Keresés

Részletes keresés

baca Creative Commons License 2018.12.19 0 0 116

Egyszer hallottam-láttam vele Ravel G-dúr zongoraversenyét. A glisszandókat rendesen skálaszerűen kijátszotta! Ilyen mutatványt még sosem láttam, azóta sem.

Előzmény: Törölt nick (110)
baca Creative Commons License 2018.12.19 0 0 115

Marfan-szindrómával (laza lapátkéz) könnyebben uralta a klaviatúrát, mint a többiek. (Anno Paganini is marfanos volt tudomásom szerint.)

Előzmény: [fidelio] solaris (105)
baca Creative Commons License 2018.12.08 0 0 114

Ja igen, egyszer Schiff A. is nyilatkozta, hogy a B-II. rettenetesen nehéz, egyszer jól "bevérezte" a klaviítúrát, amikor eljátszotta.

Előzmény: baca (113)
baca Creative Commons License 2018.12.08 0 0 113

Valahol a neten egy fórumon profi zongoristák jelölték meg a legnehezebb zongoraversenyeket. A "leg" Rachmanyinov III. zongoraversenye lett, szinte egyöntetű volt a hozzászólók véleménye. Érdekesség, hogy a "második leg" sokak szerint Bartók II. zv-e. 

[fidelio] emerzoli Creative Commons License 2007.07.23 0 0 112
Hallgass rockzenét!
Ott újra együtt van a szerző/előadó!
Ráadásul, a virtuózok bizony a maguk technikai és szerzői tudását, gondolatgazdagságukat mutatják be, lásd Steve Vai, Allan Holdsworth, Tony MacAlpine, Szatyorjancsi, Al Pitrelli (ja, és Frantisek Griglák - hátha moor is olvassa e sorokat).
[fidelio] solaris Creative Commons License 2007.07.23 0 0 111

Elismerem, hogy csak a kisördög mondatja velem, hogy minden darabot el kellene játszatni a szerzőjével (Hindemith bajban lenne a szonátáival). Én persze csak a XXsz. második felére gondoltam, akkortól vált igazán feltűnővé a szerző-előadó szétválás. Azt is elismerem, hogy régebben azért lehettek kivételek, és hogy az egyik legnagyobb kivétel éppen Csajkovszkij volt, akinek elképesztő képessége volt felmérni és optimálisan adagolni az előadó technikai nehézségeit. Mindig lenyűgöz pl. a hegedűverseny végén az a döbbenetes erejű hármashangzat-menet váltakozva a zenekarral. Ilyen erőteljesen szóló faktúra a nagy hegedűs-zeneszerzőknek sem jutott eszébe, mindenki oktáv, meg decima-menetekkel jön elő, amikor fokozni akarja a hatást. Az oktávmeneteket a zongoradaraboknál is sokszor érzem fantáziátlan nagyotmondásnak, tisztelet a kevés kivételnek. A Schubert rémkirály repetáló triolái jutnak eszembe, mint az alacsony hatékonyságú nehézség mintapéldája: sokkal könnyebb eszközökkel sokkal hatásosabb zakatolást lehetne végezni a zongorán, viszont hallottam a dalt Berlioz hangszerelésében (aki nagyon szereti a repetáló triolákat fúvósokon) és úgy tényleg fantasztikusan dübörögtek a triolák. Azt akarom csak mondani, hogy a nehézség növelésének ritkán van hatása a zenei értékre, de még a hatás is ritkán nő vele arányosan és csak a legnagyobb szerzők képesek a nehézség-hatás-zeneiség együttest optimalizálni, amihez többnyire előadói képességek is kellenek (kivétel: Csajkovszkij).


Törölt nick Creative Commons License 2007.07.22 0 0 110
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.22 0 0 109
Kedves solaris!

Neked milyen leütési sebességed van?Ahogy nézem 1 perc alatt egy kisebb novellára is képes lennél!

"aztán már csak olyasmik történtek, hogy valamilyen szerző írt valamit és odaadta valakinek, hogy játssza le. Az a véleményem, hogy ezekből a darabokból hosszú távon nem lesz zenetörténeti tétel."

Mi is volt  Csaj kovszkij b-moll versenyművel a bemutatója környékén?
Amiért A.Rubinstein játszhatatlannak vélte, azért nem tűnt el a mű.Akkor ez hogy is van?
[fidelio] solaris Creative Commons License 2007.07.22 0 0 108

Az is eszembe jut néha, hogy ha az evolúció során egy pontosan ilyen homo sapiens jött volna létre, mint a most létező, egyetlen különbséggel, hogy csak négy ujja lenne és egyébként a zongora, mint hangszer is ugyanígy kialakult volna, akkor most az egész zongorairodalom másképp nézne ki. Egyszerűen más lenne játszható, és a most ismert zongoradarabok jelentős részét játszhatatlannak találnánk, tehát nem zenei igényeink miatt lenne más, hanem megvalósítási korlátaink miatt. Az igazán hozzáértő szerzőnek nemcsak formatani, ellenponttani, hangszerelési stb ismeretei vannak, hanem a képes arra is, hogy az elérendő hatás fokozása érdekében az előadási nehézséget csak arányosan, optimálisan fokozza, egyébként nem a hallgató élvezetét növeli, csak az előadó kínjait, az meg kit érdekel az előadón kívül.

[fidelio] solaris Creative Commons License 2007.07.22 0 0 107

Feltűnt-e már valakinek, hogy azok a huszadik századi zongoraversenyek, melyeket máig játszanak, mind a század első felében keletkeztek. Ennek abban látom az okát, hogy a század felénél kezdett végleg szétválni a szerzői és előadói tevékenység, melyet a zenészek évszázadok óta együtt műveltek, korábban mindenki a saját zenéjét játszotta, saját bőrét vitte a vásárra, és a saját korlátai szabták meg virtuozitása határait. Ennek a zenésztípusnak a zongora esetén ismereteim szerint az utolsó képviselője Rodion Scsedrin, ő hat zongoraversenyt írt, és legalábbis az első hármat ő is mutatta be (a második a kedvencem, ezt Budapesten is játszotta), aztán már csak olyasmik történtek, hogy valamilyen szerző írt valamit és odaadta valakinek, hogy játssza le. Az a véleményem, hogy ezekből a darabokból hosszú távon nem lesz zenetörténeti tétel. Hiányzik mögülük az a becsvágy, ami Beethovennél, Mozartnál, Brahmsnál, Bartóknál (itt egy hosszú, képzeletbeli felsorolás ...) természetes volt: a póriumon megmutatni, hogy mit tudok kihozni a hangszerből. Azért írom őket, mert egyiküknél sem merül fel az öncélú virtuozitás (Webernél pl felmerül, legalábbis számomra), de ha egy zongoraverseny eltelik mozgalmasabb részek nélkül, akkor a végén a hallgatók nem tapsolnak, hanem horkolnak. Ez a helyzet, na.

[fidelio] solaris Creative Commons License 2007.07.22 0 0 106

Őszintén szólva én nem is adnék ki semmilyen zongoradarabot addig, amíg a szerző nagy közönség és értő zsűri előtt el nem játssza. Ha nem tudja megtenni, akkor a dolog komolytalan, felejtsük el. Na jó, ha már valaki írt egy csomó művet, amit így meg tudott védeni, akkor öregkorban írhat amit akar, felmenteném a próbatétel alól, egy idő után Prokofjev darabjait is mások mutatták be, de ő fiatal korában már bizonyított. Erre mondhatná valaki, hogy akkor egy szerző csak arra a hangszerre írhatna, amit tanult, de az a benyomásom, hogy aki a saját hangszerének játszhatósági korlátait tiszteli, az más hangszernél is empatikusabb.

[fidelio] solaris Creative Commons License 2007.07.22 0 0 105

Egy pillanatra visszatérnék az eredeti, igen érdekes kérdéshez. Akik itt hozzászóltak és zeneileg képzettek, azokon érződik, hogy az előadó szemével nézik a dolgot, hiszen csak nekik érdekes a darab nehézsége. A hallgató szempontja egész más, ő nehezebb darabok esetén a darab komplexitását, virtuóz hangzását, változatosságát értékelik, és nemigen érzékelik az előadó fizikai problémáit. A virtuóz hangzás és a nehézség közötti korreláció attól függ, hogy a szerző mennyire tudott zongorázni (ez más hangszerre is igaz, de maradjunk a zongoránál). Richter panaszolja, hogy számára a legnehezebb zongoraverseny a Dvoráké, szinte játszhatatlan balkezes tercmenetekkel, miközben egyáltalán nem panaszkodik a Rahmanyinov-zongoraversenyekre, amelyek a hallgató számára sokkal virtuózabban szólnak, mint a Dvoráké. Ez azért van, mert Rahmanyinovnál senki nem uralta jobban a klaviatúrát (na jó, egy néhányan hozzá hasonlóan), és ezért ő pontosan tudta, hogy mi a határa az emberi kéz fizikai, sőt anatómiai teljesítőképességének. Tudtommal a harmadik zongoraversenyének harmadik tételében kell időegység alatt a legtöbb hangot eljátszani a zongoraverseny-irodalom darabjai között, a dolog mégsem játszhatatlan.

[fidelio] ennio Creative Commons License 2007.07.21 0 0 104
[105] Nem veszetegetném ilyenre az időmet.
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.21 0 0 103
Ugyan. Mindjárt írok én olyat, hogy nem lesz ember a Földön, aki eljátsza.
[fidelio] törölt Creative Commons License 2007.07.21 0 0 102
http://imslp.ca/images/imslp.ca/9/9f/Ives_-_Piano_Sonata_No2_'Concord'.pdf


Ives Concord-szonátája is elég ijesztőnek tűnik nehézség szempontjából.
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.21 0 0 101
Alkan : Concerto for solo piano (John Ogdon-tól hallottam a legszuperebbül)
Sorabji : Opus Clavicembalisticum (Ezt pedig csak tőle hallottam) /~4 és fél óra/

Ezek aztán 'lejátszhatatlan' darabok!

A kottáik itt fent vannak : http://www.kottaonline.atw.hu/
[fidelio] ennio Creative Commons License 2006.09.29 0 0 100
Valóban érdekesebb EZ a téma, mint az eredeti, de hacsak nem lesz folytatása a mai témának, nem offolok itt tovább.
[fidelio] ennio Creative Commons License 2006.09.29 0 0 99
1.0.1
[fidelio] ennio Creative Commons License 2006.09.29 0 0 98
1.0.0.
[fidelio] ennio Creative Commons License 2006.09.29 0 0 97
Igen. _________9.9
[fidelio] contrapunct Creative Commons License 2006.09.29 0 0 96
Közben néhány dolog miatt ide-oda kellett járkálnom és volt időm kissé morfondírozni. Érdekes, hogy gumifül ártatlan kérdése mennyi mindent eszembe juttat. A Porgy and Bess közismert dala - Summertime - úgy fejeződik be, hogy egy kitartott énekhang alatt elhangzik vagy 6-7 különböző akkord. Természetesen az akkordok függvényében a tartott hang szerepe is változik lépésről, lépésre. Mégis ritkán hallani úgy, hogy mindez valóban hallható legyen. Ella Fitzgerald ösztönösen oldotta meg, néha egészen kíválóan, de mindig másképp. Abban a szerencsés helyzetben vagyok,hogy hallhattam Cathy Berberian budapesti hangversenyét, ahol ez is műsoron volt. Egészen bizonyosan tudatosan törekedett a fentebb leírtak hallhatóvá tételére. Máig emlékezetes, fantasztikus élmény volt, ahogy minden lépésnél változtatott a hangmagasságon és hangszínen. Ráadásul zongora kísérte, de a pianista is egészen rendkívüli érzékenységgel súlyozta ujjaival a különböző akkordokat.
(Lehet, hogy ez meg Berio-ról jutott eszembe.)
Bocsánat, hogy szétoffoltam ezt a topicot, de az egész talán megért egy misét. Talán jobban, mint azt firtatni, hogy mi a legnehezebb zongoradarab.
[fidelio] contrapunct Creative Commons License 2006.09.29 0 0 95
Idevenném Berio: Sequence sorozatát és Stockhausen zongoradarabjait is. Ámbár lehet, hogy csak olvasni nehéz. (meg nem felidegesedni tőlük)
[fidelio] ennio Creative Commons License 2006.09.29 0 0 94
Úgy kell Neki. Vannak olyan dolgok, amelyeknek az égvilágon semmi értelmük sincs: az ilyen darabok is közéjük tartoznak.
Törölt nick Creative Commons License 2006.09.29 0 0 93

A topic témájához szólok.
Xenakis írta minden idők legnehezebb zongoraművét!!!! Tudtátok?


Nem is játssza senki sem!

[fidelio] ennio Creative Commons License 2006.09.29 0 0 92
Nyilván nincsenek ABSZOLÚT dolgok a földi létben, de vannak ANTROPOMORF megnyilvánulásai a hangelnevezéseknek. Erre utalt Contrapunct is.
[fidelio] parsifal hendrix Creative Commons License 2006.09.29 0 0 91
Kedves Ennio!A modern fizika hőskorában(száz éve) abban hittek,hogy egy "világképletben" feltudják vázolni a  "létezö létét"-Heisenberg próbálkozott pl.ilyesmikkel.Siketelenül.VAN_E a zenében  ilyen dallam?(most nem pl.a trisztán motivumra gondolok,de valami olyasmire.)TE mit vázolnál fel?
Ez pl.közröhely lehet!"Pl.Fütyülje el a IX.szimfónia lényegét" stb.stb..........
[fidelio] ennio Creative Commons License 2006.09.29 0 0 90
Természetesen vannak olyan zenei rendszerek, ahol MÁSHOGYAN viselkednek a módosítójelek, de ott többnyire nincs is jelentősége a hangnév-módosítások. A legtöbb zene viszont nem létezhet ezek nélkül a rendezőelvek nélkül. Minden tele volna ÉRTELMETLEN, vagy nem igazán értelmezhető hangokkal, ha nem volnának ilyen találmányok. esz-g-b-cisz(akkord) MÁST jelent, mint esz-g-b-DESZ. A cisz D felé törekszik, míg a desz C-re oldódik.
[fidelio] ennio Creative Commons License 2006.09.29 0 0 89
A zongorán is van ZENEI funkciója az egyes hangoknak- még billentéstől függetlenül is. Elég, hacsak bizonyos kromatikus lépésekre gondolunk: mondjuk Liszt Esz-dúr zongoraversenyének közismert főmotívumára gondolunk Esz--D-Esz-D-Esz.D.DESZ(!)Ez a Desz ebben konkrét esetben a D-nek egy SÖTÉTEBB változata: ebben a zenei helyzetben nem lehet Cisz, csak akkor, ha beiktatnánk plusz egy hangot a motívum után: mondjuk egy D-t, mert akkor már megváltozott a motívum zenei pozíciója és alsó váltóhanggá minősült át a Desz, így Cisz lett belőle. És ezt csak az egyik ilyen zenei helyzet.
[fidelio] parsifal hendrix Creative Commons License 2006.09.29 0 0 88
Baromira nem vagyok "Fachmann"-de talán Liszt.Utána jöttek sokan akár Cage is.(Most éppen Bartók-Liszt "kollázs"megy nálam.De Eric Satie azért lelkileg odatett valamit,amit gondolom azóta se multak felül.(((((Remélem hogy nem csupán technikáról van szó,mert akkor a Fidelio nem ér semmit)
(Olyan lenne mint egy recept:Végy egy lovat,hámozd meg vékonyan,üss hozzá száz fürj-tojás sárgáját----gondolom nem ilyesmikrölvan szó)
Törölt nick Creative Commons License 2006.09.29 0 0 87
[83]
A Finale többek között MusicXML-ben (is) tudja tárolni a kottákat:

www.recordare.com/xml.html

De az a gyanúm, hogy ez csak egy kottagrafikai leírás, nem pedig zenei rendszer.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!