Ez itt a Fortepan kulcsszavazók, címkézők, tárgyszavazók beszélgetős fóruma.
Szülőatyánk, a "FortePan megfejtések" amott lakik:
http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9204653
A 42149 –es kép azért jön fel a „noinfo” képek között, mert jelenleg, ha csak ország és város szerepel és nincs egyéb leírás, akkor az „noinfo”.A helyszín után szerep szövek, akkor nem "noinfo"
Remélem sikerül a programon változtatni.
Az első sor nem címkézhető, az „kattintható” ország: Olaszország és „kattintható” város: Pompei. Egyik sem szerepel a címke: + sorban.
a címke üres.
A képhez a FortePan megfejtések fórum alapján tettük a képleírásba az országot és várost.
Hasonló a helyzet a Halászbástyával is, a címke: + sorban nem szerepel a Halászbástya.
A „noinfo” keresésen kell változtatni.
Az első sor továbbra sem lesz címkézhető, csak kattintható /ország, város, esetenként helyszín/, ezért "színes" néhol, mint a címkék.
a 42149 kapcsán mondom, de láttam már más képeket is ilyen felemásan. A fotó a "noinfo"-ban szerepel, miközben címkéje Pompei. (Van ilyen halászbástyásban is.) Talán érdemes lenne kidolgozni egy protokollt arra, hogy aki egy figyelmetlenségből/lustaságból/fel nem ismerésből "megfejtetlenül" hagyott képet helyre is címkéz, az egyúttal "fejtse" is meg, hogy kikerüljön a noinfóból. Bocsánat, csak a precíz, aki vagyok. :)
Sok olyan márka van, amihez jelenleg egy kép és egy típus (és akár csak egy kép) tartozik, speciel a Lockheedből az Orionon kívül már most van egy P-38 Lightning is. A fortepan meg folyamatosan bővül, bármikor bejöhet több pl. utasszállító vagy kémrepülő sorozat s vele egy csomó Lockheed s akkor már csak kész mintákba lehet beilleszteni az újakat. A standard, a formai egységesség meg fontos lehet akkor is ha a tartalmi gyakoriság változik is.
A Bückerre nem adnak a táblázatok adatot, Ju-52-esre 34-42 darabot írnak '43--4re (ebből 8-11 Luftwaffenak) + 70 előszerelt fődarab (mit jelenthet....) + befejezetlen gép. FW 58 Weihére 41-43 távon kb. 200, de nem nagyon nézték át az új rendszerben az adatokat, számlákat.
A közlekedés és jármű címszavakkal egyetértek. A közlekedésnél lehet, hogy csak az utasszállító járművekhez kéne használni (buszok, bizonyos repülőméret felett, személyvonat). A "Messerschmitt" címkét ki kéne venni, van helyette "Messerschmitt-márka", az autó-automobil-gépjármű-usw címkecsokor is érdekes eset.
Pluszba én nem értek egyet a típus szerinti megkülönböztetéssel a repülőgépeknél, mikor a gyártóhoz alig tartozik kép többször (lásd: Lockheed-márka, Lockheed Orion), főleg úgy, hogy amit eddig láttam, a többségnél a címkéző kb. bemásolja címkének a képleírásban lévő típust (oké, van kivétel, pl. Fiat Cr-32)
Megbeszéltük a közlekedés és forgalom témakörét. Most, hogy sikerült a bejövő cimke-áradatot kezelhető mederbe terelni, lehet kezdeni végre a tisztogatást.
Úgyhogy a jármű és a közlekedés is csatlakozik a tennivalók listájához
sztem - de ez hangsúlyozottan szubjektív - a közlekedés az, amikor látjuk, vmi közlekedik, pl. a közúti forgalom, s ez nem azonos a közlekedési eszközök nagyon tág és emiatt nem nagyon használható kategóriájával. pl. a marx téren forgalmat írányító rendőr az közlekedés 16679
egy lelőtt szovjet bombázó a keleti fronton az nem közlekedés 46807
ugyancsak kérdés van-e értelme a jármű kategóriának, amikor elkezdtük megnevezni a járműtípusokat, a jármű címke vagy tízezer képre elmenne..
Mindhárom típusnál 41 volt a hazai összeszerelés kezdete?
Egy 41 utáni Ju 52-es kép van a 14013, amit viszont vki megcímkézett Luftwaffénak (nem én), ami kizárná a magyar gyártást. Meg kéne kérdezi wrecker-wrecker topiktársat, hogy milyen gép volt ez, övé az eredeti megfejtés. 4 Jungmann/Csíz kép van 41 utánról, lajstromjel alapján 49-ben lettek szolgálatba állítva, ezeknél valószínű a magyar gyártás. Az Fw 58 esetén ez egy képet érint a 7462-t, sztem ennél kivételesen legyen magyar gyártmány is, német gyártmány is. Perzse az is lehet, hogy egyik se, amíg ki nem derítjük a konkrét gép életútját.
Elkezdtem a repülőgép szóra felugró képeket újracímkézni. Feljött a probléma, hogy '41-től Focke-Wulf 58 Weihe, Bücker Bü-131 Jungman és Junkers Ju-52 típusú gépeket (többségében) német alkatrészekből állítottak itthon össze. Ezeknél a képeknél megállja-e a "magyar gyártmány" és a "liszensz" címke a helyét? Valószínűleg fel kell venni az MSrE (Műegyetemi Sportrepülő Egyesület), lehet emiatt egy-két címkét le kell venni (pl. Szegedy-márka)
Én is nézegettem és elképzelhetőnek tartom. Rötzer Henrikról ennyit találtam nem a legbiztosabb forrásból:
"E gesztus nyomán immáron Rötzer Henrik két születésnapot ünnepelhetne, ha még élne. Az egyik 1895, a valóságos, a másik 1997, amikor hagyatéka kelt új életre, biztosítva ezzel szerzőjének a korlátozott halhatatlanságot. Ezáltal lett a Budapesti VII. ker. Felső Kereskedelmi iskola tanulójából főtisztviselő 1928-ban, a Magyar Amatőrök Országos Szövetségének tagja, majd különféle tisztségeinek viselője a harmincas években, két háború és egy forradalom elszenvedője az ismert időpontokban, és a magyar fotóművészet egy jeles, emlékezetes, bár nem a legemlékezetesebb képviselője a kilencvenes évekre."
Tehát kb. 45 éves lenne a kép készítésekor. Az emléklap szerint: 23 éves szolgálati évfordulójának emlékére szeretetteljes tisztelettel a "....őség" (?) ...tól. Budapest, 19.. A rajta lévő képet nem tudom kibogarászni, talán egy hajó?
Szerintem mindenképp írd azt, hogy horogkereszt. Aztán hogy Németország hivatalos zászlajának felbukkanásakor minden esetben kell-e még színezni...? Akkor minden Rákosi vagy Kádár címer mellé is oda lehetne írni a megfelelő ideológiát.
Egyébként nagyon érdekes kép. Hivatali helyiségnek látszik, a falon egy oklevél Rötzer Henrik névre kiállítva. Ezen a néven egy fotós működött háború előtt és után. Mostanában kerültek elő az 56-os képei. Ő lenne a képen? És miféle ünnepi díszítés ez? És miféle oklevél?
31901 - nemzetiszocializmus, nácizmus vagy fasizmus?
Az első kettő valamennyire szinonima, én németesként zsigerből inkább az elsőt használnám a történelmi náci országok, mozgalmak jellemzésére. A Duden szerint a nemzetiszocializmus használata gyakoribb, jelentheti az első vh. után kibontakozó fasiszta, nacionalista, imperialista, rasszista mozgalmat és Hitler nemzetiszocialista ideológiákra építő fasiszta uralmát. A nácizmus az első jelentés egyszerű rövidítése, a köznyelvben pejoratív. Szóval az átfogóbb nemzetiszocializmus címkét javasolnám, nácizmus szinonimával.
A fasizmus szintén kettős jelentéssel bír. Mussolini által kiépített uralkodási rendszer (1922-1945) és politikailag a) a vezetőelv (Führerprinzip) szerint megszervezett antidemokratikus, nacionalista, szélsőjobb mozgalom, b) fasizmuson alapuló totalitárius uralkodási mód. Eszerint tehát politikailag a fasizmus egy átfogóbb fogalom, amiben a nemzetiszocializmus is benne foglaltatik.
A képre eszerint én a nemzetiszocializmus és fasizmus címkéket tenném, szerintem a horogkereszt a fenti definíciókat szimbolizálja.
Az omnibusz a korabeli tömegközlekedés egyik eszköze. Ebben a minőségben nevezhették társaskocsinak is, de ezt kerüljük itt szinonimaként is. A fogatok azonosításakor találtam egy többszemélyes (szembepados) verziót, amit társaskocsiként lehet talán azonosítani, én legalábbis így találtam a neten. Ez nagyon más, mint az omnibusz, ne keverjük.
A repülőgépeken egyszer átmentem, és címkéztem egy jó adagot (Rubik/Zlin/Liszunov/Iljusin/MALÉV usw), de ahogy nézem hétvégén még egyszer nekifutok, mert vagy 100 új kép van. Mellé ma kaptam egy tavalyi Haditechnikát (véletlen), ebben elég sok infó van a magyar repülőgyártásról a világháború végéig :-)
a Rubik-márkát átírtam Rubik Ernőre. Rubik Ernő ugyanis e repülőgépek tervezője volt, a gyártást más cégek (Sportárutermelő Vállalat, Pestvidéki Gépgyár stb) végezték. És mivel az építészetnél is a tervezők (pl Ybl Miklós) külön cimkét kaptak, így e repülőknél is illő az önálló cimke.
A Warszawa-márkával kapcsolatban abszolút jogos a felvetés.
FSO-márka
FSO Warszawa a típus - nem érdemes megkülönböztetni a különböző generációkat szerintem.
Eddig a típusoknál a szóköz vált be, Ikarusnál valóban kötőjelek vannak, majd azt is javítom. Mai napra az elmúlt másfél napban felgyülemlett cimkék mellé 200 portré cimke átnézése van beírva, mert azok jórésze nem portré.
Jövő hétre marad szerintem a márkák típusok szétszálazása.