Sziasztok!
2015 márciusában lesznek az első tesztmodellek.
Ezek már nem a régi Vitarák, csak a nevükben.
Itt várjuk a tulajdonosokat/érdeklődőket.
Remélem jó sokan vesznek ilyet!
...de ha már feldobtad a labdát, csak utánamentem: a Bosch oldala szerint 1890es 2021 nyár végi firmware verzió a "SOP9" fedőnévre hallgat, a 1891es (a Bosch SLDA oldal szerint is hivatalosan legfrissebb) 2022 májusi pedig "SOP10"-re.
Némi guglizás után elvileg ez az (nem tudom, tényleg az-e, még most jön le nekem is ha már elültetted a bogarat :) szóval ha érdekel... :) ):
Lehet benne valami, mert a főbb verziófrissítések az SLDA-nál a második meg a legelső számsortól jöttek. Anno 2015től volt a sima 830, 840, 850, majd 2017 őszén a négyjegyűek...a 1840 (ez hivatalosan csak Ignisre és Swiftre, de felment a Vitara/S-Cross SLDA-kra is...), 1850...stb. És az igazi változás a 850 vs 1850 (vagy 1840) közt volt, mert utóbbik már tudták az AndroidAutot (a MirrorLink és a CarPlay mellett), előbbiek pedig még nem. A többi változással - elvileg - inkább hibákat javítottak, a legtöbb user nem sok különbséget tapasztalt köztük (tulajdonképpen mi sem, pedig a családba 2017ben került 2 S-Cross, 850es firmwarrel, és ahogy jöttek ki a frissítések végigjártuk mindet serényen mindkét autón...). Szóval bőven el tudom képzelni, hogy a 1891 nem is igazi-érdemi frissítés. Nekem/nekünk is a 1890esek vannak fent. És jó ideje már nem is jelent meg frissebb kiadás, szerintem a support már leállt, nem is nagyon fog (ahogy új SDkártyás térkép se igazán..). Pedig a Vitarákban a tavalyi faceliftig még SLDA volt (S-Crossoknál már korábban elengedték...), kíváncsi lennék egy ilyen utolsó kiadásos 2023/2024es Vitara SLDAn milyen firmware fut (gyárilag)..gyanítom 1890 (vagy 1891) mert frissebb nemigen van. :)
Tőlünk profibb (külföldi) fórumosok megfejtették, hogy a 1890 és 1891 verziószámoknál csak a terms and conditions adatok különböznek/frissebbek, a forráskódok az utolsó bit-ig ugyanazok >>> tehát teljesen mindegy, hogy 1890 vagy 1891ed van az egy és ugyanaz lesz.
Be vittem az autót a Marsóba, a harmadik, legujabb softverrel, eltüntették a tpms id hiba jelzést, középről eltünt minden! A baj csak az, hogy jobb felső sarokban ott van a villogó hiba jelzés, most mutatja a szelepeket, de semmilyen nyomás értéket nem ír hozzá!! Marso után, comfort modban, 2.5 barral mentünk vele, kb 50 km-et, ma túl fujtam, 3.0 barra, mentem vele kb 15 km et, semmi változás ninncs!! Nekem nincs a menűben eco mód!!! Nem tudom most már mi lesz,valszeg veszek bele drágábbat!!
Kicsit találgatási alapon működik ezeknek a (nem túl gyakori) TPMS anomáliáknak a megoldása. Elvileg (!!!) ez a túlfújom megyek vele leengedem módszer arra lenne hivatott ha látja az autó a szelepet/szelepeket csak elégtelen nyomást érez bennük (tehát nem -- értéket mutat hanem kiír egy alacsony értéket), ilyenkor az ideálison picit túl kell fújni, hogy megszűnjön a hibajel (pl.: lehet comfort módban mondjuk 2.4 az ideális, akkor a TPMS logikája az, hogy jelez ha mondjuk 2.2 alá esik, de csak akkor tünteti el a hibát ha 2.4 helyett legalább 2.6ra fújod..stb..). Ehhez képest van, hogy a sima "nem látom a szelepeket" jelenséget is ez oldja meg..egyeseknél. Valójában a szelepek "felismerése" megfelelő (Continental gyári, vagy annak megfelelő paraméterű - akár kínai - utángyártott) szelepekkel automatán magától történik, külön célműszeres tanítás és egyéb varázslat nélkül. Egyszerűen felteszed a(z autó számára új/ismeretlen szepelekkel rendelkező) kerekeket és pár 10km után meglátja/felismeri/feltanulja a szelepeket (kérdés, hogy csak véges számú, mondjuk 2-3 garnitúrát tud így programozás nélkül feltanulni - és utána esetleg törölni kell a memóriából a "felesleges" szelepeket -, vagy végtelent...minden esetre tipikusan új autó vásárlásnál az első garnitúra idegen második szett kerekeket - pl.: télre vásárolt TPMS-es acélkerék szett - gond nélkül feltanulja így...lehet a 6-8-10 éves autóra vett 3. 4. stb garnitúra kerekeket már nem így ismeri fel...). Talán a kezelésiben is le van írva, hogy ha elveszti a kerékjeleket a TPMS akkor nem egyből sikít értük, hanem csak pár, jellemzően ~5-15km múlva, ezért van az, hogy sok cartársnál a kerékcsere után nem egyből sikít ha "baj van", hanem csak minimális használat után (illetve amíg esetleg a gumistól hazamegy az ember a csomagtartóban a négy levett kerékkel addig eleve nem izgul a rendszer mert lát TPMS jeleket...), az előző két cartárs is pontosan ezt tapasztalja. Ezután viszont, ha minden igaz (!) a túlfújásos módszernek kvázi egyből kellene működnie...ha ott van a baj. Tehát az előző kérdezőnél gyanús, hogy a kínai aftermarket szelep esetleg nem-e hibás vagy mégsem annyira "ugyanúgy kommunikál", mint a gyári Contik, és esetleg ezért nem látja az autó (ezzel nem azt mondom, hogy mindegyik kínai vacak, sokan használnak olcsóbb TPMS szelepet elégedetten, de itt lehet belenyúlás van). Ha szerelő is nézte-diagolta-látta a rendszert és nem tudja az nem jó jel...minden esetre max menj vele kicsit túlfújva 15-20km-t és ha nem oldja meg akkor sajnos "Houston baj van". :(
ui.: nekem gyári, és gyárival megegyező utólag beszerzett Conti szenzorokkal van saját tapasztalatom az emúlt évekből 3 S-Crosson, eddig semmi hiba nem volt sose (se felismerés se ilyesmi) kopp-kopp, leszámítva a normális tipik "ősszel a hirtelen hidegben az addig 2.4-re fújt kerekek nyomása beesik és rá kell fújni, hogy ne jelezzen be a rendszer" jelenségen felül (pedig a mostani S-Crossomban 8,5 éves a gyári Conti szelep a gyári alukerekeken, autóban 241e km van, köszöni szépen jól van :) )
Nekem is van nem kicsi tpms problémám! A gyárival megegyező, kínai tpms szeleppel szerelt felni került fel! Az első 7 km, semmi gondot nem produkált, majd ki rakta a hiba üzenetet! Szerelőnél, voltam, mind a négy szelep kommunikál, 3 másodpercenként keresi a központi egység a szelepet, most éppen azt írja, hogy a tpms id nincs regisztrálva!! Túl fujtam, leengedtem, ezeken túl vagyok!! Marad a szervíz?? Köszi
Köszönöm a válaszokat.Mai napon jutottam a tpms service jelzés megszüntetéséhez.Comfort mód,2,4 bár , alig 5 kilométer és kitörlödött /kialudt/ a figyelmeztető jelzés.
Hát ez örök gond, de az biztos, hogy nem a "rendszerben" van a hiba. Illetve igen. Sajnos neked kell "kitalálnod" mi lehet a hiba, mi csak találgatunk. Mondjon bárki bármit. Azt tudom, hogy nálam 8 év utáni váltás sem okozott gondot. Bár a csere rendszerint nem okozott gondot, de előfordult, hogy a szerelő túlfújta a gumit. Én mindig az eco módban használtam, ezért csak leengedtem 2,4-re és kb.10 km után elaludt a jelzés. Én beállítanám eco-ra és a guminyomást 2,4-re és mennék vele. Ha minden jó, - márpedig miért ne lenne jó - akkor pár kilóméter és "megkell javulnia". Ha nem, akkor ismét csak okoskodtam.
Szokásos téli-nyári szereltfelni gumicsere együtt a gumiszerelőnél majd indulás haza.Elvileg minden okay kb 15 km után Havanna ltp előtt bejelzett a műszerfalon TPMS service meg keréknyomás probléma.Leparkoltam ,de nem tudtam törölni a TPMS kijelzést az alacsony keréknyomás szimbolummal együtt sehogyan sem.Leeresztettem a kerekeket 2,5 bárra de ez sem segített.Egyetlen keréknél sem jelez vissza keréknyomást a kijelzőn ,mind a 4 kerék --- értéket mutat?Egyszerre nem lehet az összes keréknyomásérzékelő defektes.Ráadásul még eredeti Suzuki gyári (Continentál szelep) van benne.Probáltam a konform /eco mód felcserélésével törölni nem sikerült.Várjak esetleg holnap reggelig mig lehül a levegő a gumiabroncsban és mejek 10 percet az autóval mint a kezelésiben leírták.
Vagy esetleg nem a szelepekkel lenne baj.Jelenleg lövésem sincs,a villogó műszerfal meg enyhénszólva idegesítő.
Jó reggelt Mindenkinek! Más téma: adott az autóm egy Vitara T GLX,gyári leddel szerelve. A távolságiban viszont halogén izzó van,én kicseréltem azonos csatlakozású led-re.Végre este,ha néha vezetek és felkapcsolom,tisztességes a fénye. Kérdés:műszaki vizsgára cseréljem vissza? Vagy ha megállít a rend éber őre,akkor megbüntet,mert ő tudja,hogy nem gyári?
Persze értem én, nem extrém tuningról beszélünk, kicsi az esély, hogy gond legyen belőle. Ebből nincs vita.
Nyilván nem kell minden esetben szabályokat idézgetni, de ha a valakit olyasmire buzdítunk ami nem szabályos, illik felhívni rá a figyelmet, hátha nem tud róla. A többi az Ő dolga...
Tény, hogy van egy rendelet, amit bármikor elkezdhetnek keményen betartatni a műszaki vizsgákon. Az is csoda, hogy eddig nem tették, vagy ha úgy nézzük, tulajdonképpen hanyagul végzik a munkájukat a vizsgaállomások. :-)
Én is leegyszerűsítem, mit akartam mondani. A helyedben az alábbi módon fogalmaztam volna.
"Többen is megelégedéssel használjuk az adott méretű gumikat/kerekeket és EDDIGI tapasztalataink alapján semmilyen problémánk nem származott belőle, sem a használat sem műszaki vizsgák során. Azt viszont tudnod kell, hogy ez a méret nem rendelkezik gyártói ajánlással az adott típusra, így Magyarországon nem felel meg az erre vonatkozó rendeletnek.
Ennek tudatában dönts a használata mellett!"
Azt hiszem ezzel zárhatjuk is a témát, megvizsgáltuk két szemszögből is, mindenki dönt belátása szerint.
(Ha végül majd ilyen autóm lesz, visszatérek megnézni mi is volt az méret amiről beszéltünk. :-) )
A tapasztalatokat meg nyilván várjuk ide, mindenki okulására.
Megpróbálom jobban leegyszerűsíteni. Amiket mondasz feltevések, találgatások. A tény pedig az, hogy sokan használják probléma nélkül, több éve és több 10e km óta. Ellen példa nincs. Persze mindenre van esély, de kb pont annyi, hogy ne lépj ki az utcára, mert a fejedre esik egy cserép. Valljuk be őszítén, csekély esély van rá. A szabály, meg te is mentél már át a piroson, kicsit veszélyesebb, mint a magasabb gumi, mégis átmentél, de nem idézek ide paragrafust, nem kell. :-)))
Azért ez nagyon leegyszerűsített érvelés, hogy ha nem tudunk ilyen ügyről akkor nem is létezik, tehát semmi baj sem lehet belőle. :-)
Tényleg nem biztos, hogy lesz valaha is ebből probléma (legalábbis a vitaindító esetet, a minimális méretkülönséget figyelembe véve), de elvileg LEHET, mivel a jogi oldala adott, hogy mit lehet használni.
6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről
Kerekekre vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek
36. § (2) * A járműre felszerelt gumiabroncsméretének, terhelhetőségének és sebességhatárának meg kell felelnie a jármű vonatkozó adatainak.
Egy másik, nem jogi forrás, de gondolom ők sem csak kitalálták. :
"Milyen következményekkel jár, ha nem tartom be a homologizált méret előírásokat?
Még ha egyes országokban megengedett is a tűréshatár, a jóváhagyott méretek be nem tartásával bizonyos kockázatoknak tesszük ki magunkat:
Biztonsági kockázatok
Rendőri ellenőrzés esetén pénzbírság -> (Ha nem durva az eltérés, akkor valószínűleg nem "bántanak". Egy TC cikkben írták, hogy bár a jogalap adott, egy közúti ellenőrzésnél adatok hiányában nem fogják nézegetni, hacsak nem kirívó az eset.)
A jármű átvizsgálásának megtagadása -> (műszaki vizsga: elég egy kukacoskodó vagy "odafentről" megijesztett vizsgabiztos, lásd. pl. Becsületesnepper eseteit a vizsgaállomással.)
Baleset esetén a biztosításunk nem fedezi a károkat -> (Gondolom esetfüggő a dolog, de ha a balesetben szerepet játszott a jármű stablitása, futómű, a kerekek állapota, akkor biztos, hogy ezt is megnézik, aztán ki tudja mit próbálnak meg rá alapozni. Valószínűleg műszaki szakértő dönt ilyenkor. Egy másik meg máshogy.)"
Nyilván a Michelin nem hatóság, de azért gumiügyben gondolom jártasak egy kicsit.
És azt se felejtsük el, hogy néha külföldre is megyünk az autóval, ott lehetnek teljesen más eljárások akár egy igazoltatásnál, rosszabb esetben balesetnél...
Szóval értem mit szeretnél mondani, hiszen itt nem extrém átalakításról van szó, de azért így kijelenteni, hogy biztos semmi baj nem lehet belőle mert még senki nem látott/hallott ilyenről, az is merész.
Leginkább ezekre a szavaidra gondoltam.
"A büdös életbe senki nem fogja nézni a méretet..." - > nem tudhatod, sőt furcsa is lenne, ha soha senki nem nézné...
"...semmilyen esetben nem lehet egy magasabb gumi a baleset felelőse" -> szintén nem tudhatod, hacsak nem vagy magad is szakértő, aki már mindent is látott de még a jövőt is ismeri...
Bár meséket azért tudsz kitalálni, azt megmutattad. Én pedig elhiszem, hogy úgy történt, ahogy írtad. :-)
Mutass egy ilyen ügyet, iratot, ahol csak megemlítik a gumi méretét negatívan, akkor meghajlok elötted. Ha ez csak szóbeszéd, akko itt ragadnám meg az alkalmat, hogy elmeséljem, a hétvégén afrikába jártam és puszta kézzel téptem szét egy oroszlánt, mert el akarta venni a zebrámat amit 5 perc alatt szelidítettem meg és lovagoltam rajta a szavannán. :-))))
Igen, életszerű, két autó összeütközik, nem tudják eldönteni, hogy ki a hibás, igazszágügyi szakértőt kérnek, hogy eldöntse. Hopp neked stop táblád van, de nem te vagy a hibás, mert a másik kocsinak magasabb a gumi a gyárinál, akkor ő a hibás, mert ha gyári gumival megy, még nem is ért volna oda.
:-))))))))
Mi ez a gondolkodás, 50 évesen 1 embert ismerek akihez kértek szakértőt, a két kocsi találkozásából vizsgálta ki mond igazat, minek nézte volna a gumit, ne viccelj. A büdös életbe senki nem fogja nézni a méretet, a biztosító ha esetleg bele kötne, mert nem akar fizetni, akkor perrel fenyegeted és ki fog fizezni, csak próbálkozik, de semmilyen esetben nem lehet egy magasabb gumi a baleset felelőse.