Amit csináltatok, az más, hisz ott a kézzel, kötéllel felhúzó "csörlős", ha oldalra elmegy/kitör a pilóta ernyője, csak egyszerűen oldalra lép, és "visszaeregeti" őt, vagy simán elengedi a kötelet és nincs gond. De a cikk szerint itt fixen, fához kötötték ki magukat. Ha itt kitör az ernyő, a fa fixen tartja, míg a csóka le nem zuhan és kitöri a nyakát. Ha viharos, változó irányú szél van, jó eséllyel jöhet egy oldalas megfúvás, amitől az ernyő könnyen kitörhet oldalra, ha nem fogják meg. A másik, hogy már a földön, fixen a fához kötéskor baj lehet, mert egy erős befújáskor a pilóta nem tud az ernyő felé mozdulni, mert a kötél fixen tartja - vagy előbb-utóbb megfeszül és fixen fogja tartani - így már startkor simán ki tud törni az ernyő (főleg mert még meg se kapta a teljes terhelést). Egy fb-os hozzászólás szerint így történhetett.
Szia, köszi a válaszod, úgy gondolom, nem egyszerűen csámcsogás ezen a témán rágódni, hanem nagyon hasznos eset elemzés, még ha találgatások vannak is mellette, mert ezek szerint nem igazán volt szemtanú.Minden balesetet jó kielemezni, hogy aki siklóernyőzik, és esetleg egy vad elképzelés megszületik a fejében, akkor könnyebb végiggondolni a lehetséges következményeket. A nem siklóernyős munkatársim dörgölték ma az orrom alá, hogy "hallottad-e mi történt..." Az, hogy tragédia-sőt kettős tragédia lett belőle, a többi siklóernyősnek(meg a leendőknek) okulni kell belőle, hogy mit lehet bepróbálni.
Pár éve Kalocsán a hosszú csörlési várakozás közben szórakoztunk úgy- hogy egy hosszú(10-20m) kötélen, erős szélben futva kézzel felhúztuk egymást, majd a kötéllel megállva hagytuk a pilótát pár méter magasrók kisiklani. Élveztük, jó kis időtöltő szórakozás volt, és ez szerintem kockázatmentes.De akkor az erős szél a kezelhetőségi határon belüli, kb 20-25km/ó volt, nem több, mert egyébként a csörlés meg működött.
Ez a mostani eset a találgatásokból kibogozva elég hajmarasztőnek tűnik, noha jó lenne egy szemtanú, aki megosztaná velünk, hogy mi is történt valójában, milyen hosszú kötél, milyen erős szél, a két személy pontosan hogyan is vett részt ebben a "manőverben", csináltak-e már korábban ilyet,saját ötlet volt, vagy láttak valahol ilyet... stb. stb.
A fb-on is megy a találgatás. Állítólag fához kötötték ki magukat mindketten, aztán felkapta őket a szél. Illetve van olyan elképzelés is, hogy egyiküket felkapta a másikuk meg próbálta visszarántani, de őt is felkapta. Tandemről nem hallottam.
Fához kikötözéses, viharban "csörlésről" már hallottam, de az régi sztori és csak poénból mesélgetik belső körökben. Nem vagyok meggyőződve a sztori valóságtartalmáról.
Régen, még a magyar siklóernyőzés hajnalán Szabó Petiék Gödöllőn fix kötles autós "csörlős" vontatással is próbálkoztak. Végül egy baleset után abbahagyták, illetve akkoriban már megjelentek a mai modern csörlők is, így inkább modernizáltak. Részletesebben itt olvashatsz róla (meg még pár siklóernyős honlapon, ahol egy az egyben átvették a cikket): http://5mp.eu/web.php?a=pg&o=VXvzxbWYGz
Jó volna tudni, már az okulás végett is, hogy pontosan mit csináltak, ami halálos balesethez vezetett?
Egyszerre ketten.Kikötözték magukat egy fához. Honnan jött ez az ötlet?Csinált már ilyet valaki? Látott/hallott már valaki hasonló gyakorlatról?Kezdők voltak, vagy tapasztalt pilóták?Gondolom gyalogernyős manőver lehetett, nem hátimotoros.Estleg tandem, ha már 2 embert említettek?Látta valaki ezt a gyakorlatot?
Jó. Úgy néz ki, az ET-transzparenseket elfelejthetjük, ezért inkább ajánlom figyelmetekbe Laci bácsi régi-új könyvét, amire erős idegzetű próbaolvasókat toboroz. Az erős idegzet itt tényleg szükséges! Szóval aki nyugodt embernek érzi magát, az most letesztelheti olvasókáját: (jó szórakozástot - izé, túlélést): (!!! Még valami. A regény elolvasásból származó károkért felelősséget se a szerző, se senki nem vállal! Csakis saját felelősségre olvasd el !!!) http://5mp.eu/fajlok2/paramania/lepkepatkok_www.5mp.eu_.pdf
Ne tedd! Ez nem televizió és nem kívánságműsor, mi pedig nem vagyunk adásszerkesztők, hogy bejátszhassuk a kért számot. Majd aki ide akar jönni az idejön. Ilyen egyszerű!
Na, látjátok, máris egy kis élet költözött a fórumba, csak az E.T. kellett kozzá. Már 10 fölötti bejegyzést keltett csak a puszta felemlegetése...Ja, ha beleveszem a másik fórumot, a pilóta-repülőgépek-rep. szerencsétlenségek, ott is hozott némi aktivitás emelkedést. Mondom én, kell ide az E.T. !
Majd valami demonstrációra kéne majd még rászervezni, táblákkal. A felírat lehetne valami ilyesmi: E.T.-t a fórumra!
Azt hiszem ha lesittelték volna, a kenyérbe csomagolt aksis-kisflex elküldését bevállaltam volna. Legfeljebb mellésitteltek volna, ha kiderül. Bár, ha belegondolok, milyen gyilkos a szövege, az tényleg büntetés lett volna a számomra.. :-D
Ha tudnám, miképp lehet kérvényezni a rehabilitását ezen a Fórumon, megtenném.
Ha kitiltásban "életfogytiglant" kapott is, a jó magaviselete miatt (tekintettel arra, hogy kitiltása óta semmi rosszaságot nem követett el), kaphatna egy megbocsátó enyhítészetet ebben a bizakodásra okot adó új évben. Melyhez hasonló jókat kívánok valamennyiünknek!
Ezek szerint E.T. írását meg sem értettem teljes terjedelmében;hiába, az e-mailen átküldött szöveget csak szolgaian bemásoltam az idézőjelek közé oszt kész-gondoltam.
A lelkiismeretem tisztázásához tartozik-erre siklóernyős tanúim is vannak-terveztem anno, hogy meglátogatom a kórházban, de ez nem jött össze -E.T. hamarabb hazakerült. Viszont a sorait mégegyszer elolvasva, most fogtam csak fel ,hogy akár még a sitten is látogathattuk volna? Na ez érdekes. Jól odab@szódott a földhöz gyróstul együtt, és még le is csukják. Ez tényleg szép sztori lehetett volna.
Én mondogattam is neki, maradjon a gyalogernyőnél, ott is elég adrenalin van körülötte. Mármint nem a tudására-gyakorlatára célzok-azzal minden rendben-hanem a horror időkben mindíg az elsők közt van, aki a festék szerepét bevállalja. Sosem felejtem el azt az Óbudát, mikor viharban, északias-erősen balosos szélben elstartoltunk együtt -ráadásul estefelé. De azért kiértünk, éppenhogycsak a leszállóig, közben volt ott mindenféle rockendroll a levegőben. Nem is jött senki utánunk-mindenki azonnal összecsomagolt...
Remélem jön a következő adag e-mail tőle, és hátha valahogy majd rehabilitálják-visszakerülve ide -újra irodalmi értéket adva ennek a fórumnak.
Hűha! rég olvastam ET bátyóról. Meg aztán már én is eléggé lazára veszem a fórumozástot... ET gyros balesetéről már hallottam valahol, de részleteket nem tudtam... Hát, igen. A T. Hatóság... No comment... Persze ET se egyszerű eset, de talán ezért ilyen bestseller még a T. Hatóságnál is. Úgy értem, hogy egészen tutisan osztott bennünket, hogy már repülni is alig mertünk elmenni, nehogy a fórumon ránkdörögje zengzetesen mennydörgős szófordulatait. Hozzáteszem, a 9x-en voltak olyan megnyilvánulásai, amik egészen rokonszenvesnek bizonyultak egy-egy T. díler úrral kapcsolatban. Illetve olykor beleszólt a nagymenő háti-lekvárkeverősök dolgába, amiből lett egy-egy adok-kapok, osztok-szorzok. Én, mint rutinos, ET-t ismerő fórumozó és tanulókategóriás vajköpülő, inkább nem szóltam bele a nagyok dolgába, noha elég szépen viszkettek az ujjhegyeim, egy kis fórumkopácsolás kivitelezésére. De aztán letettem róla. Inkább mentem repülni. Szóval sajnálom ET-t, a T. Hatósággal nem jó ujjat húzni, főleg mert a T. Hatóság alapból büntis hangulatú szervezet, akiket csakis az Atyaúristen ellenőriz, de ő is csak akkor, miután már Szent Péter megtette velük kapcsolatban a T. javaslatát. Persze mifelénk a Péterféle féisteneket inkább Viktornak hívják ... persze ez csupán egy magyar tájegységi kuriózum. Pont, mint ET a fórumon. Szóval hiányolni fogjuk legkedvesebb Kakukkunkat, dehát manapság a fórum is leginkább csupán a döglődésről szól. Megjegyzem, hogy a facebook térhódításával arrafelé böszme (vajon ezt a szót helyesen írtam?) módon megszaporodtak a siklóernyős csoportok, akiknek tagjai minden hülyeséget kommentelnek, sőt minél nagyobb hülyeséggel riagatják a népet, annál parázsbb viták bontakoznak ki a nagy semmiről. Szóval épp olyan, mintha nem egy ET, de mindjárt jókora adag ET-k trollkodnának minden apró marhaságot szétbontva tizedmásodperces okosságokra.
A magam részéről tudomásul vettem a "kockázatokat" és "mellékhatásokat", ezért úgy döntöttem, nem idegesítem magam a témában. Így megmaradtam nyugis siklóernyősnek, aki tojik a kor divatirányzataira, így a gyrokkopterre is. Persze ehhez hozzájárul alaposan lapos pénztárcám, ami nem alkalmas gyrokopteres beruházásra. Ez van....
Na, nosztalgiázzunk egy kicsit; mikor is volt már az, amikor ez a fórum még irodalmi értékkel bírt? Hát, bizony, már jó régen, amikor még E.T. bejegyzések adták a repülős kalandtörténeti irodalom legjavát. Bizony, ennek már 3 éve , az utolsó bejegyzés 2013 közepe tájékán lehetett. Hát, bizony,E.T. azóta persona non grata lett itten.Hát, nagy kár. Na de azért mi hallunk ám róla a starthelyeken, sőt személyesen, élőszóban kapjuk azt, ami egyébként meg innen hiányzik.Ezért(is) érdemes siklóernyőzni!Na, mit nem hoz az új esztendő, hát olvassátok az idézőjelek közé tett eredeti E.T.-t!Ja, csak a beavatottak ismerik E.T siklóernyő utáni gyro-s korszakát. E sorok írója a beavatottak közül való...Tehát, szóljon E.T. balesetének tanulsága saját forrásból. Azért E.T. sebészeti beavatkozásainak fórumon való megjelentetése is bestseller lenne! Lehet, hogy azt majd egyszer én írom meg, ha megkapom a hozzájárulást.
"Gyerekek! Ez annyira édes, hogy írásra sarkallt.
Idáig a börtön árnyéka vetült az írhatnékomra, de most, hogy eldőlt; szabadlábon maradok, érdemes a poén, az igazság, és a
tanulság kedvéért elmesélnem a gyiro balesetet Budaörsön.
Egy hozzászólással kezdem, amiből kiderül, milyen fontos, és pontos információkhoz juthatunk a szemtanuktól (nem XANTIi
"Szemtanú beszámolója szerint a budaörsi repeseménynél a pájlot túl hamar rántotta fel a gépet. Vagy túlhúzta vagy nem
volt meg a felpörgetés kellően. Már napok óta igen merészen emberkedett. Rá is szóltak egy alkalommal másik kisgépből,
hogy ne a hangárra akarjon esni, de kiderült, hogy nem is rádiózott."
Képzelhetitek, mekkora "emberkedést" vágtam én ott le, azokban a napokban, mivel ez lett volna életem első startja
Budaörsön! :)
Persze könnyű lehetett összekeverni valaki mással, hiszen egy fekete gyro se volt Budaörszön, sőt akkor emlékeim szerint
talán az enyém volt az egyetlen MT 03, de ebben nem vagyok biztos.
Nyilván egy szemtanu azt sem hallhatja (ha nincs rádió közelben) hogy szabályos rádióforgalmazás mellett készültem
elstartolni...ennek ellenére mégis valahogy "kiderült, hogy nem is rádióztam." Hiába, isten szeme mindent hall :) De miket is beszélek, szerintem ez a rádiózás nem is rám vonatkozik, hanem a másik énemre, amelyik emberkedett, viszont
nem rádiózott.
Na de térjünk rá a balesetre.
Sajna két olyan körülmény egybeesése kellett hozzá, melyek magukban nem okoztak volna feltétlen balesetet. A kiváltó ok
egy hullám a talajban, ami megdobta a gépet, olyan kis sebességnél, amit nem gondoltam volna lehetségesnek. Bármelyik
leszálló kisgép összetörné magát rajta (kivéve egy gyro), de ugye nem a pályáról beszélünk.
Ha egy repülő elpattan, nem hülyeség csökkenteni az elpattanás mértékét azzal, hogy előre nyomod a botkormányt, de gyro
esetében ez nem jó ötlet. Azonban a vészhelyzetek nem olyan természetű események, hogy jutna idő átgondolni a teendőket.
Ilyenkor reflexek működnek, és mivel én sokkal többet repülök motor nélkül,nem tartozik a reflexszerű reakcióim közé a gáz
levétel. És itt következett a második tényező, ami a balesethez vezetett, miközben én próbáltam normalizálni a helyzetet,
a cucc padlógázon gyorsult tovább, és mielőtt még az értelmem visszavette volna a gázt, egy újabb, sokkal kisebb hupli
miatt kapott a forgószárny egy nagy állásszöget, amit a bottal én már nem tudtam kritikus alá csökkenteni, a gép felkapta
az orrát, és mivel forgószárny, asszimetrikusan átesve, egy fél fordulattal a földbe csapódott.
Iszonyatosan kellemetlen szituációba keveredtem!
Ha elkezdek védekezni, hogy talán nem elvárható egy pilótától hogy egy ilyen szituációt balesetmentesen megoldjon, talán
örökre magamra haragítom a repteret. Ha nem védem meg magam, a légiközlekedés gondatlan veszélyeztetése miatt 3 évre
lecsukhatnak!
A tanulságos része a sztorinak (mindenki kezdjen remegni, aki repül) hogy vád alá helyeztek, és bűnösnek találtak, egy
olyan "szakértő" véleménye alapján, aki saját bevallása szerint még életében nem ült gyro-ban, nemhogy jogosítása,
netántán tudása lenne arra vonatkozólag, hogy is kell vezetni egy ilyen recegét!!!!!!
A kihallgató tisztet ez a tény nem zavarta, ő arra koncentrált, hogy keveredek e ellentmondásba magammal.
Ezen nincs is mit csodálkozni. Ő nem repül. Elötte egy szakértői vélemény feküdt, egy olyan pilótáról, akinek nincs
érvényes szakszója. (hogy e valótlanságot miért írta bele a vádiratba, és miért nem ellenőrizte számtalan beszélgetésünk
egyikén.....?.)
Azonkívül egy felelőtlen pilóta, aki nem vette figyelembe a szélviszonyokat.
De honnan tudhatná egy nyomozó, hogy az összes gép közül, ami az adott időpontban épp folyamatosan le-fel szállt,velem
együtt,a torony irányítása mellett, a gyro üzemeltetési adatai engedik meg a legrosszabb szélviszonyokat, úgyhogy ha igaz
lenne ez a vádpont, az egész repteret le kéne csukatni..... :) És végül, nyomozónk előtt feküdt az az indoklás is, szakértőnk tollából, ami megvilágítja, hogy ez a felelőtlen pilóta,
még szakmai tudását tekintve is elmarasztalható. És biztos vagyok benne, hogy ez a rész nektek is tetszeni fog!
A szakértő, a baleset valószínű kiváltó okai között említette, hogy a pilóta, az átesést követően helytelen
kormánymozdulatokat tett!!! :))))
Magyarázza el nekem valaki, hogy milyen kormánymozdulatok lehetségesek, egy átesésben lévő repülőben? A jó pap holtig
tanul! A tankönyveket is korrigálnunk kell majd...nem mondom, ha nem közvetlen a talaj fölött esik át a szárny, pár tucat
méter zuhanás után lett volna esély "helyes" kormánymozdulatokra....
Nos, ennyi terhelő adat alapján, máshogy nem is dönthet egy nyomozó, minthogy átadja az ügyésznek,és vádat emelnek
ellenem.
Hogy miért nem vette figyelembe nyomozónk azokat a tényeket - amikről felvilágosítottam -, hogy bizonyíthatóan
valótlanságokat állít a szakmailag alkalmatlan szakértő? Erre bárki felelni tud, akit már életében hallgattak ki
vádlottként, én ide nem merem leírni.
Hogy a szakértő miféle motiváció alapján írt valótlanságokat a jelentésébe, elképzelni nem tudom! De az biztos, mivel
repülő ember, tudnia kellett hogy valótlanságot állít, ami terhelő egy olyan emberre nézve, akit nem is ismer. Erre a
viselkedésre nem találok szavakat, de megtörtént, itt, Magyarországon, a huszonegyedik században, és nem a kocsmában,
sörözgetés közben, hanem szakértőként, eldöntendő egy ember sorsát!!!"
Lassan elmúlnak az esettel kapcsolatos éjszakai rémálmaim. Már csak egy dolog miatt imádkozom, hogy soha többé ne kerüljek
az "igazság"szolgáltatás karmába.Ezt szívből kívánom nektek is!
Siklóernyős berkekben hallható pletykák szerint nem repülős baleset volt, csak megbotlott valaki valamiben. Elhiszem, mert egyik csapattagunkkal is előfordult hasonló: túl erős szélben néhány órás várakozás után elindult lefelé a starthelyről a Nagy-Eged DK-i rögös, egyenetlen útján, és egy rossz lépés után akkorát esett a csaknem 20 kilónyi szerelésével a hátán, hogy bokatörés lett belőle.
Rohan felénk a tavasz a maga szépségeivel és veszélyeivel! Nem sokára itt a Május, számtalan nagy repülés és rekord hónapja, de sajnos rengeteg balesettel végződő repülésé is. 35 siklórepülő katasztrófából 10 április-május hónapban történt. ez arra figyelmeztet minket, a tavasz veszélyeket hordoz. Sokan most kezdik elővenni felszerelésüket, és több hónapos, vagy majd féléves kihagyás után ott akarják folytatni, ahol abbahagyták, amikor eltették ernyőjüket, sárkányukat télre. Közben halványultak az ismeretek, rozsdásodtak a reflexek, még álmosak a most ébredező repülő idegeink. A tavasz pedig ugyanolyan durva és veszélyes tud lenni, mint azelőtt. Sokszor a levegőben ér a változás, gyakran meglep a váratlan időjárási helyzet. Megmagyarázhatatlannak tűnő örvények, fizikát meghazudtolni látszó jelenségek, ismeretlen, vagy elfelejtett pofonok várnak a levegőben. Azt is meglephetik, aki nem tette le télire a "cuccát" és repkedett ősz óta mikor csak tudott. Ők talán kevésbé lepődnek meg, de a tavasz gorombaságai őket is veszélyeztethetik.
Biztonságotok érdekében készüljetek minden repülésre még alaposabban, mint eddig tettétek. Figyelmezzétek a meteorológiai előrejelzéseket, figyelmeztessétek egymást, ha veszélyt láttok. Mert jönnek már a porördögök, a még hidegnek tűnő talajról durván elpattogó termikek, a váratlan szélirány változások, a dobálások, csukások, nem szívesen járt táncok. Legyetek óvatosak, járjatok és repüljetek nyitott szemmel, ne szégyelljetek kérdezni, utánajárni, olvasni, tanulni. Ne rontsuk tovább a tavaszi statisztikát, repüljetek okosan, figyelmesen! Gondoljatok rá: aki tavasszal megsérül, annak oda az idénye, repülés helyett a kórház - nem jó választás. Szép tavaszi élményeket, biztonságos, nagy repüléseket kívánok minden pilótatársamnak!
Dr. Horváth Győző előadásA. - jellemző siklóernyős balesetek; - egyéb olyan egészségügyi problémák, amelyek siklóernyőzés közben előfordulhatnak (napszúrás, kiszáradás, allergiás reakció, kullancscsípés stb.); - a teendők helyes sorrendje, mikéntje és miértje; - a baleseti kockázatot befolyásoló pszichológiai faktorok;
Régóta készülünk arra, hogy ezt az előadást megfelelően széles körben, megfelelő szakember segítségével rendezzük meg. Az "Egészségügy" méltatlanul elhanyagolt téma a siklóernyős oktatásban. Pedig pontosan olyan tudásról van itt szó, amely nem csak a repülésnél, de a hétköznapi életben is kincs lehet mindenki kezében. Sosem tudhatod, mikor szorul valaki éppen a Te segítségedre, akinek akár az életét is megmentheted ...
Dr. Horváth Győző - aki maga is gyakorló pilóta - most orvosként szól a siklóernyősökhöz. Előadásának célja, hogy gyakorlati tudást adjon, és felkészítsen arra, hogy minél több előforduló helyzetre helyesen tudj reagálni. Az előadás egy része interaktív - kérdéseid is bátran felteheted!
Szeretettel várunk minden siklóernyőst!
Lásd még: https://www.facebook.com/events/873473389375390/
"az Airbus A-320 típusú utasszállító gép percenként 6-9000 láb (hozzávetőleg 1800 – 2700 méter) sebességű, gyakorlatilag függőleges emelkedésbe kezdett, ami szinte bizonyosan kizárja, hogy ez a pilóták által végrehajtott tudatos manőver lett volna."
Ez 30-45m/s feláramlás.
Ez durva. Elment a kedvem a trópusoktól.
Ez elgondolkoztató a zivatarfelhőkkel kapcsolatban.
Jó volna valami közelebbi is erről, a videó alapján nem látszik, hogy kezdődött.Nem voltam jelen ekkor. Érdemes kiértékelni okulásképpen, hogy tanuljanak belőle a "csukott szemmel repülők", mert Csolnokon működik eredményesen egy erre specializálódott külön klub is, jelentős létszámmal .Ők a Vak Légy S.E.
Tudjuk már rég, hogy a merülőspirál veszélyes manőver, ezért ellenjavallt. Csak vészmerüléshez használjuk (pl. ha menekülünk egy túl erős emelésből és más módszer már nem segít, vagy ha 1000 méteren jutott eszünkbe, hogy mozijegyünk van 2 személyre és a csajszi megharagszik, ha elkésünk, vagy ha a magasban ránk tört a hascsikarás...), és csak akkor, ha a spirálban maradásra hajlamos típust eléggé ismerjük (nem feltétlenül kell magas DHV-snak lennie az ilyen hajlamhoz, ha túlpörgettük, mert a DHV-sok nem tesztelik az ernyőket 4,5 g-nél nagyobb terhelésre), és tudjuk, hogyan előzzük meg a bennmaradás lehetőségét.
Én annyit hallottam róla, hogy leoldás után valóban spirálba vitte a képességeit jelentősen meghaladó DHV 2-3 ernyőt, és nem tudta kivezetni, ezért a földig spirálozott szegény.Volt olyan vélemény, hogy is, hogy olyan sokáig volt benne a spirálban, hogy valószínűsíthetőleg el is ájult közben.Állítólag ritkán repült és nem volt kelő rutinja egy ilyen ernyőhöz.
Ezért fontos az, hogy az ember olyan besorolású ernyőt vegyen, amilyen gyakran hódolni tud a repülésnek.