Egy vasút-történeti szaklap szerint a híres Kandó fázisváltós villamos mozdonyok legelső példánya, a V50.001 jelzésű prototípus, a második világháború után a nehéz gazdasági helyzet miatt szétszerelésre került.
A mozdonyból kivett egyik nagy, kb. kétméteres átmérőjű villanymotort (ami a mellékelt képhez hasonló kinézetű lehetett) a Ganz cég a Csepel Műveknek adta, hogy hengerművet hajtsanak vele. Ebben a szerepkörben állítólag az 1990-es évek elejéig üzemelt.
Azzal kapcsolatban érdeklődnék, hogy Önök tudnak-e ennek a 800le-s motornak a sorsáról? Sőt, esetleg megvan-e még? Közeleg Dr. Kandó Kálmán születésének 150. évfordulója és ennek az általa tervezett fontos magyar műszaki emléknek - ha még megmaradt - kiállításon lenne a méltó helye.
Öreg bácsi utazik a Trabijában Pesten. Megáll egy lámpánál, mellette a másik sávban megáll egy szőke cicus nyitott sportkocsiban. A bácsi nem állja meg, és átszól:
- Mondja kislány, hogy lehet az, hogy én 40 évig dolgoztam Csepelen, és csak egy trabantot tudtam venni? Maga pedig ilyen fiatalon már milliós kocsiban ül?
Magamról annyit, hogy még (épen hogy csak) a rendszerváltás elött töltöttem el egy nyári gyakorlatot a nevezett vállalatnál. Akkor persze még más szemmel látam a dolgokat. Azóta dolgoztam a Csepel Művek területén és némi borzongással töltött el a régi falak között stálni. Szívszorító a hajdan szebb apokat látott épületegyüttes mai valójával szembesülni. 00000