Tudom, hogy nem lesz túl népszerű ez a topik, azért mégis elindítom, hátha anyázás és egymásra mutogatás nélkül mégis el tudunk jutni egy olyan forgalmi rendhez, ami ugyan fényévekre lesz távol az optimálistól, de mégis képes lenne a főváros közösségi közlekedést úgy nagyjából 90%-ban kielégíteni. Vagyis amolyan vészforgatókönyvként működhetne, ha már végképp fogyóban a pénz. De FIGYELEM, nem arról van szó, hogy a nagy forgalmú gerinchálózatot egy két járattal megrokkantsuk, hanem arról, hogy a többé-kevésbé nélkülözhető, alacsony(abb) kihasználtságú járatokat szüneteltessük, esetleg más járatokkal részben pótoljuk. Gyomláljunk hát bátran!
Megnyitották a topikot, aztán azt hitték, hogy amit ők írnak, jók. Igaz, hogy fele annyi tapasztalatuk sincs, de ők megmondják a tutit. (ld. 93-as, 109, 206-os busz ill 47-es villamos)
De ha már karcsúsítás:
- 161A: Miért jár még?
- 174: Miért jár még? (Reggel mondjuk tömött, de amúgy semmi értelme.)
- 197: Ezt meg minek indították el? (Főleg, hogy elsőajtós lett, így a hülye is le fogja tudni gyalogolni azt a ~150 métert amíg kijut a 97E-hez)
Karcsúsítva van így is sok-sok vonal:
54, 94, 94, 294 -> 84E-89E-94E-294E
54 -> 54-55
Az egész átalakítással én meg voltam elégedve annak ellenére, hogy nem gyáli vagyok. Főleg a 84E volt nagy pozitívum. Az egész hátrány mindössze az, hogy Gyálon belül az összes járat megáll mindenhol. Anno a 94gy gyálon se állt meg mindenhol.
36-93 -> 93
Az említett 93-as, aki változatlan számmal, de a régi (megszűnt) 36-os útvonalának 3/4-ét kipótolja.
5-67V-és talán részben 25 -> 5
Mindenesetre 3 járatból lett egy. Hiába áll meg mindenhol, valahogy mindig tömve van.
80-198 -> 198
Ez is sikeres lett, + még meg is lett hosszabbítva, bár a Szarvas Csárdától Délpestig csak az ülőhelyek foglaltak, + Tóalmás utca felé még mindig nincs megálló kialakítva a Vaskút utcánál.
180-192 és még valami -> 46
Szintén egy talán mégse felesleges vonal, viszont a Helikopter Lakóparkos betérés számomra mai napig érthetetlen.
Úgy látom, itt elég élesen alakult ki két tábor. Az egyéb buszos fórumokból ismertek, általam irígylésre méltó türelemmel próbálják elmagyarázni eddig a tömegközlekedési fórumokból ismeretlennek tűnő nicknevűeknek a tömegközlekedés lényegét. Eddig kevés sikerrel. Egyes fórumozók úgy vélik, csak akkor érdemes egy járatot fönntartani, illetve csak olyan sűrűséggel, ha már mozdulni sem lehet egy járművön. Ha még van pár hely, ritkítani, megszüntetni.
Egyáltalán, mire megy ki ez az egész? Kinek az érdekében írogatnak azok, akik jól kivehetően a ma még (nehezen, talán hibákkal is), de működő tömegközlekedést is szét akarnák verni?
Miért kell veszteséges szolgáltatásokat fizetnie az államnak? Úgy mint tömegközlekedés, egészségügy, oktatás? Mert ezért fizetünk adót!!! Hosszútávú társadalmi érdekek.
Mit jelent a hosszútáv? Huszonkét év elég hosszú? Nem elmélet, hanem tapasztalat, hogy így nem működik. Jár, jár, csak nem jut. Ne vállaljon az állam olyan feladatokat, amiket nem tud megoldani, és ne is szedjen érte díjat. Majd megoldja, aki képes rá.
El kéne dönteni, hogy akkor most viszi a pénzt a tömegközlekedés vagy hozza. Ha a GDP-hez kell a közlekedés, akkor a termelők adják oda a pénzt a dolgozónak bérben, abból a dolgozó tudja kifizetni a jegyet. Minek ebbe belevonni a korrupt államot?
Tényleg elég, és normális hogy 10 ember se utazik ezen a szakaszon egy csuklóson?
Te tudsz olvasni egyébként?
Leírtam, hogy huszadrendű kérdés, hogy a 109-es két vége Óbudán és Kőbányán van. Lehetne ugyanúgy Zuglóban és Dél-Budán, vagy Angyalföldön és Kispesten. Tökmindegy. A 109-esnek nem ez a feladata.
A 109-esnek természetesen szintén nem feladata azokat az igényeket kiszolgálni, amiket a 3-as metró szolgál.
Amúgy messze nem 10 ember a jellemző kihasználtság.
Ha a Bajcsyn ennyi ember midibusszal járna, akkor az kifejezett tömegnek hatna.
Olcsóbb egy fikarcnyival se lenne.
A 109-es egyetlen okból csuklós: ilyen buszok vannak "kéznél" a Bajcsy két végén.
Ezeket összekötve lehetett a Bajcsyn a felszíni közlekedést fillérekért biztosítani.
Miért kell veszteséges szolgáltatásokat fizetnie az államnak? Úgy mint tömegközlekedés, egészségügy, oktatás? Mert ezért fizetünk adót!!! Hosszútávú társadalmi érdekek. Az állam nem részvénytársaság, nem profitot kell termelnie amit osztalékként kifizetnek a haveroknak! Mert nálunk ez megy...
A nincs pénz pedig hazugság, romastratégiára 120 milliárd van az idei költségvetésben...
Viszont mondok egy példát, hogy kb. milyen dologra kell gondolni szerintem, amikor az EU és az IMF diktálni fog.
Ott van az a szerencsétlen Soroksári út, ami mellett ott megy a Ráckevei HÉV, és a vasút is, sőt a belső részen tulajdonképpen a mostani 51-es villamos is eléggé párhuzamosan közlekedik a Gubacsi úton a Határ útig.
Azaz van 5-6 sínpárunk, amelyeken egyenként elég rosszul használjuk ki a kapacitásainkat.
Az ilyen párhuzamosságok felszámolása teljesen jogos igény lehet.
Rendben van, de akkor vállalod, hogy bezárnak a boltok, a gyárak, az üzemek.
Ennek következtében lesz 3 millió új munkanélkülin.
Nem lesz termelés, azaz GDP hirtelen a nullára esik. A nullából ettől függetlenül a hiteleinket fizetnünk kell.
A boltok bezárnak, azaz nem lesz hová menni az átlagpolgárnak vásárolnia, bár ez már akkor nem számít, ha nincs munkája, ezért fizetése sem, akkor meg jogos, hogy minek ezzel már foglalkozni.
Az U.S.A-ban is van rengeteg olyan tömköz szolgáltatás, amelyik pusztán piaci alapon nem is működhetne.
Azt viszont tudom, hogy nem szabad elkölteni azt a pénzt, ami nincs. Még ha össztársadalmi érdek is, még ha ezerszer meg tudjuk is magyarázni, hogy miért fontos az a dolog, amire nem telik, a nincs nagyobb úr.
Ha az emberek egyszercsak nem tudják kifizetni a közlekedés költségét, akkor majd nem közlekednek, hanem átszervezik az életüket.
Tudsz mutatni az EU területén olyan főváros, vagy Budapest méretű várost, ahol a tömegközlekedés tisztán piaci alapon működik, és nem termel veszteséget?
A közlekedés össztársadalmi érdek, és emiatt kell olyan szolgáltatásokat fenntartani, ami csak veszteségesen tartható fenn, mert a közlekedés a GDP termeléshez elég erőteljesen hozzájárul.
Kb. olyan, mint az áruk csomagolása, azaz értéknövelő tényező, de önmagában a termékhez plusz nem, ad.
Ha üzleti alapon szerveznék a szolgáltatást, akkor jelenleg a "felső tízezer" kivételével senki nem lenne képes kifizetni a szolgáltatások ellenértékét.
Már bocsánat, de miért kell az államnak elvégezni a veszteséges szolgáltatásokat? Pont arról beszélek, hogy sok szolgáltató üzleti alapon szervezze a közlekedést. A verseny beállítana egy díjszintet, amit a felhasználók ki tudnak fizetni. Miért kell veszteséges szolgáltatásokat fenntartani?
A BAH csomópont nem volt ideális végállomása a 12-esnek. Az Apor Vilmosra felvitték, és ez elég is lett volna. Aztán a 21-es kerülő nélkül, a korábbi piros 21-es vonalára került, és ekkor a 21-es által felhagyott területet akarták a 212-essé átszámozott busszal pótolni. A svábhegyi végállomás helyett a Szendrő utca, a 102 -est megszüntetni.
Az a szakasza ami a Nyugati és a Deák tér között van, azaz a 206-os és a 9-es összekötése az ahol kevés az utas. Ott régen is, most is 10 alatti az utasok száma. Az óbudai (206-os szakasz) már jobban, a kőbányai szárny méginkább kihasznált.
Ha még sokáig járatják, fotózni is fogom a Bajcsyn.
35 éve átadták a 3-as metró első szakaszát. Ezzel együtt megszűnt a közvetlen buszjárat Óbuda és Kőbánya között is. Így eltelt 31 év, most 4 éve visszaállt estére és hétvégére, de nincs rá igény. A Deák tér és a Nyugati tér között pránaevő a busz? Tényleg elég, és normális hogy 10 ember se utazik ezen a szakaszon egy csuklóson? És ez csak egyetlen icipici spórolás lehetne.
Tulajdonképpen akkor miért kellene átalakítani a hazai közösségi közlekedési vállalatokat az IMF szerint? Nekünk ugyan sokba kerül, de euróra átszorozva mégis olcsóbb az üzemeltetés, és emberibbek a körülmények is, mint Londonban, Bécsben, a milánói metróról nem is szólva. Más kérdés hogy az üzemeltetés ilyen olcsón nem tartható fenn, mert az alkatrészdonorok is elfogynak, ahogy az olcsó 200-as Ikaruszok is, és maradnak a használt nyugatiak, amelyek drága alkatrészt sűrűbb cserét, igényesebb karbantartást igényelnek majd.
Tényleg sajnálom a bécsieket, akik még a villamosaikat is szétkapcsolják a hétvégékre, mégsem tudnak olyan gazdaságosan működtetni, mint a BKV.
Valaki tegnap azzal érvelt, igenis az a bizonyos busz kihasznált azon a szakaszon is, mert van amikor le sem tudok ülni rögtön a felszállás után...
Folyamatosan kell csökkenteni a kapacitást, és nem lesz probléma az utasok részéről. Sajnos bármennyire fájó, fel kell adni bizonyos poziciókat, és azt a férőhely kihasználtságot kellene produkálni, amit a 80-as években. Még mindig jobb, mint az áremelés.
Anno azzal is érveltek a jelentősen megemelt vezetői bérek mellett, hogy különben a versenyszféra felszívná a szakembereket...
A válság kicsit átírta az eddigi teóriákat. Ma már nem titok, a BKV-nál is két kézzel markolják a székeiket a munkavállalók, de az utasok részéről sincs olyan veszély, hogy a nagyobb kihasználtság, esetenkénti zsúfoltság miatt az emberek autóba ülnének át. Most egy ellenkező folyamat történik, akinek autója van, takarékoskodik vele, sokan a BKV-val járnak munkába, és csak hétvégéken autóznak.
Ez sajnos így van, legalábbis hétköznap. És főleg amíg vannak szívós 280-asok is, lehet, hogy nem aktuális a kérdés.
Most a használtbusz-beszerzések szóló kocsikat hoznak (ez van, ezt kell szeretni alapon), de a cél szerintem továbbra is az kell legyen, hogy arányaiban több csuklós legyen.
Nem akarok itt off lenni sokáig, de jelen helyzetben az összes vonal azonnali bezárása is csődöt jelentene ... ti. 6 milliárdnyi pénze van a kasszában a bkv-nak, és hó végén 9 milliárdos lejáró tartozása, amit ha nem tud kiegyenlíteni és kormány garanciát sem kap a meghosszabításhoz, akkor 63 milliárdnyit kell visszafizetnie ...
A 22-es csuklósítása, 3 helyett 4 percenként, 25 helyett 17-18 busz. Na az igazi megtakarítás lenne, és mellette enyhe színvonal-emelkedés is.
Nem hiszem el, hogy 2012-ben egy kis emelkedő tényleges problémát jelent. Miskolcon legalábbis ledőlt ez a tabu, meg nálunk is van 139-es... max. annyit meg lehet tenni, hogy arra a néhány napra, amikor tiszta hó/takony az út, visszatér a BKV a szóló buszokhoz.