Airwheel, Fastwheel, Inmotion, IPS, Ninebot, és minden más elektromos egykerekű. Vásárlás, tapasztalat, élmények/kudarcok, műszaki adatok miegymás. Tulajdonosoknak, vásárlás előtt állóknak vagy csak szimplán érdeklődőknek.
És mihez kerültél közelebb? A megoldáshoz vagy a bukáshoz? :D Egyébként a beszitálás szinte minden kezdőt utólér amikor már bátrabban (gyorsabban) próbál menni. Sok múlik a testtartáson de még a gumi nyomásán is.
Már az érdekes volt, hogy van mit kutatni ezen a területen. Jó tudni, hogy nem vagyunk "egyedül": hogy hozzánk hasonló probléma a babakocsi vagy a repülőgépek első kereke. Az 1kerék beszitálásával kapcsolatos tudás pedig - kis túlzással - életmentő lehet.
Beszitálás: azt hittem, hogy ez csak az én problémám vagy keveseké. És kiderül, hogy teljesen általános. Az sem ritka, hogy emiatt bukik valaki. Ha a szitálás kivédéséhez vagy megértéséhez közelebb kerültünk hétfőn este - már megérte.
Hááát, ott voltam. Elég vegyes érzelmekkel távoztam. A másfél óra alatt igazából nem kaptam semmi olyan infót, amit igazán hasznos lett volna. Nem bántom az előadót aki nagyon okos, tudós ember, de elég jól lejött a régi mondás: aki tudja csinálja, aki nem az tanítja. Becsületére legyen mondva, többször is beismerte, hogy többszöri nekifutásra sem sikerült neki megtanulni egykerekezni. Talán épp azért mert "gátolta a tudás", azaz nem ösztönösen, gyakorlással próbált megtanulni, hanem az elméleti tudását akarta a gyakorlatban véghezvinni. maga az előadás akár még jó is lehetett volna, de az idő rövidsége ellenére belement olyan elméleti kérdésekbe (pályagörbék, matematikai mozgásegyenletek), amik egy ilyen szintű és hallgatóságú előadásnál szerintem nem kellettek volna.
Ami pozitív volt, hogy ugyan csak felszínesen de elhangzott, az elektromos egykerekű az egyik leghatékonyabb (ha nem "a" leghatékonyabb) közlekedsi eszköz amit nem tiltani hanem támogatni kellene a mindennapi közlekedésben. Kíváncsian várom az észrevételeket azoktól akik ott voltak (jó volt ismerősökkel találkozni) vagy a Youtube-n követték az előadást esetleg utólag nézték végig.
Így kerekezz az egykerekűn! Tudomány-népszerűsítő előadás
Előadó: Takács Dénes gépészmérnök
Az est házigazdája: Stépán Gábor gépészmérnök
Ki ne látott volna a városi forgalomban elsuhanó elektromos rollert, gördeszkát vagy netán egykerekűt? Ezek a mikromobilitási járművek gyökeresen megváltoztatták azt, ahogy ma a rövid városi utak leküzdéséről gondolkodunk. Egyszerű kialakításuk, kis tömegük egyedülálló mozgékonyságot biztosít számukra, ám egyúttal bonyolult irányítási feladatok elé állítja a felhasználókat. Így elterjedésükkel a személyi sérülésekkel járó balesetek száma is megnőtt. A jármű-ember rendszer dinamikájának megértése nélkülözhetetlen a mikromobilitási járművek és a rájuk vonatkozó közlekedési szabályok biztonságosabbá tételében. Előadásunkban a gördülő kerék alappéldájából kiindulva jutunk el a gördeszka és az elektromos egykerekű stabilitási problémáihoz. Megmutatjuk, miként kell alkalmazkodnia a járművezetőnek a jármű sebességfüggő dinamikájához, és milyen korlátokkal jár a járművezető ember reakcióideje.
Hát igen. Nyilván mi is okai vagyunk a közös gurulások elmaradozásdának. De! Soha nem mondtuk, hogy ez Karger és az én topicunk, és mi vagyunk a kizárólagos túraszervezők. Az egész úgy indult, hogy legyen egy közös platformja - gyűjtőhelye - az akkor még csak elvétve előforduló egykerekűsöknek.
Nyilván sokkal kényelmesebb volt a nagyérdeműnek, ha Kargerral mi találtunk ki és hirdettünk túrákat, lehetőleg változatos és mindenki által teljesíthető távval és nehézséggel. Aztán ha volt kedve csatlakozni valakinek akkor eljött, ha nem hát nem, és még méltatlankodhatott is, hogy megint "kezdőknek" hirdettük pedig volt benne egy 10 centis emelkedő is. :) Aztán "haladva a korral" egyre többen csatlakoztak a facebookos egykerekűs platformokhoz, és mivel sok embernek a facebook már komoly addikció, el is maradoztak innét és ott élik virtuális és talmi világukat. Tegyék.
És tudom, többen személyes sértésnek veszik, hogy az első pillanattól kezdve mélyen elítélem a tokától bokáig protektoros védőfelszerelésben, nagymotoros cross sisakban a járdán száguldozó, minél hangosabb tuc-tuc zenét bömböltető egykerekűsöket, akik még arra is képesek, hogy rádudáljanak vagy csengessenek a járdán teljes joggal sétáló gyalogosokra. Ha az ilyenek más fórumon osztják az észt a hasonló mentalitásúakkal, annak kifejezetten örülök, ne szennyezzék be hozzáállásukkal ezt a vegetáló topicot.
Amúgy az ábrázatoddal semmi bajom, szívesen találkoznék veled is éppúgy mint bármelyik régi egykerekűssel. Nosza, bárki szervezzen egy közös gurulást, ha megfelel az időpont ott leszek. (Más kérdés, hogy egykerekűm akkuja már az utolsókat rúgja, a kezdeti 30 km helyett jó ha 10-et tud. Tavaszra tervezem a felújítását. ) De továbbra sem tervezem új, nagyobb gép vásárlását. Nem anyagi okok miatt, egyszerűen nekem ez a gép (Inmotion V5+) tökéletesen megfelel amire kell. Városban guruláshoz épp elég a teljesítménye, hatótávja, tömege. Nem hoz lázba, hogy kétszer gyorsabb gurulásra legyek képes, nem kétnaponta hanem hetente egyszer kelljen tölteni, cserébe a 12 kg helyett cipelhetek 30-at.
Hamarosan elmegyek a barátnőmmel VONATTAL Triesztbe. (Visszafelé megállunk Ljubljanában). És körbe-körbe fogom gurulni a városokat. (Gabi majd rollerezik, ha már szerencsétlen nem tudott megtanulni gurulni. Majd megállok, és megvárom.) Vonattal szállni élvezet... :)
Az, hogy a csapat szétszéledt, annak az az oka, hogy nem szervezel közös gurulásokat. Én megértem, hogy unod a pofámat (én is unnám a helyetekben), de egy Szentendrei közös kiruccanást még el lehetne viselni...
Sajnos a világ tényleg nem az IPS i5 irányába fejlődött, nagy monstrumok keletkeztek, és űrhajós szkafanderbe öltözött egykerekűsök ijesztgetik a köznépet. Én NEM! Továbbra is céltáblaként nem használok semmiyen protektort, csak a (jól fejlett) agyamat. És még élek!
Vettem ugyan hosszabb kirándulásokra is alkalmas gépet, (KingSong 18XL), elmegy 100 km-t egy feltöltéssel, és még erőfeszítéssel meg is tudom emelni. (Na nem a vonat csomagtartójába, csak fel a lépcsőn)
Mivel a pénztárcám végtelen (Karger szerint kőgazdag vagyok! :) Nem, csak smucig!) fidizek egy Begode Falcon-nal! Aránylag kicsi 15 collos kerekű, LENGÉSCSIILAPÍTÓS, 22-23 kg... Jópofa.
Szép kis flottám van már, dehát kiszorított minden más egyéb járművecskét az életemből az EUC.
Szia! Jó hallani felőled! Sajnos a régi "csapat" mára szétszéledt, aminek nyilvánvaló oka a facebook térnyerése is. Itt az indexen ez az egy e-egykerekű topic van (az országban az első), a facen legalább 3 csoport, jelentős átfedéssel a tagságukban.
Az indexes riport is a facebook-nak köszönhető, EinradFührer-t kereste meg ott az újságíró. Ervin meg volt olyan rendes, hogy felhívott, mint "ős" alapító nincs-e kedvem csatlakozni. Volt. :)
Nyugodtan rám lehet fogni, hogy öreg vagyok és nem haladok a korral, de szerintem az egykerekűek világában is rossz irányt vettek a dolgok.
A gyártók egymásra licitálva dobják piacra az egyre nagyobb (súlyban és teljesítményben) egykereűeket, miközben a világ nagyobbik részén nincs szabályozva a használatuk. A 10 évvel ezelőtti játékszereinkkel is nagyot lehetett esni, de jó eséllyel csak magát törte össze az ember. A mai 20-30 kg-os, 50-80 km/h végsebességre képes szerkezetek elérték a használhatatlanságuk szintjét. Aki azt állítja, hogy egyenrangú félként joga van a közúton, az autók között közlekedni vele az sültbolond, az meg én állítom, hogy ezek a gépek nem valók a járdára. Persze mondhatja bárki, hogy lehet velük lassan is menni. De akkor mi értelme, hogy nagyobb végsebességre meg gyorsulásra képesek mint egy legális segédmotor? Tartok tőle, hogy az ilyen monstrumok gazdái jellemzően nem erdei kirándulásokra használják masináikat. Számomra semmi sem indokolja a teljes motoros protektoros harci díszben történő egykerekűzést a járdán. "Normális" - azaz a gyalogosokra nézve is biztonságos - tempó mellett teljesen felesleges, aki mégis ilyenben feszít az vagy annyira kezdő, hogy ennyire félti magát, vagy pontosan tudja, hogy száguldozni fog és abból komoly esés is lehet. Ha csak magát töri össze lelke rajta, de mi van, ha az esés egy váratlanul elé lépő nyögdíjassal vagy kisgyerekkel való ütközés miatt történik? Tévedés ne essék, a járda a gyalogosoké! Arra kóvályoghatnak rajta amerre csak akarnak, mivel többé-kevésbé azonos sebességgel haladnak így elég nagy az ütközés elkerülésének lehetősége. Ha mégis megtörténik a koccanás, legtöbbször egy mosollyal és elnézést kéréssel túl lehet lendülni rajta. De a mai monstrumokkal történő ütközés már komoly sérülést okozhat.
Emiatt is nehezményezem, hogy az "új" Kresz megálmodói kísérletet sem tettek arra, hogy megkeressenek bármilyen mikromobilitási eszközöket használó klubot vagy fórumot és elbeszélgessenek velük közlekedési szokásaikról, járműveikről, meghallgassák gondolataikat esetleg igényeiket a szabályozott közlekedésüket illetően. Jellemző módon első lépésben az adóztatást (KGFB) rendelték el, miközben továbbra sem tisztázott még az sem, hogy minek kell tekinteni ezeket. Tisztán filozófiai alapon: ha kötelező GÉPJÁRMŰ felelősségbiztosításra vannak kötelezve, akkor az állam deklarálja, hogy gépjárműnek minősülő szerkezetről van szó. Tehát egyenrangú félként közlekedhet a közúton. Vagy mégsem? :) A másik, hogy ki és hogyan fogja ellenőrizni a számtalan különböző egykerekűt az utcán, hogy milyen teljesítménye, tömege és végsebessége van? Mivel nincs forgalmija, az ellenőrző közeg magával fog cipelni egy mérleget és egy mobil fékpadot, hogy megállapíthassa a KGFB szükségességét? Úgy tűnik, az új Kresz csak újabb kérdéseket fog felvetni valódi megoldások nélkül.
Szervusz Jancsi, én sajnos már nem kerekezek, de a kereket továbbra is szívügyemnek tekintem. Örülök, hogy szó van róla, és jó volt benneteket a cikkben látni. Azt viszont szomorúan látom, hogy amikor a sajtóban megjelennek ezek az eszközök, többnyire problémaként kerülnek szóba, és soha nem lehetőségként, és csak mint kockázat jön számításba, fantasztikus fizikai-műszaki tulajdonságai (nem foglal helyet, nem árt az útnak, nem kér parkolót, kombinálható a közösségi közlekedéssel, terhet vesz le a veszteséges közlekedési rendszerekről, ABS van benne és kipörgésgátló, rendkívül keveset fogyaszt, nincs emissziója, visszatermeli a mozgási energia jó részét, nem szór szét fékbetét-port, meg ilyesmi) nem igazán kerülnek szóba, az általuk teremtett lehetőségekre nem kíváncsi sem a sajtó, sem a városvezetések. Arra is emlékszem, hogy mindez itt nem a beszélgetés fősodra, de szeretném, ha a "kerék-probléma" megoldása nem a visszaszorítás-ellehetetlenítés lenne, hanem egy tisztább, csendesebb, élhetőbb környezet teremtése a mikromobilitás bevetésével.
Egyébként úgy érzem, megint csak az állampolgárok lehúzása a cél. Az egy dolog, hogy a nagy(obb) sebességre képes, vagy nehezebb "mikrojárművek" után kötelező felelősségbiztosítást kell fizetni. DE. Ezzel továbbra sincs szabályozva, hogy minek minősülnek és hol, hogyan vehetnek részt a forgalomban. Ha valaki befizetni a brutál nagy teljesítményú egykerekűje után a KGFB díjat, "jogosan" gondolhatja, hogy ugyanolyan jogok illetik meg mint bárki mást a közúton? Minap majdnem kivasaltam egy egykerekűst autóval, mert a kényelmes 30-40 km/h belvárosi forgalomban (Andrássy út) a felezővonalon szlalomozva legalább 50 km/h-val előzgette a kocsisort. Persze teljes terminátor jelmezben. Sikeresen neki is ment könyékkel a visszapillantó tükrömnek, amitől szemmel láthatóan majdnem elvesztette az egyensúlyát mert erősen imbolyogva tett meg pár másodpercet. Még arra sem vette a fáradságot, hogy legalább felemelte volna az egyik patáját elnézést kérő gesztusként.
Bár én is aktív egykerekűs vagyok, szerintem semmi keresnivalója nincs egyik ilyen járműnek sem a közúton, legalábbis a sáv közepén egyenrangú közlekedőnek gondolva magát. Alig észrevehető, még a robogósoknál is kiszámíthatatlanabb (és sokszor pofátlanabb) közlekedési stílussal.
Már a cikk címe is mutatja a hozzáértést. "Gyorsabb rollerek és segway-ek"... Kb. mint ahogy minden sarokcsiszoló "flex", a polisztirol hab meg "hungarocell".
De ettől függetlenül egykerekűsként is egyetértek az elgondolással. Valóban komoly sérülést tud okozni - és elsősorban nem a vezetőjének - egy nehéz és a járdán száguldó egykerekű. Aki több százezerért ilyet vesz, annak legyen évi pár ezer forintja a kötelező biztosításra is. Nem ide tartozik, de azt is támogatnám, hogy a segédmotoros kerékpárok végre kapjanak valami hatósági jelzést. Egyfelől a sok agyatlan pizzafutár és Kreszt semmibe vevő hülyegyerek beazonosítható lenne, másfelől talán vissza lehetne szorítani a segédmotorként üzemeltetett, de 100-125 cm3-es kismotorokat és robogókat.
Igazából arra is kíváncsi vagyok, mennyit bír még a V5+, mert gyanítom, hogy már csak felét-kétharmadát az újkori hatótávjának. Az utóbbi időben már nem túráztam vele csak rövid távokon ügyintézések során használtam városon belül. Esetenként 5-10 km-nél többet nem kellett menni, indulás előtt biztos ami biztos mindig feltöltöttem.