Keresés

Részletes keresés

easa Creative Commons License 2024.03.25 0 0 763
segélyvonókészülék Creative Commons License 2024.02.25 0 8 762

Áthozom a bizberesből, mert ide való.

Némileg pongyola lesz, mert csak open source adatokból építkezünk.

Azonban szerintem az érthetőséghez elegendő az is, amit egy egyszerű googler pár perc alatt a neten megtalál.

 

Szóval az ominózus münchendorfi siklásos baleset, amit eddig tudunk (ennél többet már valószínűleg nem fogunk tudni, de nem tudunk mindent).

 

Az érthetőség kedvéért ajánlom ezt: https://www.openrailwaymap.org/

Érdemes a jelzős nézetre kapcsolni.

Alkalmazásban nekem szemléletesebb és gyorsabban tölt be, de mobilról görgetős, nem tudok szemléletes szkrínsotot csinálni.

 

Kiindulási alap:

A vonal az akkor átépítés alatt álló ÖBB 10601 sz. vonal, melynek bécsi oldala (magyar fogalmak szerint páros vége) már kész, a wampersdorfi fele pedig provizórium, a régi (azóta elbontott) nyomvonalról egy átkötés vezetett a (magyar fogalmak szerinti) állomási jobb átmenő fővágányához.

Vonatbefolyásoló berendezésként a PZB van telepítve (ETCS majd lesz).

Nappali fényviszonyok, borult, az eső épp elállt (ha jól tudom, nem voltam ott).

 

Az alkalmazás a jelenlegi állapotokat mutatja, de nekünk ez így jó lesz, azt figyelembe véve, hogy az 1. sz. vonali vágány (501-el jelölve a térképen) az esemény idejében üzemen kívül van (illetve Baugleis, de vonat nem közlekedik rajta).

 

Az említett 7657 sz. vonat Ebreichsdorf felől közeledik egy százas lassúmeneten keresztül Münchendorf állomás felé. A bejárati előjelzőn (ag12) szabad 100km/h-val-ra utaló jelzési kép. A vonat ennek megfelelő sebességgel éri el a bejárati jelzőt, amellyel egy oszlopon található a kijárati jelző előjelzője is. Esetünkben a bejáraton szabad százzal jelzési kép, a kijárati előjelző megálljra utaló (Vorsicht!) állásban, az 1000Hz-es induktor aktív.

A vonat ezek után folyamatosan lassítva éri el a jobbra terelő 56. váltót, majd a balról terelő 55. sz váltón át az állomási 2. sz. átmenőről az 1. sz. átmenőre (a mi fogalmaink szerinti helyes vágányra) tér át. Itt meg kell jegyezni, hogy eddig minden a megszokottak szerint alakul, ez volt a normál táncrend.

 

A helyes vágányon a Münchendorf és Achau állomások között Bécs irányába tartó tehervonat mögött viszont hamis foglaltban maradt a térköz, így (mostani tudásunk szerint az automatika) nem egyenesben állított vágányutat a vonatnak, hanem visszaterelte a 2. sz. nyíltvonali vágányra (a mi fogalmaink szerinti helytelenbe).

 

A kijárati előjelző és a H1 kijárati jelző közötti távolság több, mint 1700 méter, így a PZB berendezés minden beavatkozás nélkül is alapállapotba kerül, már jóval a kijárati jelző elérése előtt.

 

A kijárati jelző végül szabad állásba került, hogy ez szabad 60, vagy szabad (vmax) volt, azt senki sem tudja bizonyítani. Bár a valószínűsége annak, hogy két zöld helyett csak egy világított a jelzőn, igen csekély, de nem zárható ki kétséget kizáróan.

Az is a tényekhez tartozik, hogy az állomási peron elejének környékétől kb. nyolcvan méter hosszban a felsővezetéki szigetelőporcelánok beletakartak a H1 kijárati jelző lapjába (a jelzőt azóta kb. egy méterrel alacsonyabbra szerelték át).

 

A vonatot továbbító mozdonyvezető a H1 kijárati jelző jelzési képét szabad, sebességcsökkentés nélkül-ként értékelte (hogy helyesen, vagy tévesen, az eddig nem bizonyítható), a H1 kj.-vel azonos oszlopon található yf52 térköz előjelző pedig (konszenzusosan) szabadra utaló állásban volt.

A vonat tehát gyorsított, majd kb. 136 km/h sebességgel érte el a balra terelő állásban lévő 2-es számú váltót, majd a jobbról állásban lévő 1. sz. váltónál kisiklott. Hogy milyen pozícióban állapodott meg, arról elérhetők a képek az interneten (pl. az "entgleisung münchendorf" keresőkifejezésre, majd a képtalálatokra kattintva).

 

Meg kell jegyeznünk továbbá, hogy a kijárati jelzőtől a 2. váltó kb. 800 méter távolságban van.

Azaz az utolsó vonatbefolyásolási lehetőség a fedezendő ponttól tehát több, mint két és fél (2,5!!!) kilométerre.

 

Jellemzően cinikus az infra megközelítése, amennyiben egy vadonatúj állomáson teszkós minimáldizájnal telepít (illetve nem telepít) jelzőket, és teljeskörűen fedező VB-t, hivatkozva arra, hogy épül az ETCS, addig jó ez így (emlékszünk még Santiago-ra?)

 

Az említett 2. váltó nagy távolsága az azt fedező jelzőtől a korábbiakban is okozott már dokumentált eseteket, szerencsére következmények nélkül.

 

Tehát ismert a lyuk a biztonság szövetén (Nicklasdorf után ezeket a "leketyegett PZB befolyásolással vörösre/váltóra futtató" helyeket konzekvensen felszámolták, plusz elemek, jelzők, mágnesek telepítésével, aztán a dolog maradt annyiban), de nem történt semmi. Pedig több lehetőség is lenne arra, hogy PZB-vel is megvédjük a váltót a nagyobb sebességgel ráhaladástól, pl. megosztható lenne az állomás főjelzőkkel (Zwischensignal), megoldható lenne Schutzsignal+GA (sebességindikátor) kombóval is, vagy a legmezitlábasabb módszerrel szimplán blokkolni lehet a térköz előjelző szabad állását (maradhatna mindenkor megálljra, vagy seb.csökkentésre utalóban, ha a főjelző nem csökkentettre utal), amivel együtt járna egy 1000Hz-es befolyásolás, mely legfeljebb 85km/h sebességet tesz lehetővé (igaz, nem hatvan, de a hatvanas váltón ennyivel már nem siklasz ki).

 

Egy groteszk történet, hogy a helyreállításkor kitűzött 80-as munkavédelmi lassújel PZB-vel fedezve volt, majd az újraépített hatvanas kitérő már újfent nem. Vicces is lehetne...

Illetve elkészült copy-paste formában Ebreichsdorf, ahol hasonló előjelzőtávolságokkal közlekedünk azóta is, 160-al.

 

Nem tisztem megítélni, hogy a kolléga tévedett-e, vagy sem, jól látta, vagy sem. Bizonyíték sem egyikre, sem másikra nincs. Véleményem van, az mindenkinek lehet.

 

Az viszont, hogy a vasúti közlekedés biztonsági alapvetése, princípiuma, ha úgy tetszik, vagyis az ember-technika egymást kiegészítő együttműködése ebben a történetben nem volt biztosítva, az kétségtelen. Ami ennél is nagyobb baj, hogy most sincs, és gigaberuházásokban filléres spórolások miatt maradhat benne biztonsági kockázat.

Reméljük, már nem sokáig!

oldmumus_v.2 Creative Commons License 2024.02.08 0 0 761

Bécs közelében Aspangbahn-on ma volt egy baleset:

https://www.youtube.com/watch?v=mQAW1njg31g

ForzaVIDI Creative Commons License 2024.01.26 0 1 760
Előzmény: bárány (759)
bárány Creative Commons License 2024.01.25 0 0 759

Érdekes, hogy nem leemelték. Valami harckocsi-mentő szerkezettel húzták le? Másik videón látható kicsit az a piros jármű. 

Előzmény: rm40 (758)
rm40 Creative Commons License 2024.01.25 -1 0 758

A szerencsétlenül 151 020 kiborítása a vágányról kvázi széttrancsírozással:

https://www.facebook.com/watch/?v=364570252988461

Előzmény: rm40 (757)
rm40 Creative Commons License 2024.01.25 -1 0 757
Előzmény: bárány (756)
bárány Creative Commons License 2024.01.25 0 0 756

Szegény mozdonyvezetőnek nem volt esélye... :(

Előzmény: rm40 (755)
rm40 Creative Commons License 2024.01.24 -1 0 755
Előzmény: rm40 (754)
rm40 Creative Commons License 2024.01.18 -1 0 754

A kamion sajnos még mindig kamion, ha útátjáróról van szó:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mQJAeO/lastbil-och-pendeltag-i-kollision-i-uddevalla

manhattani Creative Commons License 2024.01.17 -1 0 753

Világvasutai: Snowmobile-ok a mozdony ellen

A sín és a terelősín résébe döngölt és jéggé fagyott hó kisiklasztotta a mozdonyt Amerikában, 1994 telén.

segélyvonókészülék Creative Commons License 2024.01.10 0 0 752

Még szerencse, hogy ott nem havazik...

Előzmény: rm40 (751)
rm40 Creative Commons License 2024.01.09 -1 0 751
martinaxe7 Creative Commons License 2023.12.18 0 0 750
martinaxe7 Creative Commons License 2023.12.18 0 0 749
G368 Creative Commons License 2023.12.11 0 0 748
oldmumus_v.2 Creative Commons License 2023.12.11 0 0 747

olaszoknál vasárnap volt egy kis "találkozás"

https://www.youtube.com/watch?v=nM78UBqdl48

Ashi Valkoinen Creative Commons License 2023.12.01 0 1 746
rm40 Creative Commons License 2023.11.21 -1 0 745

Itt is hatalmas szerencse, hogy a motor felugrott a pőre alvázára...

Előzmény: keszekusza76 (743)
Fizolti Creative Commons License 2023.11.17 0 1 744
Előzmény: keszekusza76 (742)
keszekusza76 Creative Commons License 2023.11.17 0 1 743

Előzmény: keszekusza76 (742)
keszekusza76 Creative Commons License 2023.11.17 0 0 742

Odžaci közelében ma történt baleset(Novi Sad - Sombor):(

martinaxe7 Creative Commons License 2023.10.30 0 0 741

13 ember meghalt, miután egymásba rohant két vonat Indiában

 

RhB Creative Commons License 2023.10.19 0 0 740
rm40 Creative Commons License 2023.10.17 -1 0 739
RhB Creative Commons License 2023.09.12 0 0 738
Geronimoo Creative Commons License 2023.08.31 0 0 737

Torino mellett palyamunkasokat gazolt el egy vonat, 5 halott:

 

 

https://apnews.com/article/italy-train-crash-piedmont-workers-611a36ef0c92b236e53dead8046454ea

_misi Creative Commons License 2023.08.19 0 0 736

Tehervonat siklott a Gotthard alagútban:
https://www.bbc.com/news/world-europe-66530480

Geronimoo Creative Commons License 2023.08.07 0 0 735

Pakisztanban siklott egy vonat 1000 utassal, legalabb 30 meghalt es 60 folott a serult.

 

https://www.aljazeera.com/news/2023/8/6/more-than-dozen-killed-after-train-derails-in-southern-pakistan

 

 

martinaxe7 Creative Commons License 2023.08.07 0 0 734

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!