A 25–64 éves korosztály mindössze 9,6 százaléka vett részt valamilyen oktatásban vagy képzésben tavalyelőtt. Ez a 27 EU-tagország rangsorában a 21. helyre volt elég – írja a Népszavaaz élethosszig tartó tanulás hazai adatait vizsgálva.
Az egész életen át tartó tanulást illetően Magyarország eddig is lemaradásban volt a legtöbb EU-s országhoz képest, és a KSH fenti, 9,6 százalékos 2023-as adatával hazánk az utolsó harmadban (a 27 tagország között a 21. helyen) foglal helyet.
A felnőttoktatás területén csökkent a sikeresen érettségizők száma is: 2024-ben 6,1 ezer tanuló szerzett érettségit így, míg 2023-ban 8,2 ezer. Ám azok között, akik még az általános iskolát sem fejezték be, ezt kevesen akarják pótolni – írja a lap.
A KSH szerint ugyanis tavaly majdnem 70 ezren éltek Magyarországon, akiknek általános iskolai végzettségük sem volt, a felnőttoktatás keretében pedig csak 744-en fejezték be tavaly sikeresen a 8. évfolyamot.
A Eurostudent tavalyi elemzését ismertetve a lap azt is írja, hogy a magyar egyetemeken 15,7 százalék volt a 30 éves vagy idősebb hallgatók aránya, többségük levelezőn, estin vagy távoktatásban tanult, és csak 3,3 százalékuk vett részt nappali képzéseken.
Surányi György: Fékek nélkül óriási lyukat üthet a költségvetésben a kormány lakáshitelprogramja
Célzottabbá kellene tenni a támogatást, és a lakáskínálat bővítésére is szükség lenne – veti föl az MNB korábbi elnöke a kormány új lakáshitelprogramjával kapcsolatban. Surányi György egyetemi tanárral a korábbi hasonló támogatások kockázatairól és kényszermegoldásairól is beszélgettünk.
Nem az benne a figyelemreméltó hogy van néhány ember akinek a szájából ennyi trágyalé folyik, hanem hogy mekkora hallgatósága van. Annyit lehet tenni, hogy nem hallgatjuk, mint ahogy az utcán se lépünk bele a hányásba és kutyaszarba. Máris van legalább kétféle ember ...
"Hosszú cikk, szürreális részletekkel, akinek van kedve elovasni"
Az egész cikk szürreális. Végig olvasva olyannak tűnik, hogy itt Császár Attila főszereplőhöz asszisztált Magyar Péter.
Amikor sajtótájékoztatón nem arról kérdez újságíró amiről kellene:
"Magyar Péter sajtótájékoztatót ígért a helyszínen, ezt azonban az engedély nélkül zárt területre belépő Császár Attila zavarta meg. Az MTVA munkatársa nem a parajdi bánya helyzetéről, nem a katasztrófa elhárításról, nem a székelyföldi tartózkodásáról kérdezte Magyar, hanem arról, mit gondol arról, hogy volt felesége, Varga Judit „képződménynek” nevezte."
Újságírók egymás között:
"Magyar arra hivatkozva, hogy „propagandasajtónak” nem nyilatkozik, megtagadta a választ, majd heves szóváltás alakult ki a bányalátogatást engedélyeztető Lukács Csaba és Császár között. A Magyar Hang lapigazgatója megpróbálta megakadályozni, hogy az MTVA munkatársa engedély nélkül felvételt készíthessen. Végül Császárt a helyszínt biztosító csendőrök kikísérték a lezárt területről."
Nem egedték be a székely és román közmédiát sem, mert annyira összezavarta a szervezőket okvetlenkedő MTVA riporter:
"Az MTVA-s incidens, a tábor mellett hangoskodó motorosok után a Közösségi párbeszéd helyszínét a szervezők lezárták, és nem engedték be a maszol.ro, a Székelyhon illetve a román közmédia munkatársait sem. Utólag félreértésre hivatkoztak, elnézést kértek az érintettektől, akiket arra kérték, jöjjenek vissza – az újságírók azonban elutasították ezt a gesztust."
Már megint a neveletlen riporterek, miközben érdemi párbeszéd lenne (kivételesen?) a magyarországi kampány helyett:
"Az érdemi párbeszédet az is ellehetetlenítette, hogy bárhova ment Magyar, mindenhol megjelent a magyarországi propagandasajtó egy-egy képviselője, drónokkal, kamerákkal felszerelkezve, provokációra készen. A felületes nézelődő számára fel sem tűnt, hogy Erdélyben járunk: a magyarországi kormánykritikus sajtó és a propaganda emberei tartották egymásra a kamerákat, filmezték egymást. Az erdélyi kampány a magyarországi kampány kihelyezett epizódjaként robbant be magyarországi szereplőkkel, magyarországi témákkal és magyarországi nézőkkel, és a virtuális térben folytatott vérremenő, szidalmakkal teli szócsatákkal. (Utóbbiba tömegesen,csatlakoztak be erdélyiek is – kommentelőként nem riadtak vissza a durva hozzászólásoktól.)"
Néhány tucat érdeklődő álatla benépesített volt kivácsi csak a valódi, érdemi, szakmai egyeztetésre:
"A kétnapos erdélyi Tisza kampány viszonylagos békjét a román csendőrség állandó jelenléte biztosította. Tulajdonképpen erdélyi magyarok sem a Tisza rendezvényén sem a Tisza ellenes provokációkon nem vettek részt tömegesen. Az adorjáni tábort a magyarországi látogatók, erdélyi magyar egyetemisták, és egyetemi oktatók népesítették be, körülbelül annyian voltak egy-egy szakmai rendezvényen, ahányan a tusnádfürdői szabadegyetem előadásait is látogatják. A valódi, érdemi, szakmai egyeztetésre néhány tucat ember kíváncsi – pártpolitikától, helyszíntől függetlenül."
A cikk végére már önkéntesekenek a saját testükkel kellett védeni tiszás meghívottat a riportertől:
"Az egyetlen valóban erdélyi szereplőkkel zajló, igazán helyi hangulatú jelenet az volt, amikor Kéri László, a Közösségi Párbeszéd meghívottja táborzáráskor próbálta elhagyni a helyszínt. A falusi úton, sötétben botorkáló Kérit üldözőbe vette az egész nap helyszínen tartózkodó Császár Attila.Az MTVA riportere hol a nagyadorjáni faluvégi kukoricásban, hol a gyümölcsfák takarásában állította fel a kameráját tiszás interjúalanyra lesve. A Tisza önkéntesei szó szerint testükkel próbálták védeni az idős meghívottat, Császár azonban a bokrok mögül ugrott elé. A „bozótharcban” felverték a susnyásban menedéket kereső nyulakat, rókákat – a szürkületben látni lehetett, hogy népes és riadt állatsereglet menekül a dulakodó állami médiás és a kiutat kereső ellenzéki politológus elől."
akik a F-1-ből élnek (jól) azok ilyenkor mert érdekük, a mogyoródi és szandai (falu) helyi pillangók napi szárnycsapásait is beleszámítják 1.778.009 Ft.-/ szárnycsapás értékkel mint hasznot.
„A sportágban mindenkit ámulatba ejtett az, ami a Hungaroringen az elmúlt egy évben történt – nyilatkozta Szijjártó Péter, miután Stefano Domenicalival, a Formula-1 Group vezérigazgatójával tárgyalt. – A legnagyobb eredmény szerintem az, hogy ugyan 2032-ig van szerződésünk, de a Formula-1 vezetői teljes természetességgel gondolkoznak az ezt követő időszakról is úgy, hogy a versenynaptár része marad a Magyar Nagydíj. Ez a futam negyven éve a sorozat része, sosem került ki a versenynaptárból, és ezt a tradíciót megtartjuk. Ez a beruházás úgy jött létre, a Hungaroring úgy lett csúcstechnológiás, hogy közben magyar maradt.
“Nagy tanulság, hogy a nőket nem lehet felpofozni. Ha legközelebb nőket akarsz verni, akkor a testüket üsd. Csöcs alatt, bordán, mert akkor összeroskad és elhallgat. Így végig tudod mondani amit akarsz…" – oktatja Cristofelt Dopeman.
A kínaiak miatt kellett sürgősen távoznia Mészáros Lőrinc menedzserének
A Budapest–Belgrád vasútvonal megnyitásának csúszása vezetett oda, hogy a V-Híd Zrt. vezérigazgatója, Sárváry István közös megegyezéssel távozott Mészáros Lőrinc cégétől – értesült a HVG. A kínai kapcsolatokban a kormánynak is van tennivalója.
...A V-Híd ugyanis magyar részről a legfontosabb kivitelezője Budapest–Belgrád vasútvonalnak, amely a kínaiakkal közösen épül, ám a projekt késésben van, és Sárváry ezért a kínaiakat hibáztatta, olyannyira, hogy kötbéreztetni akarta volna őket...
...Közben viszont az Orbán-kormány kifejezetten jó viszonyt igyekszik ápolni Kínával. Július 24-e és 28-a között éppen ennek a kapcsolatápolásnak a jegyében járt Magyarországon az ázsiai nagyhatalom harmadik legfontosabb embere, Csao Lö-csi (Zhao Leji), aki a Kínai Országos Népi Gyűlés Állandó Bizottságának, vagyis a kínai parlamentnek az elnöke...
...Az X-en az üdvözlő mondat mellett még annyi szerepelt, hogy Európa már elég kárt okozott a kétoldalú kapcsolatokban, míg Magyarország „a kölcsönösen előnyös, bizalmon és tiszteleten alapuló együttműködést” támogatja...
...A kínai és magyar kivitelezők ugyanis nem mindig voltak a helyzet magaslatán az elmúlt négy évben. A kínaiak nem ismerték az európai szabványokat, a magyarok pedig, élükön Mészáros Lőrinc cégével, nem mindig bírtak kellő szakmai tapasztalattal, amit időről időre még Lázár János közlekedési miniszter is szóvá tett.
Az elmúlt hetekben azonban ennél is durvább dolog történt: a V-Híd vezérigazgatója, Sárváry azzal próbálta hárítani a késés miatti felelősséget, hogy a kínai partnerek tehetnek róla, és ezért még a kötbért is áthárította volna. Már csak azért is, mert Lázár maga is kötbérrel fenyegette a túlságosan lassú kivitelezőket.
Lázár és Sárváry között egyébként abban sem volt egyetértés, hogy a soroksári vasúti híd felújítása benne foglaltatik-e a Budapest–Belgrád büdzséjébe, vagy sem. Lázár szerint igen, Sárváry szerint nem. (A hidat a következő hetekben háromszor három napra lezárják, óriási káoszt okozva ezzel a budapesti logisztikában és közellátásban.)
Régóta megy a huzavona Mészáros egy másik cégének, az R-Kordnak a teljesítménye miatt is, az a cég ugyanis a vasútinformatikában végzett hanyag munkát, és a közlekedési minisztérium most igazságügyi árszakértővel vizsgáltatja a kivitelezések dokumentumait, számláit. Amúgy – ahogy azt a 444.hu és korábban a Szabad Európa megírta – az R-Kord és a V-Híd is tetemes tartozásokat halmozott fel az alvállalkozóival szemben...
...Az ellentétek mostanra annyira elfajultak a V-Híd és a kínaiak között is, hogy személyesen a miniszternek kellett közbelépnie. A vita ugyanis még a tágabb magyar-kínai kapcsolatokat is alááshatja. Annál is inkább, mert Hszi Csin-ping kínai elnök személyesen jönne a vasútvonal megnyitójára, és vonatozna el Belgrádból Budapestre, csakhogy ennek az időpontja folyamatosan csúszik, tavaszról nyárra, nyárról pedig őszre. Igaz, nemcsak a magyarok, hanem az újvidéki pályaudvari szerencsétlenség után a szerbek miatt is. A problémákat valószínűleg a kínai parlamenti elnök látogatása sem oldotta meg, a konfliktust legfeljebb átmenetileg enyhítették Sárváry menesztésével.
A tárgyalásokon ugyanis a kínai vendég azt is felhánytorgatta, hogy abból a 18 pontból, amelyben tavaly a kínai elnök és a magyar kormányfő megállapodott, szinte semmi sem valósult meg. Ennek a csomagnak – a különböző kulturális, turisztikai és média-együttműködések, valamint a marginális magyar cseresznyeszállítmányok mellett – olyan fajsúlyos projektek is a részei voltak, mint a vasúti teherszállítás Budapestet megkerülő útjának, a V0-snak a kiépítése, a közös mozdonygyártás vagy az informatikai együttműködés.
Amellett, hogy a magyar kormány hallgatásba burkolózott, a kínai hírügynökségi tudósítás megjegyzései is arra utalnak, hogy valami nagyon nem volt rendben ezen a látogatáson. A diplomáciai szóvirágok mellett az Orbán Viktorral folytatott tárgyaláson egyebek között az hangzott el, hogy Kína „elvárja, hogy Magyarország politikai támogatást és biztonsági garanciákat nyújtson a Magyarországon működő kínai vállalkozásoknak”...
...A kínai vendég nem mulasztotta el azt a kijelentést sem, miszerint „Kína nagyra értékeli Magyarország ragaszkodását az egy Kína elvéhez, és hajlandó továbbra is erősíteni a kölcsönös támogatást a magyar féllel”. Kövér László pedig úgy fogalmazott, hogy „a növekvő Kína elősegíti a világbékét és fejlődését, és hozzájárul egy többpólusú világ kiépítéséhez, ami teljes mértékben összhangban van Magyarország érdekeivel”.
Ez utóbbi mondatok azonban nem valószínű, hogy átmennének Donald Trump amerikai elnök barátságpróbáján, hanem éppen ellenkezőleg, ellentétesek az amerikai adminisztrációnak azzal az elvárásával, hogy Magyarország is lazítson a Kínához fűződő kapcsolatain. Az Orbán-kormánynak tehát lesz mit helyre tennie a következő hónapokban, ha továbbra is a működő kínai gyáraktól várja a gazdasági fellendülést, de egyúttal a patrióta-szuverenista blokkja számára is fenn akarja tartani Trump védőernyőjét...
A kínai gyarmatosító komcsi gazdi rövidpórázra rakta a dagit...
„Közel kétszer annyi pénzt termelünk, mint amennyit a kormány a részvételi díjra költ. A Forma–1-es hétvégén megduplázzuk a pénzt. Kiszámoltuk, hogy mennyit költenek az ide látogatók. Nagyon jó helyen vagyunk. Közel vagyunk a városhoz, 15-20 percre. Budapest pedig egy csodálatos város. Más versenypályák messze vannak a városoktól. Sok szurkoló érkezik Kelet-Európából és Közép-Európából, például Romániából vagy Lengyelországból. De a látogatók 80%-a külföldi. Ez nagyon fontos az ország számára."
Én meg azt gondolom, hogy azért szerencse, hogy Mogyoródon van a futam, mert ha mondjuk az újonnan épült Balaton-Park-ban rendeznék, akkor az árak minimum a kétszerese lenne.