Ez itt a Fortepan kulcsszavazók, címkézők, tárgyszavazók beszélgetős fóruma.
Szülőatyánk, a "FortePan megfejtések" amott lakik:
http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9204653
Az a bizonyos üveg a karaf, tájnyelvileg - és a magyar fülnek talán kedvesebben - karafina. Az italok dekantálására szolgál, és abban különbözik a bokálytól, hogy annak van füle.
(Mint olvasom: "Mind a karafina, mind a karaf (vagy karaff) szó olasz eredetű, a caraffa és a caraffina palackot jelöl (az előbbi nagyot, az utóbbi kicsit). Az olasz caraffa a 'merít' jelentésű arab garafa ige nyomán jött létre. Egyébként az arab giráf száraz mérőt jelöl, a guruf pedig kis poharat. A caraffa és a caraffina főnév több európai nyelvbe is bekerült. A szerb karafina asztalra való kis olajos és ecetes üvegre vonatkozik. Érdekes, hogy ez a szó a szerb nyelvjárásokban németes alakot vett fel (karafindl)".)
Legutóbb véletlenül alkottam egy Warszawa-márka címkét, mert annyira nem jutott eszembe, hogy az FSO-gyártmány. Ugyanis a MÁRKA, az Warszawa!
Szintúgy a Volgánál is a gyár az a gorkiji autógyár (GAZ), de a MÁRKA az Volga. (Gyártott a GA-gyár mást is, amik viszont tényleg GAZ márkanéven futottak, pl 69, 51 [Molotov:-)
A gyárat nevezzük meg, a márkát, vagy a típust? Véleményem szerint a márka és a típus címke nem keverendő össze: Volga-MÁRKA, de GAZ M21 Volga. Zsiguli/Lada-MÁRKA de VAZ-2101 Lada
De ilyen alapon lehetne a nincsgondból is gondot csinálni. Wartburg vagy AWE, Moszkvics vagy MZMA/AZLK?
Sőt, az összes General Motors gyártmánynál is fel lehetne tüntetni, hogy GM, mert a Chevrolet, Cadillac az "csak" MÁRKA.
A fogatolt (és fogatlan:-) járművek tekintetében is érdemes lenne valami egységes összefoglaló neve kialkudni, mint van az automobil. A korábbiakból kiderült, hogy a lovaskocsi, ilyen szerepben nem alkalmas (ökröskocsi), véleményem szerint a fogat önmagában nem eléggé közismert (csak ha néhány hasonló keresőfogalmat alárendelnénk), és számomra ez sem tűnik teljesen átfogó megnevezésnek.
A szimpla KOCSI nem lenne ilyen szerepben megfelelő?
Szerintem az angol gyártmány címkéket (16db) át kellene cserélni a brit gyártmány címkére (most 45 db). Ha mondjuk előkerül valami amit 1707 előtt gyártottak (ekkor egyesült Anglia és Skócia és jött létre Nagy Britannia) vagy valami speciálisan angol, mondjuk egy longbow replika, ami bizonyosan helyi anyagokból helyben készítettek, akkor az angol gyártmány használható. Repülők és autók - amire mi használjuk - az egész ország teljesítménye (nyersanyag, munkaerő, adófizetés, kormányzati hatóság), semmi sem "csak" angol.
Nekem pont ezért tetszik ez a fogat cimke, mert kimondottan szórakoztató összevadászni őket - és ezzel véletlenül sem akarnám szétszekálni a fórumot.
Hiszen 7225-ön ott van a vonóerő is, a szekér is, csak éppen nincsenek összekötve. Reggel kimentek a földre, emberek és az eke a szekéren, ökrök(?) a szekér előtt, most viszont a szekér magányosan álldogál.
Bátor döntés! a Bogár típus/altípus ismerők az egyik legfanatikusabb típustanász csoport.
OFF érdekes, hogy a Bogár, a CV2, a Cápa és talán még egy-kettő olyan extra érzelmi kötődéssel is járó mégis tömegtípusok. vajon mitől lesz egy típus ilyen?
Van néhány címke, aminek a használata számomra néha kifejezetten zavaró. Ilyen pl. az
italozás
Szerintem ez alatt azt kell érteni, mikor kisebb-nagyobb társaság többnyire asztal körül ülve alkoholos italok fogyasztásával múlatja az időt. Többnyire vendéglőbe, többnyire férfiak, de ezek nem alapfeltételek. Viszont nem minősül italozásnak, ha egy három tagú családból egyedül a gyerek iszik, vélhetően kakaót. Azt sem gondolom italozásnak, bár ez inkább hasonlít hozzá, mikor egy elegáns társaság láthatóan köszöntőt hallgat, kezükben egy koccintós pohár, de az asztal amúgy üres, tehát nem a pia a fő cél. stb.
Magam sem vagyok szakértő, de szívesebben foglalkozom velük, mint a géperejű társaikkal. Időről-időre visszanézem a termést, ahol érdemes vagy érdekes, próbálkozom a kiegészítésekkel.
A szekér az szekér, elég egyértelműen különbözik mástól, talán legegyszerűbben megfogalmazhatóan a felfelé szélesedő oldala azonosítja.
A lovaskocsi általában lapos platójú alkalmatosság, valóban, többnyire gumikerekű, de nem kizáró, ha nem. Lovaskocsinak nevezem azokat a szállítóeszközöket is, amik nem beazonosíthatók, mint a szemetes, postás, jeges stb, de zárt kocsiszekrény van vontatva.
Szerintem minden négykerekű, személyszállító eszköz hintó, a bérkocsi változatban az egy lovast konflisnak, a két lovast fiákernek hívjuk.
A kétkerekűekkel bajban vagyok.
Egy több, a menetiránynak oldalt, egymással szemben ülő személyt szállító kocsira a társaskocsi megnevezést találtam.
A szán az szán.
Az országos jármű nekem új, én inkább itt is a szekeret használom, ha az valóban.
Én próbálkoztam az említett fogat fajtákkal, szeretem elővenni a ma már ritkábban használt elnevezéseket, de bevallom, nem találtam érthető megkülönböztetést közöttük. Egyedül a kordét, mint kétkerekű, teherhordásra való alkalmatosságot mertem tán kétszer bejelölni.
Nyugodtan bővítsd a repertoárt azokkal is, amelyek akár a néprajzi lexikonban, akár a wiki alatt megtalálhatók, mint pl.: bricska, cséza, homokfutó, kordé.
Továbbra is úgy gondolom (és cselekszem), hogy ezek mind fogatok (fogatolt szállítási eszközök) legyenek azok lovas, ökrös, öszvéres vagy akár csacsis vonóerővel ellátva.
A szánnal pedig különösen egyetértek, nem sok van belőlük, az imént írtam minden lovas szánkóhoz +
Már láttam levéltárban "országos jármű" iratokat, szóval bátran.
Az Opel fejlődéstörténetét valóban nem a Fortepan révén kell megismerni, ám a márkanév-típus kiosztást az egységes rendszer fenntarthatósága miatt eröltetem. Persze, mondhatjuk, hogy a képen egy Volga van, de a GAZ M21, 24 között elég nagy a különbség. És a rendszer rugalmasságára bizonyíték a Lada 1200 - nem javítottam VAZ 2101-re :)
tiborpapa válaszolt. Csak annyit hozzá, hogy a fogat, mint olvasható, gyűjtőfogalom, ahol lehet, egy lépcsővel lejjebb is megyünk, jelezve a vontató állatot: ló, szarvasmarha, szamár, ill. a járművet: lovaskocsi, szekér, hintó és annak válfajai, bár ez utóbbi nem túl egyszerű.
Nem nagyon mentem előre ezzel a beírásoddal, ezért inkább ismételgetem, csiszolgatom a saját álláspontomat. A Fortepan elsősorban fényképeket "árul". A felismerést segítendő adunk a képekről infókat, hol, mi látszik rajta. Ha engem kérdeznél, hogy az infók adásában meddig kell elmenni, hát én erősen a laikus szint felé hajlok. Azt gondolom, hogy az Opel fejlődéstörténetét nem innen kell tudni összeállítani, de ha valaki keres illusztrációt hozzá, akkor a márkanév, típus és az év alapján találhat (pl. Opel Kadet, a megfelelő évnél), aztán majd a saját szaktudása révén szelektál. Minél részletesebb a leírás a laikus nyelvezetnél, vagyis minél szakmaibb, annál jobban nehezedik tőle a fortepan információs rendszere. Ez persze csak az én véleményem, ezért szólok, ha lehet pl a mozdony érdekében a szakmailag tán korrektebb sorozat ellenében stb.