Keresés

Részletes keresés

Afrikaans8 Creative Commons License 2021.11.04 0 0 94

István kisebbik legendájában egy besenyő betörésről és várostromról olvashatunk, ahol megint csak feltűnik Dávid és a filiszteusok előképe, illetve a karddal övezés motívuma:

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=159775411&t=9217757

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=159775516&t=9217757

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=159775542&t=9217757

Előzmény: Afrikaans8 (93)
Afrikaans8 Creative Commons License 2021.11.04 0 0 93

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=159774824&t=9217757

Veszprémy kimutatja, illetve sejtetni engedi, hogy Szent István gyermekké (puer) titulálása a Koppány elleni, döntőnek megtett ütközet előtt (amely egyébként nem biztos, hogy a Veszprém melletti Sólynál zajlott, hiszen más tudósítás szerint Koppány végül somogyi utóvédharcokban esik el), szóval az említett kiskorúvá minősítése inkább bibliai elem, egy Dávid és Góliát harcát idéző toposz. István kisebb legendája meg is említi Salamont, Dávidot és Sault.

Sámuel I. könyvében Dávid, az egyszerű pásztorfiú felölti Saul király páncélját, s felköti annak kardját, majd rögtön ki is bújik belőle, mivel szokatlannak és nehéznek érzi a fegyverzetet. Inkább az isteni Gondviselésre bízza magát a filiszteus óriással szemben (1Sám 17). Vajk-István gyermekké minősítése a karddal való csata előtti felövezéskor -- amely viszont anakronizmus -- tehát egyszerű párhuzamnak látszik ezzel a közismert bibliai-ószövetségi történettel. Hartvik püspök ki is iktatja ezt a motívumot saját legendaváltozatából, mert akkoriban, Kálmán idején a rivális ágból származó Salamon ötévesen történt megkoronázása miatt ez kellemetlen érzéseket válthatott volna ki (a krónika méltatlankodik említett királyunk korai beiktatásán). (Veszprémy László: Szent István felövezéséről; in: Lovagvilág Magyarországon; Argumentum, Bp., 2008, 66--77)

Afrikaans8 Creative Commons License 2021.08.13 0 0 92

"Abban az időben minden írástudó jól ismerte a Bibliát errefelé, az volt mindennek az alfája és az omegája, a kölcsönözhető hasonlatok valóságos kincsestára"

 

Egész pontosan minden keresztény írástudó azt ismerte legjobban, Albiontól a Kaukázusig.

Kałankatwac'i (vagy Dasxurani) Mózes örmény történetíróval sem volt ez másképp -- mint Theorista fórumtársunk jelezte, ő a perzsákat letaroló heftalita támadást hasonlította a szentírásbeli óriások mindent elsöprő pusztításához (közben megjelent Nagy Kornél magyar fordítása, annak a 84. oldalán olvasható).

 

A PVL-be pedig feltehetően hangalaki egybecsengésnek köszönhetően (obor - obr) került ez a motívum (1Móz 6:4).

 

Egyszóval akkoriban mégiscsak ez volt mindenkinek a "bibliája"...

Előzmény: Afrikaans8 (-)
Afrikaans8 Creative Commons License 2021.08.13 0 0 91

Ha jól emlékszem, történészek azt fejtegették, hogy a pajzsra emelést mint a legfőbb uralkodóvá választás szokását a germánoktól vehették át Rómában, méghozzá egész pontosan az északi-északnyugati provinciákból terjedt el, amikor a légiók ott állomásozó katonái egyre-másra kiáltották ki jelöltjeiket császárrá. De legalábbis a barbarizálódás korában a különféle területekre vezényelt, besorozott germán katonák szokása volt ez. A bizánci korra ez kiüresedhetett akár közönséges szófordulattá is. A DAI nevezetes szöveghelyére, Árpád "pajzsra emelésére" szinte egészen bizonyosan az utóbbi érvényes.

Előzmény: Afrikaans8 (14)
Törölt nick Creative Commons License 2018.06.07 0 0 90

A toposz korokon átivelő vándortéma, korokon átivelő szimbolum. Elsődleges használata valóban irodalmi (és nem őstörténeti, kivéve az őstörténet irodalmi feldolgozását).

 

De korokat átivelő vándortéma van a zenében is (pl. la folia, amit zenei katedrálisnak is neveznek) és a képzőművészetben, a korokon (vagy téren és időn) vándorló szimbolumok nem esnek távol a témától.

 

 

Előzmény: Afrikaans8 (87)
H. Bernát Creative Commons License 2018.06.07 0 0 89

Akkor módosítok: "Többségi vélemény szerint , stb.".

Előzmény: Afrikaans8 (86)
H. Bernát Creative Commons License 2018.06.07 0 0 88

Jogos.

Előzmény: Afrikaans8 (87)
Afrikaans8 Creative Commons License 2018.06.07 0 0 87

A szvasztika amúgy sem toposz, hanem egy világszerte elterjedt grafikus szimbólum, már csak ezért is kár több szót vesztegetni rá. Nem tartozik ide a megtárgyalása.

Előzmény: H. Bernát (84)
Afrikaans8 Creative Commons License 2018.06.07 0 0 86

"A kaukázusi avarokhoz meg semmi közünk. És nekik sem az egykor volt KM-i avarokhoz"

 

Nem ilyen egyöntetű a kutatás álláspontja.

Előzmény: H. Bernát (77)
Afrikaans8 Creative Commons License 2018.06.07 0 0 85

Nem kárpát-medencei sajátosság, az ősi közel keleten már a neolitikumban megjelenik.

Előzmény: Törölt nick (75)
H. Bernát Creative Commons License 2018.06.07 0 0 84

svasztika csak a KM-ben került elő, SEHONNAN MÁSHOL.

 

Hozták hazulról, ha már egyszer onnan jöttek, ahol igazoltan volt szvasztika. És miután ezt nem tudod kizárni, nem állíthatod, hogy csak itt, a KM-ben vették át egymástól e motívumot.

 

Ez szimpla logika, se nem néprajz, se nem történelem.

Előzmény: Törölt nick (82)
H. Bernát Creative Commons License 2018.06.07 0 0 83

Nagyon sok más motivum is van, amely a KM népeit (Tömörkény és Mora nevezéktanát alkalmazva az ősök sorát) összeköti.

 

 

Amelyek mind kozmopoliták is egyben, így érvényes rájuk az előbbi "szvasztika tételem".

 

 

 

 

 

Ilyen módon a mai magyarságot is Európához kapcsolja.

 

 

Na ja, ha már annyi EU-s gént befogadtunk az elmúlt 1100 évben

Előzmény: Törölt nick (81)
Törölt nick Creative Commons License 2018.06.07 0 0 82

Ez igy van!

 

De

 

Ennek ellenére, a honfoglaló csoporthoz köthető svasztika csak a KM-ben került elő, SEHONNAN MÁSHOL.

 

És mgis, az avarokhoz köthető svasztika is csak a KM-ből került elő SEHONAN MÁSHOL.

Előzmény: H. Bernát (80)
Törölt nick Creative Commons License 2018.06.07 0 0 81

Nagyon sok más motivum is van, amely a KM népeit (Tömörkény és Mora nevezéktanát alkalmazva az ősök sorát) összeköti.

 

Ilyen módon a mai magyarságot is Európához kapcsolja.

 

Ja és köszi a linkeket :)

Előzmény: H. Bernát (78)
H. Bernát Creative Commons License 2018.06.07 0 0 80

Csak, ugye, e két nép JÖTT a KM-be. Onnan, ahol igazoltan előfordul a szvasztika motívum, évezredek óta. Éppen ezért nem tudod bizonyítani, hogy pl. a magyarok az avaroktól vették azt át a KM-ben.

Előzmény: Törölt nick (79)
Törölt nick Creative Commons License 2018.06.07 0 0 79

A honfoglaló csoporthoz köthető svasztika a KM-ben került elő, SEHONNAN MÁSHOL.

 

Az avarokhoz köthető svasztika a KM-ből került elő SEHONAN MÁSHOL.

 

 

Előzmény: H. Bernát (78)
H. Bernát Creative Commons License 2018.06.07 0 0 78

Itt: https://hu.wikipedia.org/wiki/Szvasztika#Eredete

 

 

"A szvasztika már az őskorban része volt a művészetnek. Kontextustól függően szimbolizálhatta a szerencsét, a napotBrahmát, a szamszárát. Az ókorban széles körben használták – többek között – a hettiták, a keltáketruszkok és a görögök. Megjelenik számos ázsiaieurópaiafrikai és indián kultúrában – néha díszítőmotívumként, néha vallási szimbólumként."

 

 

"Keleten a hinduizmusnak, a dzsainizmusnak és különösen a buddhizmusnak volt nagy szerepe a szvasztika elterjesztésében. Az i. e. 6. században keletkezett buddhizmus az első évezred végére elterjedt Délkelet-ÁzsiábanKínábanKoreában és Japánban. A tibeti Bön vallás és az olyan szinkretista vallások, mint a vietnámiCao Dai vagy a kínai Falun Gong, valószínűleg belőle vették át a szvasztikát."

Előzmény: Törölt nick (75)
H. Bernát Creative Commons License 2018.06.07 0 0 77

a Nap jelkép viszont az avar lobogókban ott van

 

NEM maradt fenn avar "lobogó".

 

A kaukázusi avarokhoz meg semmi közünk. És nekik sem az egykor volt KM-i avarokhoz.

Előzmény: pejgeroj (73)
H. Bernát Creative Commons License 2018.06.07 0 0 76

a kárpát-medencei ösök különbözö népeit összekapcsolja generációról generációra.

 

Semmi ilyet nem tesz, mert a szvasztika kozmopolita motívum, évezredeken átívelően, Koreától Írországig.

Előzmény: Törölt nick (75)
Törölt nick Creative Commons License 2018.06.07 0 0 75

Nemcsak az avar, hanem már a kelta ősöknél is, onnan átvették a scythák, majd az avarok, és a honfoglaló csoportnál is felbukkan.

 

Ez is olyan vándormotivum ami a kárpát-medencei ösök különbözö népeit összekapcsolja generációról generációra.

 

Itt a honfoglaló csoport esetében jelenik meg, Karosi tegez.

 

foto panthera

 

Előzmény: pejgeroj (73)
Afrikaans8 Creative Commons License 2018.06.07 0 0 74

B. Szabó János kitekintése a "törzsi-nemzetségi" jellegű szerveződés eurázsiai szokásairól. Volt egy mezopotámiai eredetű, hét bolygóra visszavezethető felosztás, és egy kínai, négy világtáj szerinti felosztás. A történeti hagyományban sokszor ez a két toposz jelent meg, függetlenül a valóságos számoktól.

 

pejgeroj Creative Commons License 2017.09.30 0 0 73
Előzmény: Theorista (71)
pejgeroj Creative Commons License 2017.09.30 0 0 72

avaroknak nevet adó király nem más mint a bölcs hüperboreusz Abarisz

 

csak nem Ábrányra gondolsz, az első téritett királyra?

 

mert az Abraham, mint azt irják. az az abra logia nem az algebra.

ahogy azt Ishaak is mutatja. agra bugra nema ugri bagra buki abrakadabra 

Theorista Creative Commons License 2015.05.10 0 0 71

A Napisten-Apollónt követő bölcs hüperboreusz Abarisz legendája manapság is inspirálja a művészeket.

 

Íme a Therion nevű svéd szimfonikus metált játszó zenekar An Arrow From the Sun című száma.

Előzmény: Theorista (68)
Theorista Creative Commons License 2015.04.24 0 0 70

Mire a 9. századi karoling tudós-szerzetes dolgozott, ennek a dolognak már több rétege halmozódott föl. A Hunger-Hungar(us) névhasonlóság mellé kiegészítő, megerősítő elemnek használhatta esetleg az Abarisz legenda közlését. Izidornál az effajta etimologizálások általánosak.

Előzmény: ketni (69)
ketni Creative Commons License 2015.04.24 0 0 69

"....aki nyilát végighordozta az egész világon, s közben nem evett semmit."

 

Nekem erről nem az éhínség jut eszembe, az én észjárásom egy kicsit más kerékvágásban jár.

Ez egy legenda, ami meseszerű jelképes elemeket használ.

 

"...nyilát végighordozta az egész világon..."

Azaz tántoríthatalanul tör a cél felé. A küldetését minden körülmények között véghez viszi.

 

"s közben nem evett semmit"

Tehát közben megőrizte lelke romlatlanságát.

A testiség kizárását jelenti.

A szellemi és a lelki erőről van szó, nem fizikáról.

 

 

Az éhezés ma is a megtisztulás egyik útja. (Gandhi)

(Az anorexiások undorodnak az ételtől, mert az beszennyezi, megtámadja a testüket, mint valami kórokozó.)

Előzmény: Theorista (68)
Theorista Creative Commons License 2015.04.23 0 0 68

Az avaroknak nevet adó király nem más mint a bölcs hüperboreusz Abarisz, aki a [járványokat és éhínségeket is enyhítő] messzelövő Apollón követőjeként sok várost megtisztított. Hérodotosznál ez áll róla:

 

"Ennyi legyen elég a hüperboreuszokról. Itt most nem szándékozom elmondani annak az állítólag hüperboreusz Abarisznak a legendáját, aki nyilát végighordozta az egész világon, s közben nem evett semmit." (IV. 36)

 

 

Az avarok éhezésének egy másik eleme.

Előzmény: Afrikaans8 (67)
Afrikaans8 Creative Commons License 2015.04.23 0 0 67

A limes Sasanicus különböző szakaszainak kapcsolatba hozatala Nagy Sándorral elterjedt toposz, az erődök láncolatának a létezése viszont nem az, mivel a Kaszpi-tenger mindkét oldalán létezett ez a perzsa erődrendszer. Sevillai Izidor szintén említi "Nagy Sándor falait" az avarokról szólva: "A hugnokat [Hugnos] azelőtt hunnoknak [Hunnos] hívták, végül azonban királyukról avaroknak [Avares] nevezték el őket. Ezek előbb a távoli Meótisznál a fagyos Don és a masszageták szörnyű népei között laktak. Azután sebes lovaikkal a Kaukázus szikláin áttörtek, bár [Nagy] Sándor záró erődítései a vad népek útjába akadályt gördítettek. Keletet húsz éven át tartották hatalmukban, s az egyiptomiaktól meg az etiópoktól évenként adót szedtek."

Előzmény: Theorista (66)
Theorista Creative Commons License 2015.04.23 0 0 66

Góg és Magóg népei ellen épített fal története Firdauszinál.

"Ment Iszkandar, megnézte azt a hegyet,
tudós-népe kísérte, roppant sereg,
Majd rendelte: hívjanak kovácsokat;
s rezet, bronzot, és nagy pörölyt hozzanak,
habarcsot, követ, fát nagy hőségben, és
más mindent, mit kíván a gátépítés.
Hoztak s hoztak ismét, amit csak kívánt,
s mikor minden ott volt, s a terv készen állt,
a kőművesek és az ácsok közül
ki mester volt, immár mind hozzája gyűl,
mindenhonnan Iszkandart keresi meg,
s mit ő kíván, mindenben segítenek.
Gyűltek mindenünnen tanult emberek.
S ő kétoldalt két falat építtetett,
mely lábtól gerincig a bércnek futott,
a szélessége épp száz könyöknyi volt;
egy öl szén egy öl vassal váltakozott,
és közéjük helyenként réz is jutott.
És öntöttek aztán a résekbe ként:
- a perzsa királyok eljárásaként -
több rétegben öntette résekbe, és
midőn csúcsig állt már, és sok volt a rés,
kevertek sok naftával sok olajat,
és evvel locsolták a teljes falat;
s rá szamár-rakomány szám raktak szenet,
s a sáh lángragyujtatta e réteget,
és fújtatta százezer kovács tovább,
figyelvén a nagy sáh vezénylő szavát.
a hegyről üvöltő fuvallat szaladt
és megremegtette a csillagokat.
Ekképp múlt el egy nap a fejük fölött,
a füst szállt, a sok kovács erőlködött.
Így keverték egybe a fal anyagát,
így olvasztott együvé falat a láng.
Jádzsudzstól és Mádzsudzstól így lett szabad
világuk, így lakhatták országukat.
S hol Iszkandar nagyhírű nagy gátja áll,
a földön se bú-baj, sem ádáz viszály.
Ötszáz öl magas bástya ez, bérc fölött,
a szélessége meg közel száz könyök.
Áldották a sáhot a vár nagyjai:
"Ne veszítsenek el a föld népei!"
És amijük csak az országban terem,
a királyhoz elhozták bőkezűen.
De Iszkandar semmit el nem fogadott.
De elment. S a hálás nép álmélkodott."

Firdauszi: Királyok Könyve

Előzmény: Afrikaans8 (64)
Afrikaans8 Creative Commons License 2015.02.10 0 0 65

Szabados György több toposszal is foglalkozik az alábbi tanulmányában:

Magyar államalapítás a IX. században. Államszervezési modellek a „De Administrando Imperio” szövegében

In: Acta Historica CXXXII (2011), 3–19.

PDF

 

 

Így a DAI 29. és 38. fejezetében a balkáni és a turk fejedelem nélküli államocskákat hasonlítja össze, ennek leírása a DAI-ban toposznak látszik.

 

Ibn Ruszta szöveghelyével kapcsolatban viszont elveti Zimonyi érvelését, és Ormos állásfoglalását fogadja el, hogy Ibn Rusztának a magyarokkal és más népekkel szembeni körülárkolásra vonatkozó megjegyzése a Koránból vett toposz lenne-e.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!