Új vagyok itt ezen a fórumon és mindenkit köszöntök. A feladat a következő lenne :
Személyautó kijárót kell készíteni, 60*40*10-es beton gyeprácsból lenne. Tehát 1-1 40 centi széles párhuzamos nyomtávval. Milyen rétegrend kell alá? Egy így készült út elbír néha teherautót is ? A két nyomtávú kijáró 35 méter hosszú lenne.
Lesz kis gép 40 centi széles kanállal de milyen mélyen szedje ki a földet- 10 centi eleve a gyeprács ugye.
Egy 3-4 méter magas tujáról van csak szó, amelynek törzse egy méterre van a járdától. Érdekes módon csak a térkövet mozdította meg, a szegélykövet nem.
A járdámat még csináltattam. Annak a mintájára csináltam utána a 6x4-es kocsibeállómat, ami nyolc év után sincs megsüllyedve.
A járdámnál úgy csinálták, hogy a 0-4-es ágyazatot túltöltötték és le lapvibrátorozták. Ezt "erőből" lehúzták, lenyesték annyira, hogy még egy centinyi anyag ráférjen majd. Ezután újból kerület rá 0-4-es anyag, (ezt már nem lapvibrátorozták) amit újfent lehúztak és erre ment a térkő, amit utána bevibráltak. Elmondásuk szerint azért csinálták így mert a 0-4-es anyag alatti felületet - hiába a nagy gondosság - precíziós gépek hiányában nem lehet úgy előkészíteni, hogy az ágyazóréteg utána mindenütt pontosan ugyanolyan vastag legyen.
Ha a 11-22-es réteg pl. hullámos - itt elég 1-1,5 cm-es hullámokra gondolni - akkor a 0-4-es réteg alsó fele is az és a végső bevibrálásnál egynémely térkő alatt nincs teljesen összetömörödve az ágyazóréteg, ami későbbiekben megsüllyedhet.
A víz nem tudja bemosni az ágyazóréteget. Ahhoz az kellene, hogy a fugák teljesen nyitottak legyenek. De ugye az be van seperve homokkal, meg idővel el is tömődik, bemohásodik az árnyékos részeken.
Nálam inkább az okoz gondot, hogy a tuja gyökere kezdi felnyomni a térkövet, hiába a majd 50 centis szerkezeti vastagság. De ahogy látom nincs ez másként a közutaknál vagy a kerékpárutaknál sem. Pedig azok építésekor elvileg lenni kéne igazi szakértelemnek is, hogy ilyen ne fordulhasson elő.
Nagyon köszi a részletes leírást. Én is valahogy így csinálnám, lassan, hétvégéken, csak félek, h itthon lázadozás lesz, hogy mem elég, h nem foglalkozok a gyerekekkel, még a ház eleje is fel van túrva egy hónapja :) Az én feleségem is erősen szakit szeretne. :)
én biztos nem szerettem volna, ha ott sertepertél a feleségem :-)
Egyébiránt szerintem ez a fajta segítség csak egy profinak hasznos, egy amatőrnél szerintem nem is a lerakás a sok idő, hanem, hogy szépen kisimítsa a felületet, amire majd rakni fogja.
bocs, még annyit a 30 négyzetméter kiásásához, hogy nekem a kocsibeálló már alapból kicsit lejjebb volt, mint a környezet, tehát nem ástam le csak kb 20 centit és cél volt az is, hogy a kocsibeálló picit magasabbra kerüljön, mint a környező füves rész. Sokkkal nem tudtam megemelni, mert akkor meg már a kaput nem lehetett volna kinyitni.
nekem ez nyaralóban volt, csak hétvégente dolgoztam rajta és csak, akkor, ha kedvem volt hozzá és így hetekig tartott. Illetve pl zuzalékot csak akkor hozattam, amikor már kész volt a kiásás és közvetlenül oda öntötték, ahova kiástam, a finom zuzalékot csak akkor hozattam, ha a durvával már végeztem és azt is oda öntettem, ahol már végeztem a durvára rá, tehát voltak várakozások benne de mondjuk a zuzaléko nem kellett A-ból B-be hordani. De kb így nézhetett ki a ráfordítás (de ezek tényleg csak kb értékek, mert már nem tartottam nyilván) Viszont mivel nyaraló, tök mindegy volt mennyi idő, tavasszal csináltam, a kocsi addig az utcán állt, szóval nem sürgetett az idő. Jó szórakozás volt, máskor is szívesen csinálnék még ilyet.
ja a feleségem azt szerette volna, ha szakit hívunk.
30 négyzetméter kiásás, föld eltalicskázása: kb 8 óra
szegélykövek betonozása (10+3 + 6 méter (azért nem 10+3+10+3 mert az egyik 3 méteres oldalon volt a kapubejáró, oda K szegélyek kerültek, de azokat egyelőre még csak beástam oda, nem betonoztam be, illetve az egyik 10 méteres oldalon a házfalig volt rakva a térkő, így oda sem kellett szegélykő) (ez nekem elég szöszmötölős volt, mert a szegélyköveket, ha nem pontosan pakolod, akkor onnan minden elromlik): kb 12 óra
durva murva terítése kb 2 óra
durva murva tömörítése: kb 2 óra
finom zuzalék terítése, nagyjáboli simítása: kb 2 óra
finom zuzalék tökéletes simítása és térkő lerakása (ezt ugye már nem tömörítjük, csak simítjuk! voltak négyzetméterek, amiket még rakás közben felszedtem, mert nem voltam vele elégedett. Mondom: nagyon fontos, hogy szépen húzd le a szintet (én egy deszkát és egy hosszú vízmértéket használtam. Illetve a már lerakott térkövektől kb 1 méterre leraktam a már lesimított zuzalékra egy térkövet és azt néztem vízmértékkel, hogy ha arra megyek, akkor az stimmelni fog-e): kb 16 óra
kvarchomok ráöntése, besöprése: kb 0.5 óra.
ehhez jön még a K szegély, azt nem betonoztam még be. Egyelőre azt sem ba van ásva a földbe.
A fentieknél vedd figyelembe, hogy összesen kb 20 darab térkövet kellett vágni (oszlopok miatt). Ha többet kell, akkor a lerakás ideje több lesz. Nekem egy egyszerű 10méter*3 méteres formám volt. Egyrészt ez illett oda, másrészt tudatosan is arra céloztam, hogy minél kevesebb követ kelljen vágni. Vágáshoz sima 125-ös(?) gyémántos tárcsát használtam. Kicsit kényelmetlen volt, hogy mivel nem érte át a vágás a követ így mindkét oldalról be kellett vágni a követ, de nem volt nagy flexem. De simán ment így is.
Alapvetően szerintem 3 dolog a nagyon fontos:
a megfelelő rétegek (de ha csak sima gyalogjárda, amin soha nem fog kocsi járni, akkor nem kell túlaggódni a vastagságokat)
tömörítés
precizitás, vízszintesek, távolságok, lejtések. (pl Inkább próbáld oda, mérd le 5-ször, mert ha már lebetonoztad a szegélyköveket, akkor macera van. A térkövet fel lehet szedni később is, de a betont macera)
KakukkMosoly, neked ez a 30nm mennyi idő volt? Én is kb ennyi tapasztalattal rendelkezem egy kb ekkora területre :)
Billegek aközött, h vagy túl sokáig tart, vagy túl drága :) A feleségem nem annyira lelkes, ha a hétvégéimet tartósan ilyen munkákra szánom, ezért félek attól, hogy elkapkodom, és végül nem lesz elég jó. De ha meg hívok valakit, milliós tétel.
alapvetően, ha figyelsz és precíz vagy, nem tudod elrontani. Amire érdemes figyelni szerintem
szegélykövek berakása: szintezés pontos legyen. mm-re!!! és az egymástól való távolság is. És figyel arra is, hogy a szegélykövek teteje vízszintes legyen, szóval ne dőljön semerre. Előtte sík területen rakd le a térköveket, hogy pontosan kimérd, hogy fog kijönni a méret, mert ha bebetonoztad a szegélyköveket, akkor már elég macera korrigálni :-) Ha biztosra akarsz menni, akkor pár szegélykövet bebetonozol és odapróbálod a térköveket, hogy kijönnek-e a távolságok. Én ezt csináltam párszor.
egyeneseket tartani kell, amikor már a térköveket pakolod. Ha nagyobb felületet raksz, akkor ellenőrizd pár méterenként, hogy tartod-e az egyeneseket, ne a végén derüljön ki, hogy csúnyán néz ki mert elcsúszott valahol, ahol picit nagyobb közöket hagytál a térkövek között, mert nem kalapáltad őket össze és ezért messzebbről nézve ferde. Ha ilyen van, szedd vissza és korrigáld!
magasság: ha pl kapu van, akkor érdemes előtte átgondolni, hogy a kaput ki tudod-e nyitni a térkő miatt (mert a térkő lehet, hogy magasabban lesz, mint ami előtte ott volt). A térkő jó, ha pár centivel magasabban van, mint a környező fű, föld, hogy eső esetén a térkőről menjen a víz a fű irányába, ne fordítva
tömörítés. Én egy gyepráccsal csináltam, nem kölcsönöztem semmi rezgőbizbaszt.. Emelgettem és ledobtam a durvább murva rétergre. Teljesen jó lett. Kicsit fárasztó volt, de nekem a mozgásra szükségem van. A már kész térköveket lehetett volna lapvibrátorozni, nem csináltam, így is teljesen jó lett. Picit kalapálgattam, amikor raktam.
jó ha pontosan kiszámolod, hogy a durvább és finomabb anyagból, ami a térkő alatt lesz
előtte gondold át, hogy ha kell lejteni, akkor merre lejtsen.
amikor a finomabb zuzalékot lehúzod majd (tehát, amire már közvetlenül csak a térkő megy), akkor azt alaposan kell szintezni, mert amit ott elrontasz 1-2 centiket, az meglátszik a térkő szintjén is. Erre figyelni kell, nem kell sajnálni az időt. Addig kell csinálni, amíg szép víszintes (vagy ami neked kell lejtés) nem lesz.
én egy kb 30 négyzetméteres kocsibeállót térköveztem le, egyáltalán nem volt akkora mágia, mint aminek előtte hallottam. Legközelebb sem fogok szakit hívni (de persze, aki úgy érzi, hogy nem ez a kedvenc szórakozása, nyilván hívjon, de nekem tetszett ez a fajta meló).
Kicsit olyan ez, mint a csempézés. Az sem egy agysebészet, de ott is nagyon kell figyelni a vízszintesre, függőlegesre, eltérésekre ilyesmik...
Hogy mit lehet elrontani? Pontosan azt amit te is említettél: az egyik a megfelelő aljzat elkészítése, a másik pedig a megfelelő szintezés. Ha nem jó az aljzat, akkor megsüllyedhet az a rész amit terhelés ér. Ha nem jó a szintezés akkor vagy foltokban megáll rajta a víz nagyobb esőkor (természetesen utána elszivárog) vagy nem oda folyik ahová eredetileg szeretted volna.
Egyébként nem nagy dolog az egész, egyedül is megcsinálható. Amikor a 6x4-es kocsibeállómat csináltam, egyedül az ágyazó réteg lehúzásakor kértem meg a feleségem, hogy fogja meg a lehúzó deszka másik végét. A 3x3-as kerti sütőhelyet viszont egyedül csináltam.
Nyilván egy több helyen megtörő, több irányú járdához már át kell látni az egészet, hogy mi merre is lejtsen.
Sziasztok! Kocsibeálló térkövezésen gondolkozom, de nincs semmi tapasztalatom benne. Azt látom, h a vastagság mindig a legkényesebb kérdés, nekem most az lenne a kérdésem, hogy technikailag mi a legkényesebb? tehát ha rosszul csinálom / béna vagyok, mint ronthatok el leginkább? ha nincs eléggé letaposva a murva? vagy nincs jól vízszintezve? vagy mi más?
Javaslom csinálj egy-egy számítást vastagabb és vékonyabb rétegrendre. A vékonyabb rétegrendnél add még hozzá pluszként azt a lehetséges költséget, amely a térkő esetleges későbbi felszedését, aládolgozását és újbóli lerakását mutatja. Nem kérdés, hogy melyik lesz a drágább.
Egy vékonyabb rétegrendnél a gyökerek is gyorsabban felnyomják a térkövet.
Autóbejárót szeretnék tavasszal építeni. Úgy képzeltem el, hogy 25 m hosszon a két nyomvonalban lenne két 60 cm széles sáv letérkövezve, utána pedig a garázsra derékszögben ráforduló résztől telibe rakva 3 m szélesen. A garázs előtt pedig lenne egy 3x6 m-es placc.
Azt szeretném megkérdezni, hogy az 5 cm vastag térkő (semmelrock citytop smart) elegendő a max 3.5t-ás személy és kisteher autóhoz? Személyautó forgalom heti egy alkalommal lenne rajta átlagban, kisteher lehet, hogy csak havonta egy.
Aládolgozni elegendő 15-20 cm 0-32 zúzottkő plusz az ágyazó réteg?