Keresés

Részletes keresés

[fidelio] mindegy Creative Commons License 1 napja 0 0 2034

Még július 12-ig hallgatható meg a Bartók Rádió Hangtárában a Baráti-Kelemen kettős május 1-jei nagy sikerű koncertje. BK-KB, két jó hegedűs, de ahogy az alábbi ráadásból (https://www.youtube.com/watch?v=Q6oDT2TtIho) nekem kiderült, Kelemen Barnabás zongorázni is tud, amit alázatosan be is mutatott a hegedűvel uralt Bartók-átiratban. Bizonyára el is tudta volna hegedülni a darabot, de Kristóf nem tud zongorázni :-)

A Román népi táncokat, vagyis hat román népi táncot a szerző 1915-ben zongorára írta, ahogy a Két román táncot is öt évvel korábban. Néhány éven belül mindkettőből készített zenekari átiratot, a hatrészes népi táncokat egészében, az utóbbiból pedig az első táncot megzenésítve, így ennek Román tánc lett a címe.

A Román népi táncokat mások is átírták, a koncerten elhangzottat Székely Zoltán 1925-ben. Indokolt is volt, mivel a hat táncot főleg cigány hegedűsöktől hallotta, akiknek vérbeli felszabadult játéka megkapó volt számára. A táncokról részletesebben INNEN: http://wangfolyo.blogspot.com/2013/08/bartok-bela-roman-nepi-tancok.html

 

Magával ragadó volt tehát visszatérni az ősforrásokhoz, ahol persze zongoraszó nem hangozhatott el, ahogy a finom aláfestésben is csak visszafogottan volt rá szükség. Baráti is  felszabadultan és fantáziadúsan játszott, szinte megismételhetetlenül ihletetten. Mintha egy száz évvel ezelőtti evés és jó ivászat közben hallottuk volna az egyszerűen nagyszerű erdélyi muzsikusokat.

 

Persze tánczenéket már régebben is írtak, de egy hasonlóan cigányos és virtuóz sorozatot leginkább Sarasate írt, kezdve a hegedűre és zenekarra komponált Cigánydalokkal, a két-két spanyol táncot tartalmazó 21-22-23. opuszokkal, hogy csak az ismertebbeket említsem, az op. 50- nel bezáróan.

Kristóf jó részüket szokta is játszani, mert remek ráadásdarabok, és a négy évvel ezelőtti Kaposfesten Farkas Gáborral hármat is eljátszottak. Közülük egy andalúz táncot (a viharos Zapateadót) részben meg is hallgathatunk:https://www.youtube.com/watch?v=LphxR93MCi4

Sarasate persze maga is virtuóz hegedűs volt, emiatt hálás eljátszani remek darabjait.

Előzmény: [fidelio] mindegy (2028)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 3 napja 0 0 2033

Június 6-án volt a pécsi Pannon Filharmonikusok bérleti sorozatának harmadik, egyben záró hangversenye a Kodály Központban. A megelőző napok viharai, zivatarai után remek időben, megfelelően a remek műsorhoz. Habár Baráti Kristóf miatt utaztam 630 km-t, hogy szólójával a Stravinszkij hegedűversenyt újból meghallgassam, a többi darab is kiválóan sikerült, köszönhetően a fiatalos és kiváló zenekarnak és mesterének.

A műsor mottója A Koreográfus volt, és talán éppen a 67. évében lévő Gilbert Vargának köszönhetően, aki a vidám és táncos darabokat kiválasztotta, majd szinte végig is táncolta az egészet: ő volt a betanító-, a tánc-, ceremónia-, móka- és a karmester, aki elmélyült és vidáman szuggesztív egyéniségével magával ragadta a résztvevőket, a zenészeket és a közönséget egyaránt.

Joseph Haydn három rövidke menüettjével kezdtek világosan és precízen, majd jött a négytételes és kb. 21 perces hegedűverseny, amelyben Kristóf remekelt, bár az első két tételben, főleg az elsőben, néha kissé elfedte a hangját a zenekar, pedig Kristóf hangszere igazán domináló tud lenni, legalábbis a negyedik sorból éreztük így. A második ária és a zárótétel aztán már teljesen kiegyensúlyozódtak, a szólista uralta a darabot, és a fellelkesített közönség, illetve a zenekar is ámulattal hallgatta a két ráadást, J. S. Bach d-moll szólópartitájának sarabande és courante tételét.

A szünet után is folytatódott az örömzenélés, és a jó zenék ebben is feldobták a fiatalos karmestert Lehár Ferenc Arany-ezüst keringője és Richard Strauss A rózsalovag szvitjének látványos és néha bombasztikus vezénylésekor.

A műsorlap szerényen és pontatlanul mutatta be Kristófot, de ez mit sem jelent bámulatosan szép játéka mellett.

 

A Stravinszkij hegedűverseny első két tételének egy másik ihletett előadása a felvételkor 46 éves Arthur Grumiaux szólójával, illetve a teljes mű az 55 éves David Ojsztrahhal.

Toccata: https://www.youtube.com/watch?v=wr0R_yzmkYk

Aria I.: https://www.youtube.com/watch?v=P4DjeE_tu6A

 

https://www.youtube.com/watch?v=l4x16uW_rnU  

 

Néhány hét szünet után jönnek Kristóf nyári fellépései: 

- július 1-jén az Am. Egy. Államokban, Seattle-ben Mozart D-dúr fuvolanégyesében, majd ugyanott

- július 3-án Turina Zongoranégyesében és Bach d-moll szólópartitájával és

- július 5-én Dvozsák Vonósötösében, míg 

- július 9-én Bach g-moll szólószonátájával szerepel.

 

Július közepén a svájci Verbier Fesztiválon lép fel: a 18-i nyitókoncerten a 2. Bartók hegedűversenyben, amikor a Valerij Gergiev  és a híres Mária Zenekara lesz a partner.

Ezt a koncertet a medici.tv élőben fogja közvetíteni este 7 órától. Július 23-án pedig u.ott Schumann c-moll Zongoranégyesében is szerepelni fog. 

 

Augusztus 13. és 19. között pedig jön a 10., a Baráti-Várdai kettősnek az 5. Kaposfest, amelynek kitűnő programja már elkészült! 

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.06.02 0 0 2032

Egy több mint 4 évvel ezelőtti nagyon szép kamarakoncert jutott eszembe, amikor előkerült annak felvétele a tubusból. Várdai István nemrég előadott Prokofjev-versenyéhez kerestem egy korábbi példát, és az ilyenkor igazán hasznos és okos hálózat előhozta a Baráti Kristóf és vendégei néven megtartott koncertet. A lejjebb lévő beszámolók után íme a teljes előadás, gyönyörködjünk benne, akár többször is!

 

https://www.youtube.com/watch?v=vxEaJfiebPM

 

Előzmény: [fidelio] mindegy (1565)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.05.21 0 0 2031

Hát jól megjártuk Balatonfüredet, de a szó szoros értelmében: érdemes volt oda is leutazni, hogy Baráti Kristófot hallhassuk játszani Stradivariján, majd az élénk nyugati szélben hallgatni a parti nyár-, fenyő- és platánfák szintén izgalmas, mozgalmas, de mindig megnyugtató hangjait. A műsorlap és a rövid kísérőfilm sem említi a tegnap játszott Mozart-szimfóniákat, így azzal kezdem, ahogy a koncerten is azok csendültek fel először. A lemenő nap még besütött a kb. 230 hallgatóval megtelt terembe, és a mozarti zene melegségét és vidámságát ez csak fokozta.

Két korai és így rövidebb szimfóniát választott a zenekar az összesen 77 ilyen műfajú alkotásból:

- egy kb. 11 perces B-dúrt (K 173, 1773-ból), amelynek tételei: Allegro spiritoso; Andantino grazioso; Allegro, és amelynek hangszeres felállása az 5+4+3+3+1 vonós mögött két kürtös és két oboista, de a második tételben az oboásokat két fuvolista váltotta fel,

- és egy, néhány perccel hosszabb, G-dúrt, amelyben csak a két-két kürt és oboa volt a fúvósok közül.

Még a szünet előtt jött Kristóf a két még rövidebb darabbal, az E-dúr adagióval és a C-dúr rondóval, amelyeket az öt hegedűverseny mellett lemezre is játszott 4 évvel ezelőtt Pécsett egy nagy sikerű koncerten (akkor a Bánfalvi Béla vezette, de sajnos ma már nem működő Új Magyar kamarazenekar volt a pertner a Kodály Központban).

Ezeket és a szünet után felhangzó A-dúr hegedűversenyt bármikor felidézhetjük a nagy sikert aratott albumból, de egy újabb élő koncert mindig más, mindig egyedi, és Baráti mindig különleges. 

A kb. 5 és 6,5 perces felvezető darab (amelyek közül az adagio először éppen az A-dúr hegedűverseny lassú tételének készült, de végül nem került a talán legnagyszerűbb hegedűversenybe) alatt Kristóf már hamar lenyűgözte a közönséget, de a java csak a szünet után jött.

A K 219-es jegyzékszámú hegedűverseny volt tehát a fő műsorszám, és persze most is utólérhetetlen tökéllyel és természetesen megismételhetetlenül. Kristóf Mozatéhoz hasonló játékos lelke most is a legkomolyabban vette ezt a varázslatos művet, és többnyire jól dolgozott vele együtt a zenekar. Sajnos a hátul ülő fúvósokat nagyon takarták a vonósok, és főleg a finomabb oboahangok nem jöttek át kellően, még közelről hallgatva sem. Négy-hat kisebb emelvényt kellett volna alájuk tenni!

.

A ráadások sem maradtak el: Bach C-dúr szólószonátájánal largója, és leginkább az eleve káprázatos Ysaÿe-tétel, a II. szólószonáta Obsession-ja, még inkább megmutatta Kristóf elmélyülten szép játékát és fegyelmezett virtuózitását.

.

A legvégső ráadás pedig az volt, amit a fenti filmben is érintettek, hogy megtudtuk: az idei Kaposfest után néhány nappal Kristóf megházasodik: menyasszonya éppen egy balatonfüredi illetőségű hegedűművésznő, Kondorosi Karolina, akinek a Zeneakadémiánkon tartott diplomakoncertjén való remekléséről be is számoltam a fórum Hangversenyek című  témájában. Tavaly télen már hallottuk őket együtt játszani, amikor éppen ennek a zenekarnak a második hegedűi első pultjában volt Karolina partner a Beethoven-hegedűversenyben, Veszprémben, ahol a művészeti középiskolát végezte.

.

Azt is tudni kell a filmben elhangzottakhoz, hogy a Stradivari Társaság általában csak néhány évre adja kölcsönbe hangszereit, és ez alól rendkívüli kivétel Kristóf, aki már 15 éve játszik ezen a hegedűn mindenki közös érdekében és örömére. Lemezfelvételei is egyedülállóak a Lady Harmsworth-szal. Az idősebbek közül rajta kívül csak Vadim Gluzman a másik kivétel, de ő egyben a Társaság egyik művészeti szaktanácsadója is.        

Előzmény: [fidelio] mindegy (2030)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.05.19 0 0 2030

Holnap lesz Balatinfüreden az idei 3. tavaszi komolyzenei koncert

az Anna Grand Hotel Dísztermében

.

2019. május 20. 18.00 óra

.
Mozart szólít hegedűn

.
BARÁTI KRISTÓF és a

MENDELSSOHN KAMARAZENEKAR

       Művészeti vezető: Kováts Péter Bartók Béla -- Pásztory Ditta- díjas hegedűművész


Mozart hegedűversenyek és szimfóniák

Kristóf műsora:

Mozart: C-dúr Rondó hegedűre és zenekarra
Mozart: E-dúr Adagio hegedűre és zenekarra
Mozart: 5., A-dúr hegedűverseny - K 219

.

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.05.17 0 0 2029

Malina János is ott volt az április 12-i reptéri koncerten, és az alábbiakban számolt be az előadásról.

A kritikájában említett kerek évfordulókhoz egy kiegészítés: Baráti Kristóf éppen ma lett 40 éves.

.

Még sok-sok boldog évet és szép koncerteket! 

Előzmény: [fidelio] mindegy (2026)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.05.10 0 0 2028

Az alábbi koncertet (Baráti Kristóf és Kelemen Barnabás közös fellépését) a Bartók Rádió május 13-án, hétfőn, 12:36-kor adja le első alkalommal.

Onnan 60 napig érhető el a Hangtárban.

.

https://www.mediaklikk.hu/musorujsag/

Előzmény: [fidelio] mindegy (2027)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.05.09 0 0 2027

Május 1-jén két remek hegedűs (BK és KB) adott közös koncertet, és erről írta a kritikus:


revizoronline.com: Baráti Kristóf és Kelemen Barnabás koncertje a Zeneakadémián

.

Egy zenei részlet az előadásból:

https://www.youtube.com/watch?v=wEXKu_6llnA 

.

.

Május 7-én pedig a Beethoven Budán című ünnepi sorozat záró napján lépett fel Baráti a még csak 21 éves zseniális zongoristával, Berecz Mihállyal.

Beethoven 10 zongora-hegedű szonátájából az 1802-ben írt op. 30-as sorozat A-dúr, G-dúr és c-moll darabját játszották nagy sikerrel, igazodva a nem éppen komolyzenére újjáépített gyönyörű tér akusztikájához és a tévesen értelmezett világosítói háttérhez. Az első szám után aztán sikerült lebeszélni a rendezőket az oda nem illő gagyi fényjátékról, amit sajnos évek óta gyakorol a televíziós Virtuózok című komolyenei vetélkedő. A komolyzene nem cirkusz, és sajnálatos, hogy egyesek nem értik egy-egy ilyen előadás körülményeinek, hátterének alapvető céljait.

A muzsikusok nagy sikert arattak, méltóan ahhoz az előzményhez, amit a több mint hat évvel ezelőtt készített 4-lemezes album jelentett, amelyen a  néhány nap múlva 40 éves lesz Baráti Kristóf Beethoven mind a 10 ilyen művét lemezre játszotta Würtz Klárával. Ők aztán ezt sokszor előadták, részben vagy egészben, itthon (a Várszínházban is) és külföldön, és éppen emiatt volt óriási sikere a fiatal zongoristapartnernek is, aki a pályája (jelenlegi :) csúcsán lévő Barátival méltó közvetítője volt Beethovennek.

Ráadásul eljátszották Schumann a-moll szonátájának második tételét.

Szép este volt, köszönjük, és szívesen, máskor is!   

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.04.18 0 0 2026

Akár naponta is Baráti, illetve társaival ez a kivételes hegedűs. A kétnaponta hallható játéka az április 10-i egyedülálló triózásban is hallható volt, bár kamarázásból kiemelni az egyik kiválóságot a többi közül (Várjon, Várdai) - nem illik. Egészen rendkívüli volt a közel két évvel ezelőtti előadás leadása a MüpArt Classic keretében!

Április 12-én aztán tetőzött a ritka sorozat, amikor a kimagaslóan játszó hegedűs, egyben a repülés szerelmese a Liszt Feri-hegyi reptér régi termináljának utascsarnokának gyönyörűséges, bár kissé száraz miliőjében idézte meg A négy évszakot Vivalditól. Ez a 4 hegedűversenyből álló sorozat valójában 12 részben mutatja be zenével az év hónapjait, és időnként az ehhez írt, illetve a talán a zeneszerzőt megihlető versek is elhangzanak a versenyművek előtt.

Most csak az ismert programzene szólt, és a remek műsorból és a debreceniek zenekari játékból itt most csak a csodálatos hegedűversenyek legihletettebb előadójának játékát emelem ki, mert Kristóf "megszólalásai" kiemelkedőek, amit mindig rögzíteni kellene, hogy e néhány szerény mondat felsőfokú jelzőit alá lehessen támasztani. A kb. ötszáz fellelkesített hallgató figyelme a terem légkörében is érződött, mert a nagyon gyorsan megszokott egyedi akusztikában most is átütött a szólista egyedülálló "hangja", amely a lehető  legfinomabban koncserált a Somogyi-Tóth Dániel által finom kézzel dirigált zenekarral. A szerteágazóan kivételes hangvételű tételek alatt a barokk zene legváltozatosabb és legfinomabb hangulatait élvezhettük a világ legjobb hegedűse szólójával.

.

Az alábbi rövid videón szerényen csak a legjobb magyar hegedűsként jellemezték Kristófot. Aki ismeri a hegedűsök régebbi és mai kiválóságainak felvételeiből a legjellemzőbbeket, és sok koncertet is hallgat, egyszerűen elvarázsolódik Baráti játékától, amely  megismételhetetlen és utolérhetetlen, és ahogy Kristóf beszélt a videón, maga is új felfedezéseket tár elénk alkalmanként, amikor saját magát is felülmúlja.

Kristófot tehát hallgatni kell, akár csak a ráadásként most is eljátszott Ysaye-tétellel, a II. szólószonáta elejéről megidézett Obcessionnal. A ha mindehhez hozzáveszem, hogy két nappal a koncert előtt Kristóf még beteg volt, egészen hihetetlen ez a teljesítménye is, hiszen játékán semmi sem érződött az elmúlt betegségből.

Rengeteg zenét hallgatok, így bátran merem állítani, hogy Kristóf a valaha hallott talán legnagyobb hegedűs, aki a legváltozatosabb műfajok mindegyikében mindig uralja a darabokat, de mindig megmarad a szerzők legalázatosabb, de mégis legjobb közvetítőjének, szólistaként különösen, de másokkal együtt játszva is mindig remek társnak bizonyul. Utóbbi az értelmezés és a hangzás kimagasló egységét jelenti, ami tényleg elbűvölő.

.

Kristóf itthon legközelebb május 1-jén Kelemen Barnabással fog duózni a Zeneakadémián Megumi Hashiba (zongora) közreműködésével:
Spohr: D-dúr Grand duo, Op.67/2
Wieniawski: G-moll etude-caprice két hegedűre, Op.18/1
Wieniawski: Esz-dúr etude-caprice két hegedűre, Op.18/2
Moszkowszki: Szvit két hegedűre és zongorára, Op.71
Prokofjev: C-dúr szonáta két hegedűre, Op.56
Bartók: 44 hegedű duó, BB 104 – válogatás
Sosztakovics: Öt darab két hegedűre és zongorára

.

Majd május 7-én a már hagyományos Beethoven Budán fesztivál záróeseményén fogja az 1802. évi keltezésű op. 30-as sorozat hegedű-zongora szonátáit (A-dúr, G-dúr és c-moll) előadni Berecz Mihállyal a Várszínház felújított épületében válogatott közönség előtt.

Közismert, hogy a holland Brilliant Classic Barátival és Würtz Klárával vette fel Beethoven valamennyi ilyen szonátáját, és ez az album nagy sikert aratott az elmúlt közel hét évben, és joggal került be a kiadó Beethoven-teljes életművének grandiózus kiadásába is.

Később többször is eljátszották Kristófék a 10 szonátát, vagy válogattak belőle itthon és külföldön is, mindig óriási sikerrel. Egyszer a Várszínházban is elhangzott tőlük három szonáta. Kíváncsian várom tehát most a jeles fiatal zongoristával tervezett előadást.

A műsorukon lévő szonátákból egy kis ízelítő az említett Baráti/Würtz Klára felvételből:

https://open.spotify.com/search/results/Beethoven%20op.%2030%20Krist%C3%B3f%20Bar%C3%A1ti

.

.

Kristóf közben kétszer is fellép Varsóban a Ben Gernon dirigálta helyi filharmonikusokkal a Csajkovszkij-hegedűversenyben (ápr. 26., 27.).

Előzmény: [fidelio] mindegy (2024)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.04.09 0 0 2025

Igazi koncerthallgatási időben hallottam először az e-moll Mendelssohn-hegedűverseny felvételét Kristóffal tegnap este.

Nem érdemes a szavakat keresni, másnak is hallgatni kell!

Sokszor hallottam vele korábban is, ahogy még többször játszotta külföldön is, mindig nagy sikerrel.

Visszaidézem egy öt évvel ezelőtti (május 4.) zürichi koncert rövid kritikáját, miközben újra meghallgatom, és én sem tudnék mást mondani...

 

Gyönyörűséges építkezés

 

Azt est középpontjában Mendelssohn e-moll hegedűversenye volt, Baráti Kristóffal. Örömmel figyeltük, mennyire finoman és hivalkodás mentesen értelmezte a darabot. Hangjait, színeit, vibratóit tökéletesen uralta, csodálatosan építette fel a darabot, szorosan együttműködött a karmesterrel és a zenekarral, a finom tempó- és ritmusváltásokat szinte észrevétlenül hajtotta végre, míg a virtuóz részekben könnyed volt.

.

.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.04.08 0 0 2024

Kétnaponta Baráti-koncert :), hiszen ma estére is beállított egy felvételt a Bartók Rádió, amikor 20:27-es kezdéssel a tavaly május 22-i hangversenyt adják le: Kristóf vezényel és Mendelssohn e-moll versenyét is játssza, ráadásul ráadás is volt/lesz...

 

És ne felejtsük: holnapután az M5 adja le a MüpArt koncertek keretében a nagyon emlékezetes triózásukat (Várjon és Várdai voltak a partnerei). A kezdés 22:50 (!?), de így lehetne akár 23:57 vagy 02:48 is, amikor az éjjeli műszakomban általában semmi rendkívüli nem történik, hacsak egy kamaraest meghallgatását nem tekintem annak. Utóbbi kezdéshez úgyis jól passzol a csodálatos Schubert-Notturno.

 

Az első kettőt az adástól 60 napig lehet meghallgatni, a mai, a zuglóiakkal felvett műsort április 20-án 13:37-kor még egyszer leadják, tehát onnan újra elindul a 60 nap. Az M5 anyagai közül pont ez a világklasszis előadás nem játszható vissza - sajnos!

 

A Farkas Gáborral 2015 februárjának közepén felvett márványtermi hangverseny tulajdonképpen az abban az évben kiadott Hungaroton-lemez (Imigyen szóul a Kristóf hölgye...) előzetes bemutatója volt, hiszen a CD 13 száma közül négyet előadtak, és egyedül Bartók Román népi táncai nem kerültek a lemezre. A lemez szép kritikákat kapott.

Az open spotify egyébként a teljes lemezt elérhetővé tette!

 

Az utóbbiról pedig megint eszembe jutott Kristóf repertoárja, amit újból kiegészítek: a Farkas Gáborral játszott két Wieniawski-kettősnek (Legenda és Scherzo tarantella) ugyanis van szólóhegedűre és zenekarra írt változata, emiatt bármikor műsorra tűzheti ezeket is).

.

.

A kiegészített Baráti repertoár-összeállítás tehát az alábbi, immár 78 vet tartalmazva, és ebben csak az általam ismertek szerepelnek...

.

Hegedűversenyek: 43 mű

.

Beethoven, Csajkovszkij, Brahms, Dvorzsák, Saint-Saëns, Dohnányi-I., Sibelius, Wieniawski d-moll, Barber, Berg, Korngold, Dubrovay-II., Bruch-I., Hacsaturján, Glazunov, Sztravinszkij, Sosztakovics -I., Schumann op. posth.: (1-1)

.

J. S. Bach (1041, 1042), J. Haydn (C-dúr és az A-dúr (Melk), Mendelssohn (d-moll, e-moll), Paganini (I. és II.), Bartók, Prokofjev: (2-2)

 

W. A. Mozart (5)

 

 

Vivaldi (8): RV 269 (Tavasz), RV 315 (Nyár), RV 293 (Ősz), RV 297 (Tél);

RV 95 (A pásztor), RV 335a (A csalogány), RV 356, RV 277 (Il Favorito/A kedvenc)

.

Kettősverseny: 6 mű

 

J. S. Bach 1060 (2h és h+ob változatban is) és 1043 (2h); Vivaldi RV 524 (2h) és RV 548 (h+tr), Mendelssohn d-moll (h+z), Brahms (h+g)

.

Hármasverseny: 1 mű

 

Beethoven (z+h+g)

 

Versenymű 5 szólóhangszerre...: 1

 

Vivaldi RV 580 (4h+g)

 

.

Versenymű közeli művek: 6 mű

.

J. Haydn Sinfonia concertante (Op. 84: h+g+ob+fg), W. A. Mozart Sinfonia concertante (h+br és h+g), Lalo - Spanyol szimfónia, Bruch - Skót fantázia,

Rózsa Miklós Sinfonia concertante op. 29 (h+g), Eunho Chang "Fantasia luminosité", azaz Ragyogó fantázia

 

.

Egyebek (hegedűre és zenekarra): 21 mű

.

J. S. Bach 1045 (Sinfonia D-dúr, egy hv-tétel), W. A. Mozart 2 rondó és 1 adagio, Beethoven 2 románc, Csajkovszkij op. 42/1. (Meditáció, Glazunov zenekari átiratában), Ravel Tzigane, Sarasate Carmen fantázia, Navarra (két hegedűre és zenekarra), Ysaÿe A tavalyi hó, Saint-Saëns Bevezetés és rondo capriccioso; Havanaise, Sibelius szvit, Wolf Péter Utazás (2 változatban is, egyébként hegedűversenynek is nevezik), Arvo Pärt Fivérek, Schubert A-dúr rondo (D 438), Bartók I. rapszódia, Wieniawski Scherzo tarantella (op. 1); Legenda (op. 17)

 

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.04.08 0 0 2023

2019. április 6-án este a Bartók Rádió megismételte a 4 évvel korábbi Baráti Kristóf - Farkas Gábor márványtermi koncertet. Most is elragadó és az adástól 60 napig elérhető!

 

https://www.mediaklikk.hu/bartok/

 

18:10-től adták, de előtte még néhány percig egy fuvola-zongora hgv. vége hallható.

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.04.05 0 0 2022

Egy érdekes londoni triózás előzte meg Baráti Kristóf párizsi fellépését: Várdai Istvánnal és Jean-Efflam Bavouzet-vel a következőkkel várták a Wigmore Terem közönségét március 29-én:

Beethoven: 2.szimfónia (szerzői változat zongoratrióra)
Rahmanyinov: 1.(g-moll) elégikus trió
Ravel: Zongoratrió

.

xxxxx

.

Párizsban pedig most is varázslatos volt Kristóf játéka: a sűrű romantika jegyében nagyon hatásosan adta elő szólamát a Bruch-hegedűversenyben, és a zenekarral való társalgás is érzékeny volt, de sosem esett túlzásokba. Tudása legjavát adta, és könnyedén merült el a sokszor nehéz, de nagyon látványos részletekben. Teljes értékű és nagyon hatásos volt az előadás; érezhető volt, hogy a 316. évében lévő csodahangszer ihletett kezekben van a közel 40 éves zseninél, és a modern húrozás olyan éteri vagy mélységeiben is bámulatos hangokat produkált, amilyet csak egy ilyen minőségű hegedűs tud elérni.

Szinte az első pillanattól érezni lehetett a több ezer km-re lévő koncertterem feszültségének fokozódását, és a végén nem váratlanul tört ki tapsorkán és éljenzés, ami több mint két és fél percig tartott. Csak egy ráadás tudta lecsillapítani rövid időre a felajzott hallgatóságot: Kristóf az ilyenkor tőle legtöbbször hallott lidércnyomásos Obcessiont választotta a II. Ysaye-szólószonátából. Ezzel is óriási sikere volt! Kíváncsian várom a szakmai kritikát.

.

xxxxx

.

Habár Bruch leginkább erről a sokat játszott g-moll hegedűversenyről ismert, de azért termékeny szerző volt. A közel kétszáz műve között további két hegedűverseny és a szintén gyakran játszott Skót fantázia is megtalálható, és ezeket a műveit lemezre is vették, nem akárkik előadásában.

A 3., d-moll hegedűversenyt innen meg is lehet hallgatni!

.

.

A világjáró hegedűs legközelebb április 12-én a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében a (Liszt :) Ferihegyi repülőtér 1. termináljának utascsarnokában lép fel a Debreceni Kodály Filharmonikusokkal az örökzöld Vivaldi hegedűversenyekkel, A Négy Évszakkal (km.: Somogyi-Tóth Dániel).

Előzmény: [fidelio] mindegy (2021)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.04.04 0 0 2021

Nemsokára kezdődik az a párizsi koncert, amelyen Baráti Kristóf Max Bruch g-moll hegedűversenyét játssza. Az alábbi linken 20 órakor indítható az élő adás!

.

Korábban azt írtam, hogy még nem hallottam vele, de tévedtem, mert a 2015. április 19-i berlini játékát felvételről közvetítették. Kiemeltem e témából Kristóf Bruch-hal kapcsolatos "találatait":

https://forum.index.hu/Article/showResultList?o=&aq_text=Bruch&aq_cre=0&user_id=&topic_id=9224323&forum_id=9222872&aq_ext=0&t=9224323 

.

és eközben jöttem rá feledékenységemre, de rátaláltam egy "újabb"  repertoárdarabjára is, amit kihagytam a többször beírt összeállításból. A hegedűre és zenekarra írt darabok tehát kiegészülnek Sarasate két hegedűre és zenekarra írt rövid művével, a Navarrával, és ezzel már 76 mű van a listán.

.

.

 

Hegedűversenyek: 43

.

Beethoven, Csajkovszkij, Brahms, Dvorzsák, Saint-Saëns, Dohnányi-I., Sibelius, Wieniawski d-moll, Barber, Berg, Korngold, Dubrovay-II., Bruch-I., Hacsaturján, Glazunov, Sztravinszkij, Sosztakovics -I., Schumann op. posth.: (1-1)

.

J. S. Bach (1041, 1042), J. Haydn (C-dúr és az A-dúr (Melk), Mendelssohn (d-moll, e-moll), Paganini (I. és II.), Bartók, Prokofjev: (2-2)

 

W. A. Mozart (5)

 

 

Vivaldi (8): RV 269 (Tavasz), RV 315 (Nyár), RV 293 (Ősz), RV 297 (Tél);

RV 95 (A pásztor), RV 335a (A csalogány), RV 356, RV 277 (Il Favorito/A kedvenc)

.

Kettősverseny: 6

 

J. S. Bach 1060 (2h és h+ob változatban is) és 1043 (2h); Vivaldi RV 524 (2h) és RV 548 (h+tr), Mendelssohn d-moll (h+z), Brahms (h+g)

.

Hármasverseny: 1

 

Beethoven (z+h+g)

 

Versenymű 5 szólóhangszerre...: 1

 

Vivaldi RV 580 (4h+g)

 

.

Versenymű közeli művek: 6

.

J. Haydn Sinfonia concertante (Op. 84: h+g+ob+fg), W. A. Mozart Sinfonia concertante (h+br és h+g), Lalo - Spanyol szimfónia, Bruch - Skót fantázia,

Rózsa Miklós Sinfonia concertante op. 29 (h+g), Eunho Chang "Fantasia luminosité", azaz Ragyogó fantázia

 

.

Egyebek (hegedűre és zenekarra): 19

.

J. S. Bach 1045 (Sinfonia D-dúr, egy hv-tétel), W. A. Mozart 2 rondó és 1 adagio, Beethoven 2 románc, Csajkovszkij op. 42/1. (Meditáció, Glazunov zenekari átiratában), Ravel Tzigane, Sarasate Carmen fantázia, Navarra (két hegedűre és zenekarra), Ysaÿe A tavalyi hó, Saint-Saëns Bevezetés és rondo capriccioso; Havanaise, Sibelius szvit, Wolf Péter Utazás (2 változatban is, egyébként hegedűversenynek is nevezik), Arvo Pärt Fivérek, Schubert A-dúr rondo (D 438), Bartók I. rapszódia

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.03.31 0 0 2020

A múlt hónap 15-én, nagy nemzeti ünnepünk tiszteletére rendezett koncerten, lemaradtam a Baráti Kristóf szólójával előadott Bruch g-moll hegedűversenyről, amit Szófiában játszott az ottani rádiózenekarral (km.: Mark Kadin), és a Világméretű koncert Terembe is közvetítették.

Most időben tudtam meg egy hasonlót - Párizsból közvetítik:

https://www.worldconcerthall.com/en/schedule/a_robins_world_premiere_bruch_with_barati_and_shostakovichs_leningrad_from_paris/47375/

 

Mivel most tértünk rá a nyári időszámításra, a koncert április 4-én nálunk este 8-kor kezdődik!

.

Talán még nem is hallottam Kristóffal ezt a remekművet, amelyet már többször játszott külföldön, pl.: https://forum.index.hu/Article/showArticle?na_order=&na_start=120&na_step=30&t=9224323

.

A Robin-darab mögött Jean-Baptiste Robin Órarúgó című műve értendő. Még nem hallottam erről a muzsikusról, így a Sosztakovics-szimfónia előtt arra is kíváncsi leszek.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.03.05 0 0 2019

A 2006. évi kezdet után eljutottunk e témában az idei évhez, hiszen ez a 2019. beírás, követve a zseniális hegedűs egyre magasabban ívelő pályáját.

.

Kristóf három koncertből álló fellépésének utolsó helyszínéről az alábbiakat írta Ken Walton.

.

.

Akár tudatosan, akár véletlenül választották a RSNO koncertjének időpontjává a március elsejét, Wales védőszentjének, Szent Dávidnak az emléknapját, a zenekar Wales előtt tisztelgett ezen a hétvégén, amikor a William Mathias 1978-ban írt Requiescat című művével kezdték előadásukat. A darab rövid, megnyugtató, meglehetősen eseménytelen, ugyanakkor csodálatosan és egyszerűen felépített mű, bánatos zenei szövetével és visszafogott színekkel izgatóvá téve, mindezt érzékenyen kifejezve ebben a lelkes és átgondolt előadásban.

 

RSNO és Baráti Kristóf Glasgow-ban, a Royal Concert Hall-ban

 

A nyitó darab után viszont energikus program követkzett, Brahms- és Dvorzsák-művel, amelyeket az elegáns és ősz hajú magyar dirigens, Gilbert Varga, és a fiatal főszereplő honfitárs, a hegedűs szólista, Baráti Kristóf, kellően élénken szólaltatott meg.

A Brahms-hegedűversenyben dinamikus kettőst alkottak, egyformán világosan és pontosan megfogalmazva a részleteket és a terjedelmesebb, fenséges zenei íveket. Mindemellett Baráti játéka valójában olyan képzetet keltett, mint amikor egy keménykötésű és elegáns, fesztelen ritmusokkal túltöltött fiatalember biztos kézzel irányítja hajóját a fenyegető sziklák között. Játéka mindig incselkedőbb volt az elképzelhetőnél, de a rendíthetetlen karmester mindig igazodni tudott hozzá, sőt, akár vissza is fogta, ezáltal a kockázatos ösztönösség és az egységes kohézió közötti egyensúly érdekfeszítően alakult. Gilbert Varga meglehetősen szabadjára engedte zenekarát, hogy az érezze a szólistát, és reagáljon is rá kifejező és színes kiegyensúlyozottsággal. Baráti a robusztus hegedűverseny után egy finoman lebegő tételt játszott Bach egyik szólóművéből.

....................................................................

(Dvorzsák IX. (Az Új Világból című) szimfóniája volt a zárószám)

Előzmény: [fidelio] mindegy (2015)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.03.05 0 0 2018

Wolf Péter Utazásait hallgattam vissza, miközben találtam egy újabb régi repertoár-darabot Kristóftól. Kiemelve soroltam be a többi közé, hogy meghallgatható legyen. A havanaise egyébként habanera alakban is ismert kubai (tánc)zene.

Ezzel együtt már 75-t ismerek Mik lehetnek még Kristóf tarsolyában, illetve hegedűtokjában?

.

.

Hegedűversenyek: 43

.

Beethoven, Csajkovszkij, Brahms, Dvorzsák, Saint-Saëns, Dohnányi-I., Sibelius, Wieniawski d-moll, Barber, Berg, Korngold, Dubrovay-II., Bruch-I., Hacsaturján, Glazunov, Sztravinszkij, Sosztakovics -I., Schumann op. posth.: (1-1)

.

J. S. Bach (1041, 1042), J. Haydn (C-dúr és az A-dúr (Melk), Mendelssohn (d-moll, e-moll), Paganini (I. és II.), Bartók, Prokofjev: (2-2)

 

W. A. Mozart (5)

 

 

Vivaldi (8): RV 269 (Tavasz), RV 315 (Nyár), RV 293 (Ősz), RV 297 (Tél);

RV 95 (A pásztor), RV 335a (A csalogány), RV 356, RV 277 (Il Favorito/A kedvenc)

.

Kettősverseny: 6

 

J. S. Bach 1060 (2h és h+ob változatban is) és 1043 (2h); Vivaldi RV 524 (2h) és RV 548 (h+tr), Mendelssohn d-moll (h+z), Brahms (h+g)

.

Hármasverseny: 1

 

Beethoven (z+h+g)

 

Versenymű 5 szólóhangszerre...: 1

 

Vivaldi RV 580 (4h+g)

 

.

Versenymű közeli művek: 6

.

J. Haydn Sinfonia concertante (Op. 84: h+g+ob+fg), W. A. Mozart Sinfonia concertante (h+br és h+g), Lalo - Spanyol szimfónia, Bruch - Skót fantázia,

Rózsa Miklós Sinfonia concertante op. 29 (h+g), Eunho Chang "Fantasia luminosité", azaz Ragyogó fantázia

 

.

Egyebek (hegedűre és zenekarra): 18

.

J. S. Bach 1045 (Sinfonia D-dúr, egy hv-tétel), W. A. Mozart 2 rondó és 1 adagio, Beethoven 2 románc, Csajkovszkij op. 42/1. (Meditáció, Glazunov zenekari átiratában), Ravel Tzigane, Sarasate Carmen fantázia, Ysaÿe A tavalyi hó, Saint-Saëns Bevezetés és rondo capriccioso; Havanaise, Sibelius szvit, Wolf Péter Utazás (2 változatban is, egyébként hegedűversenynek is nevezik), Arvo Pärt Fivérek, Schubert A-dúr rondo (D 438), Bartók I. rapszódia

Előzmény: [fidelio] mindegy (2003)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.03.03 0 0 2017

A koncert Edinburgh-ben volt valójában. A csodálatos helyszínről,

ahol a több mint százéves épület nagyterme 2.200 férőhelyes.

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.03.03 0 0 2016

Kristóf 4 előadásból álló Brahms-sorozatának utolsó előtti helyszíne Edingburgh volt.

Erről jelent meg az alábbi beszámoló:

http://seenandheard-international.com/2019/03/two-big-hitters-and-a-relative-mathias-rarity-from-varga-and-the-rsno/

 

 

Két slágerszám és egy meglehetősen ritka Mathias-mű Gilbert Vargától és a Royal Scottish National Orchestra-val (RSNO, azaz a Királyi Skót Nemzeti Zenakarral).

2019. március 1-jén, Mathias, Brahms és Dvorzsák darabokat adott elő Edingburgh-ban, az Usher teremben a zenekar, Baráti Kristóf szólista közreműködésével.

Műsoruk:
William Mathias: Requiescat (1977)
Johannes Brahms: Hegedűverseny (1878)
Antonín Dvořák: IX. Szimfónia (az Új Világból); 1893

A magyar karmester és a amagyar szólista között szinte semmilyen gyakorlati különbség nem volt a Brahms-darabban, de valamit mégis lehetett érezni a mű Joachim Józseffel kapcsolatos eredeti örökségének kapcsolatából. A hegedűverseny olyannyira érthető és lírai volt, mint amiben reménykedhettem. Baráti mind képletesen, mind a szó szoros értelmében világos vonalat képviselve viszonyult a műhöz, beleértve a kadenciát is, és az első tételben varázslatos hömpölygéssel játszott. Gilbert Varga szintén csodálatosan tisztán vezényelt, és a csodálatos adagio remekül sikerült, különösen annak oboaszólója, de a hegedűs és a zenekar párbeszéde is.
A Dvorzsák-szimfóniára is az érthetőség és a frissesség volt a jellemző,.....
................................................
A program legérdekesebb darabja volt a legkevésbé ismert. A walesi Mathias Requiescat (Nyugodjék) című, és mindössze 10 perces műve nem nevezhető miniatűrnek.........................................

(Simon Thompson)

.

A már többször hivatkozott közel hat évvel ezelőtti előadás INNEN - Kristóffal!

Előzmény: [fidelio] mindegy (2015)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.03.02 0 0 2015

Tegnap Skóciában, Glasgow-ban, lépett fel Baráti Kristóf Brahms hegedűversenyével. Előtte Edinburgh és Dundee volt helyszín, ugyanazzal a műsorral és szereplőkkel.

A glasgowi, több mint 28 éves és 2475 férőhelyes terem INNEN!

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.03.01 0 0 2014

A Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik koncertje a Kodály Filharmonikusok által már ilyen célra használt régi Ferihegy 1-es terminál utascsarnokában lesz április 12-án este. Közel 400 hallgató fér be.

A ragyogó, A Négy Elem című, műsor INNEN, de rögtön kiemelem, hogy a szólista Baráti Kristóf lesz Vivaldi A Négy Évszak című hegedűversenyeiben.

Már többször hallottam tőle, teremben és szabadban is, csodás a megfogalmazása.

Jegyvétel és másoknak ajánlás közben akadtam rá egy több mint húszéves felvételre, amelyben a Budapesti Vonósok adják elő  koncertmesterük, Bánfalvi Béla szólójával, és ezt a felvételt a tubusba való feltöltés (2011. január 30.) óta közel 196 milliószor (!) nyitották meg, és remélhetőleg meg is hallgatták.

https://www.youtube.com/watch?v=GRxofEmo3HA

 

 

Bánfalvi Béla egyébként éppen tegnap volt 65 éves. Még sok-sok boldog születésnapot!

A BV után Bánfalvi Béla megalapította az - azóta sajnos leállt - Új Magyar Kamarazenekart, és nem véletlenül játszották éppen A Négy Évszakot is a több mint hét évvel ezelőtti Nádor termi bemutatkozó koncertjükön; a szólista Baráti Kristóf volt.

 

A mű köztudottan a zeneirodalom egyik legnépszerűbb műve, és talán ezért is választották Budapest legszebb szállodájának nevéül a belvárosi Széchenyi téren. Bizonyára óriási sikere lesz a fenti koncertnek Kristóffal is.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.02.24 0 0 2013

Pár napja számolt be a 168 óra is Baráti Kristóf és Várdai István megtisztelő meghívásáról az előzményben már említett Csajkovszkij Verseny zsűrijébe. Apró módosítással beírom a képükkel illusztrált szöveget, Sándor Zsuzsanna és Körner Tamás beszélgetését.

.

A zene olimpiája

.

Várdai, Baráti és Csajkovszkij

.

Idén június 17. és 29. között rendezik meg Moszkvában, illetve Szentpétervárott a 16. Nemzetközi Csajkovszkij Versenyt (a kezdéskor 16 és 32 év közötti hangszereseknek, míg az énekesek alsó korhatára 19 év), amely magyar szempontból is kiemelkedő esemény lesz. Ahogy Körner Tamás impresszárió, a Klasszikus Koncert Ügynökség alapítója a 168 Órának elmondta: ez a világ egyik legrangosabb zenei versenye, évtizedek óta nem volt magyar tagja a verseny zsűrijének, most azonban a két kitűnő impresszáltját meghívták zsűrizni.

   - A verseny 1958-ban indult (hegedűsöknek és zongoristáknak), a következő versenyen már csellisták is indulhattak, és ekkor a még csak 23 éves Mező László negyedik lett, ma pedig már hegedű, cselló. zongora, ének, valamint fa- és fémfúvós kategóriába lehet nevezni. Más, hasonló versenyekkel ellentétben csak négyévente rendezik meg. Ez a verseny egy kicsit olyan, mint egy zenei olimpia. Aki itt jól szerepel, nemcsak komoly anyagi díjazásban részesül, de a világ legjobb zenekaraitól, koncertügynökségeitől kap maghívásokat. Sok világsztár karrierje innen indult, pl. a hegedűsök közül Gidon Krémeré, Vladimir Ashkenazy zongoristáé, Natalia Gutman csellistáé vagy Jelena Obrazcova énekesé is. A zsűriben csak a legnagyobb zenei mamutok vesznek részt, többségük már idősebb mester, pl. idén van egy kilencven fölötti is köztük. A két magyar zenész meghívása azért is óriási elismerés, mivel egyikük sincs még negyvenéves - tette hozzá Körner Tamás. (Baráti idén május közepén lesz annyi, de Várdai novemberben még csak harminchárom éves lett).

   Várdai 2007-ben indult is a versenyen, harmadik lett. A két magyar zenésznek majdnem egyszerre kezdődött a karrierje. Várdait tavaly kinevezték a világelső Bécsi Zene- és Előadóművészeti Egyetem egyik csellóprofesszorának. Mindketten Stradivari hangszeren játszanak, rengeteg közös fellépésük van, és már ötödik éve ők az idén tízéves Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztivál, a Kaposfest művészeti vezetői.

.

xxxxx

.

A versenyre idén 200 USD-ért lehet nevezni, a díjak pedig:

Nagydíj, amit az összes 1. helyezett közül kaphat valaki:

             100.000 USD, de ehhez még hozzájön az 1.díj összege is

     1. díj: 30.000 USD és egy aranyérem

     2. díj: 20.000 USD + ezüstérem

     3. díj: 10.000 USD + bronzérem

     A 4-8. helyezettek diplomát kapnak és 5.000 és 2.000 USD közti  összeget.

Az indulásra 24-ben maximált hegedűsök, csellisták és zongoristák között csak 6 díjat osztanak, a kétszer annyian, de persze több kategóriában induló fúvósok közt 8-8 díjat, a 30-30 női és férfi  énekes pedig 4 díjat kaphat.

A korábbi versenyekről INNEN!

.

A számtalan zenei verseny díjainak összevetéséről:

- az ARD versenyén (cselló, kalrinét, fagott és ütő kategóriákban 10.000 EUR az 1. díj összege. Van egy 6.000 EUR-s Közönségdíj is.

- a belgiumi Erzsébet királynő Verseny 1. helyezettjei 25.000 EUR-t kapnak.

- a moszkvai Paganini Hegedűverseny 1. helye 50.000 USD-t ért.

 

Előzmény: [fidelio] mindegy (2008)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.02.15 0 0 2012

Közben eszembe jutott, hogy Baráti Kristóf alábbi műfajú művekre szorítkozó repertoárjából kimaradt Csajkovszkij Melankolikus szerenádja...

 

xxxxx

.

Kristóf tegnapi Brahms hegedűversenye most is kivételes volt: csak ő tudja ennyire ihletetten eljátszani, és ehhez kaptunk egy kiváló zenekart (NFZ) a remek akusztikájú Müpában. Ez a kiváló darab régóta szerepel Kristóf repertoárjában, és nem véletlenül választotta a közel hét évvel ezelőtti pécsi diplomakoncertjének műsorába, mert szereti és tudja mélységeivel és magasságaival is megszerettetni a közönségével.

Akkor a győriekkel adta elő, és nagyon élveztük. A tegnapi persze közelebb volt időben, és most is varázslatos, ami minden résztvevőnek együtt szól. Az ilyen eseményekkel kell jó előre megtervezni a koncerthallgatási naptárat, első helyen Baráti közreműködésével és mindig szinte tökéletes játékával.

A darabot alaposan elemezték a szakírók, az előadást pedig hallgatni kell, szavakkal nem lehet kifejezni a hatást, de sok felvételét ismerem a darabnak, nem beszélve a Kristóffal hallott továbbiakról, és megalapozottan tartom a legjobbnak. Természetesen ráadásokat is  kaptunk, először az említett diplomahangversenyen is ráadásként elhangzott Bach d-moll partita-bevezető tételt, az allemande-t, majd az ilyenkor legtöbbször választott lidércnyomásos Ysaÿe-tételt a II. szólószonáta elejéről. Most is maximális alázattal és kifejező erővel ezeket is.

.

.

Az NFZ februári műsorfüzetében is írnak a hegedűversenyről és az utána elhangzó Sosztakovics-szimfóniáról, de a mai részbeni ismétlésről is, ahol a szünet után a Beethoven-V. kerül műsorra a Pesti Vigadóban. Ennek beharangozására az ERŐ ÉS SZÉPSÉG fogalompárt választották címnek, és alatta Baráti ismert fotóját látni. Tegnapi Brahms-játékában valóban az erő és szépség együttesét kaptuk. 

.

A habár régen, más közreműködőkkel és máshol készült ez a 6 éves  felvétel, de emlékeztetőnek jó: a szólista ugyanaz! A további tételek is elérhetők a linkről. Ez a koncert részben választ adhat az idézett diplomahangversenyt ismertetőnek, hogy miért ők voltak Kristóf partnerei Pécsett. Az ismeretség persze korábbi, hiszen Várdai István 2009 őszi hasonló koncertjén is ők voltak a zenekar a Brahms-kettősversenyben, és persze akkor Baráti volt a másik szólista. Ekként szövődnek a muzsikusbarátságok, és kellő színvonal és megértés esetén vállnak tartós kapcsolattá, mint a Kaposváron is együtt dolgozó két kedvenc esetében. Ne feledjük, hogy Várdai is fellépett Kristóf diplomakoncertjén, a Schubert-vonósötösben.

.

.

Sosztakovics remeke is kitűnően sikerült: s habár a szerző jóval későbbi (1969) 14. szimfóniájának első tétele egyértelműen a De profundis címet kapta, éppen Federíco García Lorca más környezetre utaló rövid és velős verse nyomán, annak megzenésítésével, és itt is ezt, a mélységből feltörő fájdalmas kiáltást, de a bizakodást is éreztem a nyitó tételben és később is a háború és néha a derű jeleneteiben: 8 bőgő, 10 cselló és 8 brácsa indított..., de a további tételek és részletek is megrázóak voltak a kitűnő tolmácsolásban; kiváló fúvós szólókkal, ütösőkkel stb. A 14. szimfóniában a basszus (bass) és a bőgők (bass) párbeszéde meghatározó. Ez a mű különben 4 költő 11 versére készült.

Érdemes volt ott maradni a koncert második részére!

.

.

De talán Weöres Sándor azonos című hosszabb remeke szolgáltathatott volna alapul erre a szimfóniára, hiszen az azt megelőző évben született.

.

.

          De profundis

Bárhonnan is lettem, földre-űzve
ruhámból e lenti akol bűze
nem múlik soha.
Itt Istennek barma és virága
tolong egymás elevenét rágva,
szörnyű lakoma.

Jót aligha vártam, mégse hittem,
hogy ily nyomor zsúfolódik itten;
más csillag fia
ha egy percig kóstolna kínunkba,
mintha olvadt érc-özönbe hullna,
gőzzé omlana.

Kedvből búba, bánatból örömbe
lódulunk itt föl-le, föl-le, föl-le
óhatatlanul,
mint ki előtt megkínzása végett
váltogatnak, világost-sötétet,
míg megtébolyul.

Az ész itt az Észnek satnya fattya:
csak a dolgok héját tapogatja,
csontig sose jut.
Éber-álom félhomálya rajtunk,
így vesződjük mocsár-mélyi harcunk,
honnan nincs kiút:

hisz egymáson élősködve élünk,
más halálán életet cserélünk:
a föld rendje ez.
Testvér itt a kő, fa, állat, ember,
testvért eszem lucskos gyötrelemmel
s testvérem megesz.

Kóbor macska szívja csibe vérét:
ennek halálkínját, annak éhét
egyben szenvedem.
Sziklát zúznak, föld húsába törnek:
nem fáj az a kőnek, sem a földnek,
de fáj énnekem.

Hogyha bármit ölnek, engem ölnek,
minden kínja, keserve a földnek
rám-csap éhesen.
Lángba légy hull: én vergődöm ottan,
százszor halok minden pillanatban
s vége nincs sosem.

.

Léten túl is, ha szétnyílt a fátyol,
majd e világmélyi utazástól
reszketek, tudom.
Menny sem adhat már nekem nyugalmat:
Isten fénye közt is e siralmat
mindig jajgatom.

.

/1942/

Előzmény: [fidelio] mindegy (2003)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.02.11 0 0 2011

Úgy emlékszem, hogy valahol már említettem a Papagenóban is közölt hírt, Baráti-Várdai-Szűcs trió megtisztelő kinevezését a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának Zeneművészeti Intézetébe. Címzetesek lettek: az első kettő c. egyetemi tanár, Máté pedig c. egyetemi docens. Gratulálok!

.

Most találtam csak rá a Bohém-sajtótájékoztató képeire:

http://www.art.pte.hu/hirek/cimzetes_tanari_kinevezesek_zmi_ben

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.02.04 0 0 2010

Gyakorlott szakemberek és zenehallgatók (köztük magam) számára a jelenlegi időszak (hosszabb idő óta és remélhetően még sokáig) a legjobb hegedűsnek Baráti Kristóf számít a világon, amit zenei versenyek eredményei, koncertkritikák és lemezfelvételek értékelése is alátámaszt. Kristóf repertoárja igen széles, lejjebb csak a hegedűre és zenekarr írt műveket összegeztem, de a kamaraművekben is kiválót nyújt.

A legjelentősebb versenyművekből Vivalditól Dubrovay Lászlóig szinte mindent a legmagasabb fokon ad elő, a kiemelkedő szólódarabokban szintén. Nem véletlen tehát, hogy ilyen előadásaira is - itthon és külföldön egyaránt - megtelnek a hangversenytermek, és felfigyelnek rá a koncertszervezők, karmesterek és lemezkiadók.

 

Minderre a legújabb bizonyíték az 1953-ban elhunyt nagy orosz zeneszerző, Szergej Prokofjev születésének 125. évfordulója alkalmával összeállított lemezkiadvány, amelyben a 2016. április 23-án és a rákövetkező napon két helyszínen (a moszkvai Csajkovszkij teremben és Szentpéterváron a Mária Színházban) elhangzó műveket rögzítette blu ray formátumban az Arthaus Musik kiadó 4 lemezen, összesen 785 percnyi (több mint 13 órányi) anyagban. A felvételeket DVD-ben is kiadták. Tavaly novemberben került piacra az összeállítás. Erről már tavaly november 14-én röviden beszámoltam, megemlítve Kristóf más koncertjeit is Gergievékkel vagy másokkal ezzel a hegedűversennyel. A londoni fellépésről több helyen is beszámoltak, hasonlóan igen nagyra értékelve azt: a Guardian, a bachtrack és

 

 

http://seenandheard-international.com/2016/09/gergiev-and-mariinsky-orchestra-in-fine-form-for-second-prokofiev-concert/

.

Az alábbi linken Robert Cummings, a MusicWeb International kritikusa részletesen elemzi a felvételeket, amelyek közül itt a Baráti Kristóffal Szentpéterváron felvett, 1935-es keltezésű g-moll hegedűverseny méltatását emelem ki. Partnere itt is a Valerij Gergiev dirigálta Mária Színház Zenekara volt.

.

"A magyar Baráti Kristóf 2010-ben megnyerte a moszkvai Paganini Hegedűversenyt. A II. Prokofjev hegedűverseny ezen interpretációja az általam valaha hallott legszokatlanabb előadások egyike: Baráti megfogalmazása meglehetősen lágy, a mű gazdag líraiságát kiemelve, hangja többnyire igen kifinomult, és csak ritkán emeli meg hegedűje hangját. Lírai megközelítése tehát kevésbé agresszív, amellyel inkább a poszt romantikus előadásmódot részesíti előnyben a mű buja dallamaira. Habár előnyben részesíteném a következő néhány felvételt (Arabella Steinbacher /Pentatone, Vadim Gluzman/BIS, Janine Jansen/Decca és Kyung-Wha Chung/Decca), de Baráti ezzel az előadásával meggyőző hatást kelt, ami hatalmas tapsot váltott ki a hallgatóságból. Sosem izgattak különösebben a Heifetz-féle megfogalmazások, de a Baráti-lnterpretáció is nagyon jó."

.

A másik (D-dúr) Prokofjev-hegedűverseny szólistája Leonidas Kavakos.

.

.

xxxxx

.

A fenti általános Baráti-dicséret alapján említem Kristóf szombati (február 2-i) Bartók-játékát a II. hegedűverseny szólistájaként. Kristóf az említett széles és gazdag repertoár bármelyik darabjával sikeres felvételeket produkálhatna, különösen Bartók-előadásaival, amelyekhez foghatót nehéz lenne találni világszinten. Rendszeresen tűzi műsorára a két hegedűversenyt, a szólószonátát, a zenekari rapszódiát vagy a Bartók kamaradarabokat (Szonáta, Román népi táncok, 44 duó), és csak az utolsó másfél évben tizenkét ilyen koncertje volt, köztük négyszer a II. hegedű-és háromszor az I. hegedűversennyel, valamint kétszer a Szólószonátával. Utóbbiak közül a 2017. december közepén a BMC-ben elhangzott interpretáció akár lemezre is kerülhetne, annak idején beszámoltam a kivételesen szép előadásról.

A friss élmény is maradandó lesz, különösen a lélekzetelállító lassú tétel okozott gyönyörűséget. A koncert első számában (Bartók Erdélyi táncok) túl hangos zenekart a karmester a szólistához szelidítette a versenyműben, így mindegyik tételben remekül érvényesült Kristóf hegedűje a zenekarral párbeszédben is, nem beszélve a most is varázslatos, bámulatos szólói során.

A megérdemelt nagy tapsot és ovációt természetesen egy varázslatos szólóval köszönte meg, Bach d-moll partitájának gigue tételével, és ebben is érezhettük azt a mélységes alázatot, amellyel Bartókhoz hasonlóan Bach-hoz is közelít. Mindegy, kik a partnerek, a zeneszerző és műve van a középpontban, amihez ideális médium a nemsokára negyven éves lesz világsztár, akiben viszont sosem érezni a sztárság pejoratív jellemzőit.

.

Megint a fenti értékelést erősítendő: Kristóf legközelebb (február 10-én Münchenben) a Csajkovszkij-hegedűversenyt játssza a Gergiev-vezette Mária Zenekarral, majd kétszer lesz itthon a Brahms-hegedűverseny szólistája a Hartmut Hänchen dirigálta Nemzeti Filharmonikus Zenekarral (február 14-én a Müpában, és másnap a Pesti Vigadóban). Ezek az előadások jó próbákat is fognak jelenteni a következő három skóciai koncertre (február 28., Dundee, március 1., Edinburgh és másnap Glasgow), amelyeken a Skót Nemzeti Zenekart Gilbert Varga fogja vezényelni.

Előzmény: [fidelio] mindegy (2009)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.02.01 0 0 2009

Február 2-án d.u. fél 4-kor a Zuglói Filharmónia koncertezik a Zeneakadémián a Gaudeamus bérletük 4. előadásán.

 

A műsor kiváló, a II. Bartók-hegedűverseny szólistája szintén, hiszen Baráti Kristófot hallhatjuk a Dobszay Péter irányította zenekarral. A kiegészítő műsorszámok is vonzóak, amihez a Debussyt megihlető Mallarmé-verset és annak magyar fordítását (Egy faun délutánja) megismétlem. A lenti kép az 1876-os első kiadás címlapján a faun, Édouard Manet-tól.

.

.

https://forum.index.hu/Article/showResultList?o=&aq_text=%22B%E1r+jobb+jel+volna%2C+mint+az+%E9des+semmis%E9g%2C%22&aq_cre=0&user_id=&topic_id=&forum_id=0&aq_ext=0&t=9224468

.

 

  

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.01.27 0 0 2008

A zenei versenyek egyik legjelentősebbike a négy évenként megrendezett Moszkvai Nemzetközi Csajkovszkij Verseny, amely idén már a XVI. alkalommal hívja és minősíti a fiatal muzsikusokat.

.

A versenyen magyarok is indultak, akik közül Várdai István 2007-ben III. lett. Ugyancsak Moszkvában rendezik meg a Nemzetközi Paganini Hegedűversenyek egyikét (a másik színhelye Genova, ahol már 55 alkalommal versenyeztek a hegedűsök). Moszkvában a 2010. évi Vi. megmérettetésen, 18 ország 36 résztvevője közül Baráti Kristóf lett a győztes, a döntőben éppen Paganini D-dúr versenyművével.

.

Azóta mindkét kiváló zenészünk töretlenül haladt a világhír felé, a fiatalabbb  Várdai még megnyerte a müncheni ARD versenyét 2014-ben, több kiemelkedő lemezfelvételt készítettek velük, és ma már a legkeresettebb és legjobb előadók közé számítanak, de sikeresen oktatják is a fiatalabbakat.

.

Friss hír, hogy az idei Csajkovszkij Verseny zsűrijébe mindkettőjüket meghívták, ami eddigi pályájuk újabb jelentős állomása lesz.

A zsűrik eddig véglegesített összeállítása INNEN!

.

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.01.22 0 0 2007

Hosszú idők óta követem itt a kiváló trónkövetelő muzsikusainkat, akik közül többen szerintem már a trónon vannak, legalábbis pályájuk mindenkori csúcsán. Közülük Baráti Kristófot ismertem meg legkorábban, majd hasonlóan magas színvonalú játékuk alapján kellett mind gyakrabban meghallgatni a többieket: Várdai Istvánt, Fülei Balázst, Farkas Gábort és Várjon Dénest. Közülük a Baráti-Várdai-Várjon hármas most egyazon hazai koncertügynökséghez tartozik, és emiatt gyakrabban szerepelnek együtt. Fellépéseik a kamarázás kivételes eseményei.

.

E fórumon külön-külön témában foglalkozom velük, de a Hangversenyek, a Kamarazene és a Kaposfest cím alatt is szerepelnek. Legutóbb, január 11-én a hasonlóan kiváló Szűcs Máté brácsista csatlakozott hozzájuk egy remélhetően ismétlődő kamarázásra, és a nagyon várt szereplésükben nem is csalódtunk.

.

Ebbe a témába másolom be az említett Brahms-koncertjükhöz a Müpa Magazin idei első számában megjelent, Baráti Kristóf és Várjon Dénes fényképeivel megjelent  előzetest:

.

KÖZÖS szenvedély

.

Négy markáns művészegyéniség, négy imponáló világkarrier. BARÁTI KRISTÓF, SZŰCS MÁTÉ, VÁRDAI ISTVÁN és VÁRJON DÉNES Brahms zongorás kvartettjeiben sem a négyesért fog játszani.

.

A kamaramuzsikálás, az valami más, az valami több: a zenészinterjúk visszatérő, sőt már-már állandónak tekinthető eleme ez a vajmi nehezen szavakba foglalható, ám a közönség számára is mélyen átélhető igazság. S mégis, kár lenne tagadnunk, hogy volt egy-két évtized az ezredforduló táján, amikor a magyar koncertéletben valamelyest alábbszállt a szorosabb értelemben vett kamarazenélés becse. A méltán nevezetes hazai vonósnégyesek persze akkoriban is koncerteztek, a világhírű magyar kamaratradíciót továbbra is ápolták, és néha különlegesen emlékezetes élménnyé vált legendás művészek intim hangversenytermi együttműködése: gondoljunk csak Kocsis Zoltán és Perényi Miklós - lemezről részben máig visszahallgatható - közös fellépéseire a kilencvenes évekből. Valami mégis hiányzott, de hogy egészen pontosan mi is, az voltaképpen csak akkor derült ki, amikor néhány esztendeje végre meglett: a hangversenyélet főszereplőinek elkötelezett, rendszeres és - jobb szó híján - szexepilt sugárzó, együttes kamarazenei jelenléte.

.

Ennek a mára fesztiválok sorát életre hívó és valóságos kamarazenei reneszánszt teremtő  fordulatnak alighanem kitüntetett pillanata volt a zongorista Várjon Dénes, a csellista Várdai István és a hegedűs Baráti Kristóf hármas egymásra találása a koncertdobogón. Ez persze akár magától értetődő eseménynek is számíthatott volna, ám ez a tény fikarcnyit sem vont le a találkozás tüneményszerűségéből. 2013 márciusában, a Budapesti Tavaszi Fesztivál programján került sor erre az első nyilvános kamaramuzsikálásra, az Urániában, és ahogy azt egy akkori kritika megörökítette: "Emlékezetesen szép este volt, a jelek azt mutatták, hogy a három muzsikus egymásra talált – maradjanak is együtt, és muzsikáljanak minél többet a zongoratrió hiányműfajában, mindnyájunk örömére."

.

A bizonyosan sokak vágyát kifejező kritikusi óhaj beteljesült, Baráti, Várdai és Várjon állandósult triója azóta számos alkalommal muzsikált már együtt, s a három, nemzetközileg oly keresett művész mindahány kamarakoncertje a műfaj népszerűségét fokozta. A legidősebb, az ötvenesztendős Várjon Dénes pedig - feleségével, Simon Izabellával közösen - éppúgy egy kamarazenei fesztivál irányítójává lett,akárcsak a negyven betöltéséhez közelítő Baráti és a még mindig csupán harminchárom éves Várdai párosa. A Zeneakadémián rezideáló kamara.hu az egyik, míg a kaposvári Kaposfest Nemzetközi Kamrazenei Fesztivál a másik említett rendezvénysorozat: egyként változatos programmal, stbail törzsközönséggel meg visszajáró hazai és külföldi művészekkel. És éppen nem mellékesen: a közös kamarazenélés kultuszának öregbítésével, pontosabban épp ellenkezőleg - e kultusz megfiatalításával.

.

A Johannes Brahms mindhárom zongoranégyesének megszólaltatásával kecsegtető január 11-i koncerten most ráadásul még egy rendkívüli tehetségű hangszeres művész csatlakozik Várjonékhoz a Bartók Béla Nemzeti hangversenyterem pódiumán. Szűcs Máté személyében ugyanis a Berlini Filharmonikusok korábbi szólóbrácsását és a genfi zeneakadémia professzorát tisztelhetjük, akit a világraszóló német zenekar testületi elöljárója, Knut Weber imigyen méltatott. "Kivételes hangkultúrájával, hangszerének kiváló uralásával, illetve intelligenciájával és a játék örömével veti magát bele a közös zenekari játékba, amelynek szintjét kiemelkedő művészi és technikai képességeivel emeli tovább."

.

A negyvenesztendős mélyhegedűs mindemellett ugyancsak tartósan elkötelezettje a kamarazenés műfajoknak - valamint meghitt együttműködő partnere a januári hangverseny másik két vonós fellépőjének. Erről tanúskodik az a néhány hónapja megjelent interjú is, amelyben a brácsát terápiás hangszerként azonosító Szűcs Máté többek köz ezt felelte, amikor muzsikusi álomcsapatáról kérdezték. "Olyan embereket tartok társaimnak, akiknek a zene a szenvedélyük, És ez a szenvedély erősebb, mint a saját életük. Ha magyarokra gondolok, akkor nagyon nehéz döntenem. Várdai Istvánt, Baráti Kristófot biztosan az első helyen említeném."

.

A közös szenvedély erősségét és hevét ilyesformán már jó előre garantáltnak tekinthetjük, ahogyan az előadói tökéletességet és az élményszerű összhangot is. "Egy jó kamaraegyüttesben, mint minden igazi közösségben, az ember saját magát is újra tudja gondolni" - fogalmazott két évvel ezelőtt Várjon Dénes, s most Baráti, Szűcs, Várdai és Várjon nagy négyese ezt az értékes lehetőséget  ajándék gyanánt számunkra is fölkínálja. (László Ferenc)

.

.

.

Csatlakozva a szerző első utalásaihoz, átemelem a fórum Kamarazene című témájába korábban beírt alábbi verset:

.

.

Zene, vég nélkül

 


Teljesség van. Várjon
Dénes a zongora mellett.
Baráti Kristóf hegedül.
Perényi Miklós gordonkázik.
Játékukban a tökély
bujkál, mint Nap az
erdő fái mögött.


Nem érti az ember,
miért van más is,
mint a zene. Nincs
más, ha más is,
mert minden, ami nem
rossz, zeneien van.
Isten agya – zene,
írta le Einstein.


A zsenit nem kell,
nem lehet, talán
nem is szabad tudni.
Angyal-labirintus.
Üres füllel hallgathatod
jól: kinyilatkoztat.
Akkor telítődj vele,
légy a zenéjévé, légy
azzá, ami ő, egyetlen;
ugyanaz, mint mi.
Nem te cselekszel,
te csak elviseled
a monumentalitást.
Fölfogjuk, föl, de
kisiklik... Nem baj.
A talajavesztett meg-
találja a Földet.
Ha régi, ha Új.


Jézus sem az
igazakhoz jött, sem
a beavatottakhoz; a
nincstelenekhez,
kiknek még nincsük
sincs, hisz nincs-
telenek.


... Befejezték. Kitör
a taps. Kiabálás. A meg-
gazdagítottak – kint s bent –
ujjonganak. Elszabadult
láncáról a nemes vad.
Eddig éhen várakozott.
... Mennyire értem őket.
Bár az a vad lennék.
Teljesség van.
Bach a neve.

 

 

/Vasadi Péter;

a Magyar Napló

2014. évi júniusi számából/

.

 

 

Előzmény: [fidelio] mindegy (2006)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.01.19 0 0 2006

A január 11-i Brahms-kamaraest első szakmai beszámolója most hangzott el a Bartók Rádió Új Zenei Újságjában:

 

http://hangtar.radio.hu/bartok#!#2019-01-19

.

Kovács Sándor szerkesztő a kritikussal, Péteri Lóránttal beszélgetett, először a művekről (mindhárom zongoranégyesről), majd a zenészekről (Baráti Kristóf, Szűcs Máté, Várdai István és Várjon Dénes), végül az előadásról, majd végre a tárgyalt koncertről adtak mintát, az A-dúr zongoranégyes scherzójának nem túl gyors első részét bejátszva.

Amit tudtam és a hangversenyen éreztem, azt ők is megerősítették.

.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.01.16 0 0 2005

A sok-sok Brahms-zongoranégyes-felvétel közül az alábbit ajánlom   mint kivételest meghallgatni:

https://open.spotify.com/playlist/65mCwJiKBqknh140txVsP4

.

Ha nem érhető el a spotifyon, marad u.az a tubusból: https://www.youtube.com/watch?v=z2Riwe9i5_M

.

Érthetően egy remek vonóstrióhoz kapcsolódó kiváló zongorista a legkedvezőbb összeállítás ezekhez a darabokhoz. A három igen fiatal és egy kicsit idősebb tagból alakult Guarnieri-vonósnégyes hosszú karrierje ismert, benne lemezeikkel. Az esetleg mindenki által elérhető linken az akkor 82 (!) éves Arthur Rubinstein a partnerük úgy, hogy a g-moll négyesben a másodhegedűsüké, a másik kettőben pedig az elsőhegedűsé volt a hegedűszólam az idén 50 éves felvételeken. A ráadás csak erősíti véleményemet: nagyon jó albumról van szó.

Emiatt is várom Várjonék lemezfelvételét.

.

Addig is külön és együtt még sokszor lesznek hallhatók, mint pl. legközelebb Baráti Kristóf e hét második felében: pénteken, január 18-án a Duna Palotában, majd másnap a pesthidegkúti Klebelsberg Kultúrkúriában, ahol Farkas Gáborral ugyanazt a műsort fogják előadni a Baráti dirigálta Duna Szimfonikusokkal. Utóbbiakkal már régóta gyakorlat ez az együttműködés.

.

Műsoruk: Liszt: Les Préludes
              Liszt: A-dúr zongoraverseny
              Beethoven: F-dúr románc
              Beethoven: 5. szimfónia

.

xxxxx

.

A többiek (Várjon Dénes, Várdai István) közeli szereplései, különös tekintettel a Schumann-összkiadás hat koncertből álló sorozatának első két előadására január 24-én és 25-én a Zeneakadémián: INNEN!

.

Előzmény: [fidelio] mindegy (2004)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!