Valami szakmai, ami nem zártkörű.
Légitársaságoktól, repterektől, repülőgép típusoktól, stb. független. Tehát semleges. Ahol meg lehet beszélni, hogy pl... Stb...
Gondolom majd a katonai megrendelések életben tartják a Boeinget. Végülis a civil és a katonai repülőgépgyártás jórészt átjárható oda-vissza.
Minden esetre a civil üzletáguk továbbra is szenved:
Boeing, via its official website, reported (Aug-2020) the following aircraft deliveries for Jul-2020: • One 787-9 to Air France-KLM Group; • One 787-9 to Turkish Airlines; • One 777F to DHL; • One 767-300F to FedEx Express.
Boeing, via its official website, reported (Aug-2020) the following orders and deliveries summary for the year to date: • Gross orders: 59; • Orders net of cancellations and conversions: -366; • Net orders: -836; • Deliveries: 74; • Unfilled orders: 5185 as of 31-Jul-2020.
En pontosan errol az oldalarol fognam meg a temat: ha mas iparagak es orszagok (khm Kina khm) tenylegesen csokkentenek a kibocsatasuk, akkor en pl gond nelkul elfogadnam, hogy evi 150k km helyett csak felet-negyedet-tizedet repulom. De addig, amig ez nem kovetkezik be, teljesen felesleges erre vagy arra mutogatni.
Én úgy látom, hogy ha az az elvárás a repüléssel szemben, hogy mondjuk megfelezze a CO2 kibocsátását mondjuk 10 éven belül, akkor ezt egyedül úgy lehet elérni, hogy nem repülünk. Ugyanis jelenleg nem létezik olyan technológia, amellyel rövid időn belül csökkenteni lehetne a környezeti terhelésünket ilyen mértékben. Persze van sok műszaki elképzelés a csupaszárny repülőtől kezdve a könnyebb anyagokon át a bio üzemanyagokig. Csak hogy ezek túlnyomó többsége sok évnyire van attól, hogy átmenjen a különböző teszteken, és a forgalomba is állhasson.
Nem szép dolog másokra lőcsölni a feladatokat, de tényleg az a helyzet, hogy más iparágakban sokkal reálisabb a CO2 kibocsátás csökkentése. Egyszerűen azért, mert ott létezik helyettesítő technológia.
Ryanair CEO Michael O'Leary said he sees it as "almost inevitable" that the company will have to cut between 10% and 20% of staff over winter 2020/21 season in response to the long term impacts of the coronavirus outbreak (Handelsblatt, 24-Apr-2020). "Passengers will come back, but that will take time", he added.
Air Arabia Abu Dhabi announced (23-Apr-2020) it received its Air Operating Certificate (AOC), permitting it to start operating from Abu Dhabi as the fifth UAE national airline. The LCC has been granted the reservation code 3L by IATA.
Austrian Airlines presented (21-Apr-2020) its post-coronavirus fleet adjustment strategy. The plan assumes a maximum 75% of pre-coronavirus demand by the end of 2021 with a full recovery not expected until 2023. The airline will retire seven A319s and three of the six Boeing 767s by 2022, in addition to the planned phase-out of its Bombardier Q400 equipment, for a fleet of around 60 aircraft. The reduction corresponds to a capacity reduction of around 20% and will focus on the oldest aircraft, with completion reducing average fleet age from 15.4 years to 14.6 years.
Ryanair CEO Michael O'Leary dismissed regulatory discussions around blocking middle seats onboard aircraft after the coronavirus restrictions are lifted as "nonsense" (Reuters, 16-Apr-2020). "It would have no beneficial effect whatsoever... Most of them [airlines] were losing money even when you sell the middle seat". He argued the "best that we would be able to manage" would be to bolster temperature screening at airports and supply of face masks to reduce the risk of transmission of the virus.
Air France-KLM CEO Benjamin Smith reported the group is losing EUR25 million in liquidity daily due to the coronavirus outbreak (Les Echos, 10-Apr-2020). Mr Smith reportedly said that at that rate, the company will only have enough liquidity to last until early Jun-2020.
Ebből kiderül, hogy a kockázat minősítők mire számítanak:
Fitch Ratings downgraded (09-Apr-2020) British Airways' long-term issuer default rating (IDR) from 'BBB-' to 'BB+', with outlook unchanged at negative'. The agency expects the airline to only recover year ended 2019 ASK levels in 2023 due to the coronavirus outbreak. It also stated it expects liquidity to "drain" during 2020, but will remain sufficient to sustain remaining operations in 2Q2020 and move towards a recovery from 2H2020.
A Malév a B767-esek megvételétől kezdve folyamatosan (állami – korrektebb megfogalmazással adófizetői) lélegeztető gépen volt. Persze mindig csak annyi oxigént kapott, hogy éppen életben maradjon, közben meg mindenét eladták vagy lenyúlták. Ha valami csoda folytán mostanáig életben maradt volna, akkor legalább rá lehetne fogni a vírusra. Szerintem a Malév csődjét egy 1990 körüli vírus okozhatta...
Annak tükrében, hogy a reptér forgalmának milyen nagy hányadát teszi ki a Wizz és a Ryanair, végülis viszonylag életerős légitársaságok várják majd a jobb időket. Ha most a Malév élne - képletesen szólva - már rég lélegeztető gépen lenne.