A Magyar Szent Korona témában fellendült - a magyarok manicheus ősvallását taglaló - vitát e rovatban kellene folytatni. Magam az ezen tételt erősítő beidézett résszel nyitom meg e témát. Kérem a moderatúrát, hogy az előbbeni témából az evvel foglalkozó részeket ide átteni szíveskedjék - értelemszerűen időrenben. A továbbiakban kérem e témában, itt folytatni az eszmecserét
A Monomachus koronán is levi íráskép van, és magyarul, amit Hanibálnak küldhettek... hadüzenetként... Tán tinó vagyol mono maxo, hogy ezt a koronát tagadod...
Varga Géza 40 évig dolgozott a magyar hieroglifák hazai és külföldi felkutatásán.
Nagyon fontos területeken talált jeleket, ezekről előadásaiban is beszámol.
A kutatási terület azonban szinte minden őskultúrát érinthet, ami beláthatóan időigényes, és bonyolult dolog, ha a földrajzi elérhetőségre gondolunk.
A feltett Byzánci gyűjteményhez hasonló etruszk, sumir, kínai-japán, inka, maya, stb - neten feltalálható albumok, gyűjtemények sokat segíthetnek a kutatás első körében.
Van információm, hogy ünnepek után kiszélesedik a kutatás,
és ez a feltáró tevékenység bizonyára értékes lesz majd, a műhely számára.
A mi terepfelmérésünk hasznos, - az eddig elküldött képeimet értékelve fogadta Varga Tanár úr.
Magam korábban Bődey Sándor barátom levelező társaként, kapcsolódtam szorosabban az őstörténeti kutatásokhoz, de ismertem másokat is, akik ma is aktívak.
Csak kicsit tudok hozzászólni a hieroglifák hazai és külföldi szintjeihez.
Varga Géza Szombathely-íseumi, a veleméri Sindü múzeumi, és erdélyi fatemplomok hieroglifáit felkutatta, és erről előadásaiban beszél.
Hasonlóan, előadásaiban foglalkozik a Hettita, görög és más jelekkel és azok rokonságával.
Azt hiszem a feladat hatalmas, és a magyar-hun ősműveltség elismertetése a feladat.
40 éves kutatásáról beszél, véleményem szerint tiszteletreméltó eredménnyel.
Azt hiszem időbeni tagozódást látni a szakrális hieroglifáknál, amíg eljutottunk a feldúsult Szentkorona ábrázoláshoz.
Az ismeretterjesztés elején tartunk, és felkészült segítség nélkül nem várható a tudományos igényű munka gyors kibővülése.
Amint látom a hozzászólásból nem idegen az ősműveltség terepe?
Magam is az előadásokból és Varga Csaba útján haladva ismertem meg a magyar hieroglifák ígéretes terepét, és igyekszem is lehetőségeim határain belül használni az ügynek.
Végezetül nagy szerencse lenne, ha feldúsult ábrázolás párhuzamokat találnánk a Szentkorona betájolásához.
A Bizánci képanyag tartalmaz Pantokrátor képet, de ez a Nesztoriánus szekta miatt természetes is.
Megjegyzem Varga Géza beszél is a szabírok és a nesztoriánus egyház kapcsolatáról, amikor Nusirván megölte a Főpapjukat, és emiatt távoztak a nesztoriánus szabirok lakóhelyükről -
Ez kulcs lehet a Szentkorona szakrális alkotásánál, és a vallási mívesség is ezt sugallja, a Pantokrátor kép megkettőződése, a görög és latin jelek, a hieroglifák együttesen kijelölik a Korona szakrális hatókörét. A thébai szentélyben megalkották az anakoréta Pntokrátor képet, és ezt fejlesztette tovább a Nesztoriánus, szakrális szellemiség, az atya-fiú megkettőződéssel, - Az isten-szülő minőség, nem azonos az Istenanya minőséggel? A kép ismerete nélkül ez csak valószínű.
Érdekesség, hogy az életfa motívum a szentkoronán szerepel a Bakócz kápolna papi ábrázolásánál is.
Sajnos nem tudtam feltenni ide a képeket, blokkolja azindex.
Szívesen olvasom észrevételeit, mert hasonlóan gondolkodom magam is.
Kozsdi Tamás merész megállapításai számomra is gyanút keltőek voltak, és nem sokat váratott a bécsi támadás és karikatúra. Mindenesetre ártott nekünk "igazságbeszéde".
A magyar hieroglifák bőségét, és a Thébai pantokrátor képet nem ismerhették a Habsburg udvarban, így a Korona eredetinek tűnik, számos átalakítás ellenére. Még az átalakítások is emellett szólnak.
Ahogyan tudom lesznek Varga Géza kutatásainak támogatói, akik külföldi tudományos kapcsolatokkal is rendelkeznek. (Az MTA szerepe nyilvánvaló!)
Mégis, mielőbb meg kellene találni a közös kutatási érdek alapot, azt hiszem, - bizakodom, hogy eddigi kutatóink szerencséje segít majd.
A thébai és a Szentkorona képek nagy hasonlósága, a hieroglifák szintjén is látható, és miután azt gondolom, hogy a Nesztoriánusok vitték magukkal Mervbe a Pantokrátor képet, a Koronán ez a vallási elv jelent meg: A teremtő atya és Fiú egylényegűsége. Az Istenszülő Szűzanya is jelen volt a Korona hátsó frontján, azonban, nincsen kép róla. A hieroglifák szakszerű elemzése eldönti a minta szerinti másolást. Mindenesetre komoly vallási és aranymíves ismeret kell e kérdésben, azt hiszem, már a képek méretbeli különbsége miatt is.
A Nesztoriánusok bekapcsolódása a görög és latin betükre is magyarázattal szolgálhat.
Sokat és sokféle dolgot tanulóként, van bennem egy kettős érzés a magyar Szentkoronával és a hieroglifákkal kapcsolatban, hogy együtt van előttünk az őskori szakrális szimbolika, és a Szentkorona ködösítés magasiskolája a Pantokrátorral.
A tanulást nem lehet megspórolni most sem. A megismerés útját kell követni, fotók keresésével a neten, és már az is segítség, ha egy-egy mozaikot továbbíthatunk pontos eredet és elérhetőség megjelölésével, időt-energiát takarítva meg ezzel a kutatás részére. A kérdések, ötletek hasonló szerepet töltenek be.
A kopt püspökséggel kapcsolatos megjegyzést megköszönöm és továbbítom, ahogy az itteni hsz-t is.
Javaslata, szinte kijelöli a továbbiakat?
Valószínű, hogy a topic nem alkalmas részletekre, de az új évben, ha érdeklik a gyökerek, részemről kész vagyok az információ cserére. Ha jól emlékszem valamely régi nickemnél az email címem is szerepel? Mindenesetre utána nézek.
"A Szentkorona Kosdi Tamás szerint komoly hamisításokon esett át a zománcképek cseréivel, de a hieroglifák igazolják a hun-szkíta szakrális szellemiséget, amely jelen volt a Szentély képén is."
Úgy tudom, hogy Kozsdi szabadkőműves parlamenti ötvöstárgynak is nevezte a Szentkoronát.
A hieroglifák a Szentkoronán így azt is igazolják, hogy Kozsdi egy veszélyes kókler.
"Ami a magyar hieroglifákat illeti, azokat én is nagyra értékelem, és talán számíthatunk támogatókra, (az MTA kivételével), jelentős kutatóknál itthon is, és talán külföldön is?"
Tény, hogy nagy lendületet adna a kutatásoknak, ha külföldön is komolyan vennék Varga Géza eredményeit.
Az ő szellemében kereshetnék és meg is találhatnák azokat a jeleket, amelyek esetleg rávilágítanának a hieroglif és egyéb jelek időbeli és térbeli kapcsolatára.
Nem egyszerű a képlet, hiszen magyar kultúráról van szó, ami önmagában kizárja, hogy komoly állami támogatás szóba jöhessen.
Az is jól jöhet, hogy kopt magyarországi püspökség alakult nemrég. Vettek maguknak egy templomot.
Az újdonsült püspök akár még segíthet is.
"Az egymástól távoli képek nagy pontossága, közvetítő képet feltételez?"
Ábrázolási hagyományról nem lehet szó? Máshol is lehetnek esetleg még fel nem fedezett párhuzamok.
Ha ábrázolási hagyomány, akkor a hagyománynak forrása is kell, hogy legyen valahol.
Ezen a forrásvidéken a jelek jelentésével is tisztában kellett lenniük, különben miért ábrázolták volna ezeket pl. a Pantokrátor öltözékén szinte rejtjelezve. Régi tudással öltöztették fel úgyszolván az Urat.
Örömmel olvastam a hozzászólást. A felvetések nagyon jók, de momentán nem tudok válaszolni többségére. Már az én kiindulásom sem stabil: miért egyezik meg tökéletesen, a panokrátor kép a hieroglifák szintjén is, a Szentkoronán és a Thébai szentély képén? Más hasonlót nem találtak? - eddig nem hallottam róla? Gönczi úr sem tért ki erre. Az egymástól távoli képek nagy pontossága, közvetítő képet feltételez? Úgy tűnik, hogy a Szentkorona áldás is, és fátum is a szakrális hieroglifák értékelésének tekintetében.
A Szentkorona Kosdi Tamás szerint komoly hamisításokon esett át a zománcképek cseréivel, de a hieroglifák igazolják a hun-szkíta szakrális szellemiséget, amely jelen volt a Szentély képén is.
A magyar hieroglifák jelenléte a szabiroknál, az Iseumi leletekkel és máshol is, Kárpát-medencei horgonyt kapott, - de sem a szentély kopt körülményeit nem ismerjük, és a Szentkorona készítése is több, mint a heftaliták-szabírok mervi megjelenésének értékelése és iráni kapcsolataik? A Nesztoriánusok Teremtő és fiúi lényegi megkettőződése visz közelebb a korona ábrázoláshoz? Talán Varga Géza talált bizonyítékokat elméletéhez, ami a részletek megismerésével meggyőző? De ne legyünk türelmetlenek.
Szerintem segítenek a felvetett kérdések Varga Gézának, hogy megválaszolja azokat.
Ami a magyar hieroglifákat illeti, azokat én is nagyra értékelem, és talán számíthatunk támogatókra, (az MTA kivételével), jelentős kutatóknál itthon is, és talán külföldön is?
Azt gondolom, hogy segítségével időben és térben integrálhatók az eddigi kutatások a világ nagy civilizációinál, másrészt újabb lökést adhat a pontosabb értékelésnek.
Ez utóbbi miatt tettem fel ide a gondolatébresztőmet, és máris értékes kérdéseket eredményezett.
Továbbra is érdeklődve várom a topic felderítését a magyar hieroglifák művészeti feltalálási képanyagaiban.
Magam is végzem egy ideje a felderítést az interneten, - segíteni szeretném amatőrként az áttörést, szerény lehetőségeimmel, mindenesetre eljuttatom a felvetéseket és a pontos származás jelöléssel, elérhetőséggel ellátott képeket a szakmai műhelyekhez.
Én már megvettem a Magyar Hieroglif Írás c. könyvet és az előadásokat is végig néztem.
Nagy tisztelője vagyok Varga Gézának. Világra szóló áttörést ért el az írástörténeti kutatásában, amit persze nem fognak egyhamar elismerni. Ezt tudjuk. A széljárás ebben a tekintetben igen rossz és egyhamar nem is fog változni.
Valami nem teljesen kerek az Anusirván történettel. Hogyha neki készült, miért nem viselte? Miért nem azt a programot vállalta ami a Szentkoronán van; miért nem tette államvallássá a kereszténységet?
A Szentkorona kétnyelvűségére volt egy magyarázata Pap Gábornak is.
Állítólag ma is számon tartja a keresztény egyház, hogy a görög nyelv az égből származó hatalom nyelve, a latin viszont a földi végrehajtóé, a világot igazgató uralkodóé. Ezért volnának felülről lefelé haladva görög és latin nyelvűek a feliratok.
Ez azt jelentené a készítés szempontjából, hogy szóba jöhet ugyan Merv, de ez egyáltalán nem biztos, mert tehát az ige földre szállásának nyelvi menetrendje fontosabb szempont, mint az, hogy történetesen a készítés helyén milyen nyelveket beszéltek.
Nyilván ismerni kellett mind a két szent nyelvet a készítőknek, tehát Merv még ebből a szempontból játékban marad.
Az indok azonban nem lehet az, hogy megfeleljen mind a görög, mind a latin nyelvű népességnek, vagy, hogy valamiféle polkorrektség miatt mind a két szent nyelvet fel akarták tüntetni rajta.
A lakosság összetétele bárhol is készüljön a Szentkorona, teljesen lényegtelen.
Vitathatatlanul fontos az eredet és az átvétel, de a legfontosabb a pontosság.
A tyúk és a tojás példája jut eszembe, ha a Szentkoronára gondolok, és a Vörös Győző által felfedezett Thébai szentély pantokrátor képére. a Szentkorona Mervben készült 351-ben Varga Géza szerint, - Mani 216-276 között élt, az anakoréták, Thébai remete Szent Pál (227/228 – 341.)
mindenesetre a szkíta-kereszténység jelentette az alapot, amelyek ismeretére vall Mani és Remete Szt Pál, és a Pantokrátor képen látható vízszintes Hold ábra indiai hatása, és egy elemzés:
Hajlamosabb vagyok Pap Gábor fejtegetési alapján azt hinni, hogy nem annyira a manicheizmus virult a magyarok között, mint inkább egy szkíta kereszténység, ami nagyon hasonlított a manicheizmusra.
Ezt eleveníthette föl némileg a magyar reformáció, aminek nincs ábrázolási előzménye nyugaton.
(A felhozott mennyezet-kazettán a teremtés első muzdulása látható a fényfelszabadítással, közepén jin-jang jellel.)
A manicheizmus alapja ez a szkíta rítusú kereszténység lehetett Jézus szeretetvallása mellett, némi Budista beütéssel.
Az egyik legenda szerint Mani a tudását Szkítiánosztól merítette. Ezért is hihető, hogy szkíta előzménye lehetett a manicheizmusnak.
Nyilván persze vissza is hatott az iráni szkítákra (az ottani magyar kolóniára is) és rajtuk keresztül másokra is.
Endre királyunk rendeletét hozza példának Pap Gábor: "Scythicus, gentilis et ethnicus ritus” Eszerint egyértelműen a szkíta vallás szertartásrendjéről beszél.
Az írás könnyen megfejthető: a köpenyen két jelet vélek felfedezni: a Lyukó és a ten "isten" hieroglifát. Ez azt jelentheti, hogy Máni "Lyukó ten" (Lyukó napisten) híve volt.
Szeretném a topiklakók figyelmét felhívni egy új forrásra, amely összefügg a manicheus vallással.
Varga Géza magyar hieroglifák kutatása, a székely-magyar rovás előzményét igazolta a világ több ősi civilizációinál. Erdélyben virult a manicheus vallás, a templom mennyezeti fakazetták őriznek hieroglifákat.
Ha egy evangéliumi hívő ezt a szót használja, valószínűleg arra a jelenségre gondol, amikor valaki különféle vallások tanítását, vagy különböző filozófiai irányzatokat (kettőt vagy többet) ötvöz egymással, egy így keletkezett világképet vall, ez alapján gondolkodik, cselekszik.
Habár a Biblia szerint a Mindenható Istennel, (aki teremtette a mennyet és a Földet és mindent ami azokban van), egyedül az Ő Fián, Jézus Krisztuson keresztül teremthetünk kapcsolatot, és léphetünk vele békességre; továbbá a Krisztus tanításától való eltérés tévelygésnek minősül, ez a jelenség a keresztén hívők körében is előfordul.
Így vannak akik a Biblia tanítását, és a keresztyén hitet sámánizmussal, parajelenségekkel, szellemidézéssel, természetgyógyászattal, keleti misztikával, esetleg más világvallások tanításával elegyítik.
Etimológia
A szó a görög συγκρητισμός („szünkrétionosz”) kifejezésből ered, amit Plutarkhosz használt Opera Moralia című írásában a krétaiak közös ellenség elleni összefogására. A kifejezés első felének (συγ) jelentése együtt, a másodiké bizonytalan, nem egyértelmű, hogy Krétára utal-e.
Modern jelentése Erasmustól származik, aki az Adagia című munkájában annak a jelenségnek a megnevezésére használta, amikor a vallási küzdelmekben különféle csoportok az elméleti különbségeik ellenére összefognak a gyakorlati haszon reményében.
---Fejlesztési tartalmazza az új tulajdonságokat biztosított Assyrioloji'nin Manicilikte. Így a legősibb gyökerei Maniciliğin Babilonya'nın Kalde, és megvásárolta a régi hiedelmek. Ennek eredményeként a vallás Mani, Mezopotámia és Irán, valamint egy univerzális vallás alapján a dualizmus a természet és a kereszténység, és a transzferek, hogy elérje a Buddhizm a
hit kelet felé, és a nyugati bővült. Ez a bővítés, az első száz évben a kereszténység, de az iszlám teljesen szakszerű, és határozottan le kell állítani az. Röviden, Mani, a zoroasztriánus hit, amely a forrás Kalde-Babilonia pot, amely ötvözi a tanításait bölcs buddhista és a keresztény erkölcs elvei.
Unearthed fényében legújabb megállapításainak, Manicheism kell tekinteni, mint egy nagy vallás. Sőt, "könyvtár" a vallás, a missziós vallás, szervezett vallás, akik olvad minden nagy vallás az egyetemes és végleges vallás is. De ennél is fontosabb, az összes ezeket a tulajdonságokat, és a két oldalán mindent nélkül elve két per, akik a fény és a sötétség és hírnökei eljövetelét Jézus "Paracletos" fundamentalista írja le a titkait "gnózis" is Manicheism. Egész életében, és tartalmazza az összes információt arra utalnak, hogy a nagykereskedő a vallása rejtély. Jézus nem ment, hogy Szent Pál a Marcion'un hiába. Az igazi egyház, amelynek feladata az volt, hogy újra szerkeszteni a Paracletos-mánia alakult ki.
Szerencse, hogy a könyvesboltban csak egy példány volt, amit előttem megvettek! (Ugyanis a feleségemmel beszélgetve, hogy mit akartam venni, de nem sikerült, ... kiderült, hogy "most szivem ne vegyél semmiféle kedvenc könyvedet magadnak!"....szóval türelemmel kell lennem karácsonyig. (És illik majd meglepődnöm.)
The Seven Rishis — who are often identified to the seven stars of Septemtrio (Ursa Minor) or of Ursa Major — are often alluded to in the Bible and in the Gospels in connection with these constellations, said to be their Celestial representations (Rev. 1:16; 1:20; 2:1; 3:1; Amos 5:8; Zech. 3:9; etc.). This is "the mystery of the Angels of the Seven Churches" mentioned there, and who are the Seven Manus (or"Saviours" or "Angels") of the seven eras of humanity that have already elapsed in the Hindu scheme that is indeed followed by all ancient nations.
Every time a new zodiacal era starts — as is happening now that we are entering the Era of Aquarius and the Millennium — an angelic Saviour (or Manu) descends in an avatar ("descent", "coming", "manifestation") in order to "save" humanity and make safe our crossing into the new era. It was thus with Jesus ("Saviour"), and it will be so soon, when we enter the Third Millennium and our new lord — whose secret name cannot yet be disclosed — manifests himself to all. It is also no coincidence that Jesus was also called Emmanuel (or Manuel), that is, "the Lord Manu" (Manu-el).
--------A szkíta népek hitvilága...szkitnyik torhil
Vándorsólyom (Falco peregrinus) kevésbé ismert név: Torhil nagy és erős sólyom , és a bekövetkezett földjeinket.
Соколът скитник (Falco peregrinus) по-слабо известен с наименованието: Торхъл, е едър и мощен сокол, срещащ се и по нашите земи.
Viszont, Issa (vagy kiosztásra) egy sérült formája SKT.Rishi (vagy Riksha).Issa is, hogy a muszlimok hívást Jézus Krisztus, akinek elismerik, mint egyfajta szent.A Rishi a "Bölcsek" vagy a "látnokok", aki feltárta a Védák (hindu evangels) a világ.Ezek időpontját a védikus időkben Indiában, hogy sokkal régebbi, mint az idők Krisztus, sőt Izrael, mint a bibliai nép Palesztinában.A Rishi széles körben imádott a Távol-Keleten, ahonnan a kultikus át a Közel-Keleten, és onnan keresztül Alexandria, Görögországba és Rómába.
A több etyms a Jézus nevében / Issa szanszkrit felfedi az indiai eredetét mind a mítosz és a névtani.Isha (vagy Ishan vagy Ishwa) azt jelenti: "Úr", ahogy már mondtam.Emmanuel, vagy Manuel származik Manu-el, vagyis "Uram Manu", vagyis "Megváltó Úr".Ishva (olvasd el "Ishwa") azt jelenti, "Master" (= rabbi, gyakori szánták Krisztus).Ishi (vagy Isha) azt jelenti: "Rishi", azaz "az, aki felfedi a Evangels", mint a Hét Rishi, aki megelőzte őt, és akinek mítosz lemásolta.
Az esszénusok - akitől a legtöbb tanok állítólag hirdette Jézus által másolt - nevezzük az ilyen beavatottak és próféták a neve Issar (többes Issarim).A szanszkrit (a szent nyelv Indiában, ahol az ilyen mítoszokban is áll) sok etyms is árulkodó a valódi eredetét a mítosz Krisztus.Ebben, Ishu jelenti "rakéta", és pontosabban "megbízottja", "hírnök", megbízottja ". Jézus / Ishu tehát" a Mennyei Messenger ", vagy" Angel "(görögül azt jelenti, Angelos csak ez), az avatar emlékeznek A Mass (Latin Missa = Emissa = megbízottja ").
Isha is ugyanaz, mint a Rishi (vagy Riksha vagy Rishabha), azaz az áldozati bika (vagy bárány), amely képviseli a Megváltó sok ősi hagyományok, valamint a kereszténység.Isha azt is jelenti, az Elixir (Soma), amely Krisztus misztikus azonosították.Tény, hogy Soma egy ősi hindu isten, akinek áldozata - ugyanaz aped szó szerint a keresztény mise - eredmények a termelés az Elixir (vagy Eucharisztia), pontosan, mint a kereszténység.
Ishta - egy változata a Krisztus nevét, mint a Ichthus (vagy "hal", a görög) - azt jelenti: "a feláldozott One".Tény, hogy a hal -, aki már a jelképe az Eucharisztia és Krisztus maga - egy avatar Krisna, mint a hal (Matsya) mentette Manu az özönvíz, pontosan mint a zsidó-keresztény mítosz.A misztikus azonosítása Krisztus a Fish (Ichthus) a phonily magyarázható, mint egy rövidítése a görög kifejezés: Iesous Christos Theou Uios Szótér ("Jézus Krisztus Isten Fia, Megváltó").
De ez nyilvánvalóan egy egyszerű találmány - nagyon rossz az, hogy - megmagyarázni Krisztus misztikus kapcsolat a Halak Halak.Ahogy már említettük, Jézus / Ichthus az isten a korszak a Halak, a állatövi korszak, hogy most már vége, valamint az ő kultuszát.Tény, hogy a görög szó Ichtus ("Fish") használtak, hogy kijelölje a Oannés, a legendás "hal-ember", akik az állítólagos Saviours a Sumero-babiloniak, valamint más, ezzel egyenértékű hal-istenség, férfi és női , mint például a Dercetto és Dagon.
(:Kártyát ne vigyél magaddal:) pld.: Obrusánszky-Marácz: A szkíta népek hitvilága, akkor Magyar Mythologia utánnyomás - csak amire így emlékszem ottan :)))
A tippet köszönöm! Tehát a Váci úton, Édesvíz. OK.
---
A fejtedetésedet találónak érzem, tartom.
Ezzel kapcsolatban: mindigis volt/van egy olyan érzésem, hogy Jézus a mag ill. ősei hitét könnyen hírdethette Galileában, ahol családja, rokonai, fajtestvérei éltek. Az oda telepített (nagyrészt) pártusok. Ezek közül idővel sokan fölvették a zsidó vallást, de többségük lelke mélyén az őseik hitét "dédelgette". Nyilván ezért is van az, hogy első követői, tanítványai, apostolai döntő többségükben "testvérei" közül kerültek ki!
A választ, hogy miért elsősorban erdélyben terjedt el, olvashatod Kisharsány bejegyzésében. (91).
Valóban az erdélyi népesség mindigis kissé más volt. Székely, mondták! .. magyarabb a magyarnál! (És a központi hatalomtól is messzebb voltak...különösen az ország 3 részre szakadása után, abban az időben, ill. kevéssel az után, mikor Dávid Kiss Ferenc munkálkodni kezdett)
Az Édesvíz-ben (Váci út) láttam, csak nem volt nálam annyi pénz.
méárt is terjedhetett el robbanásszerű gyorsasággal Erdélyben ez a vallás!
Szerintem - mivel ott más magyar nép élt, mint a KM többi részletében ráadául - részben földrajzi, részben közjogi, okok miatt - nehezebben érévenyesült a központosító hatalmi tényező (ideológiai is)
Az ottani magyar népfaj jobban meg tudta - és akarta - őrizni eredendő toleranciáját. És ez rokon igazából azzal autochonnak tekinthető szemlélettel, mely az Ő sajátjuk: Én nem avatkozom a másik dolgába, de a másik se avatkozzon az enyémbe (vagy fordítva) Mivel az "előbújt" unitárizmus rokon volt a lelkükben élő hittel (vagy azonos akár) nincs mit csodálkozni.
E szerint (én tudom) nem véletlenül próbáltam a magyar unitárius vallás és a manicheizmus között párhuzamot vonni.
Nem véletlenül érveltem (azt hiszem Bagaturnak) azzal, hogy figyeljen fel, méárt is terjedhetett el robbanásszerű gyorsasággal Erdélyben ez a vallás! Persze ő -- szokása szerint -- lesöpörte a témát! (Legyen neki! Felsűlt ő már máskor is, más témában is!...úgy látsziok nem zavarja.)