
A gőzöstopicban fűtőgép témában leírtakat szeretném megtoldani egy akkori hámános életképpel:
Határozottan emlékszem, hogy 1986. nov. 7.-én volt a Hámánban a fűtőgépek szezonkezdeti próbaüzeme. Amikor reggel bementünk "kommunista műszakra" (:-D))), ezerrel duruzsolt a két fűtőgép, kora délután, amikor hazamentünk, már nem volt tűz a kazánokban, csak halkan sustorgott még a gőz itt-ott. A tényleges fűtés csak néhány nappal, vagy héttel később indult be...
Már nem fűtőgép vonatkozásban, de hangulati elemként hadd írjam le még a következőket:
Erre a nov. 7.-i kommunista műszakra, mely -ünnepnap lévén- elvileg nem volt kötelező, P. elvtárs, az akkori vontatási főnök, előzőleg úgy invitálta meg a dolgozókat, hogy "Mindenkit szeretettel elvárok!" :-)))
Az aznapi soron kívüli munka egyébként a műhely takarításából állt, amelyben benne foglaltatott a szerelőaknák lehetőségekhez képesti megtisztítása is. Gőzborotva is bevetésre került a hosszú idő alatt lerakódott és betömörödött vastag olajsár felszakítása céljából.
A munkafolyamatot napközben P. elvtárs, valamint egyik helyettese, G. elvtárs, a dízeles vezetőmérnök, díszegyenruhába öltözve meg is szemlélték. Arra már nem emlékszem, hogy N elvtárs, a villamos vezetőmérnök is részt vett-e ezen a műhelybejáráson, a villanymozdonyok fő bázisa ugyanis Nyugati Motorszín volt, noha a V43-asok revízióját akkoriban nem a Nyugatiban, hanem szintén a Hámán körfűtőházában -azaz a mai Füstiben- végezték.
Ha jól rémlik az akkoriban induló gőzös tanfolyam miatt lett begyújtva, hogy a leendő kadétoknak legyen hol megszerezniük az előírt fűtési gyakorlatot. Megesküdni azonban már nem mernék rá.
Azt elfelejtettem írni az előbb, hogy ez az M28-as pótló 377-esezés cca. a '80-as évek közepéig élt, de így is érdekesség annyiból, hogy a daru 424-esein kívül akkor már ('85-'86 -os esztendőre gondolok!) tudtommal nemigen léteztek más MÁV-os gőzmozdonyok, amelyek normál (azaz nem nosztalgia) vasútüzemi feladatot láttak el! Ugyanakkor az ilyen belső tolatások jórészt a nagyközönség elől elzárva történtek, tehát a nagyérdemű vasútbarátoknak talán nem is annyira volt róla tudomásuk....
Hogy ne legyen már olyan árva ez az új topic, linkelnék egy képet, melyet most találtam, miközben valami mást kerestem.
És akkor már eszembe jut a képről egy érdekesség: A '80-as/'90-es években, de lehet, hogy már korábban is, a 2004-es Mazsola volt a Hámán/Északi belső "tartalékja", azaz tolatómozdonya. Ugyanakkor a '80-as évek közepéig még üzemképes, és szintén a Hámánba állomásított mozdony volt a 377.493-as gőzös. Emlékeim szerint olyan napokon, amikor az M28-as valamiért hosszabb időre kiesett, a 377-es gőzös volt a "tartalék tartalékja" :-)!
(Azt hiszem, lesz is róla fényképem még a '80-as évek elejéről, csak elő kéne keresni!)
De jó lett volna 2011-ben ilyen topik, amikor nem lehetett összevadászni a centenáriumra semmi anyagot... (Mert már 1911-től üzemelt a fűtőház, igaz akkor még csak 324-esekkel, és csak tehervonati üzemmel. A személyvonati üzem felvétele történt meg 1913-ban)