Viszont ezzel a betegséggel is eljátszotta Bartók III. zongoraversenyét, de érdekes, azt is olyan chopinesen. Nem tudok nagyobb ellentétet elképzelni, mint ezt a felvételt és a Bartók-játszotta cisz-moll Nocturne-t.
Nem bizony. Miért nincs a Polonaise-Fantaisie-ból jól felvétel? Mert darabokra szabdalják. Állítom, hogy a kiadott kották szerinti 2 oldalanként gyakorolják, aztán a koncertre összeragasztják a kétoldalas töredékeket.
Igazad van, kedves musicus2, felszínes ez a topic, mélyítsünk. Nem hiszek én ebben a halál-dologban, még kevésbé a tüdőbajban. Lipatti sem a tüdőbaja miatt játszott olyan jól Chopint, hanem mert nagyon nagy zenész volt. Az, hogy a halál egy-egy pillanatra benéz az ablakon, pl. majdnem minden noktürnben, az nyilvánvaló. De az élet oldaláról. Állítólag Chopin maga jelentette ki, hogy Lisztet preferálja magával szemben, mint művei interpretátorát.
Tulajdonképpen minden nagy zeneszerzőt, illetve alkotót egyéni stílusa miatt tisztelünk és szeretünk. Ez a legfontosabb, de talán önmagában kevés. Minél képzettebb komponista valaki, annál többet tud mondani, mert a zeneszerzői tudás mértékével egyenes arányban nő az egyéni hang szuverén használatának esélye. A b-moll és a h-moll szonáta I. tételének kidolgozásai között fényévek vannak és éppen a motivikus fejlesztés kérdésének tekintetében. Lehet, sőt biztos, hogy a b-moll szonáta drámaibb (nem véletlen, hogy Rachmninov is ezt játszotta lemezre), de mennyivel sokrétűbb, változatosabb és végső soron érdekesebb az Op. 58. Egyáltalán nem érzem "fáradtabb, ősziesebb" műnek.
Op. 55/2 Horowitz utolsó lemezfelvételét mindenki dícséri, hallatszik, hogy erre gyakorolt is. Nekem nem tetszik. Akár hiszed, akár nem, én ezt a darabot legszebben Dobszay Lászlótól hallottam, úgy jó 15 évvel ezelőtt. Meglepődtél?
Héé, nem ér ám elveszni az "emberi" részletekben (171).... főleg nem Chopinnel kapcsolatban. Nem érdemli meg szegény...ez olyan, mintha cinkosan összemosolyognánk, hogy Csajkovszkijt mennyivel könnyebben elfogadnák a mai Hollandiában. Na és, nem ez a lényeg.
Nem olvastam végig a topicot, de felszínen mozog.
Chopin zeneszerzői fejlődése lenyűgöző. Élete végén a kifejezés olyan mélységéig jutott el, ahova még sugallatos előadó-zsenik sem képesek követni. Pl. gondoljunk a Polonéz-fantáziára, amiből alig van megközelítőleg jó felvétel, vagy a késői Esz-dúr noktürnre, amiből egyáltalán nincs is.
Ezt a halálközeli zenét egyelőre senki sem tudta hitelesen megszólaltatni. Az ok egyszerű: a transzcendens technikai nehézségek mellett annyra vibráló és sokszínű ez a muzsika, hogy alig lehetséges minden szépségét megszólaltatni. Rendkívül sokat kellene foglalkozni vele ahhoz, hogy kielégítő legyen az eredmény, de korunk egyre kevésbé kedvez a minőségelvnek.
Chopin nagyon távol áll tőlem, de Zsölény barátom még anno rámtestált jó pár zongoradarabot is és nem kizárt, hogy körülnézek a neten és töltöget le tőle dolgokat. Bogányival és Kiszinnel vannak még zongoradarabjaim, majd alkalmasint belehallgatok, de nekem Chopin még depresszívebb mint pl. Schumann!
És persze szívesen olvasok még ilyen 'örömlányos' aforizmákat, gondolatokat a mesterről.
Kedves Martin!
Köszi az infot! Nem tudtam! Mint ahogy írtam Chopin teljesen távol áll az én zenei világomtól, de a szépre nyitott vagyok. És ez az! Mindenesetre érdekes, hogy egy örömlány ilyen hatással volt Chopinre! Valamit tudhatott! :)
Igen, s hozzá a Babits vers utolsó szaka illik talán:
Száradt tőke, unt tavalyi vendég:
nekem már a tavasz is ellenség!
Csak te borulsz rám, asszonyi jóság,
mint a letört karóra a rózsák,
rémült szemem csókkal eltakarni...
Óh jaj, meg kell halni, meg kell halni!
Azt nem mondom, hogy fölemel, de az ember minden érzékszervét átjárja a muzsika. Nem csak a fület. A fül közvetíti tovább és egészen mélyre hatol. Még olyan embert is megtalál, akinek nincs lelke, sőt olyat is, akitől távol áll a komolyzene. A larghetto tétel- olyan akár egy másvilági álom egy elvarázsolt helyen és mégis roppant valóságos.
Most hogy emlegetted, föl is tettem. Babits jut eszembe.
Elzengett az őszi boros ének.
Megfülledt már hüse a pincének.
Szél s viz csap a csupasz szőllőtőre. Ludbőrzik az agyagos domb bőre,
elomlik és puha sárrá rothad,
mint mezitlen teste egy halottnak.
Mivel ma du-n lemaradtam róla a Bartókon, így most szóljon egy általam ritkán hallgatott szerző és versenyművei :
Frédéric CHOPIN : e-moll zongoraverseny Op.11
Royal Filharmonikus Zenekar
Tzimon Barto - zongora
vez : Fischer Ádám
1. I. Allegro Maestoso
2. II. Romance. Larghetto
3. III. Rondo. Vivace
__________________________________________
Frédéric CHOPIN : f-moll zongoraverseny Op.21
Londoni Filharmonikus Zenekar
Stanislav Bunin - zongora
vez : Franz Welser-Möst
4. I. Maestoso
5. II. Larghetto
6. III. Allegro Vivace
Nos az f-moll egyszerűen félelmetes drámaiságával padlóba döngöli az embert. Már tudom, hogy miért nem szeretem gyakran hallgatni Chopin eme remekét. Túl szép ahhoz, hogy ezt gyakran befogadja az ember. grrrr
Szerintem ez volt badarság, én ugyanis egy szóval se mondtam és utaltam ilyesmire:
"Nos igen, szeretik Chopint szőke, kékszemű hercegként lefesteni, aki magas volt és karcsú, hosszú vékony ujjakkal, egyszóval a nők bálványa, stb..."
Tudom, hogy elég elvarázsolt lélek vagyok, na de nem ennyire. Pontosan tudom, mennyire nem volt egy szépség, főleg nem szőke herceg Chopin, és nem a külseje a lényeg egyébként se, nem tudom, ez átjött-e.
Azért a hosszú ujjak talán megvoltak, úgy emlékszem. Meg hogy a kisujja nagyon hosszú volt, elérte a gyűrűs ujj hosszát, ezért probléma ma sokaknak lejátszani bizonyos műveit, hiszen amit ő könnyedén átfogott, azt nem mindenki tudja, főleg az amatőr zongoristák közül sokan, akiknek nem olyan nyúlékony a keze, mint a pici kortól trenírozott zongoristáké.
Ha most ebbe is beleköt valaki, elmegyek hamuba sült pogival a világ végére és egy teljes napig csak lógatom a mélybe a lábamat! :-DDD
Ha badarságokat írtam, azért elnézést kérek, de szeretném azért -okulásomra- megtudni, mi volt pontosan badarság a 151. hozzászólásban? (Merthogy a 150.-ben mi volt azt pontosan tudom...de szerintem te is.)
Előre is köszönöm,
Csóka
Egy érdekes cikk - ami egybe cseng az én véleményemmel :-DDDD Pedig nem beszéltem össze a cikkíróval...
Érdi Tamás - varsói mesterhármasa
Érdi Tamás, a 26 éves zongoraművész kápráztatta el az elmúlt hét végén a varsóiakat. Az első koncertre a wilanówi kastélymúzeumban került sor, ahol Érdi Tamás – a Bartók-Mozart év kapcsán – a két zeneszerző műveiből állította össze műsorát, s a ráadás mi is lehetett volna más Varsóban, mint néhány Chopin mű.
2006. július 23-án, vasárnap Európa egyik legnagyobb parkjában, a Lazienkiben koncertezett a nagyszerű zongorista, amelynek színpadára csak ritkán léphetnek fel külföldiek, mivel köztudottan csak teljes Chopin-programmal lehet a publikum elé kiállni. A több ezer néző nagy ovációval fogadta a műsor végén Bartók: Allegro Barbaróját előadó ifjú művészt, aki örömmel fogadta a Chopin-szobor mellett felállított zongoránál a gratulációkat.
Antoni Grudzinski, a Chopin Társaság nagy tiszteletnek örvendő elnöke sem fukarkodott a dicsérő jelzőkkel: „Fantasztikus művészt ismerhettem meg Érdi Tamás személyében, aki ifjú kora ellenére úgy játssza Chopint, mint egy érett, ötvenéves művész. Sokan ott hibáznak, és nem tudnak túllépni az átlagon, hogy valamit hozzá akarnak tenni Chopinhez. Nos, ez hiba! Tamás viszont pontosan azt játszotta, amit Chopin megírt, amit érzett és át akart adni a publikumnak. Köszönöm a Magyar Kulturális Intézetnek, hogy elhozta nekünk ezt a már most nagy művészt. Az Intézet igazgatójával már meg is állapodtunk, hogy jövőre Zelazowa Wolába, Chopin szülőházába hívjuk meg Érdi Tamást egy koncert erejéig.”
A mesterhármas utolsó állomása a szintén rendkívül elegáns környezetet biztosító Powsini Botanikus Kert volt. Itt sem lépett még fel magyar zongorista, ami csak tovább növeli a Varsói Magyar Kulturális Intézet által szervezett turné jelentőségét, amelyről koncertrészletekkel és riportokkal számolt be a lengyel közszolgálati televízió.
Iván, nem ismered azt a szót, hogy játék? :-DDDD Oh, már kezdem látni, hallani magam előtt, mit szólna Chopin hozzád, ha találkoznátok... pfffff :-)))
Viszont nem nyilatkoztál odaát a másik topicban, hogy ismered, vagy sem Érdi Tamás játékát. Ez jobban érdekelne, mint hogy mit tartasz baromságnak vagy sem.
Szerintem Csóka barátunk mondott badarságokat, pontosan tudom, milyen beteges, túlérzékeny és hisztérikus ember volt Chopin a leírások szerint, de attól én még szeretem! És ami a lényeg, amit alkotott, az csodálatos! Csak ez számít. A párhuzam nem a személyiségükre, hanem a zenéhez való hozzáállásukra akart vonatkozni, de áááááá, beszélhetek én itt, mások jobban tudják, mit akartam mondani :-DD
Igazából a zeneszerzőknél csakis a létrehozott PRODUKTUM a mérvadó, a többi nem lényeges, aki mást állít, csak mellébeszél. ________________ A szerző emberi minőségét- mint az "üdvözülendőkét is" elsősorban céljaik MINŐSÉGE és azok megvalósulási hányada: tehát a SZÁNDÉKAIK és kisebb részben megnyilvánuló cselekedeteik milyensége határozza meg.
ZENESZERZŐK emberi minőségében bízni merő naivitás, mert a legtöbbjük hisztis-faxnis pojáca volt, pontosan azokkal a reakciókkal, amiket Enniónál oly sokat szoktak felhozni bűnéül.