Keresés

Részletes keresés

.ZsL. Creative Commons License 2011.04.09 0 0 15

Továbbított üzenet, amit azért teszek ide, mert nem találtam a sárkányrepülőknek szóló topikot:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Sárkányos oktatók részére elméleti és gyakorlati szinten tartó képzést és vizsgáztatást tartok.  Ennek oka, hogy meglátásom szerint a hazai sárkányos oktatók többet foglalkoznak egymás kritizálásával és az egymásnak való betartással, mint saját szakmai szintjük fejlesztésével.


A továbbképzés helyszíne Zalaegerszeg. Időpontja 2011. április 16-17.   

A vizsga tárgya sárkányrepülő tematika, csőrlés és vontatás szabályai, és végrehajtása.  

A gyakorlati vizsgát mindenki a saját sárkányával is elvégezheti.  

 

Program:  

Április 16. szombat

10-11 óráig regisztráció  

11-től időjárástól függően gyakorlati vizsgák vontatásból.  

19-től elméleti továbbképzés.

Április 17 vasárnap

8-tól elméleti továbbképzés  

10-től gyakorlati vizsgák vontatásból.

17-től szintfelmérő elméleti dolgozat megírása.

19.00 Továbbképzés értékelése.

 

A továbbképzésen való részvétel az oktatói jogosultság megtartásának feltétele.

Ha valaki nem tud a továbbképzésen megjelenni, annak a jogosítás megújításához szükséges vizsgát egy később egyeztetett időpontban szervezem meg.  

 

A jelenleg érvényes sárkányos oktatók:  

ASE Kerekes László

ASE Szepesvári Sándor

MSE Barna Zsolt

ASE Poszpisel Gyula

BSE Fekete Kornélia

PSE Exner Róbert

MSE Kánnár László

MSE Szabó Tamás, Gedeon F

SRK Béres Károly

Eger Bakos László

ASE Balogh Zsolt

BSE Szabó Gábor  

 

Kérem a klubjaitokhoz tartozó oktatókat értesítsétek.    

 

Kerekes László, MRSz főpilóta helyettes.

.ZsL. Creative Commons License 2011.03.28 0 0 14

Továbbított üzenet:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Kedves Pilóták!

A Szabad Repülők Szövetsége (HFFA) szervezésében 2011. február 23-án indítottuk el a Free Flying Akadémiát. Az előadásokat szerdánként 18 órától 21 óráig tervezetten, az MRSz Dagály utcai oktatótermében tartjuk (Budapest, XIII. kerület Dagály utca 11. 2. emelet. Bejárat a Jakab József utcai telephely felől). A program előadói szakterületük hazai legjobbjai.

Következő, március 30.-ai programunk témája:

Cserbenhagyás vagy segítség - Holló Attila előadásában!!

Minden pilóta érdeke, hogy egy szerencsétlenség bekövetkeztével minél felkészültebb lehessen, ha önmaga, vagy sporttársa rászorul!

Mindenkit szeretettel várunk!

Üdvözlettel:
HFFA

.ZsL. Creative Commons License 2011.03.25 0 0 13

Továbbított üzenet:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

KBSZ szakmai nap 2011. március 29-én.

Tisztelt Partnerünk!

A Közlekedésbiztonsági Szervezet a légiközlekedés területén működő biztonsági szervezetek, üzemeltetők és a társhatóságok képviselői számára a szakmai napját 2011. március 29-én, kedd 09:30 órai kezdettel Budapesten, a HungaroControl Budapest termében (Budapest, XVIII. ker., Igló utca 33-35.)  rendezi meg, amelyre tisztelettel meghívom Önt és illetékes kollégáit.


A szakmai találkozó programja:
09:00 – 09:30    R e g i s z t r á c i ó   
09:30 – 09:35    Megnyitó.
-    dr. Becske Loránd, KBSZ főigazgató
09:35 – 09:50    NKH LH aktuális kérdések
-    Győri Gyula, légyügyi elnökhelyettes
09:50 – 10:00    2010 év rövid áttekintése (statisztika)
-    Sipos Sándor, KBSZ főosztályvezető
10:00 – 10:30    Repülésbiztonság értékelése MTOW 5700kg felett
-    Háy György, KBSZ balesetvizsgáló
10:30 – 10:40    Repülésbiztonság értékelése a kisgépes kategóriában
-    Dusa János, KBSZ balesetvizsgáló
10:40 – 11:00    A 2010-ben bekövetkezett nagy sebességű áteséses balesetek humán, illetve aerodinamikai okai.
-    Bíró Ottó KBSZ balesetvizsgáló
11:00 – 11:15    S z ü n e t
11:15 – 11:45     A gyökér ok elemzés a műszaki kivizsgálásokban.
-    Orbán József, CNS és Műszaki Rendszerek Igazgató, HungaroControl
11:45 – 12:00    Repülésbiztonság értékelése sárkány, motoros sárkány, vitorla, UL kategóriában
-    Szilágyi Endre, KBSZ balesetvizsgáló
12:00 – 12:15    Repülésbiztonság értékelése helikopter-autogiro kategóriában
-    Papp István, KBSZ balesetvizsgáló
12:15 – 12:25    Repülésbiztonság értékelése ejtőernyő, siklóernyő kategóriában.
-    Kovács Márk, KBSZ balesetvizsgáló
12:25 – 12:40    Repülésbiztonság érékelése az ATM események kapcsán
-    Németh Zoltán, KBSZ balesetvizsgáló
12:40 – 13:00        Időjárási adatok hiányának szerepe repülőbalesetekben
-    Sárközi Szilárd, KBSZ meteorológus szakreferens
13:00 – 14:00        E b é d s z ü n e t
14:00 – 14:30    Repülésbiztonsági kockázat menedzsment – veszélyek azonosítása, kockázatuk elemzése és csökkentése
-    Peck Antal, Wizzair, repülésbiztonsági vezető
14:30 – 15:00        NKH LH aktuális repülésbiztonsági kérdések
-    NKH LH Repülésbiztonsági osztály
15:00 – 15:15    Szabad Repülés Európában
-    Kerekes László, HFFA elnök
15:15 – 16.00        Hozzászólások
16:00 – 16:05        Zárszó


Tájékoztatom, hogy a helyszínen lehetőség van ebéd igénybe vételére.
Parkolási lehetőség: a HungaroControl székháza mellett és a közelében.
Kérem, hogy részvételi szándékát és a résztvevők várható számát, valamint a beléptetéshez a résztvevők személyigazolványának számát szíveskedjék jelezni Jüttner Alexandránál, a +36-30-399-3041 mobilszámon vagy juttner.alexandra@kbsz.hu Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. e-mail címen.

Kérem, az érkezésnél szíveskedjék figyelembe venni, hogy a HungaroControl épületében idegen személy csak a megfelelő ellenőrzést és regisztrációt követően tartózkodhat.

facsega Creative Commons License 2011.03.06 0 0 12

"You must log in to see this page." :(

Előzmény: PG Fórum (11)
PG Fórum Creative Commons License 2011.03.06 0 0 11

A mentésről van néhány video: facebook.com/pgforum oldalon.

 

sigyu Creative Commons License 2011.03.06 0 0 10

Ide is leírom. A siklóernyős pilóta fékje össze volt akadva, így nem tudta korrigálni a kupola oldalra rántását, így a sziklák közé esett, ahol nyílt lábszártörést szenvedett. Nem repült egy métert sem, így lezuhanni se tudott. Persze megint összekeverték a sárkányrepülőt a siklóernyőssel, és persze minden baleset egyenlő a lezuhanással...

Előzmény: viricsi (9)
viricsi Creative Commons License 2011.03.05 0 0 9

Lezuhant egy sárkányrepülős a Hármashatár-hegynél

Mentőhelikopterrel viszik kórházba a férfit. Tovább »

forrás: Index.hu

.ZsL. Creative Commons License 2011.03.01 0 0 8

Természetesen az esemény hivatalos kivizsgálásának eredményét is közismertté teszem itt, ha módom lesz rá.

.ZsL. Creative Commons License 2011.03.01 0 0 7

Többen kérték telefonon vagy email-ben, hogy írjam le, mi történt Fedémesen a vasárnapi baleset során. A hivatalos megállapítás természetesen a Nemzeti Közlekedési Hatóság dolga lesz jogilag, és az MRSZ Repülés Biztonsági Szervezetének dolga szakmailag, de a folyamatban lévő vizsgálat lezárásáig a személyes véleményemet, mint az ügyben érintett oktató, nem vagyok kötelezett eltitkolni.

 

Az időjárás a lehető legkiválóbb volt az egészen kezdők számára: kellemesen egyenletes, 2-3 m/s-os, Ny-DNy-i szél, ami a Fedémesi Siklóernyős Oktatópark starthelyei közül a legjobban kedveltet tette használhatóvá. Összesen négyen végeztek alapfokú gyakorlórepüléseket (közülük ketten a növendékeim), ami lejtő menti lesiklásból állt, a későbbi sérült növendék is túl volt már három jól sikerült starton, lesikláson és leszálláson az erre jól bevált oktatóernyőmmel, amikor a negyedik repülését egyik jelenlévő barátjának középkategóriás ernyőjével szerette volna végrehajtani. Méghozzá azért, mert az egy kiváló állapotú, keveset használt, és olcsón eladó ernyő lenne, és a tanuló súlyához épp megfelelő méretű.

 

Nem örültem a dolognak, mert a képzési tematika nem javasolja az alapfokú vizsgáig a középkategóriás (pl. a DHV-teszt során 2-esnek minősített, vagy annak megfelelő más teszt-eredményű) ernyő használatát, de a termik- és turbulencia-mentes szélben, ami épp volt, egy egyszerű lesiklás nem tűnt veszélyesnek a növendék aznapi 3 és korábbi 7 startja közben tanúsított odafigyelése és ügyessége mellett. A start remekül sikerült is, de a dombtetőről a völgybe lesiklás során váratlanul élénkülni kezdett a szél, vagyis jött egy befújás (úgy 4-5, majd 5-6 m/s körüli; épp nem az ügyeleti kabin árbocán levő kanalas szélmérő alatt álltam, de azért 22 év siklóernyőzés, előtte 20 év ejtőernyőzés után elég jól meg tudom saccolni), ami emelni kezdte az ernyőt, és így, ahol már földet kellett volna érnie a tanulónak, azon a helyen még mindig kb. 50 méter magasan volt, utána pedig a leszállópálya túlsó vége felé repülve a magassága még nőtt is. Feltehetőleg annyira meglepte az ernyő utasát ez az addig  általa még nem tapasztalt szituáció, hogy az ernyőt a kelleténél jobban kezdte fékezni, ezért az süllyedni kezdett, amitől alighanem megijedhetett a tanuló, és még tovább húzta a jobb- és bal oldali féket, sőt megpróbált elfordulni, hogy ne repüljön át a leszállóterületen túl levő legelőre (aminek határán a villanypásztort a magasból is jól látható vörös zászlók jelzik…), amitől az ernyő egészen elbizonytalanodott, és egy majdnem a „zsákesés” határán álló, billegő süllyedéssel, kezdődő „negatív spirál” elején ért földet. Szerencsére vastag protektoros beülőheveder volt a tanulón, ami jelentősen tompította a fenékre esést, ami után a tanuló fel is állt, de (ahogy később elmondta), úgy érezte, hogy megfájdul tőle a dereka, ezért inkább visszafeküdt a földre, vagyis a beülő hátpárnájára.

 

Épp jelen volt (a starthelyen mellettem állt) egy másik növendékem, aki orvosdoktor, és azonnal mondtam neki, hogy lemehetne a jó tereptulajdonságú autójával a völgybe, megnézni, hogy mi a baj. Gyorsan megvizsgálta a tanulótársát, és úgy vélte, hogy lehet, egy ütődésen kívül semmi komoly nem történt, de egy ilyen nagy esés után fájó derékkal nem szabad könnyelműsködni, egy röntgen feltétlenül ajánlott, és biztonságosabb lenne a kórházba beszállítás Medikopterrel, mint mentőautón, vagy az ő terepjárójával.

Természetesen a rendőrség is megjelent, mert az efféle esemény közlekedési balesetnek számít, és a mentősök kötelesek értesíteni a rendőrséget. A helikopter nagyon hamar megérkezett, ami a falu lakosai számára különleges esemény volt, a szirénázva száguldó rendőrautóval együtt, mivel az évtized alatt, amióta a Fedémes nevű pici falu melletti dombokat használjuk gyakorló repülésekre, ez volt az első komolyabb baleset. A röntgen során kiderült, hogy az úgynevezett „csigolya-kompresszió” esete áll fenn, egy kis repedéssel, ami maradó károsodás nélkül szokott gyógyulni, de azért megfigyelésre néhány napig a kórházban tartják a sérültet.

 

Az esetből több tanulság is levonható, amit majd a REBISZ-jelentés a vizsgálat végén közzé is tesz. Én pillanatnyilag az alábbiakat tartom fontosnak:

Egy 10-11 startos kezdő, ha megijed egy nyugodt időben váratlanul bekövetkező, és az ő számára még szokatlanul nagy magasságnyeréstől, és utána nem a leghelyesebben cselekszik, az még nem tekinthető pilótahibának. Szerencsére az ilyesmi ritkán fordul elő, aki pedig már túl van 30-40 starton, kezdi annyira otthon érezni magát a levegőben, hogy az efféle váratlan helyzetekben is a tanultaknak megfelelően cselekszik, vagyis nem fékezi agyon az ernyőt, hanem hagyja, hogy sebessége legyen, ami a jó repülés alapja.

 

A másik tanulság, hogy komolyan kell vennünk azt, hogy az „A” vizsgáig kizárólag DHV-1, vagy annak megfelelő más tesztelésű ernyővel szabad repülni! A vizsga után, aki akar, átnyergelhet DHV-1/2-esre, majd a „B” vizsga után 2-esre, a 2/3-asokat és 3-asokat pedig hagyjuk a versenyzői rutinnal rendelkezőknek! Az oktató nem lehet engedékeny, túl jó szívű, csak azért, mert a DHV-1-es ernyők jóval drágábbak, és nemigen kaphatók másodkézből sem 150 eFt alatt, pláne nem 35 ezerért, nem véletlenül…

 

A harmadik tanulság, hogy feltétlenül ajánlott a tanuló nyakába akasztott PMR rádió használata. Az utóbbi négy évben nyolc párat koptattam el (sajnos, hamar tönkremennek), az utolsót nemrég selejteztem, és még nem volt alkalmam újakat beszerezni. Mondhatnánk, hogy amíg nem áll rendelkezésre a megfelelő felszerelés, addig ne oktassunk, de itt megint bejött a nem elégséges szigor hatása: ennyi rossz idő után, ami az utóbbi hónapokban volt, végre bejött egy kellemes nap; nem volt szívem azt mondani az épp jókor ráérő kezdőknek, hogy jöjjenek máskor. Talán meg kellett volna maradnom a jószívűség azon fokán, hogy a tavalyi beiratkozásakor az épp csak 18 éves tanulótól nem kértem tandíjat, azzal az indokkal, hogy akinek nem telik a mostanában máshol 70-80 eFt-nyi összegre, abból is lehessen bajnok, ha tehetségesnek bizonyul. Amire még egy ilyen eset után is van lehetőség.

 

Ízirájder Creative Commons License 2011.01.03 0 0 6

Halálos ugrás: a barátok cáfolják a rendőrséget

Az elhunyt bázisugró, Markó Miklós társai szerint nem az időjárás okozta a tragédiát, hanem az, hogy barátjuk instabillá vált a levegőben, és túl későn nyitotta ki ejtőernyőjét.[...] Bővebben! Tovább »

forrás: Blog.hu

.ZsL. Creative Commons License 2011.01.03 0 0 5

Persze, hogy nem volt nagy pörgés itt, mert létezett a pg.c2, és reméljük, hogy hamarosan megint lesz, ha nem az, akkor egy másik. De egy olyan komoly lapot, mint az (volt), aligha ráz ki a kisujjából valaki néhány nap alatt. Tartok tőle, hogy nem is hetekről lesz szó...

Addig meg itt összeszedhetjük magunkat. Küldtem e-mailt a "pg.c2 helyettesítő"-ről  az ünnepekben mindenkinek, aki az oktatók listáján szerepel, meg akinek még tudtam a címét, azonban a leveleknek csaknem a fele delivery lett, és különben is lassan terjed a hír.

Mire beindul az új honlap, azt hiszem, leszünk itt már annyian, hogy itt lesz érdemes közzétenni annak linkjét, az itteni topikokat pedig megtartani vésztartaléknak, mert sosem tudhatjuk, mit hoz még a jövő.

Előzmény: batyja (3)
.ZsL. Creative Commons License 2011.01.03 0 0 4

Írtam egy udvarias szándékú levelet az illetőnek:

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Kedves Hozzászólás Író!

Legyen szíves, ne annyira haragudjon a bajba jutott Magyar Siklóernyősökre, akiknek néhány napja megszűnt az évtizede jól működő országos honlapjuk, és nem tudnak egyik napról a másikra újat indítani, miközben zajlik az élet...

Nem hiszem, hogy olyan nagy baj, ha a sok újonnan nyitott politizáló (azaz semmit se érő, legfeljebb az indulatok gőz-túlnyomását levezető) topik hamarabb lecsúszik az új topikok tízes listájáról.

A siklóernyőzés ma már nemcsak egy nagyon népszerű sport és szabadidős, egészségfokozó tevékenység, amelyben hazai művelőinek versenycsapata a világ élvonalában áll, hanem a motoros változata közlekedési eszköz, ami sok olyasmire használható, amire a földi, kétkerekű motorok nem. Légi fotózás, illegális szemétlerakóhelyek felderítése, vadszámlálás, természetvédelmi szolgáltatások, régészeti feltárásoknak segítségnyújtás, elkóborolt háziállatok megtalálása, gyorsfutár- és postaszolgálat olyan helyekre, amiket más eszközzel nehéz megközelíteni, transzparensvontatás, pl. esküvői menet fölött, virágszórással, hogy "Éljen az ifjú pár!", gyerekeknek életre szóló élményt adó utasröptetés, stb...

Itt egy fejlődő és technikafejlesztő tevékenységről van szó, aminek kulturális-globalizációs hatása ma még felmérhetetlen. A Google-Earth segítségével a Föld istenhátamögötti helyein felfedezett terepekre eljáró siklóernyősök (és a többi ernyős népség: a bázisugrók, az ejtőernyősök, a madárruhások és a magyar névvel még nem rendelkező speedrideresek /"talán a "viharernyősök" lesz a magyar nevük/) a helyi bennszülöttek számára turistaforgalmat, bevételi forrást és kibontakozási lehetőséget jelentenek!

Mindez lehet, hogy Magyarországon ma még csak néhány ezer embert (és nemcsak fiatalt, hanem élemedett korút is) foglalkoztat aktívan, de ez a most következő évtizedben jócskán nőni fog, a siklóernyő, és várhatóan a légcsavaros trájk tömegközlekedési eszközzé válásával. Ma még sokan furcsálkodva nézik a siklóernyőzést fejlesztőket, mint ahogy az automobilban is kevesen láttak fantáziát százötven éve. Most a repülés egy-két személyes formájának tömegessé válása a következő lépés az emberiség fejlődésében. Korábban lovas nemzet voltunk, sajnos a lovaglás kultúrája erősen el lett hanyagolva, de ettől függetlenül a magyar repülős nemzet is volt mindig (nem véletlen, hogy az első gyakorlati siklórepülés Magyarországon történt az 1700-as években, csak épp kevesen hallottak Ciprián szerzetesről...), és ma is az! A légi világjátékokon nemcsak a szervezésben, hanem a helyezésekben is ott vannak a magyarok, a csekély szponzorálás és a médiák oda nem figyelése ellenére. 

Annak ellenére, hogy az Indexen most talán ez a legfontosabb téma, leszünk olyan toleránsak a többi témához, hogy a továbbiakban nem ennyire sűrűn indítjuk be azokat a topikokat, amelyekben a régi, most megszűnt honlapunkon egyenként is több ezer hozzászólás született.

Üdvözlettel: Zsédely László siklóernyős oktató
ASE "Paramánia" Szakosztály vezető, műszaki vezető
Fedémesi Siklóernyős Oktatópark, www.paramania.hu "


Előzmény: batyja (1)
batyja Creative Commons License 2011.01.03 0 0 3

mivel nem vagyok aktív siklóernyős így topikot nem nyitok.

és szerintem az index nem a legszerencsésebb választás erre.

nem rég óta (4-5 éve) "figyelem" a siklóernyős társadalmat, de itt az indexen soha nem láttam nagy pörgést ebben a témában.

 

szerintem tényleg egy saját honlap lenne a legjobb megoldás számotokra.

Előzmény: .ZsL. (2)
.ZsL. Creative Commons License 2011.01.03 0 0 2

Lehet, az zavarja, hogy az új topikok tizes listájáról így hamar lecsúszik valamelyik általa fontosabbnak vélt topik.

 

Na majd toleráns leszek, és hosszabb időközönként índítok egy újat, ezen ne múljon.

Meg aztán más is próbálkozhat a topiknyitással, lenne még néhány téma, ami a pg.c2-őn népszerű volt. A topikcímekbe azért tettem bele a siklóernyőzésre utalást, mert az Index Fórum sokkal nyilvánosabb, mint a pg volt, az új topikok listáját akárki láthatja, és nehogy félreértse valaki, aztán olyan hozzászólást írjon, amihez semmi közünk.

Előzmény: batyja (1)
batyja Creative Commons License 2011.01.03 0 0 1

valakinek nem tetszik a sok topik nyitás.

 

http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9111535

nem tisztem beleszólni, de az ilyen az rohaggyon meg azért. nem tudom miért zavarja....

procaliber Creative Commons License 2011.01.03 0 0 0

fő a bizt0nság

.ZsL. Creative Commons License 2011.01.03 0 0 topiknyitó

Elsősorban a siklóernyőzés rendkívüli eseményeiről essék itt szó, de ne legyünk szakmai soviniszták, nem baj, ha megemlítjük és kitárgyaljuk a rokon műfajok (sárkányrepülés, speed rider, bázisugrás, ejtőernyőzés, és a lassanként talán önálló szakággá váló wingsuit /madárruhás repülés/, vagy akár a jet pack) kelepcéit is. Főleg azért, mert vannak köztünk, akik több szakágban is repülnek, és éppen most következett el az a kor, amikor az egyes szakágak között olykor elmosódnak a határvonalak.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!