Hazai gyártmány, szintén az 1950-es években született. Eleinte törpe toronydaruként hivatkoztak rá (50-05 típusjel alatt), később az Épgép nagy sorozatban gyártotta a darugyárában, Halmi-dűlőn (Budapest, XVIII. kerület), akkor már TD-26 típusjellel (ToronyDaru, 26 tonnaméteres). Főként ipari építkezésekhez tervezték, de a géphiány miatt bőven felbukkant lakóházak építésénél is. Viszonylag sok példánya megmaradt egészen a közelmúltig, mivel telephelyi, állomási rakodásokhoz megbízható, egyszerűen karbantartható gépnek bizonyult. Minden megmaradt példány sajnos alacsony kivitelű (ahogy az általad posztolt képen is látható): kettő maradt Kecskeméten, kettő Szegeden, egy pedig Szolnokon.
Kicsit megkésett a válasz (nem ismertem eddig ezt a topikot). :) Sajnos dokumentációm nekem sincs, viszont tudni vélem, hogy mi ezeknek a daruknak az eredete. Az 1950-es években még nagyon kevés toronydaru volt az országban, de kisebb építkezéseken nagy számban használtak már kis teljesítményű építési forgódarukat itthon, ezek közé tartozott a svájci Brun B15 is. Ez a típus az ötvenes évek második felére elavulttá vált, valószínűleg ekkor alakíthattak át néhányat szénszerelő daruvá. Nagy különbséget nem látok, a két szembeötlő talán az oszlop megrövidítése, illetve a kétkarimás kerék lecserélése a vasúton használható egykarimásra.
bocsánat, de csak most figyeltem fel erre a fórumra, miután már feltettem ugyanezt a kérdést a teherkocsiknál is.
Szeretném megkérdezni, hogy a képen látható darukar egy vasuti daruskocsi része lehetett-e, vagy pedig egy teherautóra, vagy fixen telepített daru lehetett-e ?
A Fortepan-os fotó a Déli pályaudvaron készült 1945-ben.
Persze, innen láttam én is az aktuális számot, nekem újdonság volt. (Azzal a pontosítással, hogy a tűzoltó Kollégáknál többször voltam bent, ők említették egyszer, hogy "van" vasúti daru is bent, de pontosabbat nem tudtam.) Sajnos sehol nem is látszott át a régi szám, legalábbis ilyen távolról nem, persze, ha egyáltalán volt rajta. A "sorszám 509" vagy a nyilvántartási szám tűnt régebbinek, gondoltam, az alapján talán ismeritek.
Van egy szál, azon megpróbálok előéleti adatokat szerezni.
Egyébként az is lehet, hogy nem is volt régen a mi értelmünkben vett üzemi pályaszáma, sok ipari üzemben csak belső számok voltak (lásd OKÜ), ha a kocsi nem hagyta el a gyár területét.
Köszi! Az új szám látszik - nyilván te is innen tudtad -, de sajnos ezekről minimális infó van globálisan, emiatt nagyon nehéz visszafejteni a korábbi számokat. De a kocsi jellege elég jól kivehető.
Most nézegetem az egyéb topicokat is - mint friss belépő - és akadnak adalékok a bejegyzésekhez. A daruknál a 84 55 kezdetű pályaszámokat a MÁV adta. Anno 2005 után a Vasúti Hatóságnál találkoztam ezekkel a darukkal, akkor kerültek új tulajdonoshoz, így újra kellett járművizsgát tartani, amit volt szerencsém megtartani. Az akkorra már hatályba lépett OPE TSI alapján új pályaszámot is kaptak. A 001 számokból ítélve ezek jóval a MÁV állagú daruk előtt kapták a TSI szerinti pályaszámokat. Akkor még nem a Híd-Globál volt a tulajdonosuk.